سه شنبه 17 آذر 1394 - 21:22

پیامدهای افزایش بی رویه جمعیت شهر یاسوج

اگر چه تغییر در افزایش جمعیت ریشه های متفاوتی دارد و برای مثال مسائلی از قبیل مسائل اقتصادی ، سیاسی ، پزشکی و… در این تغییرات تاثیر می گذارد .

جابر مشهدی زاده کارشناس عمران در یادداشتی به تحلیل پیامدهای افزایش جمعیت در شهر یاسوج پرداخت.

به گزارش بویرنیوز متن این یادداشت به شرح زیر است:همانگونه که شرایط محیطی بر جمعیت تاثیر گذار می باشد ، جمعیت و افزایش آن نیز بر روی عوامل محیطی و پدیده های مختلف اثر می گذارد . جمعیت می تواند به عنوان یک عامل مستقل، تاثیراتی بر رشد اقتصادی ، نیروی انسانی ، عرضه منابع ، بهداشت ، سلامتی و مخصوصا محیط زیست داشته باشد . شهر یاسوج سال های زیادی است که به خاطر داشتن زیبایی های طبیعی خود به یکی از قطب های گردشگری جنوب کشور تبدیل شده است اما افزایش جمعیت شهر یاسوج مشکلات متعددی را بوجود آورده است که از آن جمله می توان به تغییر کاربری اراضی کشاورزی ، کاهش منابع آب های زیر زمینی و… اشاره نمود .

noid-جابر_مشهدی_زاده

رشد جمعیت در شهر یاسوج که عمده این رشد به دلیل مهاجرت از روستا و شهر های کوچک اطراف به شهر یاسوج می باشد یکی از تحولات مهم شهری محصوب می شود . اگر چه تغییر در افزایش جمعیت ریشه های متفاوتی دارد و برای مثال مسائلی از قبیل مسائل اقتصادی ، سیاسی ، پزشکی و… در این تغییرات تاثیر می گذارد .

مسلما افزایش بی رویه جمعیت شهری اثر مستقیم بر شکل روابط و فعالیت های مناطق و اثرات مهمی در نحوه فعالیت و معیشت مردم خصوصا شهروندان و تازه شهرنشینان خواهد داشت . در این میان مهاجرانی که از نقاط روستایی و از شهرهای کوچک به شهر یاسوج نقل مکان نموده اند به واسطه داشتن خصیصه های فرهنگی و قومی خود و اصرار به حفظ و نگهداری آن دچار انزوای اجتماعی شدیدی شده که این مهم گستره تولید چرخه های فقر و رفتارهای ضد اجتماعی را توسعه داده و نهایتا سرمایه های اجتماعی و اعتماد شهروندی را که از عوامل ضروری برای تعاملی سالم در شهر می باشد را به چالش خواهد کشاند .

با افزایش بی رویه جمعیت شهر یاسوج و نبود برنامه جامع برای آینده این شهر این موضوع قابل پیش بینی است که به مرور افت کیفیت محیط زندگی بسیاری از شهروندان به اوج خود خواهد رسید و در نتیجه این رشد لجام گسیخته جمعیت شهری تغییر کاربری های زمین و توسعه شهری مسکن قشرهای کم درآمد در نواحی حاشیه ای که در برابر مخاطره های طبیعی و مخاطراتی با منشآ انسانی آسیب پذیر است گسترش می یابد و در نهایت منجر به بوجود آمدن سکونت گاههای غیر رسمی می شود.

در این مناطق مهاجران فقیر و کم درآمد جوامع روستایی اولین خانه خود را در آنجا بنا نموده و شروع به جستجو برای یافتن کار و شغل مناسب و وارد شدن به سیستم اقتصاد غیر رسمی می کنند. با افزایش این سکونت گاههای حاشیه ای و ایجاد تراکم نامناسب جمعیت در این محل ها و کاربری مسکونی بیش از متعارف و نبود خدمات و شبکه دسترسی مناسب و غالبا به دلیل خارج بودن از محدوده قانونی و یا ساخت و سازهای غیر مجاز هیچ یک از دستگاه های خدمت رسان تمایل به ارائه خدمات به این مناطق را ندارند .

تا زمانیکه تفاوت های خدماتی از قبیل شغل و خدمات پزشکی بین شهر یاسوج ، به عنوان مرکز استان و شهرستان های دیگر استان و روستاهای اطراف بسیار است مردم در تلاش برای بهره مندی از مدارس و خدمات اجتماعی و پزشکی بهتر ، فرصت های درآمدی بالاتر ، تسهیلات فرهنگی ، فن آوری های نوین ، راه مهاجرت را در پیش می گیرند . در حال حاضر رشد جمعیت روزافزون شهر یاسوج به یکی از چالش های شهرسازی و معماری تبدیل شده است .

بنابراین ضروری است که کارگروه شهرسازی در مرکز استان تشکیل شود و وضعیت موجود توسط مسئولین و متخصصان شهرسازی تحلیل و ارزیابی شود تا چشم انداز برنامه ریزی برای توسعه آینده شهر مقدور شود . زیرا که مهمترین هدف برنامه ریزی شهری ساماندهی جمعیت شهری و تامین رفاه و آسایش برای شهروندان می باشد و آگاهی از روند افزایش جمعیت شهر یاسوج و مشکلات مربوط به آن می تواند راه گشای بسیاری از مسائل مربوط به این شهر باشد .

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=172025
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. sitizen گفت:

    اخه برادر افزايش جمعيت چه ربطي به شما داردافزايش جمعيت نه افزايش مهاجرت زيادشده .بزار هرمتخصصي درحيطه خودش نظربده .برو سراغ حقوق بهزيستي

  2. همشهری گفت:

    باهاتون موافقم
    حتما باید یه کمیته یا کارگروهی تشکیلی بشه برای رسیدگی به این مسئله

دیدگاه شما