جمعه 26 آبان 1391 - 23:14

بیشترین آسیب زیست محیطی و مرگ اکوسیستم بشار توسط خیر هم استانی

پایگاه خبری تحلیلی بویر نیوز – مدير كل دفتر فني استانداري كهگيلويه و بويراحمد در سومين جلسه ای که  با موضوع تعيين تكليف كارخانه هاي شن و ماسه استان تشكيل شد ، بيان كرد : كليه واحدهاي شن وماسه حد فاصل امامزاده مختار تا پل بشار  بجز يك واحد ، هيچ كدام مجوز برداشت شن و ماسه ندارند واين خود اولين تخلف اين واحدهاست كه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تاكنون هيچ گونه برخوردي با آنها نكرده است و به صورت غير قانوني و غير مجاز در حال برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه هستند.

به گزارش ایل نیوز ، وی در رایطه با جابه‌جایی واحدهای شن و ماسه در شهرک صنعتی «دلی‌بجک» گفت: قرار شد بحث واگذاری از طریق منابع طبیعی به شرکت شهرک‌های صنعتی صورت گیرد و ظرف ۱۰ روز آینده این مراسم طی آیینی انجام شود.

کاظمی اظهار داشت به علت همکاری نکردن دستگاه های متولی تاکنون کارخانه های شن و ماسه که به صورت غیره قانونی اقدام به برداشت از بستر و حاشیه رودخانه  بشارمی کردند  تعطیل نشده اند و تا زمانی که این سیاستها بر سازمان صنعت ، معدن و تجارت حاکم است این روند نیز ادامه دارد.

این مقام مسئول از مدیران ۳ دستگاه  امور آب و فاضلاب ، صنعت معدن و تجارت ، محیط زیست در سطح استان خواست تا ظرف مدت یک هفته با همکاری محاکم قضایی کلیه واحد های تولید شن و ماسه که به صورت غیره مجاز و بدون مجوز برداشت کار می کنند اقدام به تعطیلی این کارخانه ها کنند.

وي با بيان اين مطلب كه جابجايي و انتقال واحدهاي شن و ماسه به منطقه دلي بجك قطي است و تاكنون حكم جلب ۶ نفر از متخلفان صادر شده كه سه نفر زندان و سه نفر فراري هستند، تاكيد كرد: جاي هيچگونه مسامحه اي در خصوص جابجايي واحدهاي شن و ماسه غير مجاز وجود ندارد و تمام واحدهاي شن و ماسه اي كه در حاشيه رودخانه بشار ياسوج قرار دارند بايد جابجا شوند و ديگر برداشتي نداشته باشند.

مدير كل دفتر فني استانداري كهگيلويه و بويراحمد ادامه داد:از مجموع ۵۲ واحد كارخانه توليد شن و ماسه در سطح استان شايد ۱۰ مورد مجوز برداشت داشته باشند و در شهرستانهاي بويراحمد ودنا از ۱۸ كارخانه شن و ماسه تنها يك مورد مجوز دارد  .

لازم به ذکر است در بین این کارخانه داران خیر هم استانی وجود دارد که از یک طرف اعمال خیر خواهانه فرهنگی انجام می دهد و از طرف دیگر به اذعان مسئولین بیشترین آسیب زیست محیطی را در بحث کارخانه های تولیدی شن و ماسه حاشیه رودخانه بشار ایجاد می کند.

باید عنوان داشت این کارخانه ها  سالانه افزون بر ۴۵۰ هزارمتر مکعب شن و ماسه از بستر رودخانه بشار برداشت می کنند و بی توجه به هشدارها به فعالیت خود ادامه می دهند.

افت سطح رودخانه، برهم خوردن تعادل اکولوژیک آن و مرگ گونه های گیاهی وجانوری این رودخانه و مرگ آبزیان آن از نتایج برداشت بستر رودخانه برای تولید شن و ماسه است که با ادامه این روند هر روز به مرگ اکوسیستم بشار نزدیکتر می شویم.

همچنین فعالیت این کارخانه ها علاوه بر ایجاد مشکلات زیست محیطی، پل ورودی شهر یاسوج را نیز با خطر ریزش مواجه کرده است.

امید است خیرینی که مشتاق اعمال خیر خواهانه می باشند هرچه زودتر نسبت به تعطیلی کارخانه های خود که نظم زندگی و اکوسیستم را بر هم می زنند اقدام کنند چرا که مرگ یک درخت و یا یک ماهی همچون مرگ انسان دردناک است

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=15861
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    خدا نیه وووووووووووو عظیم

  2. م گفت:

    ای کاش اون روزی که یکباره مسیر رودخانه را عوض میکردند انجا بودی معاون استاندار و میدیدی جان دادن هزاران ماهی راو جنایات دیگری که کردند بدور از چشم شما مسئولین

دیدگاه شما