دوشنبه 6 آذر 1391 - 22:24

تاریخ بویراحمد ، تعارف نیست

پایگاه خبری تحلیلی بویر نیوز / محمد بهرامی – استاد بی بدیل آموزش وپرورش، زنده یاد محمد بهمن بیگی در خاطرات خود- نقل به مضمون – نوشته است: “تنها استانی که نه به دلیل ” ثروت ” نه به دلیل ” جمعیت ” ونه به دلیل وسعت،بلکه به دلیل ” قدرت ” از دهستانی ، استانی آفرید، بویر احمد بود”.

ایشان نه مورخ بود ونه وابسته به قدرت ،تنها تکاپوی وی در صحن دربار تلاشی بود برای ساختن زیربنایی از فرهنگ و تربیت نسلی از جنس “معلم” ، البته برای تحویل آینده عشایر به دست ” معلم تاریخ ” ومورخ واقعی وبی غرض .از این رو تاریخ ساخته ذهن ما نیست بلکه ظرفی است پر از تمام واقعیت های بشری.

معمولا تاریخ زمانی تعارف بوده است که مورخان یا درباری بوده اند و جیره خوار قدرت مرکزی و یا در نوشتن واقعیات غرض ورزی نشان داده اند و خواسته اند مسیر تاریخ را به نفع خود یا جریانی خاص تغییر دهند. آن روز که بهمن بیگی این سخن را بر زبان راند بویراحمد نه مورخی به نام  و با نفوذ یا وابسته به قدرت داشت و نه هیچ نفوذی در قدرت مرکزی داشت و حتی مورد غضب دیکتاتور قرار گرفته بود. بنابراین جایی برای نفوذ دراتاق تاریخ و تغییر واقعیت ها به نفع بویراحمد نبود، پس چگونه می توان واقعیت های تاریخ ما را از زبان یک اندیشمند برجسته یک تعارف دانست؟

همه می دانیم که بویر احمد فاقد تمام معیارها وشاخص هابرای یک مرکز فرمانداری بود وتنها قدرت وپشتوانه بویراحمدی ها برای گرفتن مرکزیت استان قدرت وشجاعت آنان بود وبس.آن روز بویراحمد نه نفت داشت ، نه گاز ، نه کشاورزی ودامداری گسترده ،جمعیت مرکز(یاسوج) کمتر از 500نفر،کاملا کوهستانی بود.تنها دشت وسیع بویر احمد برای اسکان یک جمعیت نسبتا شهری همان روستای دوهزارساله ” تل خسرو ” بود.این مطلب یک اعتراف جدید نیست بلکه همه مورخان منصف وحتی بزرگان این استان صحت این گفته ها را تایید می کنند. با این اوصاف باید پرسید : آیا تاریخ بویر احمد تعارف است؟ آیا استاد بهمن بیگی برای ما تعارف کرده یا یک واقعیت محض و روشن را نوشته است؟

چه معیاری غیر از قدرت محلی ،جسارت ،شجاعت و عقلانیت می تواند از دل این همه نداری و فقر و فقط با زور تفنگ،یک فرمانداری از یک دیکتاتور بگیرد؟
بویراحمد یک شهر نیست که در عصر صنعت ایجاد شده باشد. بویراحمد یک تاریخ است که نه بواسطه کتابها و کتابت ها بوجود آمده باشد یا از وجود آن خبر داده باشند بلکه به گواهی تاریخ قدمتی دیرینه دارد. خاطرات تیمور لنگ درجنگ با کشور بویر (به نقل از تیمورلنگ) از دیرینگی وشجاعت این قوم حکایت دارد.
قبل از اینکه در روستای “دشت روم” واقع در اطراف یاسوج، مقبره ها و معدن طلا از دوران روم باستان کشف شود قصه حضور رومی ها را بارها در گوش کودکان ما لالایی کرده بودند. آیا این موارد حاصل کتابت جدید الورود ها به حوزه تاریخ است یامحصول حافظه تاریخی بویراحمد؟
متاسفانه برخی نویسندگان ما در حوزه تاریخ نمی دانند “هر گونه حب وبغض و غرض ورزی – حتی به اندازه یک مویرگ تعصب خارج از منطق تاریخ نویسی- در نوشتن واقعیات گذشتگان باعث ایجاد تردید در صحت و سقم موضوع می شود و باعث هدر رفتن زحمت یک مورخ می شود. آیا این درست است که یک تاریخ نویس با رگه هایی از ” تعصب ” و یا ” غرض ورزی ” در تمجید یا سرکوب تاریخ یک قوم باعث افت ” ارزش” در اثر خود شود وحتی آنچه به درستی و واقعیت نوشته است را مخدوش کند ومورد تردید قرار دهد؟
خوشبختانه تاریخ بویراحمد نه افسانه است و نه داستانهای انتزاعی و دور از ذهن ،بلکه این تاریخ از شفاف ترین واقعیت ها در آینه تاریخ ایران است و جایی برای مخدوش کردن یا حذف و اضافه درآن نیست. تاریخ بویراحمد آکنده از واقعیت های تلخ و شیرین است. بدون شک آنچه امروز از سرزمینی به نام بویراحمد هست حاصل تلاش یک ” اتحاد ” از افراد بوده است که فراتر از قبیله و طایفه ، برای آبادانی این سرزمین کوشیده اند و یحتمل سهم بعضی افراد در برجستگی و درخشندگی این دیار در تاریخ ، بیشتر از دیگران بوده و برای مردم ما قابل احترام و ستایش بوده اند.

اگر تاریخ را آینه عبرت بشر به حساب آوریم، هیچ جایی برای ستیز با تاریخ یک سرزمین یا قوم نیست، پس به همان اندازه که تلاش برای خوب جلوه دادن اعمال بد یک قوم در مواجهه با واقعیتها محکوم است، هر گونه کوشش برای بد جلوه دادن تاریخ آن قوم کاری است عبث و به دور ازعقل و روشنگری.

هیچ مکانی (مثلا بویراحمد) در دنیا مدینه فاضله نیست و برای یک مکان، توسعه در همه ابعاد، مدیون داد و ستد فرهنگی وانتقال میراث همسایگان آن به درون جامعه در آن مکان است.
در این میان بویر احمد از این قاعده مستثنی نیست و بدون شک از همجواران خود تاثیر خوب پذیرفته و تاثر داشته است، پس شایسته نیست فرآیندی  که در یک اجتماع گسترده – کنش و واکنش – رخ داده و یک تاریخ را ساخته است را فقط به یک قوم یا مکان ربط بدهیم وبدون در نظر گرفتن مقتضیات زمان و مکان ، اعمال ،تاریخ و سابقه آن قوم یا مکان را محکوم کنیم. هرگونه دست اندازی یا غارت ،علاوه برانتقام یا به رخ کشیدن قدرت و…می تواند برای حفظ بقا باشد. ” حفظ بقا ” منحصر به انسان تنها نیست و بقیه موجودات را هم در بر می گیرد.

نقل شده است که: بزرگان وکدخدایانی ازعشایر جنوب واستان کهگیلویه وبویراحمدبرای دیدار با محمدرضا شاه پهلوی به تهران رفتند. دربار تصمیم گرفت که برای نمایش قدرت خود!! آن بزرگان را به باغ وحش ببرد. هنگامی که خوراک هایی از گوشت در اندازه های بزرگ برای شیر و پلنگ باغ وحش اعلیحضرت آوردند درباریان به عمد و برای ترساندن! شیرمردان جنوب، می گفتند: ببینید که شاه چه قدرعظمت دارد! خرج یک روز این باغ وحش چنین هزار تومان است. دشمنان شاه باید مواظب باشند که یک وقت خوراک این شیر های وحشی نشوند! واز این حرفها. در این میان یکی از بزرگان بویراحمد رو به درباریان کرد و گفت : به اعلیحضرت بفرمایید که ” پولی که ایشان خرج یک روز باغ وحش خود می کند خرج رفاه وآسایش ماجنوبی ها بکند تا مادست از مقاومت برداریم ” .همین یک جمله برای یک مورخ یامنتقد تاریخ بویراحمد کافی است تادر مورد مقاومت های بویراحمدی ها پیشداوری نکند. قطعا اگر رفاه باشد این چیزها جایی ندارند. بنابراین در نقد تاریخ بویراحمد باید شرایط آن روزها را در نظر بگیریم وهرکس این کار را نکند منصف نیست.

این دیار،دیار محبت بوده ،دیار سنت های گرامی داشته شده ای چون مهمان نوازی بوده،دیاربرنو به دوشانی-به قول زنده یاد بهمن بیگی- که برای مبارزه با ظلم و حفظ بقا جنگیدند والبته درتلاش برای بقا،هراز گاهی اشتباه بوده و هست وخواهد بود، اما شایسته نیست قلم قرمز برتمام تاریخ بکشیم و یا بخواهیم الگو یا نسخه ای جدید برای یک ملت شجاع و شیردل همانند بویراحمد بپیچیم.
بنابراین تاریخ نه تعارف است و نه ” قله ” های بلند خود را به کسی” تعارف” می کند بلکه باید سخت تلاش کنید و بسیار ورزیده و ماهر باشید تا بتوانید قله های تاریخ رافتح کنید و نام خود را بر” لوح ماندگار” آن ثبت کنید. بویراحمد تاریخ داشت،و ورزیده تر و دیرینه تر از تاریخ سی چهل ساله پهلوی بود.. واین دیرینگی وجسارت تاریخی بود که به مردان این دیار اجازه نداد که در مقابل هیچ دیکتاتوری سر تعظیم فرود بیاورند و دیکتاتور نوکیسه وجعلی چون پهلوی ها را مجبور به شکست در مقابل خواست خود کردند.
از این گذشته ، ما بر این نظریم که ماهمه انسانیم وایرانی وعلاوه براین ، این استان با استان ها و شهرستان های همجوار ،همگی از یک قوم به نام “لر” و دارای یک تاریخ مشترک هستیم.قطعا این تاریخ هزاران سال است که در هم تنیده شده وجدایی ناپذیر است واگر چه پدیده ای چون “گذار به مدرنیسم” وغلبه فرهنگ های خارجی و به قولی ” التقاط فرهنگی ” باعث اصطکاک ظاهری و مرزبندی های عرفی-جغرافیایی غیر قابل قبولی مثل : سردسیر وگرمسیر، سفلی وعلیا و…. شده است اما باید بدانیم که تاریخ همه ما ریشه در یک خاک دارد .وقتی فرهنگ،زبان،گویش،اقلیم،سنت،رنگ،وحتی روند توسعه یافتگی نسبتا مساوی  وبسیاری مشترکات دیگر با هم داریم

بنابراین: اولا : هرگونه شیطنت وخاطره نویسی اختلاف برانگیز در نظرعفلا وجامعه فرهنگ دوست و ریشه دار بویر احمد محکوم است و ثانیا: وقتی ” زبان ” برای گفتگوست دیگر نباید مجالی به اعمال خارج از اصول گفتگو و منطق انسانی داد.

قرن بیست یکم جولانگاه ” ارتباط فراگیر ” وکنش ” عقلانی ” است نه برگشت به عصر ” واکنش فیزیکی” ،چرا؟ چون نه قلم می تواند دیکتاتور باشد و نه ذات تاریخ و نه اندیشه واقعی. پس جواب ” نقد”  را با نقد باید داد ولاغیر،چون امروز در نظر عوام ترین مردم  هم ” تنش ” محکوم است وهم تحریک احساسات یک قوم.

از خدا می خواهیم که همه ما را در پناه خود قرار دهد واز هر گزندی محفوظ بدارد.ان شاء الله

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=16431
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. توسعه گفت:

    جناب اقای تقوی بهبهانی سلام.
    امیدوارم که خوب و سعادتمند باشید. جناب آقای تقوی لازم است که چند نکته را خدمت جنابعالی و دوستان هم فکرتان بیان نمایم، امید است که مورد استفاده شما و همفکرانتان قرار بگیرد:
    ۱- جناب آقای تقوی بر اساس اصول علمی اثبات می گردد که اگر جنابعالی درک و علم و دانش تان به اندازه افرادی که در مطلب تان ذکر نموده اید بود و شرایط همان شرایط مکانی و زمانی بود، دقیقاً همان اعمال و رفتارها را انجام می دادید.پس لطفا تراوشات علمی و ذهنی تان را به رخ گذشت گان نکشانید.
    ۲- جناب آقای تقوی آیا می دانید اگر جنابعالی به زمان های کودکی برگردید و دوباره مراحل رشد و کسب علم را طی نمایید اما شرایط زمانی و مکانی دقیقا مشابه گذشته باشد، شما در بهترین حالت همانی خواهید شد که حالا هستید، پس لطفا هر موضوعی را در ظرف زمانی و مکانی خویش مورد مطالعه قرار بدهید.
    ۳- پیشنهاد می گردد که اگر توان بهبود در وضعیت موجود و وضعیت خود و هم فکرانتان را دارید، اقدام به تصحیح وضع موجود بنمایید. در غیر این صورت ناراحتی فراوان پیرامون مباحثی که از حیطه نفوذتان خارج است، ایجادکننده استرس فراوان بوده و موجب کاهش در طول عمرتان خواهد گردید، پس توصیه می گردد که خودتان را ناراحت ننمایید.
    ۳- در صورتی که پیشرفت های مردم بویراحمد و تلاش برای احقاق حق شان شما و هم فکرانتان را ناراحت نموده است، بدانید که حتما لیاقت آن را داشته اند. پس به جای تخریب و توهین به یک عشیره و قومیت، بهتر است که در صدد رفع ایرادات و نواقص خود باشید، نه اینکه مشکلات خود را به دیگران نسبت بدهید.
    امیدوارم که نکات بیان شده مورد استفاده جنابعالی و همفکرانتان قرار بگیرد.

    انشاا… که خداوند همه ما را به صراط مستقیم هدایت بنماید.

  2. کی برات نقشه آقای بهرامی گفت:

    جان شما قسم آقای بهرامی این رو خودتون گفتید؟
    واقعا؟
    اگه شما خودتون این مطلب رو نوشتید بهمون قول مدید که همین نوشته های که به ظاهر خودتون نوشتید!!!!! رو بدون متن! و بدون انشا خونی !!! فقط نسفشو ادون نوشتار بیان کنید؟
    نه جان من میتونی؟>
    آقای بهرامی حرفت واقعا قشنگه که میگی تاریخ بویراحمد تعارف نیست
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    هماهنگونه که مارشناسی ارشد مدیریت صنعتی هم “مهندسی” نیست آقای مهندس !!!!بهرامی کارشناس ارشد مدیریت سنعتی
    از خدا بترسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس

    • GH گفت:

      تو از نوشتنت معلومه که بد سوادی الان داری به بهرامی میگی نمیتونه حرف بزنه.نه اینکه زارع بعد 10 سال تازه یاد گرفته صحبت کنه…..

  3. ساری گفت:

    این تیکه جمله از طرف آقای بهرامی و.اقعا خنده داره:
    *****************************
    پس جواب ” نقد” را با نقد باید داد ولاغیر،چون امروز در نظر عوام ترین مردم هم ” تنش ” محکوم است وهم تحریک احساسات یک قوم.
    ***********************************
    آخه تو که خودت به این اصل پایبند نیستی داری واسه دیگران نسخه میپیچونی!!!!

  4. ناشناس گفت:

    آقای بهرامی منتس بهرامی الان با این دیکته نوشته شده الان میشی اصلاح طلب چینی یا اصولگرای واقعی؟

  5. شهردار خوب گفت:

    درود بر مهندس بهرامی ///مطالب زیبایی بود

  6. باشروني از دمچنار گفت:

    درود بر بهرامي مرد عمل و مردي كه اثبات كرد در هر پست و مقامي كه باشد شايستگي خود را نشان مي دهد.شهرداري ياسوج با بهرامي آباد شد

  7. احمد 2 گفت:

    معقول ترين واكنش توسط محمد بهرامي انجام شد. زارع و ديگران ياد بگيرند.

    • ناشناس گفت:

      بی سواد جان برو ببین اولین نماینده ای که واکنش نشون داده حاج زارع بود اما منتس شما وقتی دید باد به کدوم سطح میوزه رفت انشاه دیگران رو کچی کرده میخونه روش

  8. مردم سالاری گفت:

    به به خدایا شکرت تقوی یه چیزی نوشت که این بهرامی بهانه ای برای دادن عکسش توی دنیای مجازی داشته باشه
    ..

  9. بهبهانی گفت:

    شما بویراحمدی ها اول خودتون با هم کنار بیاین بعد مقابل بهبهانی ها قد علم کنید تقوی اینهارو خوب می دونست که اینچنین با جسارت هر چی دلش خواست و کیفش کشید بارتون کرد .

  10. کپی گفت:

    مطالب بهرامی کاملا کپی میباشد.از کی تاحالا مهندس شدی؟

  11. متنفر از کامنت گذاران منفی صفت گفت:

    بابا زشت والله – درست نیست با نسبت کلمات حقیرانه به دیگران خودومون را حقیر نشون بدهیم- بهرامی مرد مناسبیه و تاریخ بویراحمد هم با وجود نقص خیلی کم ولی افتخارات فراوانی دارد. خواهشا کامنت مخاطب گرا و خواننده پسند بگذارید نه توهین- بدانید یک عده به شماها میخندند!!!!!!!!!

  12. درجواب آقاي بهبهاني گفت:

    اولا آقاي تقوي بهبهاني نيست همانطور كه شما بهبهاني نيستيد رو تون نميشه بگين كجايي هستيم …

  13. علی گفت:

    آقای بهرامی اول برو خوب مقاله آقای تقوی را مطالعه کن بد نقد بنویس. آخه عزیزم ایشان تاریخ صد سال گذشته را نقد کردند و شما از تاریخ بلند بویراحمد حرف میزنی؟ تازه بحث ایشان ایل بزرگ بویراحمد بوده نه مردم بویراحمد. یه کم عقل خود را بکار بگیر و درست مطالعه کن.

  14. براتی گفت:

    منم شک دارم که اینو خود بهرامی نوشته باشه! متنش خیلی ادبییه! آخه ….

  15. منصف گفت:

    اين دارودسته زارعي وهدايتخواه هر مقاله اي را كه پرازفحش باشد بهتر مي پسندند.از متين ترين نقدهايي است كه تا حالا بوير نيوز منتشركرده.البته چون آينده از آن بهرامي وبهراميون است بگذاريد زمان قضاوت بكند.

    • ناشناس گفت:

      آینده از الان بهرامی؟؟!؟!
      چند بار به شما و دوستان انگشت شمار بهرامی بگم کمتر کتاب های ** تخیلی ** بخونید اخه مجید دلبندم
      /
      /
      آخه مجید دلبندم بی سواد بهرامی مگه چه وزنی در معادلات سیاسی این استان داره که آدم بخواد جوابشو بده چه برسه به تخریب!

    • اصلاح طلب گفت:

      آینده از الان بهرامی؟؟!؟!
      چند بار به شما و دوستان انگشت شمار بهرامی بگم کمتر کتاب های ** تخیلی ** بخونید اخه مجید دلبندم
      /
      /
      آخه مجید دلبندم بی سواد بهرامی مگه چه وزنی در معادلات سیاسی این استان داره که آدم بخواد جوابشو بده چه برسه به تخریب!

  16. بویراحمد پر افتخار گفت:

    باز جو گیر شدید طرفدارای بهرامی ! با اون سخنرانی مسخره بهرامی ! اخه رایی نیاورده اید که اینهمه دارید از آینده صحبت می کنید ! آقای تقوی هم یه بیسواد بدبختیه یه کارمند جزء اداره برق شهرستان بویراحمد که یه کتک خوبی هم هفته قبل از دست جوانان خوب بویراحمد خورد ! به همراه …… .

  17. بنده خدا گفت:

    سلام
    عالی بود
    بسیار زیبا و منطقی
    موفق باشین

  18. پیاده گفت:

    اقای بهرامی خدمات رسانی دولتها به مردم همیشه بود.درهمین چندساله اخیر دراین استان چندین فرمانداری وشهر یا بخش تصویب شد کدامیک استحقاق لازم راداشتند نکند دولت فعل هم ترس دارد. خودت دربیاناتت فرمودی بویراحمد بازور فرمانداری گرفت ایا این شرارت نیست .ایا جواب اقای تقوی بافحاشی وکتک کاری شرارت نیست .ضمنابااین صحبتها جادردل کسی باز نمی کنی .اگروقتت اقتضا می کند پای درد ودل پیرمردان وپیره زنان بنشین این قوم بامردم چه کردند لا اقل هنوز 30درصدی ازانها زنده اند

  19. درد دل گفت:

    آقای بهرامی کاش به جای ننامزد شدن در انتخابات و نوشتن نقد در همون سمت شهردار کارتون رو انجام می دادین که الحق و انصاف داشتین خوبکار می کردین ولی مشاورین جاه طلب شما نذاشتن
    الان شهرداری یاسوج خرابه ای بیش نیست

  20. اریان گفت:

    قرار است دوستان مطلب اقای مهندس بهرامی را نقد کنند ، نه اقای مهندس بهرامی را ، در این بین عده ای از دوستان کمبودهای خودشان را به تصویر کشیده اند و عده ای هم ضعفهای خودشان را به نمایش گذاشته اند . خوب است ادم سرگذشت خودش را برای دیگرات تعریف کند ، اما اینجا مجال تعریف کردن سرگذشت خود و تعمیم دادن ان به همه نیست .پس وقتی از یک تاریخ یا لیوان بااندکی جای خالی فقط بخش خالی ان را میبینید ، این به کمبودهای روانی برمیگردد که یک فرد که در کودکی گرسنگی زیادی کشیده است فقط یه فکر غذا باشد و یا کسی که خلا تاریخی قومش را احساس میکند تلاش دارد به گذشته دیگران گیر بدهد تا شاید مرهمی باشد بر روح زخم خورده و متلاتمش . پس اگر گرسنه نیستید به جای دامن زدن به کمبودهای سفره نگاهی به نیمه پر لیوان کنید وانگاه خود را با این قیاس محک بزنید

  21. دلسوز گفت:

    نیاز به تاریخ خوندن نیست
    شماها همین الان به اندازه کافی دارین خودتون رو این ور اون ور تابلو میکنید، خنده داره واقعا متاسفم تو قرن بیست و یکم میریزین یه وبلاگ نویسو زیر چوب و چماق لهش میکنید(اها ببخشید این حرفا در قد و قواره شماها نیست!!)
    ادامایی که به غارت افتخار میکنن، مگه دیگه حرفی برا گفتن دارن!!!!!

  22. دانشجو گفت:

    ما بويراحمديا همينيم اول برا خودم متاسفم بعد برا بقيه، به خودمون افتخار ميكنيم اما نميدونم چه كرديم كه بهش افتخار كنيم
    بهرامي اينهمه ياسوج رو بزرگ كرد وكاركرد پشت سرش گفتيم برا كانديديش كار كرد نيكزاد اومد استان رو آباد كنه 2ماه نموند ردش كرديم اين استاندار… آورديم
    حالا هم متن رو نخونده نقد كه چه عرض كنم غرض شخصيمونو مينويسيم اسم خودمونو گذاشتيم ايل غيور اه اه اه اه
    فقط به حق هم حسوديم همين

  23. شريفي گفت:

    تاسف بايد خورد به حال ما و شما كه تحصيلكره و كاربراي دنياي مجازي هستيم… بي منطقي و بي انصافي در گفتارمون رو نمي تونيم پنهان كنيم… آقاي بهرامي يك شهروند نظرشو گفته اگه نقدي داري جواب بده و گرنه چي رو ميخاي ثابت كني … مهندس نبودن بهرامي.. راي نياوردنشو… خداكنه كه يه غير بومي وارد اين سايت نشه

  24. اكبر گفت:

    تاريخ بويراحمد پر از افتخاراتي مانند ………… است مثل الان! نميخوام بگم همه، ولي غالبا اينگونه اند. واقع بين باشين!

  25. دنا گفت:

    این کامنت شرسفی و دانشجو کار یک نفر بی اخلاقی دروغ گفتن و ریا نسبت به مردم جناب بهرامی

  26. شهردار مردمی گفت:

    زنده باد خودت بهرامی عملگرا.

  27. سیدمصطفی گفت:

    چرا حرف مفت و میزنید لطفا احساسی برخورد نکنید همه میدانند که دکتر هدایت خواه برنده بود این اقای کواکبیان به جز تشنج ایجاد کردن بین دانشجویان و مسخره بازی چیزه دیگه ای بلد نبود این از همان لحظه ورودش به سالن که با طرز امدنش راه را برای همه گروه ها باز کرد و دانشجویان خود دانشگاه علوم پزشکی پشت در ماندند مشخص شد- ولی اقای هدایت خواه با دلیل و منطق درست و کامل جوابشان را دادند و این را کسانیکه طرفدار کواکبیان بودند نیز تایید کردند و باخت را پذیرفتند- ایول دکتر

  28. سیدمصطفی گفت:

    اشتبا شد ببخشید

  29. t گفت:

    [ جناب مهندس بهرامی شما تو شهرداری فقط …… را دیدی یک متر فضای سبز را هزار متر حساب می کردی حالا می خواهی بیای بویراحمد ودنارا… کنی مجلس راتو خواب ببین هر چه ادام ناشفاف کنارت گذاشتی برودنبال کارت

  30. بویرمرد گفت:

    درود بر بویراحمد درود بر این جواب و درود بر بهرامی برای این جواب!
    لعنت بر … .. که…. نداشت از زندگی ان دوران برایش بگوید

  31. h گفت:

    عجب جواب دندان شکنی داده این بهرامی.حد رارعایت کرده ومنطقی جواب داده.متن را نقدکنید نه بهرامی را

  32. تیرتاجی گفت:

    اقای بهرامی ازاحساس مسیولیتت تشکرویژه به عمل میاوریم

  33. آقایی گفت:

    آقای بهرامی باب بسه دیگه. این همه کپی پست هم حدی داره.
    خدایی اگع بخای حفظ که هیچ بخوای روش بخونی گیر داری…بابا بی خیال شو تو رو خدا

دیدگاه شما