دوشنبه 2 شهریور 1394 - 1:24

دستگیری عامل آتش سوزی های جنگلهای بویراحمد

برزمند تصریح کرد: در پنج ماهه سال گذشته با وجود تعداد بیشتر آتش سوزی ها اما وسعت عرصه های نابود شده کمتر از مدت مشابه امسال بود.

به گزارش بویرنیوز،  فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد گفت: بر اثر وقوع 52 فقره آتش سوزی درجنگل ها و مراتع استان در پنج ماه گذشته ، نزدیک به 986هکتار از عرصه های طبیعی منطقه در آتش سوخت.

” محمد رحیم برزمند ” در گفت وگو ی اختصاصی با خبرنگار ایرنا ، میزان خسارات برآورد شده ناشی از بروز آتش سوزی های اخیر در استان را افزون بر 900 میلیارد ریال اعلام کرد.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان بروز آتش سوزی ها در سال جاری مربوط به شهرستان بویراحمد است، تصریح کرد: در برخی مناطق این شهرستان در مدت کمتر از یک هفته حدود 400 هکتار از مراتع و جنگل ها طعه حریق شد.

برزمند تصریح کرد: در پنج ماهه سال گذشته با وجود تعداد بیشتر آتش سوزی ها اما وسعت عرصه های نابود شده کمتر از مدت مشابه امسال بود.

وی گفت: در پنج ماهه سال گذشته بر اثر وقوع76 فقره آتش سوزی حدود 456 هکتار از جنگل ها و مراتع استان طعمه حریق شد.

وی تاکید کرد که عامل انسانی چه به صورت عمدی یا سهوی همچنان مهمترین دلیل در بروز این آتش سوزی هاست.

برزمند ادامه داد: بر اساس بررسی ها و تحقیقات انجام شده برخی افراد نیز به صورت عمد و برای توسعه عرصه مرتعی اقدام به آتش سوزی مزارع و مراتع همجوار عرصه های خود می کنند.

وی به بروز آتش سوزی های مکرر و مستمر در مناطق تولگهی ، رهمالی و فیروزآباد شهرستان بویراحمد و نابودی 400 هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی در این مناطق اشاره کرد و افزود: مشخص شده که عامل اصلی در بروز این آتش سوزی ها یک نفر بود.

وی از دستگیری و شروع بازجویی های اولیه از فرد متهم در این زمینه خبر داد و گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده توسعه عرصه های مرتعی و زمین خواری از سوی این شخص مهمترین عامل بروز آتش سوزی های سریالی در این مناطق بود.

پارسال بیش از یک هزار و 140 هکتار از عرصه جنگلی و مرتعی استان طعمه حریق شد.

وی تعداد قرق بان های مستقر در عرصه های جنگلی و مرتعی استان را حدود 350 نفر اعلام کرد و گفت: این میزان نیروی قرق بان به هیچ وجه جوابگوی حفاظت از عرصه های منابع طبیعی با وجود سخت گذربودن و کوهستانی بودن این عرصه ها نیست.

وی گفت: بر اساس استانداردهای جهانی به ازای هر پنج تا هفت هزار هکتار عرصه منابع طبیعی یک قرق بان تعیین شده در حالی میانگین در استان کهگیلویه وبویراحمد بیش از 75 هزار هکتار است.

کهگیلویه وبویراحمد افزون بر 970 هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد.

برزمند از افزایش مشارکت های مردمی ، بسیج ، سازمان های مردم نهاد و برخی دستگاه های خدمات رسان و امدادی در هنگام بروز آتش سوزی ها خبر داد و گفت: هم اکنون حدود 22 اکیپ متشکل از نیروهای مردمی برای مهار آتش سوزی ها در استان تشکیل شده است.

وی ابراز داشت: احساس مسوولیت و همکاری برخی دستگاه های خدمات رسان و سازمان های مردم نهاد پس از انجام مانور آمادگی اطفای حریق جنگل های استان با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با منابع طبیعی بیشتر شده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=159997
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما