جمعه 26 آبان 1391 - 23:03

تاریخ بویراحمد خودش از خودش دفاع می کند

پایگاه خبری تحلیلی بویر نیوز / علی اکبر رحیم فر – در پی انتشار مطلبی با عنوان ( تاریخ بویراحمدغیر قابل دفاع است) آن هم توسط یک هم استانی به نام تقوی بهبهانی در یک سایت استانی، برآن شدم که چند خطی کوتاه در این مورد بنویسم زیرا معتقدم تاریخ بویراحمد آنقدر ریشه دار تاریخی وبا افتخار است که هر عقل سلیم و آگاهی به تایید آن می پردازد و تاریخ بویراحمد با توجه به غنی بودن و مردمی بودن آن خودش از خودش دفاع می کند و نیازی به دفاع اینجانب و امثالهم ندارد.

ودراینجا به گفته ای از زنده یاد مرحوم بهمن بیگی اشاره میکنم به این مضنون که کهگیلویه وبویراحمد استانی که نه به خاطر جمعیت، ثروت و وسعت بلکه در نتیجه قدرت به وجود آمد.

مطلبی که هم استانی عزیزم جناب آقای بهبهانی نوشته اند سراسر توهین و دهن کجی به تاریخ ایل بزرگ بویراحمد می باشد که هم از لحاط توقع به یک هم استانی و هم از لحاظ حرفه ای برای یک نویسنده و منتقد اینچنین شمشیر را از رو گرفتن کاری نادرست و خلاف انتظار بود.

اینجانب معتقدم برای شناخت ودرک بهتراز مسائل و رویدادهای تاریخی باید آنرا نقد و بررسی نماییم نقد و نقادی منصفانه مشکلی ندارد و نقد باعث شناخت ضعفها و تقویت نقاط قوت می شود .

تاریخ بویراحمد تاریخی کاریزماتیک و قدیس نیست بلکه ما هم معتقدیم به نقد این تاریخ و قطعا نکات ضعفی هم دارد همچنین نکات قوتی هم دارد. ولی ما نباید که فقط نکات ضعف را ببینیم سیاه نمایی نمایم و کل تاریخ بویراحمد رازیر سوال ببریم و به ان توهین کنیم.

تاریخ بویراحمد بیشتر از آنکه ضعف داشته باشد پراست از نقاط قوت و افتخار که مردمان این ایل بزرگ به تاریخ خود می بالند و غرورانه افتخار مینمایند.

بیایید بجای تفرقه افکنی و نوشتن مطالبی که نه تنها ضرورتی ندارد بلکه باعث اختلافات قومی و ایلی می شود پرهیز نماییم و قدرت فکری خویش را در حل مشکلات مردم استان اعم از بویراحمدی و غیر بویراحمدی بکارگیریم.

درپایان از استاد و هم استانی عزیزم جناب آقای تقوی بهبهانی پوزش میطلبم بخاطر اینکه مجبور شدم اینگونه مطلبش را جواب بدهم.

———————

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

info@boyernews.com

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=15854
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. بهنام گفت:

    آقای رحیم فر سلام – من شما را نمی شناسم اما دعا می کنم پروردگار اموات شما را بیامرزد که مودبانه پاسخ استاد خود را داده اید اما من بعنوان یک بویراحمدی هم حق دارم با دیدگاه شما مخالف باشم بدور از حواشی و هیاهوهای کذبی که این سایت بویرنیوز در فکرش است.
    بپذیریم کع غارت سمیرم با هدف مقابله با دولت وقت نبوده و تنها در راستای غارتگری بوده
    قبول داشته باشیم که نبردهای گجستان و تنگ تامرادی هم چنین شباهت هایی را داشتند انگونه که استادتان تقوی بهبهانی فرمودند.
    ما پیشنهاد می دهیم در فضایی آرام، تاریخی واقعی از گذشتگان به بحث و جدل گذارده شود تا آیندگان مانند امروز ما دچار سردرگمی نشوند.
    حتما خوانده و یا شنیده اید که یکی از خوانین ما برادرش را می کشد و شب بعد زن همان برادر را به عقد خود در می آورد.
    براستی نام این چیست اما برخی از ماها کورکورانه از آن فرد به نیکی یاد می کنیم.
    بدون شک کسی منکر خدمات فرهنگی افراد دیگری مانند ملاقباد سی سختی و اسکندرخان چرامی نیست اما بپذیریم برخی از خوانین از مردم خارشتر خرمنکوبی می کردند و اینها سخنان بزرگترهایی است که به آنها ظلم شده است.
    بگذارید امثال تقوی بهبهانی ها بگویند ولو اینکه از دیدگاه شماها نادرست باشد اما شماها نیز به دفاع منطقی برخیزید.
    از کاه کوه نسازید زیراکه راه سعادت آیندگان ما این نیست.
    شاید عده ای تاریخ نخوان و تاریخ ندان مانند دست اندرکاران سایت بویر که نام مقدس بویر را هم متاسفانه برخود گذاشته دنبال گرفتن ماهی از این آب گل آلود باشد اما تحصیلگردگان نباید به تور آدم های معلوم الحالی بیفتند که سرشان را زیر برف کرده اند
    برادر رحیم فر – راه توسعه آینده در رفع تنگ نظری های کنونی است پس تنگ نظز نباید بود که گناه آن برگردن من و امثال شماهاست.
    تقوی بهبهانی ها اگر سکوت کنند مطمئن باشید روزی هم شما باید سکوت کنید پس بنگارید که هدیه الهی به آن قسم یاد نموده و پاسخ کارشناسانه دهید که همان هدیه الهی نیز وعده ثواب آن را به نیکی داده است.
    به آقایان بویر نیز عرض می کنیم حنای امثال شما دیگر رنگی ندارید و پرونده شما سیاه است بخود آئید و کمی آماربرداری میدانی کنید ببینید خوانندگان پشت سر شما چه می گویند.
    به امید سلامتی تقوی بهبهانی و رحیم فر

    • علي گفت:

      بهنام عزيز از غارت سميرم و جنگ تنگ تامرادي و جنگ گجستان ياد كردي كاش در مورد اين جنگ ها بيشتر تحقيق مي كردي و ظلمي كه بر ايل بويراحمد مي رفته است. كاش در آن دوران زندگي مي كردي تا بفهمي چه رنجي كشيده اند مردمان آن زمان.هيچ كس از خان هاي ستم كار دفاع نمي كند و رفتار بعضا ننگ آور آنها را مايه مباهات نمي داند.ولي كاش آقاي بهبهاني از ظلمي كه بعضي از بهبهاني ها بر عشاير ما كردند هم اشاره اي داشت.گرچه منكر خدمات بعضي از بهبهاني ها به مردمان استان نمي شوم. ولي اينكه خشك و تر را با هم بسوزانيم عاقلانه نيست.تاريخ هر قومي پر از خوبي و لدي است.

  2. یک شهروند گفت:

    سایت ع…. هویتی به نام کهگیلویه و بویراحمد را قبول ندارد. نمونه آن پروژه انحرافی تغییر نام استان است که این سایت با حمایت نیکزاد استاندار محترم قبلی و عده ای تمام تلاشش را بکار برد تا نام تاریخی استان که هویت ما را یدک می کشد عوض کند و هنوز هم در این آرزوست که خوشبختانه با واکنش اکثریت اهل معرفت این پروژه بی بنیان خنثی شد. امیدوارم بجای کوبیدن بر سر هویت تاریخی مان که آخرش به از خود بیگانگی می انجامد با رسیدن به فله های دانش و معرفت راه توسعه را بگشاییم.
    آقایان اگر با هویتی به نام کهگیلویه و بویراحمد و با اصل خویش مشکل دارید بروید ساکن جایی دیگر شوید و اسمی از دیارتان نیاورید.

  3. یک شهروند گفت:

    نیکزاد استاندار محترم قبلی زحمات خوبی برای استان کشید و آدم دلسوزی بود ولی دو کار انجام داد که همه زحماتش را بر باد داد یکی پروژه تخریی یک تپه جنگلی زیبا در یاسوج و تبدیل آن به یک پارک مصنوعی که جز اتلاف هزینه و تخریب طبیعت خدا چیز دیگری نبود و دوم همین برنامه تغییر نام استان که با سایت ع….. و با تبلیغ در بین عوام با این بهانه که یکی از موانع توسعه نام استان است ناآگاهانه سعی در از بین بردن هویت تاریخی این مردم داشت.

  4. خواننده گفت:

    این همه بحث و جدل به خاطر چی ؟مطلبی بهتر از این گیر نیاوردید ؟دیگه هیچ مشکلی به غیر تاریخ پرافتخارتون ندارید؟حالا هی بر علیه همدیگر نظر بدهید تا چی بشه؟چکار دارید که گذشتگان چکار کردند هرچه بود تمام شد به فکر حال و اینده باشید تلاش کنید تاریشه این عقب ماندگیها خشکانده شود -بیکاری-فقرفرهنگی و مالی ایا اینها برایمان کم نیست درسته باید از تاریخ عبرت گرفت ولی مهم این است که الان که هستیم و کجای قافله پیشرفت و تمدن قرار داریم هنوز تعصبات بیجا یکی از مهمترین عوامل عقب ماندگی ماست در عروسیها 2500تومان پول بابت یک عدد فشنگ برنو می پردازیم تا با شلیک ان فقط صدای گوش خراشش ا بشنویم و متاسفانه بعضی اوقات با همان فشنگ شلیک شده در عروسی باعث از بین رفتن شخص دیگری میشویم به خدا دیگر بس است به فکر تعالی فرهنگ استانمان باشیم که این مطالب دردی را دوا نمی کند

  5. یاک گفت:

    فکر نمی کنم راه سعادت و خوشبختی آینده فرزندان ما از تنگ تامرادی ها و نبرد سمیرم ها بگذرد .

  6. علی گفت:

    آبان ۲۹, ۱۳۹۱ در ۱:۱۱ ب.ظ
    با سلام آقای رحیم فر به نظرم از اهالی بویراحمد به ایشان یا گذشتگان ایشان عملی انجام داده اند که باعث عقده شده است.نوشته تان بسیار ارزشمند و خواندنی است اما بدانید جواب امثال تقوی ها خاموشی است زیرا:
    جواب ابلهان خاموشی است.
    چند مدتی است که چرامیها بد جور دنبال تخریب ایل بزرگ بویراحمد هستند.ابتدا تغییر نام استان را نشانه گرفتند الان هم تاریخ بویراحمدرا.
    اینان تا آیت الله ملک حسینی زنده بود جرات نوشتن چنین اراجیفی را نداشتند……

  7. چرام گفت:

    اکثر یت مردم چرام بویر احمدی اند ونباید نظر یک سایت یا یک فرد را به جمع تعمیم داد این توهین دروهله اول به چرام است
    یاد بگیرید از متن استاد مختاری ، امانت در قلم را

  8. اگاه گفت:

    جناب رحیم فر.تو هم جوگیر شدی ؟ کدام اهانت؟ موردهایش را چرا بیان نمیکنی؟ از شما مدعیان روشنفکری ابراز احساسات عوامانه بعیده.به ذهنتان تکانی بدهید.

دیدگاه شما