دوشنبه 17 مهر 1391 - 0:59
تحلیل بویر نیوز از شرایط فرهنگی امروز قوم لر :

چه چیزی هویت قوم لر را زیر سوال برده است؟

پایگاه خبری تحلیلی بویر نیوز – سخت است اما باید در ابتدا اعتراف کنیم علیرغم داشتن سابقه غنی فرهنگی و تاریخی امروزه بسیاری از مردم از هویت و ریشه خود یعنی نژاد و زبان لری فراری اند و هر کسی به نوعی تظاهر به لر نبودن خو می کند.

البته هنوز هم هستند کسانی که با یادآوری گذشته و نیای قوم لر هنوز سر خود را بالا می گیرند و سینه را صاف می کنند و می گویند : ” مو لروم ”

اما عواملی که باعث شده است فرزندان امروز قوم لر به دنبال هویتی جدید در خارج از مرزهای قوم لر و حتی در داخل آن برای خود باشند چیست و چرا امروز قوم لر در بسیار مورد هتک حرمت قرار می گیرند و کسی هم نمی خواهد از هویت خود دفاع کند؟

نکات مهمی که در این نوشتار بررسی خواهیم کرد آسیب هایی است که بسیاری از عوام به دلیل عدم شناخت کافی از ریشه و هویت خود سعی دارند با تغییر در رفتار خود و سایر مولفه های زندگی شخصی و خانوادگی به گونه ای خود را متمایز از این قوم پر افتخار جلوه دهند.

1- تلاش برای تغییر لهجه خود و فرزندان خردسال و تشویق آنان برای فارسی صحبت کردن – بطوریکه هستند کودکان خردسالی با پدر و مادر  و آبا و اجداد لر که حتی یک کلمه لری نمی توانند حرف بزنند

2- به تمسخر و استهزا گرفتن لهجه لری دیگران هنگامی که فارسی صحبت می کنند – این در حالیست که هموطنان عزیز کرد وقتی که فارسی صحبت می کنند بر لهجه کردی خود تاکید دارند ولو بتوانند فارسی را به بهترین نحو صحبت کنند و انصافا برای مخاطبین کرد و غیر کرد هم شیرین است.

3 – تلاش برای فارسی صحبت کردن در خانواده – اگر فردی در خارج از استان با خانواده اش و در مکانی شلوغ باشد بسیار تلاش می کند تا لری حرف نزند چرا که انگار مهمتر از محتوای مکالمه، برداشت اطرافیان از لهجه صحبت کردن وی است در حالیکه همه ایرانیان با هر لهجه و نژادی براحتی و بدور از هرگونه ترس و حیا به زبان مادری خود سخن می گویند

4- کمرنگ شدن استفاده از لباس های بومی و محلی – بین خانمهای جوان -که برخی از خانم ها جزء در محافل جشن و عروسی هرگز لباس محلی نمی پوشند و عده ای هم هستند که حتی در این مراسمات هم ارزشی برای لباس لری قائل نیستند –  چرا که نمی دانند نزدیک ترین لباس بومی – محلی به لباس مردمان هخامنشی ( آنچه که از نقش برجسته ها به دست آمده است ) همین لباس لری محلی استان کهگیلویه و بویراحمد و استان های لر نشین است. هم از پوشیدگی کامل و مناسبی برخوردار است هم دارای زیبایی و وقار خاصی است که حتی بسیاری از بانوان هموطن که مسافر استان های لر نشین بوده اند علاقه زیادی برای داشتن یکدست لباس لری نشان می دهند و گواه این ادعا رونق آتلیه های عکس های لری در مراکز تفریحی و گردشگری است.

5- منسوخ شدن بسیاری از غذاهای محلی – و جایگزین کردن فست فودها و غذاهای آماده طبخ و کنسرو شده – شاید این روزها کمتر خانم شهر نشینی باشد که برای تنوع هم که شده گاهی نان تیری بپزد و یا گلگی را دالکی بزند.

6- حذف تدریجی ساز و نقاره اصیل قوم لر از جشن ها و مراسمات و ورود سازهای غربی به جشن ها در حالیکه هیچ گونه سنخیتی با روح مردم این سرزمین ندارند.

7- خود زنی های قوم لر در بسیاری از موارد دیگر از جمله:

– تقلید های کورکورانه از هر مرجع غیر لر و الگو گرفتن از الفاظ و کلمات ناپسند سایرین
– تعبیر کردن بی سلیقه گی به سلیقه لری
– احترام به سلایق برخی افراد خود اصیل خوانده
– خود زنی ها و زیراب زنی ها که منجر به کریه نشان دادن وجه لرها می شود
– تعبیر کردن حرکت بی فرهنگی به لر بودن فرد مورد نظر
– انکار کردن لر بودنشان در خیلی از محافل خارج از استان مخصوصا دانشگاهها و منتسب کردن خود به یکی از استان های همجوار
شاید امروز زمان آن رسیده است تا قشر فرهیخته و اهل قلم با همت رسانه ها تلاش کنند تا از فروپاشی هویت پر افتخار قوم لر و یادآوری دلاوری مردان و پاکدامنی زبانزد زنان غیور لر دین خود را به نژاد پر افتخار خود عطا کنند.
امروز در میان هجمه های تهاجمات فرهنگی دشمنان قسم خورده ایران اسلامی برای تفرقه افکنی میان اقوام ایرانی و مخصوصا قوم لر جوانان باید بدانند این قوم آریوبرزن هایی به خود دید که برگهای گرانبهایی از تاریخ را با نام خود جاودانه کرده اند.
بدانند اگر حسین پناهی ماندگار شد بخاطر زبان شیرین لری اش بود.
اکنون نیاز به همدلی و تحکیم وحدت بین قوم لر بیش از بیش احساس می شود و انسجام هم جانبه اقوام لر باعث سربلندی و افتخار خواهد بود.
—–
( برخی از مطالب نقلی است )
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=13548
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. غضنفر گفت:

    جناب صاحب نظر زبان کردی و ترکی یک زبانند ولی لری یک لهجه است نمیشد در محیطی که 85 درصدش فارس زبانن ما لری حرف بزنیم .

    • امید گفت:

      جناب غضنفر !زبان لری ماندگار زبان دری فارسی است واین زبان چندین استان را در بر می گیرد.

    • پارسه گفت:

      جناب غضنفر بخدا خیلی از دنیا عقبی همین که میگی به لری حرف بزنیم عیبه. لهجه باشه یا گویش یا هر چی زبان مادری ماست اگه مثلا تو شیراز لری حرف نزنیم دردی دوا میشه برامون و امثال جنابعالی باکلاس تر میشید؟
      تشکر از این مطالب ارزشمند

    • مهدی لرستانی گفت:

      دوست عزیز جناب غضنفر! بهتر است کمی در مورد شناخت زبان و لهجه مطالعه کنید. این صحبت شما در یک جمع آشنا به زبان شناسی باعث خنده دیگران خواهد شد.

    • ناشناس گفت:

      [جناب غضنفرعزیزلرباش وچون دنااستواروبه لربودن افتخارکن چچون نیاکانمان شجاع وبه برنو بنازوچونرزمندگان وشهدا هشت سسالدفاع مقدس سرافرازو باعزت باش به فرزندانت درکنار موارد بالا فارسی راهم یاد بده امالهجه لری را نیز فراموش نکن

  2. سعیدپایدار.ایران شناسی گفت:

    هرکسی کو دور مانداز اصل خویش
    باز جوید روزگار وصل خویش
    واقعا جای تقدیر و تشکر است از مطالب بسیار ارزشمندتون
    امیدوارم شاهد مطالب ارزنده بعدی شما نیز باشیم.کاش اسمتون را می نوشتید
    شادزی

  3. امين گفت:

    يه سوال ولي مردونه جواب بده:اگر به خود حضرتعالي بگن بهت نمياد لر باشي كيف نمكني؟ من كه وقتي يه فارس زباني بهم ميگه انگار نه لري حال ايكنم

  4. لر گفت:

    خود لر ها با كارشون ماهيت لر را نشون ميدن كسي كاري به لر نداره

  5. بویری گفت:

    فرهنگ های کویری به درد مردم کوهستان نمیخورد
    ماهیت لر هرچی هست مناسب طبیعتش هست توصیه های من:
    1- آهنگ خشن گوش دهید و با …. سروده را تکرار کنید
    2- فیلمها و تصاویر خشن و …. و هیجان انگیز تماشا کنید.
    3-آهنگهای آرام و عاشقانه مناسب طبیعت شما نیست و شما را افسرده می کند.
    4-حرفهای دلتان را فریاد بزنیدو یکرو باشید و…

  6. فقط پارس گفت:

    اصلا ما زبانی به نام لری نداریم.واژه لر خیلی قدمت ندارد .عزیزان ما زبانمان پارسی میباشد انهم دری.کردی و ترکی زبان هستند چرا ما باید از زبان فارسی فرار کنیم؟فارسی زبان مادری ماست.بیشتر اهالی استان فارس هستند و از فارس وارد استان شدند .بخدا سوگند لهجه و فرهنگ تاجیکستان افغانستان مازندران خراسان به ما نزدیکتره تا لهجه و فرهنگ لرستان.چه اصراری دارید مارا لر بنامید؟ما دیگر لر نیستیم.ما فارس هستیم زبان ماریمان فارسی میباشد.لر خودتان هستید.ما از واژه لر متنفریم.در هیچ یک از اشعار و نوشته های قدیمی بزرگان ما واژه لر نیامده.ناسونالیست تر از فردوسی ما شاعر نداریم اگه کلمه لر را دیدید من میگم هم لر هستم.پس بیخود مارا لر ننامید.

  7. حقیقت گفت:

    جای تقدیر داره این دلسوزی و تعصب،دلیل عمده ای که سبب بی اعتمادی به هویت خود میشه، عدم خودباوری است،که ریشه در محرومیت دارد،مردم ما که اغلب عقلشون تو چشمشون هست وقتی درآمدهای میلیونی و رفاه و آسایش و پارک ها و تفریحات متنوع و برج ها و برج میلاد و سینما و شهرهای بازی بزرگ و اوقات فراغت شاد و پیتزا و همه چیز فراهم و غیره و غیره تهران و کلان شهرها رو میبین،احساس حقارت و بیهودگی میکنن،چون استان ما سرهم یک صدم امکانات تهران و کلان شهرها رو نداره و در فقر مطلق هست،این عدم خودباوری و بی اعتمادی به آداب و سنت ناخواسته است و تحمیل میشه به مردم،تو این دنیا ماشینی و صنعتی بسیاری از خانواده ها و مخصوصأ جوونای تحصیلکرده ما دغدغه شکم دارن و محتاج لقمه نون هستن،این درست که فرهنگ و سنن ما وجود جدایی ناپذیر و قابل احترام ماست،اما جوان بیکار و فقیر دیگه حال و حوصله ای برای فرهنگ نداره،چرا همه سرنوشت و دنیای رقت بار مردم مستضعف ما شده دویدن دنبال سیر کردن شکم شکم شکم؟ تازه فقرا حداقل احترام به هویت خودشون میزارن،این کوتاهی از سوی سرمایه دارنی است که زندگی و سرنوشتشون تقلیدی و چشم تو چشمی است،شکمشون همیشه پر انواع پیتزا و مرغ بریون و خاویار ماهی و غیره است،چرا به خودشون زحمت بدن و الکی اعصاب خودشون خورد کنن که مثلأ نگران فرهنگ و هویت باشن!؟

  8. بهرام گفت:

    یایه او کلکله بردل زر مالی نوخیر
    یایه بور کردن تش و کمه خالی نوخیر
    متاسفیم که باید روزی برای بیاد اوردن کلمات اصیل لری ساعتها فکر کنیم.تو شرکت ما کسی بود که به نوعی میشه گفت ریس بودبا افراد زیرمجموعه اش لری صحبت میکردو واقعا به لر بودنش افتخار میکرد.ما بهش میگیم خان.زنده باد خان….

  9. سهیلا گفت:

    من با نظر حقیقت موافقم اینقد مشکلات زیاد شده که کسی به فکر این چیزا نیست اما بزرگواری که این مطلب رو نوشتی همین خودت مسلطی به زبان رسمی . بهت قول میدم نیستی کلی تپق میزنی تا حرف بزنی چرا اکثر تحصیل کرده های ما نمیتونن راحت حرف بزنن من استاد دانشگاه سراغ دارم اونم دکترای فیزیک کلی باید تمرکز کنی تا بفهمی چی میگه حالا این واسه ما مشکلی نداره اون دانشجوی بدبخت شهرستانی فقط باید دهنش باز باشه و نگاه کنه بدون از یه ذره فهم. چرا چون آقا به زبان فارسی مسلط نیست اونم نمیتونه بفهمه. برادر من اینکه بعضی ها نمیتونن بگن لرن بخاطر لهجه لری نیست بخاطر فرهنگ لره شما چرا گیر دادید به لهجه لری. فقر فرهنگی تو استان ما بیداد میکنه چرا بیان نکردی چرا نگفتی ما چه رفتارهای ناهنجاری داریم چرا از دعواهایی قومی و قبیله ای نگفتی چرا از فرهنگ شهرنشینی نگفتی تو خونه نشستی همسایه از بس بلند حرف میزنه آرامش رو ازت گرفته تو مطب دکتر میری با زور و دعوا میخوان کارشون رو جلو ببرن تو خیابون هر روز دعوا و فحش و کتک کاریه چرا از اینا نمیگی خوب همیناست که باعث میشه دیگران اینجوری درمورد ما حرف بزنن

  10. سهیلا گفت:

    زندگی همچو آب است آب اگر راکد بماند چهره اش افسرده گردد اگر قرار باشه ما بچسیم به عهد بوق چرا که اصالتمون رو از دست ندیم که پیشرفتی درکار نیست مثل آبی که یه جا میمونه و گندیده میشه تا جاری نشی تا حرکت نکنی تا تغییر ندی به دریا نمیرسی دریا نمیشی همون آب گندیده میمونی ما باید با جامعه پیش بریم خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو و یا به قول خودمون و شهر کورون که رسیی دسته بل سر تیت

  11. جعفریان گفت:

    با درود و ادب
    مطلب بسیار زیبا و در خوری بود
    جای قدردانی داره از شما
    شوربختانه این وضعیت ناگوار در سراسر استان دیده میشه و به جای اینکه فرهنگ سازی کنیم داریم با دست خودمون فرهنگ غنی و سرشار از زیبایی و قدمت خودمون رو نابود می کنیم
    شاید برگزاری همایش و یا مراسمی نیاز داریم تا بتوانیم گویش و فرهنگ خودمون رو به اثبات برسونیم
    طی مطالعه ای که در دوره دانشجویی داشتم گویش لری در اشتراکات واژه ای با زبان زرتشتیان یزد برابری می کنه و بسیاری از واژه های این دو شبیه هم هست
    ما شاید دانشی نداریم که آسان در پی نابودی فرهنگ مان هستیم
    موسیقی پوشش گویش و و و روز به روز کم رنگ تر از دیروز می شن و باز هم ما بی تفاوتیم
    از ماست که بر ماست
    با احترام فراوان

دیدگاه شما