دوشنبه 19 مرداد 1394 - 1:15

گفتگوی خواندنی با اولین پزشک متخصص زن کهگیلویه و بویراحمدی

من بلافاصله بعد از اتمام طرحم در سال ۷۷ در دانشگاه تهران تخصص قبول شدم و توانستم در سال ۸۱ تخصص خود را در زمینه زنان و زایمان اخذ کنم.

گروه فرهنگی – بنا داریم از این پس سری گفتگوهایی را با نخبگان علمی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی کهگیلویه و بویراحمد تقدیم مخاطبان عزیز کنیم.

در این قسمت به سراغ خانم دکتر پورانصاری که هم اکنون فوق تخصص زنان وزایمان و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران و پزشک بیمارستان شهدای تجریش است رفته ایم.

در چند بخش این گفتگو تقدیم عزیزان خواهد شد.

بخش اول:

خودتون را برای مخاطبان ما معرفی کنید؟

پریچهر پورانصاری متولد شهرستان کهگیلویه می باشم.

آن زمان تمایل به درس خواندن زیاد نبود چطور اینقد مشتاق ادامه تحصیل بودید؟

راستش رو بخواید درس خواندن برای من یک ایده آل محسوب می شد چون همیشه میدیدم آدم های درخشان و خوشنامی تحصیل کرده هستند بخاطر همین تمام مشقت ها برای با سواد شدن و تخصیل علم و دانش را به جان خریدم.

گفتین مشقت ها؟ روشن تر برامون توضیح میدین؟

بله، آن زمان بچه ها به دلایل سخت بودن رشته های ریاضی تحربی بیشتر به سمت رشته های انسانی می رفتند و من به واسطه علاقم به تجربی در دبیرستانی که حتی مستقل برای دخترها نبود، مجبور بودم برای جلوگیری از منحل شدن کلاس به همکلاسی هایم درس بدهم و بیشتر وقتم را صرف آموختن به آنها کنم که دلیل آن نیز تعداد کم دانش آموزان تجربی(فک کنم حدود ۸ نفر) و بی رغبتی معلمان به تدریس این تعداد دانش آموز بود و از طرفی ما کلاس مستقل نداشتیم و اگر امکانات الان وجود داشت قطعا نتایج بهتری از تحصیل می گرفتیم.

چه زمانی دبیرستان رو به اتمام رسوندین و در کنکور شرکت کردین؟

سال ۶۷ توانستم به عنوان نفر اول شهرستان دیپلم بگیرم و سال بعد رتبه ۲۸ درکنکور تجربی را کسب کنم که اولین رتبه ۲ رقمی استان هم بودم و بالاخره توانستم در رشته پزشکی عمومی وارد دانشگاه تهران شوم.

812221895_47035

کی مدرک پزشکی خود را دریافت کردید؟

سال ۷۵ از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شدم و به زادگاهم؛ دهدشت رفتم.

در دهدشت چیکار می کردید، صرفاً طبابت یا مسئولیتی هم داشتید؟

در شهرستان دهدشت به عنوان مسئول واحد بهداشت بودم و آن موقع چون تنظیم خانواده بحث مطرح روز و وزارتخانه بود بیشتر وقتم صرف آموزش های چهره به چهره و آگاهی بخشی مردم می شد.

در آن موقع رشد جمعیتی استان و مرگ و میر مادران و نوزادان چگونه بود؟

در آن سال ها نرخ رشد جمعیت در استان حدود ۷ درصد بود و راستشو بخواین شاخص های مربوط به مرگ و میرهای ناشی از زایمان هم در مورد مادر و هم نوزاد رقم بالایی را نشان می داد و ما مأمور بودیم تا با آموزش دادن به تنظیم بهداشت و تعداد خانواده ها مشغول شویم.

چه سالی برای تخصص اقدام کردین؟

من بلافاصله بعد از اتمام طرحم در سال ۷۷ در دانشگاه تهران تخصص قبول شدم و توانستم در سال ۸۱ تخصص خود را در زمینه زنان و زایمان اخذ کنم.

بعد از تخصص کدام شهر را برای ادامه کار برگزیدید؟

در سال ۸۱ به یاسوج آمدم و به دلیل علاقه و اشتیاقی که به بهبود وضع بهداشت در استانم داشتم، همچون سابق کارم را در زمینه های بهداشتی ادامه دادم و در آن سال ها عضو کمیته مردمی مادران هم بودم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=158567
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. بویراحمد گفت:

    همواره موفق وسربلند باشید .

  2. ناشناس گفت:

    آرزوی سربلندی برای خانم دکتر دارم.بویر جان سراغ نخبگان غیر پزشکی هم برو

  3. پالیز گفت:

    احسن بر شما خانم دکتر که همواره مایه افتخار ما هستید

  4. دانشجو گفت:

    احسنت بر این شیر زن مایه افتخاری

  5. ناشناس گفت:

    بقیه دانشجویان پزشکی درس بگیرن که از پزشکی فقط پز دادنشو یاد گرفتن دخترای پزشکی این دوره زمونه که تخم مرغ هم بلد نیستن درست کنن ، تازه اگر درست کنن…. دیگه میگن

  6. زن دهدشتی گفت:

    درود بر چهره و منش زیبا و دوست داشتنی دکتر پورانصاری همشهری عزیزمون.در پناه حق همیشه سلامت و تندرست باشید.

  7. حسینی از سوق گفت:

    موفقیت شما مایه خوشحالی ماست درود بر شما امید است در تهران همجنان مثل گذشته خدمتگزار همولایتی ها باشید

  8. احسان گفت:

    پیروزی و سربلندی  روز افزونتان را از خداوند منان آرزومندم… مایه افتخار است که زنان و دختران این استان نیز در کلان شهرهامدیر و مسئول  باشند….

  9. فتح اله زابلی سی سخت گفت:

    ضمن تشکر و موفقیت برای خانم دکتر پور انصاری به اطلاع مخاطبین محترم بویر نیوز میرساند که سرکار خانم دکتر عزیزی متخصص زنان و زایمان ونازایی فارغ التحصیل سال 75 دانشگاه تهران می باشد که اکنون در شیراز مشغول فعالیت می باشد با ارزوی موفقیت برای تمامی پزشکان این استان.

  10. یه لر گفت:

    ضمن تبریک به ایشان .
    دیگه زمان آن ئنیست که ایشون خارج از استان خودش خدمت کنه باید بیاد تو استان

    • پاسخ گفت:

      برگرده استان خمو چه کنه?!کو امکانات ?!کو بودجه?! و…..ما توپرداخت پول پرسنل مونديمه?!مثل ينه بهترين ميرشکاره بیاری ولی تنفگ وش ندي بگي شکار کن!!!!!

  11. دانشجو گفت:

    ایشون قرار بود ریاست دانشگاه علوم پزشکی باشه.

  12. دیار بلاد شاپور گفت:

    ضمن تشکروموفقیت برای خانم دکتر وامثال ایشان وامیدوارم که زادگاه وشهر خود را فراموش نکنندوبه فکر شهر ودیار واباد کردن (شهر دهدشت باشند)

  13. وحید گفت:

    خسته نباشیدسرکارخانم پورانصاری امیدوارم هرکجاکه باشیدسربلندوپیروزباشید..
    باعث افتخاراستان وشهردهدشت هستین………

  14. اسلام نژاد گفت:

    موفق باشید سرکار خانم دکتر پور انصاری

  15. شهریار گفت:

    “بویرنیوز” با سلام. لطفا گزارشی که میدی کامل باشه، از کی رفت تهران؟ از کی تا حالا عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران شده؟

  16. ناشناس گفت:

    خانم دکتر طاهره دوهنده هم همینطور

  17. دهدشت گفت:

    اگه راست میگی همین حالا بیا دهدشت خدمت کن مطب زنان را نگاه کنید چقدر شاوغه

  18. یاسوج گفت:

    احسن خسته نباشی

  19. هم استانی گفت:

    آفرین به اینهمه پشتکار واقعا مایه مباهات این استان هستید

  20. حمیده زعیمی گفت:

    درود فراوان به همشهری عزیز و پرتلاش دکتر پور انصاری …..آرزوی توفیق روز افزون و سلامتی دارم …

  21. محقق گفت:

    ضمن تشکر و آرزوی موفقیت توام با سلامتی . خانم دکتر علاوه بر سطح بالای علم و دانش از لحاظ اخلاق انسانی بسیار محترم و با شخصیت هستند . متاسفانه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج علی رغم توان بالای علمی و مسئولیت پذیری دلسوزانه ایشان جهت راه اندازی درمانگاه پریناتولوژی با خانم دکتر همکاری نکردند .

  22. خواننده گفت:

    با تشکر از اقدام خوب بویر نیوز برای تهیه چنین اخباری و ادامه این روند در آینده که به ایجاد انگیزه جوانان خواهد انجامید ، خواهشمند است بیوگرافی نخبگاه را مثلا دوران تحصیل ، خانواده ، فرزندان ، مسئولیت و . . . هم اضافه نمایید .

  23. مریلا نجفی گفت:

    ممنون بویر نیوز از توجهتون به بانوان خداقوت خانم دکتر

  24. ایل بابکانی گفت:

    مایه افتخاری دکتر، انشالا هر جا خدمت می کنی خارج یا داخل استان، موفق و موید باشید

  25. سیدخوزستان گفت:

    مایه مسرت است که همشهری وهم استانی مادراین وادی صاحب نام هستند.جناب آقایان دکترربانی دکتررایگانی دکترپرهیزگارووووونیزازشهرسوق نیزمایه افتخارهستند

  26. علی گفت:

    واقعا با این توانایی و سوابق وپيشرفتهاي خوبی که داشتندلیاقت رئیس دانشگاهی استان را داشتند و تشکر از آقای تاجگردون که چنین گزینه ی شایسته ی رابراساس شایسته سالاري به وزارت معرفی کرده بودند

  27. ناشناس گفت:

    ارزوی سلامتی وموفقیت برای خانم دکتر پورانصاری عزیز دارم.

  28. مهتاب گفت:

    ارزوی سلامتی وسربلندی برای خانم دکتر پورانصاری عزیز داریم.

  29. سی سخت گفت:

    ضمن موفقیت برای تمام مردم استان اقای زابلی مگه شما خبر نداری خانم وفایی وخانم نیک اقبال دختر اقای نیک اقبال قبل از سال 1360 از دانشگاه تهران تخصص گرفتند

    • زابلی گفت:

      بله شما درست می‌فرما’یید من معذرت خواهی میکنم چون موقع گذاشتن کامنت حضور ذهن نداشتم و سرکار خانم دکتر وفایی و نیک اقبال را فراموش کرده بودم به هر هال آرزوی سربلندی  و موفقیت برای تمامی پزشکان این سرزمین را داریم

  30. نرگس گفت:

    خانم دکتر عزیز من به شما نهایت افتخار رو میکنم امیدوارم همیشه سالم باشید 

  31. فردین گفت:

    احسنت بر شما خانم دکتر به امید موفقیت بیشتر بچه های لر در تمامی عرصه ها

  32. هاجر.ب گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشی خدمت خانم دکتر  پورانصاری.موفقیت شما باعث افتخار ماست.از خداوند    پیروزی و سربلندیتان را. خواهانیم.

  33. ناشناس گفت:

    پریچهر جان من همیشه تو رو دوست داشتم وخواهم داشت.. انشاالله همیشه موفق. باشی. طاهره از یاسوج.. 

  34. الهه گفت:

    سربلندی خانم دکتر عزیز،افتخار شهر خود راازخداوند خواهانیم.

  35. دختر سی سخت گفت:

    چه خوب برای خانم دکتر آرزوی موفقیت دارم الگوی خوبی برای دانش آموزان هستن

  36. همکار گفت:

    ایشون پزشک خوبی بود ولی برای مدیریت بیمارستان و درمان نیاز به تجربه بالای مدیریتی هست که ایشون سوابق مدیریتی نداشت. از طرف دیگه باید آمادگی کار با محرومین و مناطق محروم داشت که با روحیات ایشون سازگار نبود. در ضمن تعداد زیادی متخصص زن هم استانی در داخل و خارج استان داریم یکی خانم دکتر غفاری که اولا فوق تخصص داره و بعدش هم ده سال توی همین استان خدمت کرده. پس زیادی هم نباید هیچ عزیزی را بزرگتر از اون چیزی که هست معرفی کنیم.

    • آرمان بهره مند گفت:

      آقاي محترم قطعا شما از روي حسادت اين حرف رو ميزنيد … خانم دكتر اگر با محرومان روحيشون سازگار نبود مطمئنا تا ٢ سال پيش با وجود كار و خانوادشون هفته اي ٢ روز ياسوج نبودن … شما خبر از كاراي خيرشون براي زنان بي بضاعت استان داريد ؟ ميدونيد چند تا از نسخه هاشون رو خودشون خريدن ؟ شما كه همكارشيد ميدونيد امثال شما باعث فشارهاي مختلف به ايشون شدن … به خاطر يك حسادت بچه گانه و چه بسا احمقانه …. ايشون اگر تو استان بودن درآمدشون قطعا با وضع افتضاح استان ١٠ برابر بود … يكم كلاهتون رو بذاريد بالاتر

      • همکار 2 گفت:

        اتفاقا خانم یا اقای همکار کاملا درست گفته اند. جناب ارمان خدمات خیرخواهانه خانم دکتر بجای خود خوب و پسندیده اما مدیریت ربط زیادی به کمک مالی به بیماران ندارد. تعداد دیگری از همکاران پزشک در بیمارستان به بیماران کمک مالی هم میکنند اماقرار نیست همه شون مدیر بشوند

        • بی غرض گفت:

          سلام چرا دنبال این هستید که چهره های موفق استانمان را زیر سوال ببرید… نیمه پر لیوان را ببینید .. دکتر پورانصاری واقعا استثنا ست. ..نفر اول در نظام پزشکی استان بود و در آن زمان واقعا برنامه های خوبی را برای کمک به مردم و پزشکان ارایه داد که با مدیریت خوب توانست بیش از 90درصد آنرا اجرایی کند.. .در مدیریت های قبلی هم که داشت همه راضی بودند الان هم در تهران علاوه بر طبابت و تدریس جز مدیران خوب دانشگاه می باشد 

    • بي طرف گفت:

      دوست گرامي ، جناب همكار

      ،،،،سكوت از نداشتن نيست بلكه از بزرگواري است . خانم دكتر در تمامي مراحل تحصيلي ، عمومي ، تخصص و فوق تخصص فارغ التحصيل از دانشگاه نامبر وان كشور ( دانشگاه تهران ) در رشته پزشكي هستند . وقتي از چيزي اطلاعي نداريد ،لطفا از روي تنگ نظري قضاوت نكنيد . شما از تلاشها ، خدمات و پيشرفتهاي كنترل جمعيت كه توسط خانم دكتر در دهدشت در شبكه بهداشت صورت گرفت اطلاع نداريد ، همچنين ايشون جدا از خدمات پزشكي و انسان دوستانه در كنار همكارانشون يكي از اعضاي مسئول و زحمت كش نظام پزشكي استان بودن كه خالصانه خدمت كردند . مطمئنا كساني هم كه ايشون رو براي مديريت شايسته دونستند ، شاهد قابليتهاي بي نظير ايشون بودند و آگاهانه چنين انتخابي كرده اند . (( هميشه اسير ديواري هستيم كه از آجر ناداني آن را ساخته ايم .))

  37. راضیه گفت:

    این خانم دکترهای  هم استانی بیشتر از آقادکترها دنبال خروج از استان بودن و هستن . اینجا نیاز به خدمات مردان پولادین هست چه برای خدمت و چه برای مدیریت. البته الگوهای موفق زنان و مردان در تحصیل را معرفی کردن کار خوب بویرنیوز بوده و هست. ممنون

    • ناشناس گفت:

      قطع به يقين جواب شما فقط ناشي از يك حسادت زنانست و خبر نداريد ابنجا مدير وقت چقد ايشون رو اذيت كردن تا رفتن

  38. نیکنام گفت:

    با سلام و کمال احترام به سر کار خانم دکتر پورانصاری 
    مضافا به اطلاع دوستان برسانم که ایشان نه تنها چهره دوست داشتنی در استان کهگیلویه وبویر احمد هستند بلکه در میان خانواده های لر استان فارس هم محبوبیت ویژه ای دارند . ویژگی برجسه  یشان ناشی از رفتار صادقانه با بیماران بوده ونه رفتاری تجارتی . 
    سربلند و مستدام باشید.

  39. بهار گفت:

    عرض سلام دارم خدمت خانم دکتر عزیز.اتفاقا خانم دکتر کار بجایی کردید که تو این شهر نموندیدواقعا لیاقت خانم دکتر رو نداشتن  .خلایق هر چه لایق.

  40. احمدی گفت:

    مرکز تحقیقات

    انشاء اله موفق باشی و در تهران یا هر جای دیگر میتوانی به مردم محروم خدمت بکنی خدمت فقط حضور در استان نیست جناب دکتر ملک حسینی دکتر صلاحی و دکتر نیک اقبال دکتر شاه قاسمی دکتر داریوش ابطحیان و بقیه عزیزان خارج از استان هستند فرق نمیکند از کدام شهرستان باشند همینکه یک مریض به آنها مراجعه میکند در یک استان دیگر به نحو احسن و خارج از وظیفه، حداکثر رسیدگی را به هم استانی ها دارند پس شما همانطور که اطلاع دارم کمک شایانی به دانشجویان هم استانی و غیره در تهران داشتید آرزوی موفقیت برای شما و سایر عزیزان دارم سربلند و پیروز باشید

  41. خدمتگزار گفت:

    نيازي به بازگويي خدمات ارزنده خانم دكتر پورانصاري براي استان محروم ما نيست ،آنچه عيان است چه حاجت به بيان است . ايشون حتي الان هم كه خارج از استان هستند دلسوزانه و خالصانه به بيماران هم استاني ياري رساني ميكنند . حالا اگر استان راضي شد خانم دكتر و ديگر نخبه هايي مثل ايشون رو به راحتي و به هر دليلي ، از دست بده ، بحث ديگري است .

  42. سحر گفت:

    خانم دکتر خیلی دکتر مردمدار وباشخصیتی هستن من که خیلی دوستش دادم امیدوارم هر جا هستن موفق و سلامت باشن

  43. چنگلوا اهواز دانیال گفت:

    با سلام افتخاری دیگر از مشایخ امامزاده محمود آرزوی روز افزون داریم . میبالیم به افتخارات خانم دکتر .ممو پشت و پناهت

  44. پاک سرشت گفت:

    دکتر خسته نباشید . هر جا هستین براتون ارزوی موفقیت دارم .

  45. ناشناس گفت:

    ازش مي پرسيدي تا بحال چه كاري براي استان محروم خودت كردي؟؟؟؟؟؟؟

    • دوست گفت:

      خانم دکتر صادقانه بیش از دوازده سال در شهرستانها ی کهگیلویه و بویراحمد خدمت نموده و اکثر روستاها خدمات بی منت ایشان را فراموش نخواهند کرد… ولی کسی از این خدمات خبر ندارد بجز مردم محرومی که از خدمات ایشان بهره بردند….. 

      • پرستار... دهدشت گفت:

        دوست عزیز خانم دکتر به خاطر خدماتش در مناطق محروم و استان زبان زد می باشد… در ضمن همین الان هم در تعطیلات که به استان می آیند به یکی از روستاها میروند و مریض می بینند اما اهل تبلیغ و خودنمایی نیستند 

  46. کهخوا گفت:

    منتظر مصاحبه و گفتگو با سایر نخبگان هستیم.رزومه و تاریخچه هم بذارین بهتر میشه

  47. الهی گفت:

    مرسی خانم پور انصاری خانمم خیلی تعریفتون رو کرد

  48. امینه بزرگمهر گفت:

    واقعا خانم دکترقابل ستایش هستن،ان شاالله که شاهد موفقیت روزافزون وی باشیم دکتر جون خیلی گلی??

  49. امینه بزرگمهر گفت:

    واقعا که خانم دکتر قابل ستایش هستن ان شاالله که شاهد موفقیت روزافزون وی باشیم. دکتر جون خیلی گلی.   فدات????

  50. جواد دارپناه گفت:

    ضمن آرزوی توفیق برای همه تلاشگران استان مان درتمام زمینه ها. یشنهادمی کنم کسانی که  به درجات عالی می رسندمحرومیت هارا فراموش نکنندوبه محرومان بیشترخدمت کنند.

دیدگاه شما