جمعه 27 آذر 1394 - 12:03

استقبال و تمجید اساتید و دانشگاهیان از کتاب نویسنده جوان کهگیلویه و بویراحمدی (+عکس)

“ارسلان درجی” دارای دکترای حقوق عمومی از دانشگاه اصفهان، این کتاب را نوشته است که مورد توجه سازمان های مرتبط با آب، دانشگاهیان و علاقمندان به این حوزه قرار گرفته است.

گروه فرهنگی – کتاب “نظارت حاکمیتی دولت بر آبهای زیزمینی” تالیف نویسنده جوان کهگیلویه و بویراحمیادداشتدی منتشر شد.

به گزارش «بویر نیوز»، “ارسلان درجی” دارای دکترای حقوق عمومی از دانشگاه اصفهان، این کتاب را نوشته است که مورد توجه وزارتخانه ها و سازمان های مرتبط با آب، دانشگاهیان و علاقمندان به این حوزه قرار گرفته است.

 چند تن از اساتید حوزه های فنی و مهندسی ضمن تمجید از این کتاب، آنرا خوب ارزیابی کرده اند و بر این باورند خلایی از بعد حقوقی در این زمینه وجود داشت که با انتشار این کتاب و با توجه به مطالب تاثیر گذار آن بخصوص در بحث دعاوی، بسیاری از خلاهای موجود رفع خواهد شد.

چکیده ای از کتاب نظارت حاکمیتی دولت بر آبهای زیزمینی نوشته دکتر ارسلان درجی در ادامه آمده است:

استفاده از آبهای زیرزمینی روشی متداول برای رفع نیازهای روزمره اشخاص است. انسان ها از ابتدا برای بهره مندی از نعمت خدادادی آب در کنار رودخانه ها و چشمه ها سکنی میگزیدند.رفته رفته، اندیشه استفاده از آب های زیرزمینی به عنوان روشی مرسوم مورد نظر افراد قرار گرفت.استفاده از چاه و قنات روشی برای دستیابی به اینگونه آب ها بوده است.اشخاص به واسطه مالکیتی که بر اراضی خود دارند از آب های زیر آنها به صورت نامحدود استفاده می کردند.این استفاده نامحدود موجب می گردید دیگر افراد از استفاده از این نعمت محروم گردند.

کتاب

بنابراین استفاده عادلانه و بهره وری منطقی مهمترین روش حفظ آب ها بود.ابتدا شخصی بنام میراب به عنوان ناظر، از این استفاده منطقی مواظبت می نموده است.بعدها قوانین و دستوراتی توسط حاکمان برای ممنوعیت استفاده بی رویه صادر گردید.

بنابراین استفاده عادلانه و بهره وری منطقی مهمترین روش حفظ آب ها بود.ابتدا شخصی بنام میراب ناظر، مسول این استفاده منطقی بوده است

قانون اساسی در اصل چهل و پنجم اینگونه آب ها را در زمره انفال(موضوعی فقهی) قرار داده و استفاده از آن ها را در اختیار حکومت اسلامی قرار می دهد.

در قرن حاضر و با پایین رفتن سطح آب های زیرزمینی، دولت ها به فکر جلوگیری از هدررفت این ماده مهم و حیاتی گردیدند. اولین قانون در دوره معاصر مربوط به “قانون آب و نحوه ملی شدن آن”است که در تاریخ ۲۷ تیر ۱۳۴۷ به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

این قانون دارای شصت و شش ماده و پنج تبصره بوده که پس از تصویب مجلس سنا در تاریخ دوازدهم تیر ماه یک هزار و سیصد و چهل و هفت درجلسه روز پنجشنبه بیست و هفتم تیر ماه یک هزار و سیصد و چهل و هفت شمسی مورد تصویب مجلس شورای ملی قرار گرفت.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز اهمیت و ارزش آب ها مورد توجه جدی و ویژه قرار گرفت.

بند اخیر این اصل، تفصیل و ترتیب استفاده از آب ها را بر عهده قوانین عادی گذارده است.بر همین مبنا و به منظور استفاده عادلانه از آب های زیرزمینی “قانون توزیع عادلانه آب” در تاریخ شانزدهم اسفندماه یکهزاروسیصد و شصت و یک به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. به موجب این قانون هرگونه حفر چاه و یا احداث قنات و همچنین استفاده از منابع آب زیرزمینی در اختیار دولت جمهوری قرار گرفت.

جمهوری اسلامی موجب اصل چهل و پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: انفال‏ و ثروتهای‏ عمومی‏ از قبیل‏ زمینهای‏ موات‏ یا رها شده‏،معادن‏، دریاها، دریاچه‏، رودخانه‏ ها و سایر آبهای‏ عمومی‏، کوه‏ها، دره‏ ها ، جنگلها، نیزارها، بیشه‏ های‏ طبیعی‏، مراتعی‏ که‏ حریم‏ نیست‏، ارث‏ بدون‏ وارث‏، و اموال‏ مجهول‏ المالک‏ و اموال‏ عمومی‏ که‏ از غاصبین‏ مسترد می‏ شود در اختیارحکومت‏ اسلامی‏ است‏ تا بر طبق‏ مصالح‏ عامه‏ نسبت‏ به‏ آنها عمل‏ نماید. تفصیل‏ و ترتیب‏ استفاده‏ از هر یک‏ را قانون‏ معین‏ می‏ کند.برای توضیح و شرح تفصیلی مطالب به کتاب”نظارت حاکمیتی دولت بر آب های زیرزمینی” مراجعه فرمایید.

این نظارت به اشکال مختلف اعمال می گردد: نظارت اداری به عنوان وسیع ترین و کارآمدترین نوع نظارت است که به وسیله دستگاه های اجرایی زیرمجموعه قوه مجریه اعمال می گردد. نوع دیگر نظارت پارلمانی است که به وسیله مجلس شورای اسلامی اعمال می شود. نظارت قضایی نوع دیگری از حراست از آب های زیرزمینی است که به وسیله نهادهای زیرمجموعه قوه قضاییه از جمله دادگاه های دادگستری،سازمان بازرسی کل کشور و هم چنین دیوان عدالت اداری اعمال می گردد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=173225
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. یاسوج بویراحمد گفت:

    احسن .چند سالشه آقای درجی اتفاقا من دانشجویی مهندسی  آب هیدرولیک هستم   وبرای پایان نامه ام  در موضوع حقوقی مشکل دارم. این کتاب  در یاسوج گیر میاد من استفاده کنم. آدرس نداره آقای دکتر درجی

  2. مهرداد دانشجوی پیام نور گفت:

    سلام بر اقای دکتر درجی استاد ما بود خدا خیرش بده هم با سواد بود هم هوای دانشجویان را داشت. آدم با اصالتیست از طایفه کی گیوی است.

  3. ساعد گفت:

    برادر عزیزم بهت تبریک میگم…امیدوارم همچنان مراتب عالی را تا آنجا که خدا بخواهد و خودت ادامه دهی….موفق باشی

  4. مهدی گفت:

    من دیشب این کتاب رو توی شهر کتاب (شهدای یک) دیدم.

  5. مهدی گفت:

    احسنت.من این کتاب رو خوندم.بسیار پربار و ارزنده است.

  6. همايي گفت:

    سلام همكار گرامي
    ضمن عرض تبريك؛ از ايزدمنان برايتان موفقيت روزافزون و درخشي بيشتر از خورشيد در آسمان موفقيت ها و علم به همراه تندرستي و شادكامي در كنار عزيزانتان خواستاريم.🌸🌸🌸😊

دیدگاه شما