چهارشنبه 10 آبان 1391 - 1:53

پرواز اولین تاکسی هوایی در ایران

بویر نیوز– تاکسی سواری، این بار از مسیری جدید. راهی که نه از ترافیک خیابان، بلکه از آسمان می گذرد. آن هم با بالگرد و البته هواپیما. رفت و آمدی که از حرف تا عمل، دست کم ۵ سال طول کشید.

به گزارش مهر، حدود ۵سال پس از آنکه مدیرعامل تاکسی بیسیم تهران خبر از راه اندازی تاکسی هوایی در شهر تهران داد، بالاخره اولین پرواز تاکسی هوایی انجام شد. البته نه در پایتخت، بلکه در گوشه شمالغربی ایران و منطقه آزاد اقتصادی ارس.

صبح شنبه، وقتی مسافران ۲ بالگرد بنیاد تعاون ناجا، مسیر تبریز تا منطقه آزاد اقتصادی ارس را طی کردند، اولین پرواز تاکسی هوایی در ایران ثبت شد تا از این پس گردشگران و سرمایه گذاران بتوانند به پرواز با این بالگردهای مسافربر هم به عنوان یکی از گزینه های سفر در شمالغربی ایران فکر کنند. سفری که طول ۱۳۸ کیلومتری تبریز تا منطقه آزاد ارس را در حدود ۴۰ دقیقه طی می کند و در این مسیر از شهرهای صوفیان، مرند و هادیشهر هم می گذرد. با این اتفاق، رویای تاکسی هوایی در ایران بعد از سالها پیچ و تاب به حقیقت پیوست تا راه برای پرواز تاکسی های هوایی بیشتر در سایر نقاط ایران هم باز شود. راهی که انگار چندسالی گم شده بود.

تاکسی سواری از هواپیما تا بالگرد

بهمن ماه سال ۸۳ بود که مدیرعامل شرکت صنعت هوایی فجر از تولید هواپیماهای ۴ نفره فجر ۳ خبر داد و قیمت این هواپیما را برای مصارف تاکسی هوایی۲۷۰ میلیون تومان اعلام کرد.

عین‌الله‌ قلعه درباره ویژگی این هواپیماها گفته بود:«هواپیمای چهارنفره فجر ۳ که برای مصارف ایرتاکسی قابل استفاده است و قابلیت فرود در ابتدایی‌ترین باندها حتی باندهای خاکی و یا خیابان‌های معمولی را نیز دارا است. این هواپیما از جنس فول کامپوزیت و احتمال سقوط آن نزدیک به صفر است. در صورت از کار افتادن موتورهم ، این هواپیما می تواند حدود ۴۰کیلومتر به صورت گلاید ادامه مسیر بدهد.»

با این وجود ماجرای تاکسی هوایی در تهران، مسکوت مانده بودتا این که ۳ سال بعد یعنی اردیبهشت ماه ۸۶، مدیرعامل وقت تاکسی بیسم تهران از راه‌اندازی پنج فروند ” تاکسی هوایی ” تا پایان شهریورماه همان سال در پایتخت خبر داد. البته این بار بالگردهای مسافربر و نه هواپیماهای فجر۳.

“ابوالفضل مهدی‌خانی” گفته بود: «یک سوم فضای سامانه اتوبوس برقی برای راه‌اندازی پایانه هوایی در محدوده شرق تهران اختصاص یافته است.مبدا پروازبرای مسافران چهار راه تهرانپارس در خیابان دماوند بوده و میدان آزادی بعنوان مقصد تعیین شده است. » مهدی خانی سه مسیر اصلی شهر اعم از شرق به غرب، جنوب به شمال و بالعکس را بعنوان خطوط هوایی مورد نیاز فعالیت تاکسی‌های هوایی در پایتخت اعلام کرده بود و البته تاکید هم کرده بود که در مرحله اول راه اندازی، تاکسی های هوایی فقط مهمانان خارجی و مقام های دولتی را جابجا می کنند و جابه جایی شهروندان تهرانی، پس از توسعه ناوگان تاکسی هوایی انجام خواهد شد.» نکته جالب هم اشاره مهدی خانی به تعیین نرخ کرایه این تاکمسی ها بود که به گفته او باید مثل بقیه کرایه تاکسی ها توسط شورای شهر تهران تصویب و ابلاغ شود.

اتفاقی که البته هیچ گاه نیفتاد و پرونده تاکسی هوایی در تهران به بایگانی سپرده شد.

به دنبال اولین ایستگاه

فروردین ماه امسال، دوباره ماجرای تاکسی هوایی سر زبانها افتاد. این بار از شرق ایران.قرار بود سبزوار اولین میزبان تاکسی هوایی در ایران باشد.جانشین رئیس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح، این بار از راه اندازی ۴باند ویژه تاکسی هوایی و هواپیماهای کوچک در کشور و طراحی و ساخت تاکسی های هوایی ۱۲نفره و جت آموزشی خبر داده بود و گفته بود:«تاکنون ۴باند ویژه هواپیماهای کوچک و تاکسی های هوایی در شهرهای خراسان شمالی، سبزوار، اهواز و آذربایجان شرقی(بناب) راه اندازی شده است. تاکسی های هوایی ۶نفره را طراحی کرده و ساخته ایم و به دنبال ساخت تاکسی های هوایی ۱۲نفره هستیمو امیدواریم با تشکیل کنسرسیومی از شرکت های خصوصی، تا ۳ سال دیگر به این هدف دست پیدا کنیم.»

اما باز بال بالگردها و موتورهواپیماهای تاکسی هوایی در سبزوار هم نچرخید تا قرع

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=15008
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما