یکشنبه 28 آبان 1391 - 9:57

دشت‌روم دیار فراموش شدگان

بویر نیوز – منطقه مستعد و خوش آب و هوای دشت‌روم در 15 کیلومتری شهر یاسوج دیاری است که به هر دلیل در چشم و نظر مسئولان آن‌گونه که باید به حساب نمی‌آید و به همین دلیل می‌توان آن را دیار فراموش شدگان نامید.

خبرگزاری فارس: دشت‌روم دیار فراموش شدگان / کسی توانمندی‌های دشت‌روم را نمی‌بیند
فارس: منطقه دشت‌روم در 25 کیلومتری شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته و یکی از مستعدترین مناطق از حیث کشاورزی و منابع معدنی در استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود.

دشت‌روم بر سر راه یاسوج به بابامیدان قرار گرفته و از این رو نمی‌توان آن را منطقه‌ای دور افتاده به حساب آورد زیرا هر که بخواهد از مناطق سردسیری این استان به منطقه گرمسیری برود لازم است که از دل این دشت بگذرد که به یقین به محرومیت آن پی خواهد برد.

آن‌گونه که مشخص است در طول سالیان اخیر به جز عبور یک جاده سراسری که از دل این دهستان می‌گذرد و یاسوج را به بابامیدان متصل می‌کند دیگر هیچ مصوبه‌ای که بتواند از چهره این منطقه محرومیت‌زدایی کند وجود نداشته است.

دشت‌روم آن‌گونه که که از وجه تسمیه آن نیز معلوم است منطقه‌ای بوده که سپاه روم از آن گذشته و قدمتی در حد و اندازه ایران باستان دارد و آن گونه که از حفاری‌های آن به دست آمده و اشیایی در آن پیدا شده تاریخش به دوران‌ هخامنشیان برمی‌گردد.

با همه این قدمت و پیشینه دشت‌روم اکنون آن‌گونه که باید و شاید مورد توجه مسئولان استانی قرار نگرفته و برخی کمبودها در 25 کیلومتری مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد مشاهده می‌شود که شاید این نواقص در مناطقی با سه برابر این مسافت نسبت به مرکز استان دیده ‌نشود.

برای پی بردن به توانمندی‌ها و کمبود و مشکلات این منطقه به میان اهالی دشت‌روم رفته و از آن‌ها اوضاع دشت‌روم را بیشتر جویا شدیم.

حشمت‌الله کریمی‌زاده از ساکنین سرشناس این دهستان که خود سابقه عضویت در نهادهای انقلابی در اوایل انقلاب را داشته در این زمینه به فارس از مشکلات دشت‌روم می‌گوید.

این ساکن و عضو شورای اسلامی دهستان دشت‌روم معتقد است که دشت‌روم می‌تواند با نگاه متفاوت مسئولان به ظرفیتی بزرگ برای کار و تولید در کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شود.

وی به برخی از مشکلات این منطقه اشاره کرد و گفت: دهستان دشت‌روم شامل چندین پاره ده اعم از منصورآباد و امیرآباد و دلی اولاد علی مؤمن می‌شود که روی هم با منطقه سرگچینه و کوشک حدود 20 هزار نفر جمعیت دارد ولی به دلیل پراکندگی جمعیت تاکنون برای بخش شدن فکری به حال آن نشده است.

دشت‌روم فدای موضوعات سیاسی و قومی قبیله‌ای شده است

کریمی‌زاده با ذکر این مطلب که نباید دشت‌روم را فدای برخی موضوعات قومی و قبیله‌ای و سیاسی کرد، ابراز داشت: با همه امکاناتی که دولت احمدی‌نژاد ایجاد کرده است و همه روزه می‌بینیم و می‌شنویم که در گوشه و کنار کشور و این استان طرحی افتتاح می‌شود ولی از این نوع خدمات در دشت‌روم کمتر دیده‌ایم و شنیده‌ایم.

وی به سفرهای استانی دولت و چهار دور آن در این استان اشاره کرد و گفت: شاید به جرأت بتوان گفت که از این سفرها هیچ گونه امکاناتی عاید دشت‌روم نشده و کمترین مصوبات را در استان دهستان دشت‌روم داشته است.

بی‌توجهی مسئولان برای مردم دشت‌روم عادی شده است

وی از وجود چهار هزار هکتار زمین و اراضی آبی و دو هزار هکتار اراضی دیم در این منطقه خبر داد و گفت: با همه این ظرفیت‌ها کمتر دیده شده که مسئولی هوای بازدید از دشت‌روم را داشته باشد و این موضوع دیگر برای اهالی دشت‌روم به یک عادت تبدیل شده است.

بیژن کهیاری یکی دیگر از ساکنین این منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: برای نمونه این دهستان برای ورزش جوانان و نوجوانان خود حتی یک میز پینگ‌پنگ هم ندارد.

وی افزود: دشت‌روم با 20 هزار جمعیت هیچ گونه رفاهیاتی برای قشر جوان و نوجوان خود ندارد در حالی که برخی مناطق با چندین برابر فاصله از یاسوج مرکز استان از بسیاری خدمات بهره‌مند هستند.

کهیاری به بحث جاده یاسوج به بابامیدان اشاره کرد و گفت: روزانه 10 هزار خودرو از این جاده عبور می‌کند که از این عبور و مرور تنها دود و سر و صدای آن برای مردم دشت‌روم می‌ماند در صورتی که با توجه بیشتر مسئولان و ارائه خدمات رفاهی و ایجاد پارک و بوستان‌ها می‌تواند مهمانان و مسافران را برای ماندن در آن ترغیب کرده و از قبال آن اشتغال‌زایی نصیب مردم شود.

وی به میزان بالای بارندگی در این استان  بیش از همه در منطقه دشت‌روم اشاره کرد و گفت: پس از شمال شاید بالاترین میزان بارندگی از آن ما باشد و سرچشمه بسیاری از رودهای خروشان کشور هستیم که 90 درصد این آب به هدر می‌رود.

این ساکن دشت‌روم و فرهنگی شاغل در نظام تعلیم و تربیت گفت: 80 درصد دشت پهناور دشت‌روم با زمین‌های مرغوب زیر کشت دیم است که محصول چندانی از آن عاید نمی‌شود و مسئولان کمتر به فکر رفع این معضل بزرگ هستند.

برای کشاورزی چشم انتظار آسمانیم

تیمور صفری‌زاده یکی دیگر از ساکنین قدیمی دشت‌روم که سن و سالی از وی گذشته و از زمان‌های دور این دهستان خاطراتی را به همراه در سینه دارد به تعطیلی واحدهای دامی در این منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: چندین دوره نمایندگان گذشته و فعلی را به این منطقه دعوت کرده‌ایم و مشکلات بیان شده که متأسفانه کسی به دنبال رفع این مشکلات نبوده‌اند.

وی به کشت انتظاری در این منطقه اشاره کرد و گفت: همواره در این منطقه چشم به آسمان داریم و با وضعیتی که وجود دارد باید مشکلات را تا سال‌های سال تحمل کنیم.

صفری خدمات جمهوری اسلامی را به مردم و مناطق مختلف خوب توصیف کرد و گفت: ما به دنبال این هستیم که این خدمات عادلانه توزیع شوند و سهم دشت‌روم نیز محفوظ بماند.

وی خدمات فرهنگی به دشت‌روم را ضعیف ارزیابی کرد و گفت: چندین سال برای ساختن مسجد حسین‌آباد دشت‌روم در انتظار کمک مسئولان بودیم و به جز تعدادی از مسئولین هیچ کس دیگر در این زمینه احساس مسئولیت نکرد تا این‌که با همت خیرین توانستیم آن را تکمیل کنیم.

دشت‌روم برای توسعه راهی جز تبدیل به بخش شدن ندارد 

صفری با بیان این‌که اگر دشت‌روم با این تعداد جمعیت به بخش تبدیل نشود در همین وضعیت باقی خواهد ماند، گفت: اگر دشت‌روم نماینده‌ای در شورای اداری شهرستان داشته باشد می‌تواند روی پیشرفت و توسعه را ببیند چرا که باید کسانی باشند که بتوانند حق این منطقه را استیفا کنند.

در ادامه به سراغ فرماندار شهرستان بویراحمد رفتیم و مشکلات دشت‌روم را پی‌گیری کردیم.

محمد الفونه به فارس می‌گوید: کم‌کاری برای توسعه این منطقه نشده و اکنون نسبت به سالیان گذشته به دشت‌روم به توجه بیشتری شده است.

دشت‌روم به تنهایی قابلیت بخش شدن را ندارد

وی با بیان این‌که نسبت به توسعه دشت‌روم کم‌کاری نشده است، گفت: دشت‌روم به تنهایی استعداد بخش شدن را ندارد چون فاصله 15 کیلومتری با شهر یاسوج دارد و بای بخش شدن یکی جمعیت و دیگری وسعت بسیار مهم است که دشت‌روم هر دوی این ظرفیت‌ها را برای بخش شدن ندارد.

فرماندار مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد پی‌گیری‌های مردمی برای رفع برخی کمبودها را مهم دانست و گفت: متأسفانه شاهدیم که مردم دشت‌روم در این زمینه کمتر پی‌گیر مشکلات خود به نسبت سایر مناطق دیگر هستند.

وی به تعطیلی واحدهای دامپروری در این منطقه اشاره کرد و گفت: این مشکل نه تنها در دشت‌روم بلکه در بسیاری از مناطق دیگر استان وجود دارد که ما نیز به نوبه خود پی‌گیر رفع مشکل از آن‌ها هستیم.

الفونه به وضعیت باغداری در این منطقه اشاره کرد و گفت: باغداری خوبی در منطقه دشت‌روم داریم و زیرساخت‌ها تدارک دیده شده ولی بزرگترین مشکل که در آن‌جا به مدیریت آب برمی‌گردد که مردم نیز باید همکاری داشته باشند.

وی مشکل سرما را یکی از مشکلات در زمینه کشاورزی دانست و گفت: با وجود این سرما و ضعف در کشت علوفه گاوداری‌ها نیز دچار مشکل شده‌اند هر چند که در کارگروه کشاورزی کمک زیادی به این واحدهای دامپروری کرده‌ایم.

سردخانه و کارخانه فرآوری مهم‌ترین نیاز دشت‌روم است

فرماندار بویراحمد بحث ایجاد سردخانه در دشت‌روم را بسیار مهم دانست و گفت: با سرمایه‌گذاری بیشتر روی باغداری و ایجاد سردخانه و کارخانه فرآوری و تبدیلی می‌توان به اقتصاد دشت‌روم بیشتر کمک کرد.

در ادامه به سراغ نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی رفتیم و از ظرفیت‌های منطقه دشت‌روم از این وکیل مردم در مجلس شورای اسلامی پرسیدیم.

غلام‌محمد زارعی معتقد است که به دشت‌روم کم‌توجهی شده و این موضوع را علنا بیان می‌کند که دشت‌روم به فراموشی سپرده شده و باید برای توسعه و پیشرفت آن همت به خرج داد.

پی‌گیر تبدیل دهستان دشت‌روم به بخش خواهیم شد

وی نظر دیگری دارد و معتقد است که دشت‌روم می‌تواند از بخش مرکزی بویراحمد منتزع شده و دارای بخشداری مستقل شود.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: باید در درازمدت فکری به حال آب منطقه دشت‌روم کرد که این موضوع تنها با احداث سد سرگچینه می‌تواند تحقق یابد.

وی از کم‌توجهی به واحدهای کشاورزی و دامداری این منطقه اعتقاد دارد و می‌گوید: مسئولان کشاورزی و صنایع و معادن باید این مشکلات را برطرف کنند چرا که دشت‌روم با این ظرفیت‌ها می‌تواند در تولید منطقه‌ای خودکفا و موفق در شهرستان بویراحمد باشد.

با این همه آن‌چه که اکنون در دشت‌روم و روستاهای آن مشاهده می‌شود نوعی کم‌توجهی مسئولان را به این چنین مناطقی نشان می‌دهد.

جای تعجب است که دشتی به این وسیعی با خاک مناسب برای کشاورزی و باغداری و همچنین سرمایه‌گذاری برای گردشگری و صنعت این‌گونه از دید مسئولان استانی مغفول مانده است.

—————————–

گزارش از داریوش بهنیا

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=15986
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما