دوشنبه 30 آذر 1394 - 14:04

توجیه جدید دولت برای افزایش قیمت بنزین

جلوگیری از قاچاق سوخت؛ این توجیهی است که در همه دولت ها برای افزایش قیمت بنزین و فراورده های نفتی بیان می شود، توجیهی که، اگرچه چندان هم بیراه نیست، اما به هر حال این مصرف کننده است که همیشه بهای جلوگیری از قاچاق سوخت را می پردازد.

به گزارش«تابناک»، جلوگیری از قاچاق سوخت البته تنها دلیل افزایش قیمت بنزین و فراورده های سوختی نیست، گاهی دلایلی در پشت پرده این افزایش ها وجود دارد، که به مردم گفته نمی شود، دلایلی از جمله کسری بودجه دولت ها!

سناریو افزایش قیمت با روشی که دولت های نهم و دهم داشتند، به نظر تمام شده می آمد، بر اساس این گزارش، در روزهای اخیر بار دیگر زمزمه های افزایش بهای سوخت با بهانه های قدیمی روی میز دولت قرار گرفته است و این بار نیز طرح جدید با عنوان “طرح اضطراری دولت برای افزایش قیمت بنزین” از سوی ستاد مبارزه با قاچاق سوخت کلید خورده است.

در همین ارتباط، مدیر کل مبارزه با قاچاق فرآورده های نفتی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اعلام کرد سناریو طرح اضطراری افزایش قیمت بنزین در کارگروه پیشگیری از قاچاق فرآورده های نفتی به تصویب رسیده و بنا بر این قانون، قرار است در روزهای اخیر، تغییراتی در قیمت بنزین صورت گیرد.

بنا بر مصوبه جدید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، چنانچه به هنگام مراجعه به جایگاه سوخت از کارت جایگاهداران استفاده شود، مبلغ سوخت 20 درصد بیشتر از قیمت آن محاسبه خواهد شد، اما در صورتی که افراد از کارت های سوخت خود استفاده کنند، قیمت 1000 تومان به ازای هر لیتر بنزین پرداخت خواهند کرد.

به نظر می رسد، همه چیز برای مقدمه چینی در افزایش دوباره قیمت سوخت آماده شده و شاید دولت در پی افزایش قیمت بنزین برای جبران بخشی از کسری خود است؛ این موضوعی است که در روزهای گذشته نیز تلویحا از سوی سخنگوی دولت مطرح شد و محمد باقر نوبخت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دولت در فکر افزایش یارانه تولید است، گفت: برای این کار باید قیمت سوخت در کشور افزایش یابد.

به هر حال، افزایش قیمت سوخت از سوی دولت کلید خورده و تنها توجیه موجود در حاضر افزایش قاچاق سوخت در کشور است؛ هر چند دولت دلایل دیگری از جمله کنترل مصرف سوخت و اجرای برنامه پنجم توسعه برای رسیدن به قیمت فوب خلیج فارس را نیز مطرح می کند، نمایندگان مجلس نظر دیگری دارند و کسری بودجه دولت را عامل افزایش قیمت ها عنوان می کنند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: اینکه اکنون کارت های سوخت بی استفاده شده است، جای تأمل دارد، چون استفاده از کارت سوخت، بانک اطلاعاتی عظیمی را در اختیار دولت قرار می دهد که می توان با آن مصرف سوخت در کشور را رصد کرد.

این نماینده مجلس همچنین افزود: اما اینکه دولت بخواهد با این بهانه قیمت ها را افزایش دهد، کار درستی نیست؛ گویا سیاست دولت در اجرای این بسته تنبیهی، جبران بخشی از کسری بودجه ای است که به دلیل ارزان شدن قیمت نفت دچار آن شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر دولت به فکر چاره جویی برای کنترل مصرف سوخت در کشور است به جای استفاده از سیاست های تنبیهی از سیاست های تشویقی استفاده کند و به جای جریمه افراد فاقد کارت، افرادی را که از کارت سوخت استفاده می کنند، تشویق کند، ولو اینکه 50 تومان کمتر از قیمت، بنزین را عرضه کنند.

این نماینده در پایان تأکید کرد، دولت برای اینکه بتواند به هدف خود در کنترل میزان مصرف سوخت برسد، باید بهای بنزین را برای استفاده کنندگان از کارت سوخت کاهش دهد. کاهش قیمت سوخت می تواند جنبه های روانی زیادی نیز در جامعه ایجاد کند و از سوی دیگر، می تواند اعتماد مردم نسبت به دولت را نیز بیشتر کند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=173718
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما