سه شنبه 30 آبان 1391 - 13:39

چگونه شد که یک تاریخ دان تاریخ را بلعید

پایگاه خبری تحلیلی بویر نیوز / مجتبی راستگو – همانگونه که میدانیم وقتی هرودت یا گزنفون تاریخ را مینوشتن به واسطه غرضی که نسبت به ایرانیان داشته اند تاریخ را به گونه ای دیگر نشان میدادند که حماسه های ایرانیان را وحشی گری و وحشیگری را حماسه مینوشتند ومیتوان دید که این رسم را هنوز عده ای برای خود به یادگار دارند.
شاید بعضی از کتابهای که در مورد تاریخ بویراحمد نوشته شده است از روی احساسات باشد اما میتوان براحتی گفت که اقای تقوی بهبهانی تاکنون هیچ کدام از کتابهای استاد بزرگ بهمن بیگی را نخوانده است.
چگونه است که معلم بزرگ عشایر درمورد بویراحمد درکتاب بخارای من ایل من نوشته است بویراحمد تنها ملتی است که نه به واسطه وسعت ونه به واسطه ثروت تنها به واسطه قدرت توانست از یک دهستان کوچک یک فرمانداری کل را تشکیل دهد و حال یک شخص که معلوم است بخاطر چه این گونه تاریخ را میبلعد وانچه را که دوست دارد مینویسد وحتی حاضر به عذرخواهی بخاطر اشتباهش نیست.
جناب اقای تقوی اگر حتی کی لهراس یک یاغی بوده اما بخاطر دفاع از شرف جلوی شاه یک کشور ایستاد و توانست نام بویراحمد را به خاطره شاه بسپارد جناب اقای تقوی وقتی از شاه پرسیدند برای چه کارخانه قند را در شهری که نه راه دارد نه وسعت کشاورزی میسازید گفت میخواهم فرزندان این شهر را مشغول کنم که دگر جلوی من نایستند.
جناب تقوی وقتی در مورد تبریز صحبت میکنیم ناخوداگاه ستار خان وباقرخان نامشان به میان می اید و حال ما سرداران بزرگ را با نوشتن
یک مقاله تخریب میکنیم.
جهت اطلاع جناب عالی میگویم که تاریخ بویراحمد پر است از نامهای اریوبرزن یا کی لهراسب و….. که ما وقتی که میخواهیم از این تاریخ حرفی بزنیم این نامها حماسه هایی را درکلاممان بوجود می اورد ومطمئن باشید اگر یک کتاب هم درمورد سرداران بویراحمد بنویسید باز نمی توانید حرف های احساساتی خود را به باور مردم تبدیل کنید چون هنوز ما ریش سفیدانی را که درکنار این سرداران باظلم جنگیده اند داریم و به عنوان تاریخ ناطق میدانیم وهمچنان با غرور سر خود را بالا نگه میدارند و از دلاوری های خود میگویند که موی بدنمان سیخ میشود.
جناب تقوی انجانب شمارا نمیشناسم و با کسانی که باشما به تندی برخورد میکنند هم نیستم اما بهتر است تاریخ یک ملت را به سخره نگیرید، نمیدانم قصد شما فقط نقد بود یا نه،  اما احساس میکنم به دنبال شناختن خود به دیگران بوده اید چون حداقل با این مقاله من فهمیدم یک تاریخ نگاری هم هست ، اما بهتر است که راه دیگری برای به شهرت رسیدن پیداکنید چون نام شما با این مقاله به بدی در ذهن مردمان این دیار نقش خواهد بست و در اخر به شما توصیه میکنم برای اطلاع از دلاوریهای مردم بویراحمد کتاب بخارای من ایل من را بخوانید.
یه روز تاریخ برگ ایخره و ورق ری وی بو
برگ وارینه من ای صفحه دفتر نزنید
مجتبی راستگو
دانشجوی ارشد معماری

———————

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

info@boyernews.com

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=16155
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. سیدرضا گفت:

    آفرین جناب راستگو. درود و سپاس بر این نوشته هر چند خیلی هنری نبود ولی نکات خوبی داشت

  2. سکوت گفت:

    باید با دلیل و منطق ثابت بکنی که تقوی اراجیف گفته.
    باز هم درود بر تقوی.

    • بویر گفت:

      اصلا … بیجا کرده که اراجیف نوشته ،انگار شما طرفداران تقوی دیگه از بیخ وبن …. …. هستید وهیچی .. ،…… و… غلط کردن که توهین کردن ،اونا هستن که باید در مراجع قضایی پاسخگوی این بی حرمتی ها وناسزاهای خودشون باشن .

  3. محمد گفت:

    درود بر تو فرزند بویراحمدی خیلی خوب نوشتی
    جملاتت رو جالب کنارهم چیدی فقط کاشکی بیشتر توضیح میدادی اگه ممکن هست کاملترش کن درود

  4. مهندس گفت:

    ای کاش همه بویراحمدیها مثله تو باشن سلام بر کی لهراس

  5. رامین گفت:

    متاسفم برای تقوی

  6. سلام بر فهم وشعور شما گفت:

    سلام بر فهم وشعور شما
    این فرزند کی لهراس ها وبزرگان بویر احمد هستند که به ناحق ونامردانه علیه آنها یاوه گویی شده است

  7. ناشناس گفت:

    جناب آقای راستگو با دلیل و برهان و مستند و مکتوب ثابت کن تقوی بهبهانی اشتباه تحلیل کرده نه احساسی و از روی تعصب دانشجوی عزیز.حرف تقوی مستند و مکتوب است و قابل دفاع چون از روزنه ای که ایشان به تحقیق پرداخته چنین است .شاید تحلیل ایشان همه ی واقعیت نباشد ولی بی شک بخش مهمی از واقعیت است.به قول یکی از بزرگان برای پیشرفت باید اول تاریخ خود و گذشته خود را به درستی شناخت.استدعا دارم از شما که جزو بدنه فرهیخته جامعه هستید با استدلال و منطق توآم با احترام به نقد اندیشه ها بپردازید. دور از انصاف است که مطلب را کامل نخوانده قضاوت کنید آنهم از روی احساس و غیرت کور.

    • کی لهراس گفت:

      آخه بزرگی مثل استاد بهمن بیگی رو ول کردی تقوی رو چسبیدی که چی ؟!!!حالا دیگه بهمن بیگی بد گفته وتقوی کودن درست گفته ؟!!!! خدا یه عقلی به بچه ات بده …!درود بر جای جای استان کهگیلویه وبویراحمد چه لر وچه ترک .

  8. نظری گفت:

    آقای تقوی مطمئنم که آباواجداد شما مثل … از همه..و ….. بوده اند.
    تاریخ قوم و قبیله شما گواه این مدعاست!

  9. شهروند گفت:

    تقوی….. از اون بچه گداهایی است که آرزوی اربابی داره!

  10. حقگو گفت:

    آقای تقوی دزدی و راهبندی قدیم هزار شرف داره به دزدی دیوانی در زمان حاضر.مثل دزدی های هم ……شما (مدیرکل سابق……)

  11. حامد خشنودی گفت:

    دانشجوی تازه به دوران رسیده.تقوی همه کتابهای بهمن بیگی را از حفظه.او چیزهایی میداند که برای امثال تو دانستنش زوده.

  12. حامد خشنودی گفت:

    بویر احمد ایل است نه ملت.اول برو خوب مطالعه کن بعد دست به قلم ببر.از بویرنیوز متشکر باش که مقاله بی ارزشت را پذیرفت تا دل کوچکت نشکند.تقوی اگر نیاز به شهرت داشت سالها پیش نوشته ها و دیوان شعرش را چاپ میکرد.او چندین کتاب
    اماده چاپ دارد.دیروز گفت بزودی در بویرنیوز جوابهای دقیقی به مغالطات و پرسشهای لهراس عرصه قلم قاسم یزدانی خواهم داد.منتظر باشید.با تشکر از ازاد اندیشی بویرنیوز.

  13. سجاددد گفت:

    هر چه سعی کردم کلمه اقا برای تقوی بهبهانی بکار ببرم نتوانستم ،زمانیکه بویراحمد درگیر جنگ با رضاشاه و محمد رضاشاه ژاندارمهای خلیج فارس و خاورمیانه بود بزرگان تبار شما در بشیر و نذیر درازکش مشغول خدمت صادقانه بودند این است تاریخ شما

  14. سجاد گفت:

    نیکنام ، ناشناس و حامد خشنودی :
    تاریخ بویراحمد نیازی به تحقیق ندارد اسم کی لهراس و اریوبرزن خود گویای همه چیز است تقوی بهبهانی باید درباره تاریخ سرزمین خودش ( بشیر و نذیر ) تحقیق کند

دیدگاه شما