جمعه 8 آبان 1394 - 4:01

فیلم دیده نشده از سردار شهید کهگیلویه و بویراحمدی که 29 سال مفقود الاثر بود

نیروهای مستقر در دژ قریب به اتفاق پاسدار قدیمی از سه شهرستان یاسوج،گچساران، کهگیلویه، وتعدادی از نیرو های مومن و مخلص بسیجی که از نظر شجاعت و از خود گذشتگی در استان کهگیلویه و بویراحمد زبان زد خاص و عام بودند ،تشکیل شده بود .

گروه فرهنگی – سردار شهید جان محمد کریمی سال 1343 ، در روستای سرآسیاب از توابع شهرستان کهگیلویه چشم به جهان گشود .تا پایان دوره راهنمایی درس خواند . سال1363 ازدواج کرد .

به گزارش «بویر نیوز»، این شهید والامقام به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت  و چهارم تیر 1367 ، با سمت فرمانده گروهان در جزیره مجنون عراق بر اثر اصابت ترکش به سینه و شکم ، شهید شد . پیکر شهید بزرگوار بعد از 29 سال ، تفحص و در زادگاهش به خاک سپرده شد.

آپلود عکسدانلود فیلم سردار شهید جان محمد کریمی

موقعیت جغرافیایی پد خندق
دژ و پد خندق دو مقوله جدا از هم هستند ، منطقه پد یک منطقه پدافندی بوده و از دو طرف به طول 12 کیلومتر از طریق جزیره مجنون و شط علی محدود بوده است و تنها به صورت یک جاده یک به عرض هشت متر در عمق جزایر ادامه ودر نوک آن دژ خندق بود .پد خندق به علت اینکه محل عبور ارتش عراق و نفوذ عقبه پد و اشغال مناطق متصل به جزایر مجنون و شط علی بود، برای عراق اهمیت فراوانی داشته است.
دژ خندق ساختمانی محکم و خیلی قوی بوده که توسط نیروهای خودی بوسیله بتن و الوارهای محکم ساخته شده و از تدابیر حفاظتی و امنیتی و دفاعی و بهداشتی خیلی قویی برخوردار بود که حدودا یکصد نفر گنجایش داشت .روی دژ به ارتفاع 4 الی 5 متر با گونی های پر از خاک چیده شده بود که کمتر سلاحی بر آن کاری و اثر گذار بوده و بالای دژ بوسیله گونی هایی خاک ،کانالی برای عبور نیروها زده شده بود و علاوه بر این بروی سقف دژ ،سنگرهای حفاظتی و دژبانی وجود داشت.
محل استقرار نیروهای گردان یا رسول الله (ص)به طول 3 کیلومتر ، گردان ویژه شهدا به طول 3 کیلومتر ، گردان امام علی (ع) به طول 6 کیلومتر و به همراه واحد های ادوات ، توپخانه و زرهی مستقر بود که در محدوده پد خندق مقر فرماندهی و پشتیبانی گردان ها وجود داشت و تنها از طریق جاده امام رضا (ع) ،چراغچی و طبرسی که از جاده شهید همت وصل بود از هر طرف به وسیله آب محصور بود و از طریق بالکهای 20 الی 30 متری در عمق نیزار ها به ارتفاع بیش از 5 متر مستقر بودند.
ترکیب نیرو ها
نیروهای مستقر در دژ قریب به اتفاق پاسدار قدیمی از سه شهرستان یاسوج،گچساران، کهگیلویه، وتعدادی از نیرو های مومن و مخلص بسیجی که از نظر شجاعت و از خود گذشتگی در استان کهگیلویه و بویراحمد زبان زد خاص و عام بودند ،تشکیل شده بود .

ره آورد دفاع جانانه نیرو های مستقر در دژ
اگر مقاومت ،ایثار و فداکاری نیروهای مستقر در دددژ نبود ،قریب به اتفاق نیروهای تیپ 48 فتح و دیگر یگان هی همجوار به احتمال قوی اسیر ،شهید و مجروح می شدند ،که در واقع حماسه جاودان این دلاورمردان که خود را فدای دیگر رزمندگان نمودند،باعث شد که بقیه نیرو ها بتوانند خود را از معرکه نجات بدهند و به قول فرماندهاسبق سپاه سرلشکر پاسدار محسن رضایی مقاومت نیروهای 48 فتح در دژ باعث شد که عراق به خواسته های خود که فتح قسمت وسیعی از خوزستان بود دست پیدا نکند.

وضعیت روحی و نظامی دژ در ایام محاصره :
یکی از رزمندگان می گوید ))در مدت محاصره از ساعت 3 شب تا ساعت 45/3 بعد ازظهر روز 4/4/67 به علت آتش سنگین دشمن و عقب نشینی تیپ ها و لشکر های همجوار ، هیچ گونه آتش پشتیبانی نداشته و نسبت به عقبه قطع امید کامل نمودیم و چون مسئولین خیال نمی کردند که ما تا این اندازه مقاومت کرده باشیم و دلیل آن هم تصرف منطقه پدافندی نیروهای خودی و عدم ارتباط بی سیمی با عقبه بود . آنها ، نه تنها ما را پوشش آتش توپخانه نمی دادند بلکه از نظر هوایی هم هیچ گونه حمایتی انجام نمی گرفت، چون در همان ساعت های اولیه به علت اشغال عقبه ،فرکانس های بی سیم از کار افتاده و به خاطر تقویت روحیه نیرو ها،به ظاهر صحبت هایی در بی سیم می کردیم .با همه اوصاف نیروهای مدافع هیچ گاه روحیه نظامی و معنوی خود را از دس نداده و آثار خستگی در رخسارشان پیدا نبود ))

تشابهات و تفاوت های حماسه خندق با سایر عملیات ها:
رزمنده ها در دژ خندق مثل سایر عملیات ها به خاطر دفاع از اسلام تا سر حد جان مبارزه می کردند و از بزرگترین سرمایه خود <<جان>> دریغ نمی ورزیدن ،اما پد خندق از زوایایی تفاوت های عمده ای با سایر عملیات های نظامی داشت . به دلیل اینکه در عملیات های دیگر رزمنده ها معمولا از دو جناح درگیر می شدند ولی در حماسه پد،نیرو ها از پنج سو درگیر بودند . حماسه جاودان پد خندق به اندازه ای ارزش مند است که بعضی اوقات انسان را به شک وا می دارد ،آیا این حادثه واقعیت است یا رویا ،در واقع ،واقعه خندق نه یک رویا بلکه حقیقت است .
مقاومت فداکارانه آنها چنان عرصه را بر دشمن تنگ کرد که به قول فرمانده دلاور ،جانباز و آزاده خستگی ناپذیر برادر رایگان :<<عراقی ها خیال نمی کردند یک گروهاندر دژ مستقر است بلکه خیال می کردند که بیش از یک تیپ نظامی حضور دارد.

منبع: سایت کنگره شهدای استان

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=167724
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. لنده ای گفت:

    سراسیاب از توابع شهرستان لنده است.اصلا سراسیاب یکی ازشهرک های لنده است.دشمنی بالنده رو نمیخواید تموم کنید.

دیدگاه شما