دوشنبه 16 فروردین 1395 - 19:01

آلرژی‌ها معمولاً از دوران کودکی شروع می‌شوند

یک پزشک عمومی گفت: آلرژی واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلف و موادی است که به طور طبیعی بی‌ضررهستند.
به گزارش بویرنیوز، دکتر علیرضا علمدادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: موادی مثل گرده گیاهان، برخی داروها، مو و پشم و پر حیوانات، گرد و غبار هوا، بعضی غذاها و نیش حشرات آلرژی زا هستند و باعث می‌شوند که سیستم ایمنی بدن، بیش از حد فعال شود.

وی افزود: آلرژی‌ فصلی، یکی از انواع شایع آلرژی‌هاست. حساسیت فصلی یکی از مشکلاتی است که برخی از افراد در فصل بهار و پاییز به آن مبتلا می‌شوند.

علمدادی تصریح کرد: ژنتیک از موثر‌ترین عوامل ابتلا به حساسیت است. به عبارت ساده‌تر، اگر یکی از والدین به هر نوعی از آلرژی مبتلا باشد، ابتلای یکی از سه فرزندش به این بیماری دور از انتظار نخواهد بود و در صورتی که هر دو والد به حساسیت مبتلا باشند، احتمال ابتلای هفت فرزند از 10 فرزند آنها به این مشکل وجود دارد.

این پزشک عمومی ادامه داد: علائم آلرژی شامل آبریزش بینی، ریزش اشک، سرفه، عطسه و اشکال در تنفس، گرفتگی بینی ، خارش و تورم پوست، خشکی و قرمزی پوست و حتی بروز جوش‌های پوستی است که البته نوع این علائم بستگی به واکنش افراد نسبت به آن ماده آلرژی زای خاص دارد.

وی افزود: هر چقدر تماس فرد با ماده آلرژی زا بیشتر باشد، بیشتر احتمال دارد که نسبت به آن حساسیت نشان دهد.

علمدادی یادآورشد: حساسیت فصلی در چشم موجب ورم ملتهبه بهاری، تورم و اشک ریزش و حساسیت به نور، در دستگاه تنفسی فوقانی باعث گرفتگی، خارش و آب ریزش بینی و در دستگاه تحتانی تنفسی موجب سرفه، احساس کمبود هوا، تنگی نفس و در بینی احساس خارش و در کل موجب کاهش تمرکز و احساس ناخوشی و خستگی می‌شود.

این پزشک عمومی خاطرنشان کرد: این بیماری به اسامی مختلف از جمله حساسیت فصلی، حساسیت بهار، حساسیت به گروه گیاهان شناخته می‌شود و در مواردی نیز با آسم نیز همراهی دارد و مواردی که فرد در آن به هر دو بیماری مبتلا است کم نیست.

علمدادی افزود: اگر چه هنوز علت این که چرا آلرژی در برخی افراد بیشتر شایع است، معلوم نیست، ولی استعداد ابتلا به آلرژی (واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن) معمولاً در بعضی از خانواده‌ها بیشتر است. هیچ کسی با بیماری آلرژی متولد نمی‌شود ولی زمینه ابتلا به آن، ارثی است.

وی بیان کرد: آلرژی‌ها معمولاً از دوران کودکی شروع می‌شوند، ولی ممکن است در هر سن دیگری هم آغاز شوند و میزان حساسیت‌ها با افزایش سن کاهش می‌یابد، ولی ممکن است بعدها مجدداً عود کند. با دوری از مواد آلرژی زا و مصرف منظم داروها تحت نظر پزشک، می‌توان آلرژی را کنترل و درمان کرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=187137
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما