جمعه 26 آبان 1391 - 23:34

گزارش مکتوب : کهگيلويه و بويراحمد نيازمند توسعه راههاي ارتباطي

بویر نیوز – گزارش مکتوب … کهگیلویه و بویر احمد نیازمند توسعه راههای ارتباطی

توسعه راههای کهگیلویه و بویراحمد از مهمترین راهکارهای خروج این استان از بن بست و دارای اهمیت ملی است .
کارشناسان از کهگیلویه و بویراحمد به عنوان کریدور شمال به جنوب و شرق و غرب یاد می کنند چرا که این استان میان 5 استان شمال اصفهان ، فارس ، چهارمحال و بختیاری ‌،خوزستان ، بوشهر واقع شده است و اگر کهگیلویه و بویراحمد به سمت هر کدام از این استان ها دارای یک راه مناسب و ایده ال باشد می تواند از لحاظ اقتصادی به ویژه در بخش صنعت و کشاورزی رشد چشمگیری داشته باشد .
توسعه زیرساخت های ارتباطی در حوزه حمل و نقل و ترابری یکی از محورهای اساسی و شاخص های مهم در توسعه هر منطقه محسوب می شود.
مدیر راه و شهرسازی شهرستان کهگیلویه می گوید:مهمترین راه توسعه همه جانبه استان خروج آن از بن بست و اتصال به شبکه راه های ارتباطی اصلی در کشور است .
نصیری با بیان اینکه در سال های اخیر اقدامات جدی در زمینه حمل و نقل در استان انجام شده است گفت : هم اکنون ایجاد جاده های جدید و تعریض و چند خطه کردن راههای استان از جمله برنامه های در دست اجرا در این بخش است.
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد 9طرح در زمینه راه و شهرسازی این استان جزء طرح های عمده راه سازی دولت قرار گرفته که طبق برنامه ریزیهای دولت باید تا سال 92 به بهره برداری برساند .
خیبر بیدارپور می افزاید : ساخت باند دوم محور بابامیدان ـ یاسوج ـ سمیرم ، باند دوم محور یاسوج ـ سپیدان، راه اصلی پاتاوه ـ دهدشت، رفع نقاط حادثه خیز در مسیر های پرتردد، تطویل باند فرودگاه یاسوج ، در حال اجرا بودن بزرگراه یاسوج ـ سی سخت ، حذف نقاط حادثه خیر جاده دشتروم ـ یاسوج ، آسفالت 385 کیلومتر راههای روستایی این استان از جمله این طرح ها است.
وی تصریح می کند : محور بابامیدان – یاسوج – سمیرم یکی از محورهای شریانی کشور است که به طول 235 کیلومتر، بندرهای جنوبی شامل عسلویه و بوشهر را به مرکز کشور و استان اصفهان متصل می کند.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با بیان به اینکه سه هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح نیاز است، افزود: 60 کیلومتر این طرح جز طرح های مهم و عمده قرار گرفته و عملیات اجرایی آن آغاز شده است .
هم اکنون 10 کیلومتر آن آماده آسفالت و 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
بیدار پور با بیان اینکه ساخت باند دوم محور یاسوج – سپیدان به شش قطعه تقسیم شده است می گوید : قطعه اول این طرح به بهره برداری رسیده و قطعه های دو، سه، چهار و پنج به ترتیب 87، 65، 44، 12 درصد پیشرفت فیزیکی دارد .
قطعه شش این طرح هم اکنون در حال مطالعه است.
مدیر عامل موسسه خاتم النبیاء ( مجری طرح پاتاوه ـ دهدشت ) با اشاره به اینکه ساخت این محور هم اکنون 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: با حمایت دولت تا خرداد سال 92 این طرح به بهره برداری می رسد.
سردار عدل هاشمی می افزاید : این محور 137 کیلومتر طول دارد که با بهره برداری از آن سالانه 300 میلیارد ریال در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد شد .
وی گفت : کاهش 210 کیلومتری کریدور جنوب غربی به شمال کشور، حذف 300 نقطه حادثه خیز ، کاهش چهار ساعته زمان سفر، افزایش ایمنی و ترافیکی، کاهش آلاینده های زیست محیطی و توسعه گردشگری و بهره مندی 400 روستای استان و 40 هزار نفر از این محور از جمله مزایای اجرای این طرح است.
زارعی نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس هم از مطالعات نهایی خط آهن یاسوج به اقلید خبر داد و می گوید : با پیگیری‌هاو مذاکراتی که با وزیر راه داشتیم مطالعات نهایی خط آهن یاسوج به اقلید مراحل پایانی خود را می گذراند و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز شود.
معاون عمرانی استاندارکهگیلویه و بویر احمد هم می گوید : با وجود شروع خیلی خوب اما دیرهنگام وضعیت خوبی در بزرگراه‌ها نداریم و از این نظر نسبت به وضعیت و میانگین کشوری در سطح پایینی قرار داریم .
کورش امیدی پور می افزاید متأسفانه سهم ما در این استان از ساخت بزرگراه‌ها تنها 60 کیلومتر است که این آمار از نگاه متوسط کشوری رقم مورد قبول و قابل ملاحظه‌ای نیست و نیازمند تقویت حمل و نقل ریلی و هوایی در این استان هستیم.
وی افزود : در چند سال گذشته برای دستیابی گردشگران خارجی و ایرانی راه‌های مناسب و ایمنی در استان ایجاد شده است اما با تلاش مستمر مسئولان و توجه دولت باید این امر را تا توسعه کامل ادامه دهیم.
معاون عمرانی استاندارکهگیلویه و بویر احمد می گوید : تأمین حدود 23 درصد نفت و گاز کشور در گچساران ایجاب می کند که این استان از راه های ارتباطی مناسبی برخوردار باشد .
سرهنگ سیاهپور رییس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم‌اکنون با توجه به گردشگر پذیری و افزایش حجم ترافیک در استان به‌خصوص در محورهای اصلی، جداسازی لاین رفت و برگشت(چهارخطه کردن) این محورها ضروریست؛ چون جاده‌های دو طرفه کم عرض و کوهستانی فعلی استان پاسخگوی حجم گسترده ترافیک نیستند.
بزرگواری نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه ، بهمئی و چرام در مجلس شورای اسلامی هم گفت : هر چه راه‌ها گسترده‌ترباشد حمل‌ونقل در آن ایمن‌تر و سریع‌تر است و بدون شک توسعه خطوط ریلی و آسفالت موجب تحولی عمیق در مسائل اقتصادی و رونق بازار می‌شود زیرا این امرموجب می‌شود مبادلات تجاری نیز دراین استان و به تبع آن در کشور افزایش یابند.
با ارتقاء وضعیت راه‌های استان به عنوان مهم‌ترین مولفه توسعه امیدواریم شاهد پیشرفت و رونق اقتصادی در استان باشیم.

واحد مرکزی خبر

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=15866
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما