دوشنبه 6 آذر 1391 - 0:53

دومین قربانگاه جهان اسلام در ایران

بویر نیوز – مسجد حسینیه اعظم زنجان یکی از بزرگترین مراکز مذهبی جهان تشیع به شمار می‌رود که در سال 87 بعنوان دهمین میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است. در این مکان هر ساله دسته‌های بزرگ گردهم می‌آیند و به عزاداری دهه محرم می‌پردازند.

خبرگزاری میراث فرهنگی؛ در طی دهه اول محرم مردم استان زنجان به خصوص در شبهای عزداری با حضور در مجالس عزداری مسجد حسینیه تالمات قلبی خود را نشان می دهند در این میان بخش عمده‌ای از مردم نذورات متعددی به قصد گرفتن حاجت به حسنیه اعظم زنجان اهدا کرده یا در مسیر عزداری‌ها قربانی می‌کنند. درحال‌حاضر مراسم قربانی کردن و عزاداری یکپارچه مردم در حسینیه اعظم تبدیل به آیینی شده که گردشگران را بسیاری را در این زمان از سال به زنجان می‌کشاند.

مردم عزادار شرکت کننده در برنامه های عزداری حسنیه اعظم زنجان از راههای دور و نزدیک قربانی‌های متعددی را به عنوان نذر و قبولی حاجات خود به حسنیه اعظم اهدا می‌کنند، از گوسفند گرفته تا شتر در دسته حسنیه اعظم زنجان ذبح می شوند یا به این دسته اهدا می شود.

حسینیه اعظم زنجان دومین مکان در جهان است که بیشترین قربانی را به خود اختصاص داده است و بیش از 200 دستگاه کامیون و وانت قربانیها را به محلهای بهداشتی حمل می کنند.

این مکان بعد از “منا” در مکه که حجاج در آن قربانی می‌کنند دومین قربانگاه جهان اسلام است به طوری که در سال گذشته این مسجد 11هزار و 509 رأس گوسفند و احشام نذری داشته است.

هیئت امنا حسینیه اعظم زنجان با اجرای یک طرح ابتکاری و هدفمند با بسیج نیروهای خود و با توزیع قبوض در سطح شهر موجب می شود مردم بتوانند با ارائه قبوض از گوشت تبرک حسنیه اعظم زنجان بهره مند شوند.

همه ساله نذورات احشام این مسجد که در مقابل دسته عزاداری آن قر‌بانی و ذبح می‌شوند در بین اهالی شهر زنجان توزیع می‌شود.

و اما تاریخچه حسینیه اعظم زنجان؛ اگر قرار است راجع به تاریخچه حسینیه اعظم بیشتر بدانیم بهتر است از گزارش شفاهی اهالی محل ،معمرین ،خادمین و هیات امناء قدیمی و از آن اشخاصی که خودشان بطور مستقیم و یا بطور غیر مستقیم از طریق پدر بزرگهایشان و از کسان دیگر راجع به قدمت و تاریخ گذشته حسینیه خاطراتی داشته اند بشنویم.

افراد سالخورده که هنوز در این حسینیه آمد و رفت می‌کنند و حضور جدی دارند در اینباره می‌گویند: اینکه حسینیه هم مسجد و تکیه و هم مدرسه علمیه بوده شکی نیست . اولین سند مکتوب که با مهر (حاج میرزا لطف الله شیخ الاسلام وآخوند ملا کاظم )ممهور شده صفر المظفر 1295 هجری قمری را نشان میدهد که در زیر وقفنامه دو شخص خیرو نیکو کار بنام های (حاج میرزا محمد نقی و حاج میرزا بابایی)تاجر که دو باب دکان را وقف صحیح شرعی کرده‌‌اند آمده است.

در این وقف نامه قید شده با اطلاع عالیجناب (آخوند ملا علی اصغر روضه خوان ) در راه جناب ابی عبدالله الحسین (ع)در تکیه حسینیه خرج و احسان نمایند از اول ماه محرم تا دوازدهم محرم هر قسم مصلحت بداند صاحب اختیار است.دومین سند مکتوب که با مهر آقای (سید عبدالرحیم مجتهد و آقا سید علی و آقا شیخ ابراهیم) ممهور شده مربوط به تاریخ شوال 1322 هجری قمری است که شخصی بنام (حاج محمد هاشم شریف العلماء) وقف صحیح شرعی کرده است.

این درحالی است که بعد از روز تاسوعا و عاشورا با شکوه‌ترین مراسم عزاداری در زنجان روز هشتم محرم است. که بعد از دوره صفویه در حسینیه برگزار می‌شد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=16351
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما