یکشنبه 16 مهر 1391 - 8:57

علل كشته‌شدن محيط بانان و شكارچيان ؟

بویر نیوز – “به نسل جوان بدهكاريم؛ كنكاشي در علل كشته‌شدن محيط بانان و شكارچيان، چه بايد كردها و چه بايد نكردها” عنوان يادداشت ادامه‌دار “محمدعلي اينانلو” روزنامه‌نگار و كارشناس محيط زيست است.

به گزارش بویر نیوز در اين مطلب در روزنامه اعتماد مي‌خوانيم:

گردشگري طبيعت يكي از راههاي مهم و هوشمندانه بهره‌برداري از طبيعت است. گردشگري اين روزها از نظر مالي و اشتغال زايي در دنيا حرف اول را مي‌زند، بيش از هزار و پانصد ميليارد دلار گردش مالي و سه تا 10 نفر اشتغال‌زايي به ازاي هر توريست و در اين ميان كشور ما كه جوان‌ترين كشور دنياست با پتانسيل‌هاي بي‌نظير طبيعت خدادادي از اين صنعت، بي‌بهره. كشور ما علاوه بر مواهب بي‌نظير طبيعي كه در زمره بالاترين درجات تنوع طبيعي در دنياست دو ويژگي نيز دارد.

اول جوان‌ترين كشور دنيا و دوم همسايگي با بزرگ‌ترين توليدكننده مواد مخدر دنيا و اگر بپذيريم كه بيكاري ام‌الفساد است، مي‌پذيريم كه با اين همه داشته هاي طبيعي و مردمي، بسيار كم كار كرده‌ايم و با تصميمات نابخردانه، بسيار به نسل جوان بدهكاريم.

بحث من تنها محيط بان شهيد شده نيست؛ محيط باناني كه با اجراي مقررات ناقص و سياستگذاري‌هاي غلط هم كه در آينده در خطر شهادتند مورد نظر من است، علاوه بر اين خيل بي‌شمار جواناني كه مي‌توان با ايجاد شغل و درآمد از قبل طبيعت ايران آنان را از ده‌ها انحراف و خطر بالقوه نجات داد در اين زمره‌اند.

در ميان رشته‌هاي گوناگون گردشگري، اكوتوريسم به دليل ارزآوري و اشتغال‌زايي، بالاترين مقام را دارد. اين روزها براي هر توريست معمولي روزانه حدود 500 دلار در نظر مي‌گيرند و براي گردشگري طبيعت روزانه حدود 1500 دلار و از بين هشت شاخه اصلي «اكوتوريسم» شاخه شكار و صيد بالاترين رقم را دارد، گاهي تا پنجاه هزار دلار، كه سازمان محيط زيست با سياستگذاري‌هاي خلق‌الساعه و به اصطلاح دلسوزانه، كشور و جوانان را از اين همه درآمد كلان محروم مي‌كند، در حالي كه كشورهاي ديگر با داشتن مساحتي بسيار كمتر از ايران، ميلياردها دلار درآمد دارند. باز هم ياد بانوان دلسوزي كه با چشم مهربان و حركاتي آرام به قاتلان گنجشك‌ها، چكاوك‌ها و بلبل‌ها غذا مي‌دهند مي‌افتم. لطفا باز هم فريادتان بلند نشود، در اينجا سر كلامم با مردم عادي، دانشجويان احساساتي و دختران دانش آموز نيست، صحبت من مستقيما با مديران تصميم‌گير سازمان حفاظت محيط زيست است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=13482
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. جعفریان گفت:

    با درود و ادب
    بسیار به جا و زیبا بود
    شوربختانه گردشگری در ایران و در استان ما بسیار مظلوم واقع شده و هیچ نگاه مفیدی به سمت آن نیست
    در حالی که استان ما سرشار از برکات طبیعی است با این حال همچنان در فقر به سر می برد و روز به روز بر خیل جوانان بیکار افزوده می شود
    امیدوارم و امیدوارم قلبها برای هم طبیعت و هم مردم کمی هم که شده به سوز آید
    با احترام

دیدگاه شما