سه شنبه 2 تیر 1394 - 11:05

درخواست مردم کهگیلویه و بویراحمد از طایفه اصیل و شریف باشرونی بویراحمد

تقاضا کنند تا بار دیگر با شجاعت مثال زدنی شان قاتل فرزند عزیز خویش را مورد عفو و گذشت قرار دهند تا نه تنها ایل و تبار کهگیلویه وبویراحمد بلکه 70 میلیون ایرانی را مدیون خود کنند.

گروه اجتماعی – طایفه باشرونی یکی از طوایف ریشه دار، اصیل و کهن کهگیلویه و بویراحمد است. باشرونی ها مردمانی غیرتمند، دیندار، ولایتمدار هستند که در طول تاریخ به شجاعت و دلاوری شهره اند.

به گزارش «بویر نیوز»، تاریخ ایل بویراحمد پر است از صفحاتی از افتخار آفرینی این طایفه بزرگ که شجاعت خود را چه در قبل از انقلاب و چه بعد از آن به اثبات رسانده اند. چه جوانان دلیر باشرونی که همراه با سایر جوانان بویراحمدی در جبهه های حق علیه باطل شجاعانه جنگیدند و از شرف و کیان ایران بزرگ دفاع کردند و خون سرخشان درخت سبز انقلاب اسلامی را آبیاری کرد.

طایفه کهن باشرونی و جوانان غیرتمند آن در طول تاریخ پر فراز و نشیب بویراحمد همیشه بزرگواری و بزرگی خود را به رخ کشیده و نموداری از مردانگی و شرف بوده اند.

یکی از نمونه های بارز این بزرگواری و مردانگی را این طایفه در زمان قتل مرحوم مغفور مجتبی رضایی نیک جوان طبیعت دوست و دنا دل هم استانی اثبات کرد که به تیرغفلت و سهل انگاری محیط بانی دار فانی را وداع گفت.

اما طایفه باشرونی و خاندان بزرگ رضایی در این حادثه تلخ و ناگوار، فرهیختگی و فرهنگ والای خود را به رخ کهگیلویه و بویراحمد کشاندند.

در حالی که در موارد مشابه در استان پس از هر حادثه ای شاهد گسترش درگیری و غارت و تعرض طایفه مقتول به طایفه قاتل بوده و هستیم، اما باشرونیها در این حادثه آنچنان خویشتنداری کردند و بزرگی نمودند تا بار دیگر نام خود را بر بلندای تاریخ بویراحمد جاودانه کنند.

قانونمندی این طایفه و پایمردی آنان بر اطاعت از قانون موجب شد به رغم همه فشارها وتهمتها و با عدالت ورزی و استقلال دستگاه قضایی، حق این طایفه و خاندان شریف رضایی در این پرونده قتل احقاق شود و این درسی دیگر به همه مردم کهگیلویه و بویراحمد داد.

اکنون که حق این طایفه ادا شده و به مرحله نهایی اجرای حکم قصاص نفس رسیده است، از همه بزرگان، شیرمردان، شیرزنان و جوانان شرافتمند باشرونی استدعا داریم بار دیگر بزرگی و بزرگواری و صلح دوستی خود را به آحاد مردم کهگیلویه و بویراحمد و حتی ایران بزرگ نشان دهند و با گذشت و بخشش، نام نیک خود را نیکتر کنند.

از آنها می خواهیم از خانواده محترم رضایی این فرهنگی فرهیخته که همیشه در خدمت نظام و انقلاب بوده اند، تقاضا کنند تا بار دیگر با شجاعت مثال زدنی شان قاتل فرزند عزیز خویش را مورد عفو و گذشت قرار دهند تا نه تنها ایل و تبار کهگیلویه وبویراحمد بلکه 70 میلیون ایرانی را مدیون خود کنند.

مگر نه دل عشایر همچون چشمه های دنا، خامی، تامر، نور، خائیز و .. زلال است و سینه شان مالا مال از عشق و محبت و عاطفه است، مگر نه عشایر دل در گرو اهل بیت دارند و سالها در سایه محبت و عشق امامزادگان بزرگی در این سرزمین زندگی کرده اند.امامزادگانی چون بی بی حکیمه، شاه قاسم، شاه عسکر، شاه مختار، سید محمود، شاه حسن، میرسالار، امامزاده علی، امامزاده محمود و .. که در طول تاریخ ملجاء و مأمن این مردم زجرکشیده ورنجدیده بوده اند.

مگر نه این مردمان پاک سیرت و پاک طینت عشایر به نور این امام زادگان، به جلد قرآن کریم و لچک زنان ایل خونی را می بخشیدند، پس همه از این خاندان محترم بخواهیم، به حرمت این امامزادگان عزیز، به حرمت دستهای پینه بسته مادران و به حرمت قدهای خمیده پدران ایلمان که شیعه بودنمان را مدیون آن انوار قدسی و شیرپاک مادران و عرق جبین پدران عشایر هستیم، این خون را ببخشند.

در اینجا از عموم روحانیون، بزرگان ایلات و طوایف، صالحان، مسئولین، خیرخواهان، فرهنگیان، هنرمندان، رسانه ها، خانواده های محترم شهدا و ایثارگران، سادات جلیل القدر، جامعه پزشکان و مهندسان وقضات و عشایرزادگان از بویراحمد تا بهمئی، از کهگیلویه تا باشت و از گچساران تا دنا می خواهیم آنها نیز رسم ایل و عشیره را بجا آورند و از جناب آقای رضایی این ایثارگر دوران دفاع مقدس و این شیفته و مداح اهل البیت(ع) تقاضا کنند تا به حرمت این ماه مبارک و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از حق قانونی و شرعی خود بگذرند. بدون شک این بخشش معامله ای با خدای متعال خواهد بود که بی شک موجب آرامش روح آن مرحوم خواهد شد و برعزت و شرف این خاندان بزرگ و باشرف خواهد افزود.

اللهُم غیر سوء حالنا به حُسن حالِک

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=152968
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. م گفت:

    انشاءالله که با گذشت بزرگی خود را ثابت خواهند کرد

    • ٧٣٢١ گفت:

      در انتقام لذتي هست كه به هيچ وجه در بخشش نيست

    • بویراحمد گفت:

      درود بر طایفه بزرگ باشرونی.درود بر ایل بزرگ باشرونی که ثابت کرده اند همیشه در بویراحمد با اصالت و باریشه و بافرهنگ و دارای مردانی جسور و مردم دار بوده اند کسانی که با مردان این ایل بزرگ آشنا هستند بیشتر و بهتراین موضوع را درک می کنند 

    • یاسوج گفت:

      الحق و النصاف طایفه باشرونی یکی از طوایف بزرگ بویراحمد بوده که همیشه مردان بزرگ منش و با فرهنگ متین و جسور و توانمندی را در بویراحمد داشته اند که مردانگی و یکرنگی و جسارت بالای مردان این طایفه زبان زد خاص و عام بوده اند گزاف نگفته ایم اگر بگویم این طایفه همیشه در بخشش و گذشت در بویراحمد سرآمد بوده اند از دور دستان مردان با جسارت این طایفه را از دور میفشارم

  2. لر گفت:

    با سلام و عرض تسلیت مجدد به خانواده بزرگ رضایی

    ..همچنین تشکر از نویسنده که به حق ذات و مردانگی و رحم و مهربانی مردان و زنان این دیار را که مایه افتخار همه ما است یاداوری نمود…داغ از دست دادن مجتبی جان غم بزرگی بود و هست .بی شک رفتار صحیح و عاقلانه خانواده رضایی پس از وقوع حادثه یک درس بزرگ و اندیشمندانه برای سایرین بوده است…قصاص حق بی چون و چرای خانواده رضایی است ولی بخشش و گذشت نشانه بزگواری و ریشه دار بودن این خانواده عزیز میباشد.انشاءالله که به حرمت این ماه مبارک خانواده رضایی فرد خاطی را مورد جود و کرم خود قرار دهند و اصالت و ذات نیک خود را بیش از پیش به رخ مردم این دیار بکشند.. لذتی که در بخشش است در قصاص نیست

  3. ناشناس گفت:

    انشاالله که هرچه خیر است پیش آید و گذشت را باز هم ببینیم.

  4. salam گفت:

    انشااله این مقاله سبب صلح و صفا و خیر گردد

  5. سيد مهدي گفت:

     درعفو لذتي هست كه در انتقام نيست،،بسيار كار زيبايي بود بوير عزيز.

  6. حمید گفت:

    گذشت خوب واز خصائل مومن است وحق هم همین است که گذشت کنند اما اغراق درتعریف وتمجید کار پسندیده ای نیست!!!!!!!!

  7. ناشناس گفت:

    جهت افزایش همدلی وصمیمیت ما هم التماس گذشت داریم

  8. شریعتی گفت:

    گذشت خصلت مردان بزرگ است،خداوند به انسانهای نیک پاداش نیکو خواهد داد

  9. رضا گفت:

    داغ جوان دیدن سخت است مخصوصا برای پدرومادر ، ولی چکار کنیم که اگه تمام دنیارا هم به آتیش بکشیم دیگه مجتبی عزیز به میان ما بر نمی گردد ، پس بهتراست که برای آرامش روحشان ،والدین گرامیشان قاتل را عفو کنن ، ولی واقعا سخته

    • محسن گفت:

      خداوند خیرتان بدهد وارزش بخشش را در ان دنیا از صاحب بخشش دریافت نمایید وکسی که بخشش می کند لذتی دارد واحساس بودن را به انسان می دهد که هرگز طعم آنرا در هیچ چیزی نچشیده است
      پس ببخش تا خدا ببخشد

  10. از ياسوج گفت:

    گذشت از بزرگي و مردانگي است

  11. ناشناس گفت:

    ان شاء الله مورد بخشش قرارگیرد.

  12. هم استاني گفت:

    درست است داغ جوان سخت است وتحمل ان سخت است لذا شايسته است با اين همه فشاري كه برروي خانواده رضايي است از حق خود بگذرد.چرا كه اگر بر اثر شرارات وناجوان مردانگي بود بايد به سزا يش مي رسيد اما واقعا هرچند سخت است اما گذشت خوب است

  13. صیدالی گفت:

    خون باخون شسته نمیشه ..انشالله صلح وسازش شود.

  14. ر گفت:

    دوستمون اشتباه نوشتند در بخشش لذتی هست که در انتقام نیست

  15. ايراني گفت:

    اميدوارم اين طايفه اصيل با بخشش خودش درس بزرگي به همه ما بده ونشون بده بخشش واقعا انسان رو بزرگ ميكنه . اميدوارم شاهد خبري خوب باشيم. خدايا خودت به هردوي اين عزيزان صبر و توفيق بده.
    انشاءالله روح آن عزيز هم شاد باشه و خداوند رحمتش كنه

  16. هموطن گفت:

    به خدا گذشت خیلی لذت بخش است . اگر به کسی خدمت وبخشش داشتی قبل از اینکه خدمت شما به آن شخص برسد به قلب خود خدمت کرده اید .انشا ء الله با شناختی که از جناب رضایی دارم در این کاررضایت به آن جوان هم محبت خواهند داشت … همه بیایید خدمت و بخشش را امتحان کنیم ببینیم چقدر لذت بخش است

  17. محمود گفت:

    باتوجه به خصلتهای این قوم غیرتمند ومتعصب ومردانگی ویکرنگی که زبانزد عام هستند انشالله حتمانشان میدهند که مرد بخشش هستند

  18. سی سخت گفت:

    ضمن عرض تسلیت چند باره حضور خانواده محترم و فرهنگی رضایی هر چند داغ جوان سنگین است  اما. ان شالله کاری در خور و شان  مردمان غیور لر انجام خواهند داد . و تا همیشه مردم  استان  این بخشش را به بزرگی و الگو یاد خواهند کرد . و درس بزرگی به استان خواهند داد . 

  19. مح گفت:

    به نام خدایی که بعداز اینکه انسان رو آفرید به خود آفرین گفت فتبارک الحسن الخالقین احسن بر این موجودی که خلق کردم حال چه سخته همون انسان به فکر منقرض شدن نسل انسان نباشه اما به فکر حیوان و وجودیتش اهمیت بده باتوجه به حس انسان دوستانه مرحوم به طبیعت وبی گناهی او همه مراجع محترم قضایی حکم را به نفع مرحوم ابلاغ نموداند وبه دستور ولی امر مسلمین درتاریخ 1394/3/4 حکم استیذان به تصویب رسید تادوباره به فکر بی گناهی مرحوم ونسل انسان باشیم ،به دریا رفته میداند مصیبت های طوفان را حال سخت می باشد که انسان درست قضاوت نکند-

  20. گیت بازرسی جده گفت:

    انشا الله تعالی که همه چیز درست می شه من نمی دونم چه خبر ه اما به دلم افتاده آب از اب تکون نمی خوره

  21. کیا گفت:

    انشالله  که خانواده  محترم  رضایی  با گذشت  خودشان  بار دیگر  بزرگی  و جوانمردی  را به کسانی  که میتوانستند  در زمانهایی  زندگی  ببخشند  ولی اینکار  را نکردند  )(گرچه  آنان  هم به حقشان  رسیدن)  را دوباره  این  بار  در کلاس  درس جوانمردی  و مردانگی  که از قضا  معلمش  نیز  خود استاد  رضایی  میباشد  را خواهند  داده و سر مشق  دیگری  از ایثار  را نشان  خواهند  داد 

  22. s.s گفت:

    اميدواريم اين طايفه بزرگ بزرگي خود را نشان دهند و خانواده اي ديگر را از داغدارشدن برهانند

  23. ناشناس گفت:

    با عرض تسلیت .انشااله خدا دلشان را به رحم آورد چون واقعا سخته وجای سوخته اون عزیز را برایشان صد چندان پر کند

  24. هادی گفت:

    درود بر طایفه باشرونی.

دیدگاه شما