پنجشنبه 22 مرداد 1394 - 13:18

گفتگوی داغ با خانم دکتر پورانصاری؛ از حمایت تاجگردون برای رئیس شدن تا خطرات بیشمار سزارین

من این حرف ها را قبول ندارم البته ممکن است پزشکانی باشند که درآمدشان نجومی باشد اما اکثر پزشکان به خصوص پزشکانی که در سیستم دولتی هستند اینگونه نیستند.

گروه فرهنگی – چندی پیش گفتگویی را با خانم دکتر پورانصاری فوق تخصص زنان و زایمان، هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران و شاغل در بیمارستان شهدای تجریش انجام دادیم که بخش دوم این گفتگو در ادامه می آید.

بخش اول گفتگو را اینجا بخواید

پس زحمات زیادی برای رسیدن به این جایگاه متحمل شده اید؟

بله. باید از آقای افتخاری نیز تشکر کنم که ایشان در آن زمان دانش آموزانی که معدل بالای ۱۴ داشتند را مجبور کردند رشته تجربی را انتخاب کنند تا این رشته بتواند در کنار علوم انسانی ادامه داشته باشد و افراد مشتاقی مانند من از بسیاری از فرصت ها بی بهره نباشند.

نگاه جامعه به مسائل مربوط به زنان از نگاه شما به چه صورت می باشد؟

واقعیتی که وجود دارد این است که همیشه زنان در جامعه ما درست دیده نمی شوند اما خوشبختانه سیاست های جدید وزارت بهداشت در جهت بهبود این نگاه می باشد و با افزایش فضا و خرید تجهیزات جوابگوی مشکلات مادران باردار دارای شرایط پر خطر باسیم

 

اخیراً مرگ تعدادی از مادران باردار را در بیمارستان های استان داشتیم و گویی به چالش عمده ای بدل شده، دلیل را باید در کادر درمانی زایشگاه ها دانست و یا بیماری مادران؟

البته باید بگویم فرم مرگ مادران باردار تغییر کرده. قبلا مادران در راه بیمارستان فوت می کردند اما امروزه مرگ مادران باردار در بیمارستان ها اتفاق می افتد. واقعیت این است که برخی مواقع بارداری فاکتورهای خطرناکی دارد که مختص خانم باردار بوده و لزوما قبل از زایمان وجود ندارد و ممکن است در حین وضع حمل این فاکتورها بوجود بیاید یا شدت یابدکه متأسفانه همین عوامل فیزیولوژیک در زمان زایمان در رأس مرگ و میرها قرار دارد که با افزایش سن احتمال بروز این بیماری های زمینه ای بیشتر می شود.

مردم ما باید بدانند درسته سزارین به نظر ساده ترین عمل جراحی می باشد ولی پرخطر ترین عمل نیز محسوب می شود.

812221895_470351

از جمله کمبودها ی اساسی استان ما را در حوزه پزشکی و بیمارستانی چه می دانید؟

ما در استان نیازمند آموزش هستیم. به خصوص در حوزه زنان نیازمند تغییر نگرش و باور مردم نسبت به عمل جراحی سزارین را تغییر بدیم. باید مردم ما متوجه خطرات این عمل جراحی با عوارض خطرناک باشند و بدانند که سزارین تنها در موارد خاص که امکان زایمان طبیعی وجود ندارد توصیه می شود و خود عمل جراحی سزارین عامل پرخطری است که هرچه تعداد این جراحی در خانم ها بیشتر باشد عوارض بیشتری نیز به همراه دارد. البته فشارخون، خونریزی و عفونت نیز از دیگر عوامل مهم در احتمال مرگ مادران می باشد. از طرف دیگر وجود تنها یک زایشگاه در شهر یاسوج واقعا جوابگوی مردم نیست به گونه ای که در بیشتر موارد حتی خدمات معمولی به مردم نمی رسد.

آیا شرایط کاری تأثیری بر سبک زندگی شما داشته؟

سال ۸۳ ازدواج کردم و یک پسر ۳ ساله و یک دختر ۱ ساله دارم، باید بگویم من در خانه ام هیچ چیز کمی از یک خانم خانه دار ندارم و همیشه خودم آشپزی می کنم و اصلا غذای مانده و کنسروی را قبول ندارم. ارتباط با مردم را همیشه دوس داشتم همیشه خدمت به مردم برای من لذت بخش است. البته اولویت ما بیمارانمان می باشد که ممکن است با یک لحظه غفلت تلفات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد برای همین همیشه تلفنم روشن است و همیشه پاسخگو هستم.

درآمد دکتر ها واقعا نجومی است؟

من این حرف ها را قبول ندارم البته ممکن است پزشکانی باشند که درآمدشان نجومی باشد اما اکثر پزشکان به خصوص پزشکانی که در سیستم دولتی هستند اینگونه نیستند.

خانم دکتر، شما چطور برای ادامه کار سیستم دولتی را انتخاب کردید و بصورت خصوصی که درآمد بشتری هم قطعا خواهند داشت را کنار گذاشتید؟

در سیستم دولتی بودن را بخاطر بحث آموزش انتخاب کردم. آموزش نیروهای خوب، با اخلاق و کارآزموده را همیشه دوس دارم.

در استان ما بحث آموزش بسیار ضعیف می باشد. ما نتوانستیم تا الان بحث سزارین را به عنوان یک باور غلط عمومی در استان تصحیح کنیم و اقدامی موثر در این زمینه انجام نشده.

در خصوص طنز مهران مدیری که اخیرا پخش شد چه نظری دارید؟

اتفاقا کار خوبی است که در قالب طنز اقدامات حوزه های مختلف را به باد انتقاد گرفت اما بسیاری از قسمت های این فیلم واقعیت ندارد و تنها مردم با این گونه طنز ها اعتمادشان را از دست می دهند. جامعه ما دیدگاه مثبت زندگی کردن را به مردم ما ارائه نمی دهد و مردم ما به سراغ تجملات گرایش پیدا می کنند، مثلا رسانه های عمومی اکثرا این دیدگاه را در ذهن مردم جای داده که من پزشک حتما باید در بهترین نقطه زندگی کنم و تجملاتی باشم، درصورتی که همیشه اینگونه نیست.

به نظر شما چرا بیشتر پزشکان از استان ما میروند؟درواقع دلیل خروج پزشکان خوب از استان ما از نگاه شما چیست؟

برخی مواقع پزشکان برای دریافت آموزش بیشتر از استان خارج می شوند اما اکثرا پزشکان به دلیل بی توجهی به مسائل رفاهی و اینکه استان ما خیلی اقدامات مناسب برای جذب این افراد انجام نمیدهند. باید امکانات و دغدغه های فرد را برطرف کنند تا با خیال راحت به مردم ما خدمت کنند که البته اگر بستر کاری مناسبی فراهم شود بازهم به استان خودم برمی گردم .درواقع در استان ما همیشه کج سلیقگی ها، دور بودن و محروم بودن درخصوص جذب متخصصان وجود دارد که قبلا بیشتر بوده و امیدواریم تلاش شود تا این مشکلات حل شود.

راهکارتان برای کاهش این مشکل چیست؟

باید در جذب امکانات و بودجه از وزارتخانه ها کوشاتر باشند، باید مسائل و کمبودها را به خوبی به اطلاع وزارتخانه ها برسانند و برطرف کردن کمبودها باید در اولویت باشد.

شنیده ها حاکی از این است که شما گزینه برای ریاست علوم پزشکی بودید، اگر واقعیت دارد چرا این اتفاق نیفتاد؟

من توسط تعدادی از اصلاح طلبان به دکتر تاجگردون معرفی شدم و ایشان هم حمایت کردند ولی پروسه معرفی من در وزارت خانه بسیار دیر صورت گرفت و بقیه گزینه ها از چندماه قبل معرفی شده بودندو درواقع عدم شناختی از سوی وزارتخانه نسبت به بنده وجود داشت که اگر برطرف می شود قطعا در این مورد موفق تر بودم. البته دکتر چمن نیز از فرزندان این منطقه هستند و توانایی های خیلی خوبی نیز دارند و ما قبلا همکار هم بودیم.

برای پذیرش بیماران سفارشات از قبل چه تأثری بر عملکرد شما دارد؟

سفارشات قبلی هیچ تأثیری در تفاوت قایل شدن به بیمارانم برایم بوجود نمی آورد و درواقع اگر بیمارم درمانده تر باشد خیلی برایم مهمتر است و تا کنون نیز اینگونه بوده که سفارشات در روند درمانی ام اهمیتی ندارد و همه برایم یکسان هستند.

بهترین خاطرات شما در شغلتان چیست؟

در یاسوج عملی را در بیمارستان انجام دادم و منتظر بهبود وضعیتش بودم، در همین حین فرزندم دچار تب شدید 40 درجه شد و مرتبا شوهرم تماس می گرفت که آیا جان دیگران مهم تر از فرزند خودت است و من از او خواهش کردم که خودش کاری انجام دهد و گفتم تا وضعیت حال این بیمار برایم مشخص نشود نمی توانم از بیمارستان خارج شوم.

نظر شما درباره طرح تحول نظام سلامت چیست؟

این طرح به اعتقاد من بسیار موفق بوده و بیشترین نفعش نیز برای مردم است و رضایت در بین مردم با این طرح بیشتر شده. البته در این طرح بیمارستان های دولتی بیشتر مورد توجه قرار گرفتند و البته تغییرات مثبتی را نیز برای پزشکان بوجود آورده.

پایان

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=158850
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. احمدی گفت:

    همه میدانند معرفی کاندیداها به وزارت همزمان بوده . بهرحال قرار بود فقط یکنفر انتخاب شود

    • دکتر ا.م گفت:

      بله جناب احمدی درست فرمودید انتخاب رئیس براساس امتیازاتی بود که هیات انتخاب وزارت در دانشگاههای علوم پزشکی استفاده می کرد(مدیریت- تحصیلات- تجربه….آموزش- پژوهش و…). و تا اونجایی که من میدونم ربطی به دیر و یا زود معرفی کردن نداشت.

    • س گفت:

      تیتر تنها متخصص زنان استان برای همین تبلیغ تاج گردون بود؟

  2. همراه بیمار گفت:

    بهترین خاطره کاری این بوده: تب فرزند حین کار ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!! این که یکی از خاطرات تلخ است که فرزند بیمار باشدوکنارش نباشی. خانم دکتر باعث افتخار استانی اماخداییش این که تعریف کردی بدترین خاطره است نه بهترین

  3. ناشناس گفت:

    1-در مورد طنز مدیری کاملا صحیح گفتید. پزشکانی مثل خانم پورانصاری که نقطه ضعفی در کارشان ندارند خیلی از کار مدیری ایرادنگرفتنداما خیلی ها شروع کردند به سروصدای بیخودی. اتفاقادر این برنامه نشان دادند که پزشکان خوب و اخلاق مدار هرکارناپسندی نمی کنند
    2- در موردنیاز آموزشی استان: انتظار میرفت از دیدگاه یک عضوهییت علمی به قضیه نگاه کنند . اموزش مردم یک پروسه خاصی است. وقتی که کل پرسنل درمان خودشان سزارین میکنند چگونه مردم را میخواهید اموزش بدهید؟؟ضمنا یک فوق تخصص که برای اموزش مردم لازم نیست. بهورز هم میتوانداموزش دهد
    3-انشاااله خانم دکتر هرجاهستنددر خدمت به مردم موفق باشند

  4. بیمار گفت:

    شمابعنوان پزشک قسم خوردید که به همه یکسان رسیدگی کنید. من به لطف خدا هرگز درمانده مستاصل ویا بی پول وامکانات نبوده ام امابه خدمات پزشکی جدی نیازمندم. چراازنظرشمابیماردرمانده تر برایتان مهمتر است. از شما بعید بود که چنین نظری داشته باشید

    • امید گفت:

      منظور خانم دکتر اینه که آدما هیچ فرقی برام ندارن و کسی که بی پناه هستش و شاید کس و کار و پولی نداشته باشه نیازمند توجه بیشتریه. راست میگه واقعا. همه نیاز دارن ولی بعضیا که دستشون از همه جا کوتاهه اگه بتونیم بیشتر توجه کنیم شاید خیلی از مشکلات حل بشه.
      بی نهایت ممنون خانم دکتر

  5. شیخ ممو گفت:

    درود بر اساتید و متخصصان نخبه علوم پزشکی آقایان دکتر چمن و خانم دکتر پور انصاری که از دوران دانش آموزی هم از ممتازان استان بودند و لذت بردم از اینکه در عین رقابت هردوتاشون خیلی خیلی احترام همدیگه را دارن. واقعا باید از این تحصیلکردگان متخصص منش همکاری و احترام را یاد گرفت.

    • بویراحمد گفت:

      هرکس خدمت به شهر خودش نکند و شهر را ترک کند بزرگترین خیانت به شهرش کرده است خانم پور انصاری برگرد سرنوشت تو سرنوشت مندنی پور خواهد بود

  6. سیف گفت:

    سالها باید بیاید تا چنین نخبگانی دوباره متولد بشود

    • ناشناس گفت:

      نه بابا همچین خبرایی نیست. البته ایشان پزشک بسیار خوبی هستند اما نخبه هم معنی خاص خودش را دارد

    • همکار گفت:

      نخبه از نظر ادب ومتانت…نخبه یعنی در کهگیلویه درس بخونی و رتبه28 کنکور بیاری ..نخبه یعنی نفر اول بورد…نخبه یعنی که به رقیبت احترام بزاری و ازش تعریف کنی ..نخبه یعنی عموی تخصص و فوق تخصص نفر برتر دانشگاه تهران باشی ولی حتی بهش اشاره هم نکنی…نخبه یعنی مردم داری که همه را ثابت کرد و رفت ….فقط به خاطر تنگ نظری و حسادت های بعضی ها ماو مردم باید چنین نیرویی را دراستان نداشته باشیم

  7. همشهری گفت:

    برخی دیدگاه بسیار محدود وبسته ای دارند که فقط اقای دکتر چمن وخانم دکتر پور انصاری را به عنوان نخبه معرفی می کنند استان ما دانشمندان وپزشکان برجسته جهانی از جمله دکتر ملک حسینی ودکتر نیک اقبال ودکتر رادمنش و غیره دارد ودر اکثر دانشگاه و مراکز معتبر بین امللی جایگاه خاصی دارند

  8. ر.ر گفت:

    نمیدانم که خانم دکتر منظورشون از بهتر بودن چه بود؟ آیا در مدیریت از کار بالینی بهتر بودند یا در مدیریت از رئیس دانشگاه بهتر بودند!!؟

  9. معصومه صیادلو گفت:

    به نظرمن خانم دکترپریچهرپورانصاری بهترین وبااخلاق ترین پزشکی هستن که دیدم امیدوارم هرکجا که هستن همیشه سربلند وسلامت باشند ومن همیشه دعا گویشان هستم

  10. خانم كلابى گفت:

    من از خانم دكتر تشكر مى كنم ايشون واقعا دكتر نمونه و با اخلاق و در مهارتشون عالى هستن كه هر چه قدر بگم و تشكر كنم بازهم كمه و هميشه بهترين موفقيت ها رو براشون آرزومندم چون دكترى هستند كه پا به پاى مريضش هم دردى و دلسوزى مىكنين و مثله اين مى مونه كه ايشون دردمريضش رو اول چشيدن و بعد ابراز هم دردى مىكنن واقعا دكترى فوق العاده با اخلاق و منطقى هستند.ومن خيلى براشون ارزش قائلم .

  11. نیایش گفت:

    خداییش یاسوج دکتر خوب نداره باید بریم شیراز وتهران درمان کنیم چرا به فکر مانیستند این دکتر خوش اخلاق ودلسوز ؟؟؟؟ازبس پول بلیط دادیم کمرمون شکست اخه……

  12. نوری گفت:

    ایشان منو ویزیت کردند ولی تشخیص شان اشتباه بود. در مجموع پزشک حاذقی نیستند.

دیدگاه شما