پنجشنبه 11 دی 1393 - 12:19

نقدی بر سخنان حاشیه ساز برخی از ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد/ از پیشنهاد جدایی از استان تا ممنوعیت ارگ و ساواکی خواندن مردم

لازم است تا نسبت به انتخاب ائمه جمعه حساسیت بیشتری صورت بگیرد تا شاهد اثرگذاری بیشتر این رسانه قوی در جامعه اسلامی باشیم.

گروه سیاسی – با نگاهی به بیانات یکی دو سال اخیر برخی از ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد می توان به نکات تامل برانگیزی رسید.

به گزارش بویرنیوز، تریبون نماز جمعه همواره یکی از تریبون های اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و مردم هم احترام و قداست خاصی را برای آن قائل هستند.

تاثیر این نماز هم در بخش دینی و هم اجتماعی و هم سیاسی و حتی فرهنگی بر کسی پوشیده نیست.

نماز جمعه نماز معمولی نیست، این نماز قدرت اجتماعی و پایگاه مردمی جامعه اسلامی است، اولین نکته در این نماز وحدت است، جامعه اسلامی زمانی قادر به اثرگذاری است که مردم ان در کنار یکدیگر باشند.

این نماز سیاسی هم هست و رسانه ای مناسب برای تشریح اوضاع کشور و جهان برای مسلمین خواهد بود.

انعکاس مشکلات و گرفتاری های مردم و انتقال ان به مسئولان از دیگر کارکردهای این نماز است.

و خلاصه در اهمیت جایگاه ائمه جمعه و نماز جمعه این که معاون شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور گفت: انجام بخشی از وظایف رهبری بر دوش ائمه جمعه است.

با نگاهی به برخی از اظهارات حاشیه ساز ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد می توان دریافت باید در انتصاب افراد به این جایگاه وسواس بیشتری به خرج داد.

در زیر به پاره ای از این اظهارات نگاهی می اندازیم:

حجازی امام جمعه گچساران خطاب به استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در صورت عدم رسیدگی به وضعیت نامطلوب کنونی گچساران، نسبت به تفکیک این شهرستان از استان اقدام خواهیم کرد.

امام جمعه لنده حجت الاسلام کيانی اصل در ادامه با اشاره به فتوای مراجع در خصوص «ارگ» در عروسیها تصریح کرد: همه مراجع نواختن ارگ در عروسیها را حرام دانستهاند و در زمانی که بحران و فشار اقتصادی به خانوادهها فشار میآورد و تحميل هزینههای هنگفت آن به خانوادهها باعث شده که شورای فرهنگ عمومی استفاده از ارگ را در همه مراسمات ممنوع اعلام و با آن برخورد جدی کند

امام جمعه قلعه رئیسی حاج آقا  صلواتی با بیان اینکه وابستگان به ساواک در استان به خصوص در یکی از شهرستان‌ها حضور دارند بسیاری از فتنه گران را به استان می‌آورند، خاطرنشان کرد: نیروی‌های امنیتی نسبت به این امر هوشیارتر عمل کنند.

با نگاهی به این اظهارات شاید نتوان خود را قانع کرد که این اظهارات وزنی از وحدت و یا حل مشکلات مردم و یا دین مداری را با خود به همراه دارد.

یکی از آفاتی که ائمه جمعه را در استان تهدید می کند تریبون شدن برای یک جریان سیاسی خواهد بود که این امر ظلم به نماز جمعه و باعث بی علاقگی مردم برای شرکت در این نماز خواهد بود.

لازم است تا نسبت به انتخاب ائمه جمعه حساسیت بیشتری صورت بگیرد تا شاهد اثرگذاری بیشتر این رسانه قوی در جامعه اسلامی باشیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=134245
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    در تخصص شما نیستپا توی کفش امام جمعه ها بگذارید ای بی معرفت

    • ما مسئولیم و اسلام امانت است گفت:

      درود بر بویرنیوز شجاع،غیور و با شهامت که پا تو کفش کسایی کرده که خود را دارای مصونیت می دانند.هر حرفی میزنند و معتقدند کسی نباید به آنها بگوید”ها تا نه”
      مقام معظم رهبری فرمودند کسانی که دین را دستمایه تفرقه و اختلاف قرار میدهند چه بخواهند چه چه نخواهند “عمال شیطانند”

  2. گچساران گفت:

    ممنونیم از حاج آقا حجازی. نطق قابل تاملی را فرمودند

  3. ناشناس گفت:

    به نظرم سن و سواد و سلامت ونماد بودن در وحدت و متخلق عملی به اخلاق باید از صفات و شرایط یک امام جمعه باشد

    • ناشناس گفت:

      امام جمعه عزیزشهرمااززمانی که منصوب شده شهرراازلحاظ فرهنگی* عمرانی …متحول شده ولی چون شمااهل جمعه وجماعات نیستی ازعملکردامام جمعه ها خبرنداری

  4. منطقی گفت:

    نویسنده محترم . اینو بدون که وظیفه قانونی ووتکلیف شرعی ائمه جمعه ایجاب میکنه که مشکلات فرهنگی عمرانی واشتغال مردم منطقه وکشورودنیاراتذکروتحلیل بررسی کند. شمادرچندنمازجمعه درکشوردرسالهای مختلف ومراکز مختلف شکرت کرده ایدبه نظرم اگردرحداقلی ازنمازجمعه شرکت میکردی این طور اظهارونظرنمی کردی

  5. بی سواد گفت:

    اقای منطقی شما اگر توانستی فرق بین شکرت و شرکت را بفهمی بعذ بیا در مورد مسائل کشور و دنیا جالبه دنیا تحلیل کن 

  6. اصلاح طلب گفت:

    اگر ائمه جمعه نظارت، بیان و دقت نداشته باشند که کارها پیش نمی رود
    نظارت به این دلیل که هم محبوب مردم هستند و هم از سوی جامعه پذیرفته شده اند
    بیان به دلیل در اختیار داشتن تریبون که برخلاف رسانه ها هیچ تحریف و تغییری در سخنان آنان پیش نمی آید
    و دقت به دلیل داشتن دو مولفه پیشین
    انتظار ما از ائمه جمعه این است که به روند پیشین در زمینه انتقاد از عملکردهای غلط مدیران ادامه دهند انشاءالله

  7. اصفهانی گفت:

    قابل توجه همه دوستان
    چه کسی گفته یک امام جمعه باید به بالاترین فرد استان را تهدید کند؟ مگر غیر این هست ائمه جماعات وفاق ملی ووحدت رویه را دربین مردم و مسئولان ایجاد نمایند؟ این دوستانی که من کامنتهای انها را خواندم فقط خواستند ابراز فضل نمایند واطلاعاتی در مورد وظیفه امام جمعه ندارند دوستان امام جمعه یک شخصیت تصمیم گیر نیست ایشان فقط میتوانند در غالب پیشنهاد و یا به مسئولان امر به معروف و نهی ازمنکر کنند دوستان مگر همین امام جمعه شهر شما مشکلات اقتصادی وسیاسی و غیره که در مقابل استاندار هست نمیداند؟ رسیدگی به وضغیت نامطلوب اقتصادی یک استان نیازمند یک ردیف اعتباری هست و انچه دولت در بودجه یک سال هر استان را مصوب کرد همان بودجه باید در همان ردیف هزینه گردد جهت اطلاع دوستان بودجه عمرانی را نمیشود در برخورد با اراذل و اوباش هزینه کرد مگر یک ردیف بودجه در پایان سال اضافه بیاید و از دولت اجازه مصرف در ردیف دیگر گرفته شود
    پس لازم هست امام جمعه محترم با صبر ودرایت به موضوع نگاه کند و صدالبته تذکر لازم هست نه اینکه تهدید به جدایی طلبی کند مگر امام جمعه میتواند اینکار را بکند چرا امام جمعه حرفی را میزند هم نشد هست وهم وجهه اش را پایین میاورد اگر قرار براین باشد مسئولی به خواسته کسی اجابت نکند و ان فرد خودسر دست بکارشود دنیا به اشوب کشیده میشود مثلا کسی یک فردی را کشته خانواده مقتول به قاضی بگوید امروز ویا حداکثر تا یک ماه اینده باید قصاصش کنید وگرنه خودمان قاتل را میکشیم ایا میشود؟درپایان درود میفرستم به تمام دوستداران نظام اسلامی ایران و امام خامنه ایی

  8. همشهری یاسوجی گفت:

    تفرقه افکنی ممنوع

  9. علی گفت:

    تاجائیکه اطلاع داریم نماز جمعه محل وحدت وخطیب نماز ابزار این وحدت امامتاسفانه آقای حجازی عامل تفرقه شده

  10. ناشناس گفت:

    ائمه جمعه بايد فاريض ديني را به مردم بگن.نه تو كار دولت دخالت كنن

  11. میثم گفت:

    متاسفانه ائمه جمعه خود را تافته جدا بافته از مردم میدانند هر چند سرفصل وفالب محتوایی سخنرانی هایشان را ازشورای سیاستگذاری میگیرند ولی بگونه ای حرف میزنند واظهار نظر میکنند که انگار ملت هیچی حالیشون نیست واین ائمه جمعه هستند که علم کامل و وافی دارند

دیدگاه شما