دوشنبه 16 شهریور 1394 - 21:25

مردم انتظار کاهش قیمت نداشته باشند

رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه مردم نباید انتظار کاهش قیمت کالاها را داشته باشند، گفت: دولت هیچ مکانیزمی برای کاهش قیمت‌ها ندارد.
مردم انتظار کاهش قیمت نداشته باشند

به گزارش بویرنیوز، محمدرضا دیانی امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه تولیدکنندگان در فضای پیچیده‌ای اقدام به فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: بخش تولید همچنان در انتظار است و باید دولت تدبیر مناسبی را برای دوران گذر پساتحریم انجام دهد. در غیر این صورت ممکن است تولیدکنندگان را در بخش‌های مختلفی با ضربه در دوران پساتحریم روبرو سازد.

وی با بیان اینکه امروز برخی صنایع دچار بحران بوده و به طور حتم نمی‌تواند از فرصت‌ها و مزیت‌های شرایط پساتحریم استفاده کنند، افزود: امروز قیمت نفت به ۴۳ دلار رسیده است و پروژه‌های دولتی و صنعتی نیز با عقب ماندگی‌های زیادی روبرو هستند. حال در این شرایط آیا واقعاً امکان کاهش ارز وجود دارد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: یکی از فاکتورهای اساسی کاهش قیمت کالاها همین قیمت ارز است در کنار این موضوع دستمزد و هزینه‌های ارزش افزوده نیز چندین برابر شده است. حال چرا بعضی از دوستان و یا مردم تحلیل می‌کنند که در‌ آینده شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.

وی با بیان اینکه براساس سیاست‌های دولت و افزایش نرخ ارز مبادله‌ای هیچ امیدی بر کاهش قیمت ارز در آینده وجود ندارد، اظهار داشت:در کنار افزایش نرخ ارز قیمت حامل‌های انرژی نیز ارزان نشده است پس براساس چه معیاری قیمت کالاها کاهش پیدا کند. بنده حتی معتقدم نخریدن کالاها باعث افزایش قیمت آنها نیز خواهد شد چرا که تولیدکننده می‌خواهد هزینه‌های تولید خود را از محل فروش کالاها تأمین کند.

دیانی با تأکید براینکه در حال حاضر هیچ مکانیزمی برای کاهش قیمت ها وجود ندارد، گفت: حتی صنایع داخلی مانند فولاد و پتروشیمی نیز مواد خود را بر مبنای نرخ ارز به تولیدکنندگان می‌فروشند بنابراین دولت باید انتظار کاهش قیمت ها را در سطح جامعه برطرف کند زیرا چیزی به عنوان کاهش قیمت آن هم در شرایط فعلی نخواهیم داشت.

وی با تأکید براینکه انتظار مردم بر کاهش قیمت ها باعث توقف تقاضا در سطح بازار شده است، تصریح کرد: بهترین روش برای تحریک تقاضا که کار پردردسری نیز هست تزریق پول برای خرید کالای داخلی است. به اعتقاد بنده این موضوع به هیچ عنوان تورم زا نیست اما متأسفانه در شرایط فعلی ما مکانیزم اجرای این روش را نداریم. بانک مرکزی برای اجرایی شدن این موضوع باید جلسات کارشناسی مختلفی را با بخش‌های تولیدی برگزار نماید تا تزریق پول برای خرید کالاهای داخلی مکانیزم خاص خود را داشته باشد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی اضافه کرد: حتی اگر بانک مرکزی یک خط اعتباری برای این موضوع اختصاص دهد تورم زا نخواهد بود چرا که در تمام دنیا از این روش برای تحرک تقاضا در سطح بازار استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی حساب‌های بانکی قرمز شده‌اند، گفت: در هر جایی ما عدد و ارقام مختلفی می‌بینیم اما پولی وجود ندارد در کنار این موضوع دولت باید به همکاری موسسات مالی و اعتباری و بانکی تحرک تقاضا را در سطح بازار انجام دهد.

دیانی افزود:استفاده از الگوهای اقتصادی کشورهای مختلف می‌تواند در شرایط رکود بسیار موثر باشد. به نحوی که با بومی سازی این الگوها می‌توان تحرک تقاضا را در سطح بازار افزایش داد.

وی با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر تخصیص ۱۰ میلیون وام به هر یک از زوجین برای خرید کالا، اظهار داشت: این موضوع طرح خوبی است اما اشکالات بسیاری دارد بانک مرکزی طی دو تا سه جلسه به جمع بندی ارائه این وام به زوج‌های جوان رسیده است درحالی که به اعتقاد ما کار کارشناسی دقیقی برای این طرح انجام نشده است. زیرا بانک‌ها به دنبال سود هستند و زیاد رقبتی برای ارائه این تسهیلات به زوج های جوان ندارند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی اضافه کرد: در کنار این امر تولیدکننده در قالب این وام که برای آن ۱۸ درصد سود درنظرگرفته شده می‌بایست کالای خود را به مصرف کننده فروخته و پول آن را طی ۳۶ ماه دریافت کند این درحالی است که امروز تولیدکننده نیازمند سرمایه درگردش است. حتی مردم وقتی تضامین بانکی را مشاهده می‌کنند چندان رقبتی به دریافت این وام ندارند.

وی به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در ماه‌های پایانی سال ۹۳ اشاره کرد و افزود: در این گزارش سه عامل ضعف بازار سرمایه در تأمین مالی واحدهای تولیدی، عدم تمایل سیستم بانکی به ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی و وجود مفاسد اقتصادی از مشکلات مهم بخش تولید به شمار می‌آید که در این رابطه از دولت تقاضا داریم این موضوعات را مدنظر قرارداده و تسهیلات لازم را برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی انجام دهد.

دیانی با اعلام اینکه امروز بانک‌ها رقیب تولیدکننده شده‌اند، تصریح کرد: وقتی مردم پول خود را بدون هیچ دغدغه‌ای در سیستم بانکی می‌گذارند و سود ۲۴ درصد روزشمار دریافت می کنند دیگر حاضر نیستند منابع خود را در بخش تولید سرمایه گذاری کنند چرا که ما در هیچ صنفی سراغ نداریم که بتوان معاف از مالیات سود ۲۴ درصدی کسب کرد./تسنیم

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=161363
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما