دوشنبه 14 دی 1394 - 19:47

عملکرد دکتر نوروزی در سازمان مدیریت، ضعیف یا قابل دفاع؟!

محمود شعیبی

گروه اقتصادی- محمود شعیبی؛ با احیاء سازمان مدیریت در کشور و به تبع آن در استان کهگیلویه و بویراحمد از همان ابتدا گمانه زنی ها از ایجاد رخوت و بی تحرکی در پروژه ها، سخت گیری های بی مورد و یا در طرف مقابل تخصیص های عادلانه و عاری از زد و بند و مواردی از این دست قوت گرفت.

به گزارش بشارنیوز، در همان ابتدا استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم احیاء سازمان مدیریت در استان را به صورت مشروط پذیرفت، چرا که از نظر وی در زمانی که این سازمان منحل شد شرایط خوب و کارشناسی شده ای در تخصیص بودجه در استان وجود نداشت.

استاندار اما نقطه قوت تشکیل این سازمان در استان را حضور فردی خوش نام و توانمد میدانست که در ابتدا با توجه به جوان بودن ایشان شاید این مساله و حمایت استاندار و نمایندگان از وی کمی عجیب به نظر میرسد.

بالاخره با همه گمانه زنی ها و موافقت و مخالفت ها در خصوص احیاء سازمان مدیریت، “حسن نوروزی”  با حکم دکتر نوبخت به سمت ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد، انتصابی که حواشی زیادی را یدک میکشید و برخی ها شکست در این سازمان و مدیر جوانش را حتمی میدانستند.

با مرور برخی اقدامات دکتر حسن نوروزی پاسخ بسیاری از ابهامات در مورد سازمان مدیریت، نقش شخص نوروزی در تخصیص بودجه ها، انتقادات ائکه جمعه و مسئولان استان از نحوه تخصیص ها و مواردی از این دست بهتر برایمان آشکار شود.

نشاط بخشی و تحرک به سازمان های استان/ جلوگیری از شروع و ادامه طرح های بدون توجیه

با وجود شرایط تحریمی در ایران و سخت گیری های کشور در مورد ارائه تخصیص و نقدینگی به استان ها که طبعاً رخوت و رکود در پروژه ها را در پی دارد، استان ما نیز جدای از کشور نبود و منتقدان زیادی در همان ابتدای کار سازمان مدیریت را دست و پاگیر و مانع تحرک میدانستند.

دکتر نوروزی اما نظر دیگری داشت، وی این نگاه منفی و تهدید را با تشویق دستگاه های استان به تقویت بخش خصوصی و استفاده حداکثری از منابع در دسترس، به عنوان فرصتی اثر بخش بدل نمود.

نوروزی ضمن تشکیل جلسات متعدد با مسئولان استانی و گوشزد توانایی ها و ظرفیت های استان و لزوم تحرک سازمان ها برای استفاده از این نعمات، دست یابی زودتر و سهل تر به تخصیص و نقدینگی را مشروط به عملکرد و تلاش سازمان ها و رایزنی های مستمر با مسئولان ارشد در پایتخت بیان کرد که همین امر زمینه ساز تلاش و جدیت بیش از پیش در مدیران کهگیلویه و بویراحمد شد.

به گزارش بشارنیوز، در گذشته و از زمان انحلال سازمان مدیریت عملا نیاز به چانه زنی و تلاش برای دریافت تخصیص و نقدینگی امری غیر ضرور بود اما با احیاء سازمان و مشی “حسن نوروزی” در این سازمان عملا تمامی دستگاه های استان ملزم به ارائه پروژه ها و اقدامات خود به همراه مستندات و طرح های توجیهی اقتصادی و منطقی شدند.

همین نگاه به سازمان ها ایجاب میکرد، از شروع و ادامه طرح های بدون توجیه اقتصادی و غیر منطبق با شرایط و توپوگرافی خاص هر منطقه که صرفاً هزینه ای بود بر گرده بیت المال و هیچ سرانجامی نداشت، جلوگیری شود و این اقدام گام موثری در حفاظت و حراست از بودجه استان به شمار میرفت.

کمک به افق توسعه کهگیلویه و بویراحمد/ تکذیب زد و بند های شخصی در تخصیص ها!

یکی دیگر از انتقادها به احیاء سازمان مدیریت بدون شک تصورمانع شدن این سازمان در مسیر توسعه و کند کردن چرخ های پیشرفت استان بود، نقدی که در ابتدا غیر محتمل هم به نظر نمیرسید.

با وجود این بدبینی ها رئیس سازمان مدیریت استان اولویت در تخصیص بودجه را توجه به سرفصل های معین شده و با نگاه ویژه به بخش هایی که ظرفیت بالاتری در توسعه ایجاد میکند دانست و اظهار داشت: برنامه ریزی برای ارائه تخصیص ها هم از سرفصل های مصوب و هم سند چشم انداز توسعه استان الهام میگیرد.

نوروزی عنوان کرد: برخی ها سازمان مدیریت را محکوم به جانب داری  وزد و بند در ارائه تخصیص ها میدانند و این درحالیست تمامی مسائل بودجه ای در شورای برنامه ریزی و توسعه با حضور،مشارکت و مشورت اکثر قریب به اتفاق مدیران و نمایندگان هر سه حوزه انتخابیه  و با در نظر گرفتن ظرفیت همه شهرستان ها صورت میپذیرد.

پیگیری بخشی از سهمیه های استخدامی مسکوت مانده در طرح مهر آفرین

در کنار نگاه بودجه ای این سازمان و حساسیت و نگرانی های متعدد از نحوه تخصیص ها، پیگیری اشتغال جوانان هم امری حیاتی و خواست عمومی هم استانی های از این سازمان به شمار میرود.

 در همین خصوص نوروزی به پیگیری های جدی برای تبدیل وضعیت ۵۱۰ نفر از کارمندان قراردای به پیمانی و رسمی اشاره و خاطر نشان کرد: در طرح مهرآفرین در دولت قبل سهمیه استخدام بالغ بر ۱۳۰۰ نفری به استان داده شد که متاسفانه جذب نشد.

رئیس سازمان مدیریت ضمن بیان تدارک مکاتباتی با همه مدیران استانی برای اعلام ظرفیت ها و شغل های بلا تصدی خود به این سازمان، خاطر نشان کرد: در مکاتبه های متعدد ۹۰۰ شغل بلاتصدی را به سازمان مدیریت کشور اعلام کردیم، که امیدواریم سیاست دولت بر استخدام جدید باشد و بتوانیم از این ظرفیت برای استان به خوبی استفاده کنیم.

استفاده مناسب از ظرفیت صندوق توسعه ملی

گفتنی است صندوق توسعه ملی ظرفیتی مهم برای توسعه استان بود و با وجود بی مهری و کم توجهی ها به این حوزه، نوروزی یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های دولت تدبیر و امید در استان را اختصاص اعتبارات بسیار بالا از صندوق توسعه ملی دانسته و گفته: این اعتبارات به 90 میلیارد تومان رسیده است.

مسئول توزیع اعتبارات در استان خاطرنشان کرد: برای مثال اگر اعتبارات تخصیص یافته از محل صندوق توسعه ملی به استان در سال 91 معادل 4 میلیارد تومان بوده است اکنون این رقم به 90 میلیارد تومان رسیده که موفقیتی بزرگ در جذب اعتبارات می‌باشد.

اطلاع رسانی و پاسخگویی شفاف و سریع در خصوص بودجه

به گزارش بشارنیوز، انتظار مردم و مسئولان از نهادهای مهم و حیاتی همچون سازمان مدیریت به دلیل اهمیتی که در توسعه، پیشبرد و امید بخشی به جامعه دارند، اطلاع رسانی سریع و به موقع اقدامات، دستاوردها و الزامات قانونی است.

اگر اخبار سایت های محلی استان را رصد کنیم بدون شک سازمان مدیریت در اطلاع رسانی های شفاف و پی برده و امید بخشی برای بخش اقتصادی استان نمره قابل قبولی را به خود اختصاص داده است.

در نهایت نباید از یاد برد، نظر در خصوص موفقیت سازمان مدیریت و مدیر جوانش همچون سایر مدیران و سازمان های کهگیلویه و بویراحمد بسته به رضایتمندی و اقبال عمومی مردم به آنهاست و بس!

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=175778
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما