دوشنبه 17 مهر 1391 - 8:43

پرطرفدارترین نامها در کهگیلویه و بویراحمد

بویر نیوز – مدیر کل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد گفت: «امیرعلی» و «فاطمه» بیشترین فراوانی نام متولدین 6 ماهه‌ي نخست امسال در استان است.

،«سیدرضا حسینیان» افزود: اسم از جلوه‌های بارز و از مظاهر مهم انسان است که در همه مراحل زندگی وي را همراهی می‌کند.

وی ادامه داد: فرزندانی که براي آنها نام زیبا و با مفاهیم عالی و یا منتسب به شخصیت‌های بزرگ دینی، علمی و اجتماعی انتخاب مي‌شود همواره احساس عزت و افتخار مي‌كنند و در اجتماع با آرامش و اعتماد به نفس فراوان حضور می‌یابند و بالعکس کسانی که نام نامناسبي دارند به عقده حقارت دچار مي‌شوند و دائماً از آن رنج می‌برند.

مدیر کل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در اخبار و روایات اسلامی اهمیت زیادی به نام و نام گذاری داده و نسبت به انتخاب نام خوب برای فرزند سفارش و تاکیدات فراوانی شده است. تا جایی که یکی از حقوق مسلم فرزندان به اولیاء خود انتخاب نام خوب و پسندیده برای اوست.

حسینیان گفت: پیامبر اکرم(ص) در زمینه انتخاب نام خوب و پسندیده می‌فرمایند : اولین هدیه وعطای هریک از شما به فرزندتان، نام نیکو و اسم خوب و زیبایی است که به او اختصاص می‌دهید.

وی تصریح کرد: در ضمن پیامبر(ص) پس از بعثت نسبت به تغییر نام‌ها و اسامی ناشایست افراد و حتی مکان‌هایی(شهر و آبادی‌ها) که مردم از انتساب به آنها اظهار ناراحتی و شرمساری می‌کردند به نام‌های شایسته و نیکو اقدام می‌کردند.

مدیر کل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در فرهنگ اسلامی ایرانی کشور ما نیز معمولاً اوصاف خاص که در باورها، اندیشه‌ها و ذهنیت والدین نامگذار جا دارد بسیار مهم و حائز اهمیت است به عنوان مثال نام‌هایی چون محمد،علی، فاطمه،حسین و ابوالفضل و… دارای اوصاف خاصی هستند که در واقع دلالت بر بی‌همتایی مصادیق آنها که همان نام حضرت محمد(ص)،حضرت فاطمه(س)،حضرت علی(ع) و امام‌ حسین (ع) و حضرت ابوالفضل(ع) هستند، می‌کند.

حسینیان گفت: در استان کهگیلویه وبویراحمد طی 6 ماهه‌ي نخست امسال اسامي امیرعلی و طاها و امیرمحمد برای پسران و نام‌های فاطمه، یسنا و زهرا برای دختران به ترتیب بیشترین فراوانی را داشتند.

وی یادآور شد: طي اين مدت 8104 نوزاد متولد شدند که 4175 پسر و 3929 دختر هستند که در مدت مشابه سال پيش 7648 نوزاد در استان به دنیا آمدند که شامل 3922 پسر و 3726 دختر بودند. در مقایسه با میزان تولد 6 ماهه‌ي نخست امسال با مدت مشابه سال پيش حدود 6 درصد رشد مشاهده می‌شود.

مدیر کل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد گفت: از متولدین امسال 3561 نفر ساکن روستا و 4543 نفر ساکن شهر هستند.

حسینیان يادآور شد: در 6 ماهه‌ي اخیر نسبت به جمعیت، بیشترین ولادت‌ها در شهرستان بویراحمد با نرخ 28 درصد و کمترین ولادت‌ها در شهرستان چرام با نرخ 11.3 درصد به ثبت رسیده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=13556
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. سلام گفت:

    خبر از خبرگزاری ایسنا است منبع خبر رو درج کن امانت داری کن

  2. تماتم گفت:

    … این همه اسم زیبای ایرنی داریم ولی متاسفانه اسم های … رواج پیداه کرده میترسم چند سال دیگه …

دیدگاه شما