شنبه 31 مرداد 1394 - 13:50

نارضایتی عمومی از کیفیت آرد و نان در بویراحمد/ وقتی نان باکیفیت آرزوی مسئولان کهگیلویه و بویراحمد می‌شود!

در جلسه ساماندهی آرد و نان شهرستان بویراحمد از بی‌کیفیتی آرد تا عدم خرید نان از نانوایی‌ها سخن به میان آمد به گونه‌ای که خرید نان باکیفیت آرزوی محال مسئولان کهگیلویه و بویراحمد شده است.

گروه اجتماعی –  در جلسه ساماندهی آرد و نان شهرستان بویراحمد از بی‌کیفیتی آرد تا عدم خرید نان از نانوایی‌ها سخن به میان آمد به گونه‌ای که خرید نان باکیفیت آرزوی محال مسئولان کهگیلویه و بویراحمد شده است.
فرماندار بویراحمد: تشکیل کارگروه آرد و نان در بویراحمد / عدم رضایت عمومی از ‌کیفیت نان
فرماندار بویراحمد بر ضرورت تشکیل کارگروه آرد و نان در شهرستان تاکید کرد و گفت: با توجه به کیفیت پایین نان شاهد موج نارضایتی در شهرستان هستیم.
به گزارش بویر نیوز، هوشنگ یاری‌پور در جلسه ساماندهی آرد و نان شهرستان بویراحمد هدف از برگزاری این نشست را ساماندهی آرد و نان و کیفیت نان در شهرستان بویراحمد عنوان کرد و گفت: در جلسه‌ای که هفته گذشته با تعاون روستایی داشتیم بخشداران و دهیاران از کیفیت نان و آرد گلایه داشتند که بر حسب ضرورت این جلسه را برای رفع مشکلات موجود برگزار کردیم.
   1 (3)

فرماندار شهرستان بویراحمد با تاکید بر اینکه باید نوع پخت نان و بهداشتی بودن آن باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: در صورتی که به این دو اصل توجه شود، بخشی از مشکلات حوزه آرد و نان که همواره مردم از این وضعیت گلایه‌مند هستند، رفع می‌شوند.

این مسئول با تاکید بر اینکه در کیفیت آرد و نان مشکل داریم و باید چاره‌ای در این خصوص اندیشیده شود، گفت: با مصرف آردهای سبوس‌دار 40 درصد بیماری‌های گوارشی کاهش می‌یابد که انتظار می‌رود واحدهای خبازی به این مهم توجه کرده و نان با کیفیت پخت کنند.

یاری‌پور با ابراز تاسف از عدم پخت نامناسب آرد سبوس‌دار در شهرستان بویراحمد اذعان کرد: در صورتی که نان با کیفیت پخت شود و به مسائل بهداشتی و افزودنی‌های مجاز توجه شود، بدون شک شاهد رضایت خاطر آحاد مردم خواهیم بود و مشکلات نیز برطرف خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه کیفیت آرد و نان بسیار مهم است، گفت: با توجه به پایین بودن کیفیت آرد در سطح بخش‌های شهرستان بویراحمد بخشداران اعلام کرده‌اند که آردهای خریداری شده را تحویل می‎دهند.

این مسئول در ادامه با اشاره به موج نارضایتی در شهرستان بویراحمد تصریح کرد: باید چاره‌ای درخصوص کیفیت نان اندیشیده شده و بررسی شود که مشکل کار از گندم، آرد، نوع پخت و کننده کار بوده که در صورت مشکل در هر بخش باید هرچه سریع‌تر مشکل برطرف شود.

مسئول ارشد اجرایی شهرستان بویراحمد با بیان اینکه نارضایتی عمومی نسبت به کیفیت پایین آرد به وجود آمده است، گفت: به منظور رسیدگی به وضعیت آرد و نان در شهرستان ضرورت دارد کارگروهی به همین منظور متشکل از اداره استاندارد، شرکت غله، معاونت دارو و غذا، مدیران فنی دو کارخانه آرد بویراحمد، صنعت، معدن و تجارت و معاون برنامه‌ریزی فرمانداری  نیز تشکیل شود و مشکلات این حوزه بررسی و نسبت به رفع آن اقدام شود.

یاری‌پور تصریح کرد: با تشکیل این کارگروه و مشخص شدن اعضای آن بر صدور مجوزها، نظارت بر نانوایی‌ها، کیفیت نان و مشکلات آرد نظارت می‌شود تا شاهد رضایت عمومی باشیم.

بی‌کیفیتی آرد و نان در بویراحمد/ عدم خرید نان از نانوایی‌های لوداب
 به گزارش بویر نیوز، در جلسه ساماندهی آرد و نان شهرستان بویراحمد با حضور فرماندار، بخشداران شهرستان، مدیرعامل شرکت غله، معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مسئولان به منظور رسیدگی به مشکلات آرد و نان شهرستان پیرو جلسه بخشداران با تعاون روستایی برگزار شد.
1 (4)

در این جلسه جمال روحانی بخشدار لوداب با اشاره به وضعیت آرد در شهرستان بویراحمد، گفت: سرانه آرد لوداب طی چهار ماه امسال قریب به سه کیلو بوده است و کیفیت پایین آرد و کپک زدن از دلایل عدم تمایل مردم به خرید آرد در این بخش است.

وی تصریح کرد: از دوران خدمت خود در لوداب وضعیت آرد و نان آن اصلا رضایت بخش نیست و مردم منطقه همواره از این وضعیت گلایه دارند که امیدواریم در این جلسه چاره‌ای برای رفع مشکلات این حوزه اندیشیده شود.

این مسئول که از بی‌کیفیتی نان در بخش لوداب بسیار گلایه داشت، گفت: اگر کارخانجات مشکل فرآوری آرد و تکنولوژی دارند انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر مشکلات بررسی و نسبت به رفع آن اقدام شود تا بیش از این آرد بی‌کیفیت به دست مردم نرسد چرا که چنین امری خود باعث نارضایتی عمومی از خدمتگزاران می‌شود.

بخشدار لوداب با بیان اینکه پخت نان در این بخش اصلا رضایت‌بخش نیست، گفت: اگر مردم لوداب گرسنه باشند به هیچ عنوان حاضر به خرید نان از نانوایی‌های لوداب نمی‌کنند.

در ادامه این جلسه علی‌اصغر ملکی بخشدار مارگون با بیان اینکه در سنوات گذشته مشکلاتی در حوزه آرد داشتیم، گفت: با همت و تلاش مسئولان تعاون روستایی این مشکلات برطرف شد.

وی با بیان اینکه سهمیه نانوایی‌های این شهر کمتر شده، اظهار کرد: انتظار می‌رود مسئولان امر در خصوص افزایش سهمیه نانوایی‌های این بخش اقدام کنند چرا که نانوایی‌های مرکز شهر جمعیت زیادی از شهر، روستا و حتی عشایر را پوشش می‌دهد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه 60 درصد جمعیت بخش مارگون روستایی است و همه از نانوایی‌های شهر استفاده می‌کنند ضرورت دارد که سهمیه نانوایی‌ها افزایش داده شود.

احمد احمدی‌کیش بخشدار مرکزی بویراحمد نیز با اشاره به موضوع جلسه گفت: باید دید جلساتی که تاکنون در راستای کیفی‌سازی نان تشکیل و برگزار شده موثر بوده یا نه.

وی با تاکید بر اینکه از سال‌های گذشته تاکنون گریبانگیر مشکلات کیفیت نان هستیم، گفت: مردم کهگیلویه و بویراحمد تسلیم شدند که از آرد تولیدی کارخانجات استان استفاده کنند که الان با موج زیادی از نارضایتی عمومی به دلیل بی‌کیفیتی آرد و نان مواجه هستیم.

احمدی‌کیش در ادامه با بیان اینکه گندمی که در استان‌های همجوار قابل استفاده نیست به استان وارد می‌شود، گفت: در خرید گندم باید تجدید نظر شود تا رضایت مردم را به همراه داشته باشیم.

وی تعداد نانوایی‌های بخش مرکزی اعم از حوزه شهر یاسوج و سطح روستاها را 200 نانوایی اعلام کرد و گفت: عدم نظارت بر کیفیت نان بسیار تاثیرگذار بوده که انتظار می‌رود مسئولان و متولیان اقدامی در این راستا انجام دهند.

بخشدار مرکزی بویراحمد با تاکید بر اینکه در بحث آزادپزی‌ها کار کارشناسی صورت نگرفته است، گفت: طرح آزادپزی نانوایی‌ها باعث ایجاد رقابت در بین نانوایی‌ها و بالا رفتن کیفیت می‌شود.

مهران گودرزی بخشدار کبگیان با اشاره به جلسه مشترک با تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد و رسیدگی به مشکلات حوزه آرد و نان اظهار کرد: با تاسیس شرکت‌های تعاون روستایی می‌تواند سرانه آرد در این بخش را بالا برد.

بخشدار کبگیان در ادامه به بازدیدهای صورت گرفته از نانوایی‌های این بخش اشاره کرد و گفت: کیفیت نان در این بخش بسیار پایین بوده که یا آرد بی‌کیفیت تحویل گرفته‌اند و یا کننده کار ضعیف عمل می‌کند.

وقتی نان باکیفیت آرزوی مسئولان کهگیلویه و بویراحمد می‌شود

گودرزی با طرح این سوال که آیا ممکن است نان با کیفیت در استان کهگیلویه و بویراحمد خریداری کنیم، گفت: تحقق این امر امکان‌پذیر نبوده و هیچ وقت به این آرزو نمی‎رسیم.

وی بازنگری از اصناف را از عوامل مهم و تاثیرگذار در کیفیت نان دانست.

1 (2)

فرماندار بویراحمد با اشاره به نارضایتی عمومی از کیفیت نان در سطح شهرستان بر لزوم رسیدگی به این موضوع تاکید کرد و گفت: انتظار می‌رود مسئولان امر در این حوزه‌ها با حساسیت بیشتر وارد شوند و مشکلات را برطرف کنند.

یاری‌پور در ادامه با اشاره به پایین بودن کیفیت نان در سطح شهرستان بویراحمد اذعان کرد: با توجه به پایین بودن کیفیت آرد در سطح بخش‌های شهرستان بخشداران اعلام کرده‌اند که آردهای خریداری شده را تحویل می‎دهند.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه مشکلات مطرح شده تنها مختص بویراحمد نیست و دیگر شهرستان‌ها به نوعی چنین مشکلاتی را دارند، گفت: یا گندم مشکل دارد و یا آرد که طی بازدیدهای صورت گرفته گلوتن گندم پایین بوده از این‌رو اگر گندم و آرد خوب تحویل دهیم نان با کیفیت به دست مردم می‌رسد.

سالار حسین‌پور با بیان اینکه باید اول وضعیت کیفیت گندم و آرد را درست کنیم بعد دیگر مشکلات موجود در عدم نارضایتی از بی‌کیفیتی نان را بررسی کنیم، بیان کرد: در صورتی که کیفیت گندم و آرد  را به حد مطلوب برسانیم پس از آن می‌توان کننده کار و دستگاه‌ها را تغییر داد و آموزش‌های لازم را به آن‌ها ارائه کرد.

رئیس امور عشایر بویراحمد نیز در این جلسه از اعتراض و نارضایتی مناطق عشایری از کیفیت آرد سخن گفت و اظهار کرد: مردم عشایر شهرستان همچون دیگر مردم استان از آردهای تولیدی استان استفاده می‌کنند که با پخت آن‌ها کیفیت رضایت‌بخشی در این خصوص حاصل نمی‌شود.

جمشید قائدی با اشاره به بی‌کیفیتی نان در سطح جامعه عشایری تصریح کرد: باید به منظور مشخص شدن مشکل برای مدت محدودی آرد از دیگر شهرستان‌ها وارد شود تا کیفیت آرد و نان بررسی شود و اگر مشکل از کننده کار بود فکری به حال آن شود.

وی خواستار تشویق مجتمع‌های نان فعال که کیفیت خوبی دارند، شد و گفت: نانوایی‌هایی که انبوه نان تهیه می‌کنند شناسایی و بررسی شوند و از سهمیه آرد آن‌ها کاسته شود.

خبازی‌ها یکم تا 25 هر ماه آرد خریداری کنند/ عدم خرید به منزله عدم نیاز است

مدیرعامل شرکت غله کهگیلویه و بویراحمد زمان خرید آرد یارانه‌ای خبازی از طریق سامانه بانک سپه را یکم لغایت 25 هر ماه عنوان کرد و گفت: در صورتی که آرد مورد نیاز واحدهای خبازی خریداری نشود به عنوان عدم نیاز برگشت داده می‌شود.

1 (1)

 سیدعلی صادق فروزنده در جلسه ساماندهی آرد و نان شهرستان بویراحمد که با حضور فرماندار، بخشداران و معاون برنامه‌ریزی فرماندار و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد، با اشاره به موضوع جلسه و رسیدگی به مشکلات کیفیت آرد در این شهرستان اظهار کرد: طبق آمار استانی جمعیت شهرستان بویراحمد 253 هزار نفر بوده که 124 هزار نفر آن شهری، 99 هزار نفر روستایی و 30 هزار نفر عشایری هستند.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد سهمیه آرد شهرستان بویراحمد در مردادماه سال‌جاری را هزار و 915 تن عنوان کرد و گفت: 272 تن از آن خانه‌پزی روستایی، 291 تن خانه‌پزی عشایری و 33 تن سهمیه آزادپزی است و قریب به 30 تن از این سهمیه تاکنون خریداری نشده است.

فروزنده سرانه میانگین آرد شهرستان بویراحمد را 3/8 دهم کیلوگرم بیان کرد و گفت: تعداد واحدهای نانوایی در شهرستان بویراحمد 241 واحد بوده که امیدواریم نانوایی‌های شهرستان با رعایت اصول بهداشتی و توجه بیشتر به کیفیت نان  رضایت مردم را در پی داشته باشند.

این مسئول در بخشی دیگر از سخنان خود با ابراز گلایه‌مندی از عدم توجه واحدهای خبازی به زمان خرید آرد اذعان کرد: آغاز خرید آرد یارانه‌ای خبازی از طریق سامانه بانک سپه صورت می‌گیرد که این سامانه طی دو ماه اخیر اجرا شده که انتظار می‌رود واحدهای خبازی در زمان مشخص شده اقدام به خرید آرد مورد نیاز خود کنند.

وی زمان خرید آرد یارانه‌ای خبازی از طریق سامانه بانک سپه را یکم لغایت 25 هر ماه عنوان کرد و گفت: در صورتی که آرد مورد نیاز واحدهای خبازی در موعد مقرر خریداری نشود پس از آن امکان خرید میسر نیست و در صورت خریداری نکردن به عنوان عدم نیاز برگشت داده می‌شود.

فروزنده مزایای اجرای این طرح را یکسان شدن نرخ آرد در سراسر استان، عدم لزوم مراجعه نانوایان به شرکت غله، کارخانه‌های آردسازی و حتی شرکت حمل و نقل، سامان‌دهی فرآیند توزیع آرد و جلوگیری از برخی تخلفات احتمالی دانست.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد در تشریح روند خرید آرد یارانه‌ای از طریق سامانه بانک سپه، ادامه داد: مصرف ماهانه خود را در دو مرحله با حضور در شعب بانک سپه یا سامانه اینترنتی بانک سپه خریداری و در موعد مقرر تحویل بگیرند.

این مسئول در بخشی دیگر از سخنان خود به عمده مشکلات حوزه نانوایی‌های شهرستان بویراحمد اشاره کرد و گفت: در سطح شهرستان تعداد زیادی نانوایی دارای پروانه وجود دارد که متاسفانه برخی از آن‌ها فعالیت نمی‌کنند و راکد مانده‌اند.

فروزنده انحصاری شدن نانوایی‌های شهرستان بویراحمد را از مشکلات مهم در این حوزه عنوان کرد و گفت: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده قریب به 30 درصد نانوایی‌ها در انحصار یک نفر هستند که باید این مساله رسیدگی شود.

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد نظارت بر نانوایی‌های آزادپز را اقدامی مناسب عنوان کرد و گفت: به منظور ایجاد رقابت بین واحدهای نانوایی در شهرستان و بالا رفتن کیفیت نان در شهرستان نظارت لازم بر نانوایی‌های آزادپز صورت نگرفت و این طرح به نحو مطلوب اجرا نشد./ خبرگزاری فارس

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=159786
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ظ ج گفت:

    جناب فرماندارنان از نانواییهای شیراز یااصفهان بخر به نانواییهانشان بده شایدپخت را یاد گرفتند اگر ارد مشکل دارد مدیران جوابگو هستند

  2. عبدا... گفت:

    به نظر من بی کیفیت ترین نان در ایران در شهر یاسوج است ونانوایی ها علت آن را بی کیفیی وآشغال بودن آرد یاسوج میدانند .تکلیف مردم بخصوص کودکان ونوجوانان که باید تغذیه صحیح شوند چیست کدام مسئول باید پاسخگو باشد؟ حتی گرانی نان کوچکترین اثری بر کیفیت آن نداشته است برای رضای خدا فکری بکنید.

  3. ممو گفت:

    کیفیت نون در بویر احمد افتضاحه

    • ناشناس گفت:

      بروید اصفهان . همدان. شیراز. گرگان . سنندج . شهرکرد . ایلام . و…. تا نون باکیفیت بخرید . به اندازه مصرف 10 روز . فکر نکنم خراب بشه . من نان گرفتم خیلی خوب بود . استفاده کردم 

  4. امیر گفت:

    نون رو کیفیتش رو بالا نبردن ولی خیلی عالی قیمتش رو بردن بالا .

  5. بیطرف گفت:

    از مهم ترین راههای افزایش کیفیت نان :1- کیفیت گندم،نحوه انبار(جلوگیری از کپک زدگی گندم در سیلو) 2- مهارت شاطر و افراد درگیر پخت وپز 3- استاندارد بودن دستگاه پخت و تنظیم میزان هوا و سوخت دستگاه 4- رعایت زمان ماند خمیر جهت انجام تخمیر و استفاده از خمیر مایه برای انجام عمل تخمیر 5- عدم استفاده از مواد شیمیایی بجای خمیر مایه برای تخمیر.که متاسفانه برنامه اجرایی خاصی در جلسه مذکور برای ارتقاء کیفیت نان ارایه نشده است

دیدگاه شما