جمعه 20 شهریور 1394 - 16:33

اقدام سوال برانگیز رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد؛ در انتخاب هدایت خواه چه گذشت؟

ج) محروم کردن بخشی از جامعه از این نعمت فراگیر (حمایت تریبون نماز جمعه)، تبعیض میان برادران مسلمان را در اذهان متبادر می کند؛

گروه سیاسی – روز گذشته اصولگرایان در شهرستان بویراحمد برای یافتن کاندیدای واحد در حسینیه ای در یاسوج دور هم گرد آمدند.

به گزارش بویرنیوز، یکی از اعضای شورای حکمیت این جریان رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد بود.

در همین باره ناصر کیانی کارشناس مسائل سیاسی به تحلیل این رویداد پرداخت:

کلامی با رئیس محترم شورای سیاسیت گذاری ائمه جمعه استان

همه ساله روز 19 شهریور را به مناسبت رحلت عالم ربانی حضرت آیت الله طالقانی، اولین امام جمعه پس از انقلاب اسلامی، گرامی می­داریم. امام جمعه ای که خطبه های وحدت بخشش موجب شده بود تا فارغ از هر نوع گرایش سیاسی و دسته بندی های جناحی و فکری، آحاد امت اسلامی در صفوف به هم فشرده نماز جمعه ایشان حاضر شوند تا این فریضه الهی به نماد امت اسلامی تبدیل گردد.

images324

اسلام همواره به نماز جمعه، نماز جماعت و حج به عنوان فرایض بزرگ اجتماعی و کنگره های عظیم مسلمین یاد می کند و از مسلمان­ها می­خواهد تا هر روز  و هر هفته و هر سال با شکوه فراوان در صفوف به هم پیوسته حاضر و اتحاد و یکپارچگی خود را به نمایش گذارند. نقش نماز جمعه در حکومت اسلامی چنان برجسته است که هم حکومت عدل پیامبر اسلام (ص) از این فریضه، استفاده های سیاسی و اجتماعی نمود و هم حکومت های ظلم و جور همانند بنی امیه برای تحکیم قدرت خود از آن سوء استفاده می کردند.

نماز جمعه دارای چنان اهمیت سیاسی و اجتماعی است که در تاریخ اسلام نمونه هایی وجود دارد که  خودداری از حضور در نماز جمعه به عنوان نمادی از عدم پذیرش حکومت اسلامی تلقی شده است.

به عنوان مثال، زمانی که مردم کوفه به امام حسین (ع) نامه نوشتند و ایشان را به عزیمت به کوفه و تشکیل حکومت دعوت نمودند، در نوشته های خود تاکید داشتند که مدتی است ما در نماز جمعه حاکم (نعمان ابن بشیر) شرکت نمی کنیم؛ امری که به منزله عدم مشروعیت حکومت بنی امیه نزد مردم بود. نماز جمعه  در ادوار مختلف تاریخی تا قبل از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی به اشکال مختلف، مقطعی و به تناوب وجود داشته است.

لکن نقطه عطف در نمازهای جمعه به پیروزی انقلاب اسلامی بر می گردد. امروزه به برکت جمهوری اسلامی  اجتماعات وحدت بخش نماز جمعه در تمامی شهرها ی کشور برگزار می شود و مردم  از این نعمت الهی به منظور حفظ وحدت و ایجاد روحیه اخوت و برادری برخوردارند. هر چند که نفس برگزاری چنین تجمعاتی آثار مثبت فراوان دارد اما در صورتیکه خدای ناکرده بزرگانی که در شهرهای گوناگون در این راستا به ایفای وظیفه می پردازنند دچار تصمیمات اشتباه شوند می تواند منتج به نتیجه ای شود که بر خلاف شان، جایگاه و اهداف اولیه و ساختاری آن باشد.

شایسته است علمایی که به عنوان خطیب جمعه منصوب می شوند و از تریبون های آن سخن می گویند، کردار و گفتار خود را به گونه ای کنترل و مدیریت کنند که کاملاً در مسیر اهداف سازمانی و در راستای وحدت عموم مردم قرار گیرد و از تفرقه و جدایی میان امت اسلامی خودداری نماید.

به عنوان نمونه روز گذشته در مرکز استان ما اتفاق ناخوشایندی رخ داد و در روزی که به مرحوم آیت الله طالقانی تعلق داشت و سزاوار بود به تحلیل شخصیت ایشان پرداخته می شد، رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان به اتفاق جمعی از سیاسیون جریان خاص در یک مکان مذهبی  فعالیت سیاسی و جناحی نموده و اقدام به انتخاب و معرفی کاندیدای طیف اصول گرایان در انتخابات دوره آتی مجلس می نمایند.

شان، منزلت و جایگاه ائمه جمعه بالاتر و والاتر از شرکت در مجالس سیاسی صنفی و انتخاب کاندیداست و نباید این تریبون که یک سرمایه اجتماعی بوده و متعلق به عموم مردم است  صرف یک گروه یا یک طیف سیاسی شود چرا که  لازمه انتخاب و معرفی کاندیدا انتظار حمایت های بعدی و بعدی از وی را نیز در پی داشته و لازم می آید و سبب می شود تا:

الف) حمایت­های یکسویه جناحی با جایگاه ائمه جمعه که همانا وحدت آفرینی است منافات داشته باشد

ب) حمایت از صنف سیاسی خاص آشکارا، جریان سیاسی اسلامی دیگر را از دایره حمایت خارج می کند؛

ج) محروم کردن بخشی از جامعه از این نعمت فراگیر (حمایت تریبون نماز جمعه)، تبعیض میان برادران مسلمان را در اذهان متبادر می کند؛

د) عدم توفیق کاندیدا و شکست احتمالی کاندیدای مورد حمایت به نوعی شکست شخص حامی به علاوه شکست وی نیز تلقی شده و تبعات منفی کوتاه و دراز مدت را  برای  شخصیت حقوقی وی به همراه خواهد داشت.

ه) همه احتمالات در عرصه نگاه یکسو نگری و سطحی نگری به مسایل سیاسی و جناحی می تواند زیر بنای امامت جمعه را که همان اصل بنیادین عدالت است مخدوش نماید.

با این وجود، کاندیدای مورد  توافق، فارغ از پذیرش یا عدم پذیرش این مسولیت و حتی فرض بر پیروزی در انتخابات، نیک می داند که با توجه به شرایط کشور و مستقر بودن دولتی مخالف با خاستگاه سیاسی ایشان، قادر به کسب موفقیت چندانی در عرصه سیاسی نخواهد بود؛ همچنانکه در دوره نمایندگیشان در دولت هم فکر خویش و علی رغم نور چشم بودن در آن دولت نیز نتوانست از مشکلات عظیم استان بکاهد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=161763
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. چروم. رشيدي گفت:

    درود بر كياني كه كاملا حرف حق و صحيح رو زدي

    • راز حمله برخی امامان جمعه استان به دولت و نمایندگان مجلس گفت:

      حالا می توان علت دفاع ایشان از امام جمعه پاتاوه در ماجرای تنش با فرماندار دنا را فهمید .چرا که اصل دعوا بر سر عزل بخشدار قبلی که از نیروهای هدایت خواه بود رخ داد.ایشان باید از مسئولیت خود استعفا دهد والا این شائبه جدی ایجاد می شود که نحوه سیاست گذاری ایشان برای امامان جمعه استان در راستای تضعیف دولت و نماینده بویراحمد و دنا است.این حرکت سیاسی تریبون نماز جمعه را تبدیل به یک بلندگوی جناحی خواهد کرد

  2. کابارکلا از دشتروم گفت:

    سلام هم استانی های عزیز.متاسفانه آقای پناهی اولین بار نیست که حرکت سیاسی میکند.حجازی در گچساران به دولت حمله میکند متاسفانه پناهی هم در یاسوج از ایشان حمایت میکردنند و به بهانه دین و خدا و مردم نسبت به تخریب دولت اقدام میکردنند جالب تر اینکه همیشه هم دم از مسایل فراجناحی میزدند اما مردم عاقل از قبل هم میدانستند ک اینان دارند دولت را تخریب میکنند.هر روز یکی از ایمه جمعه به دولت و دولتمردان در استان حمله میکند.با این تفاسیر درسته که مردم از قبل هم میدانستند جناب پناهی اصولگرا و مخالف دولت هست ولی باز خدا رو شکر که ایشان علنا دیگه دستشان رو شد.مبارکه جناب پناهی مبارکه

  3. واقع بین گفت:

    سلام بسیار خوب جناب کیانی شما هم خودتون یه زمانی طلبه بودید و نون طلبه ای رو خوردید والان هم باید ملبس به لباس مقدس روحانی باشید که مدتی پوشیدید و کنار گذاشتید بهتر نبود به خاطر مسایل سیاسی و…..شان لباس مقدس رو نگه دارید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • فاطمه . ح گفت:

      مگه اقاي كياني چه گفته بنده خدا كه همش دفاع كرده از روحانيت معظم سعي كنيد منطقي حرف بزنيد

    • بویراحمدی گفت:

      عزیز دلم اکثر طلاب ما واقع بین هستند ولی اقلیت کوته فکری هستند که مردم رو نسبت به اونها بدبین کرده اند . فلسفه طلبه بودن هم چیزی جز آزاد اندیشی و واقع بینی نیست.

    • علی گفت:

      اتفاقا این سخنان دکتر کیانی برخواسته از شناخت خوبی بوده که از روحانيت داشته،و هیچ توهین یا بی احترامی نکردن 

  4. محمد ر . مسعودي گفت:

    كار اقاي پناهي كارشناسي نشده بود 

  5. علوی ،لوداب گفت:

    با سلام، از دیروز تا حالا همش دارم افسوس می خورم که به این جلسه نرفتم و حداقل پیوند را از اون بالا پائین نکشیدم،آخه یکی اونجا نبود بپرس 8 سال که احمدی نژاد 700 میلیارد دلار درآمد نفتی داشت،چه دسته گلی به سر این مملکت زده اید؟که الان باید حقارت انتخاب کاندیدای بویراحمد توسط 3 نفر از بچه های کهگیلویه را تحمل کنیم.
    حاج آقا خاضع،حسینی صدر و پناهی بر اساس کدام مسولیت برای بویراحمد تصمیم می گیرند. زهی خیال باطل،،، کار روباه تمام است ،،،،،

  6. زاگرس.. گفت:

    اقای واقع..؟چراطرفه میروی دخالت جایگاهای ویژه درامورگروی بدبینی دارد البته شماهاتافته جدابافته اید مطمئن باشیدمردم ذره بینی درشت ازهوش شمادارند

  7. سر در گم گفت:

    دوستان چرا همیشه عده ای خاص احساس مسولیت می کنند چرا سید باقر موسوی که رهبر جریان اصلاحات یا اقای زارعی که نماینده فعلی هست اقای بهرامی که منتسب به جریان اقای هدایت خواه هستش فعالیت سیاسی می کنند ولی مردم را نسبت به حال و اینده نا امید نمی کنند در حالی که اقایان هدایت خواه و سید مسعود حسینی و اقای پیوند یا همین اقای پناهی اب و تاب می دهند ما احساس مسولیت می کنیم یه گونه ای برخوردمیکنند که کلید تدبیر تنها در اختیار این عده خاص هستش در حالی که 8 سال در دولت اصولگرایان با فوران درامد نفتی همه چیز در اختیارشان بود ولی هیچ اتفاق خاصی نیفتاد

  8. نعیم گفت:

    آقای پناهی درجایگاه شخصیت حقیقی خویش میتواندبه عنوان یک روحانی نسبت به مسایل سیاسی اظهارنظر،نقش آفرینی وحتی دخالت نماید.جناب کیانی آنقدرانحصارطلب هستیدکه قلمتان رادرمطبوعات ورسانه های استانی به سمت هرکسی که اظهارنظرمینمایدبه شیوه تخریب وتخطیه وصدورحکم میچرخانیدواظهارفضل میفرماییدواین درحالیست که مشخص نیست به دنبال چه میگردید؟یک جریان سیاسی نشسته ودرموردآینده خودشان تصمیم میگیرندشماچراآسمان وریسمان میبافیدوازچه میسوزیدخداعالم است!

  9. غیرت گفت:

    کیانی خودمونیم حسابی سوختی.سوختن نداره چرا ناراحتی ستار هنوز نگفته میام.نترس برو آبمیوه بخور

  10. ناسناس گفت:

    احسنت که حقایق رابیان کردی

  11. محسن گفت:

    اقای کیانی کارشناس باید بی طرف باشه نه اینکه وابسته به یه جریان خاص باشه.تحلیلهای ابکی یعنی همین

  12. منصف گفت:

    رئیس شورای سیاست گزاری دو وجهه داره. 1. وجهه حقوقی 2. وجهه حقیقی
    ایشون از لحاظ حقیقی میتونن تو هر مجلسی برن و اعلام حمایت کنند بنابراین نقد وارد نیست

  13. ناشناس گفت:

    اقای پناهی میتواند بعنوان یک شخص  در غیر مسولیتش  داوری  بین این جریان بکند
    شما چرا ناراحتید ازچه میترسید

  14. ناشناس گفت:

    چرا ترسیدید شان حاج اقا با این حرف ها پایین نمی آید

  15. بازنشسته علوم پزشکی چهارصد میلیونی گفت:

    اقای هدایت خواه لطفا بروید عبادت و استراحت کنید.

  16. احمد گفت:

    اقای کیانی نمی خواست این همه خودت را به زحمت بیندازی حرف دلت راکه اخرزدی همان اول می گفتی ووقت خودت وبقیه را نمی گرفتی.

  17. يا حسين گفت:

    اقاي كياني از جه نارحتي . …..دين از سياست جدا نيست روحانيت اگر جاي هم لازم باشد در را خدا وبقا اسلام وقران جهاد ميكنند وخون ميدهند ونمي گذارند به فرموده امام رحمت اله عليه انقلاب به دست نا اهلان و نا محرمان بيفتد .

دیدگاه شما