جمعه 14 مهر 1391 - 8:09

رشد 18 درصدی اهدای خون در کهگیلویه و بویراحمد

سرپرست اداره‌کل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد از میزان رشد 18 درصدی اهداء خون در این استان خبر داد.

خبرگزاری فارس: رشد 18 درصدی اهدای خون در کهگیلویه و بویراحمد

عبدالسعید سیاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج اظهار کرد: اهداف انتقال خون استان کهگیلویه و بویراحمد ترغیب و گردآوری داوطلبان اهدا کننده، ایجاد واحدهای سیار، پایگاه‌های محلی در مناطق استان، انجام آزمایشات مربوط به گروه‌بندی خون‌ها، اطمینان از سلامتی خون، توزیع خون و فرآورده‌های آن به مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها است.

وی اهداف این سازمان را تولید فرآورده‌های مختلف خونی (پلاسما ، پلاکت ، کرایو و …) با تعریف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعیین شرایط استاندارد برای جمع‌آوری، نگهداری خون و محصولات خونی، وسایل مورد مصرف، صدور کارت و شرایط پزشکی مجاز برای اهدای خون عنوان کرد.

سرپرست اداره‌کل انتقال خون استان کهگیلویه و بویراحمد به  تعداد اهدا کنندگان خون از ابتدای سال جاری و رشد آن اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال 91 تاکنون 13 هزار اهدا کننده خون در سطح استان وجود دارد که نسبت به سال گذشته  18 درصد رشد داشته است که از این میان تعداد اهداء کنندگان مستمر خون 6 هزار و 803 نفر بوده که با این میزان 30 درصد رشد داشته است.

وی تعداد زنان اهدا کننده خون را 713 نفر ذکر کرد و گفت: با توجه به شرایط فیزیکی بانوان و ترس آن‌ها از کم‌خونی این مقدار رضایت بخش نبوده که امید است در آینده روشن شاهد حضور حداکثری زنان در این عرصه باشیم.

این مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: مرکز انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر تامین فرآورده‌های خونی مراکز درمانی این استان با ارسال فرآورده‌های خونی به سایر پایگاه‌های انتقال خون  استان‌هایی از جمله فارس، هرمزگان و خوزستان اقدام کرده است.

سیاری میزان رشد فرآورده‌های خونی به سایر پایگاه‌های کشور را  300 درصد ذکر کرد و گفت: شرایط عمومی اهداء خون حداقل سن 17 سال و حداکثر 65 سال با وزن 50 کیلوگرم است.

سرپرست اداره کل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد یکی از مشکلات این سازمان را نبود منابع مالی برشمرد و گفت: سازمان انتقال خون به دلیل انجام برنامه‌های خونگیری که همه هزینه‌بر هستند نیاز به توجه و حمایت بیشتر مسئولان دارد.

این مسئول دیگر مشکلات این سازمان را کمبود پزشک و بافت فرسوده ساختمان‌ها در شهرهای یاسوج و دهدشت ذکر کرد و گفت: به دلیل حقوق و مزایای پایین پزشکان در این سازمان هیچ استخدامی در سال گذشته وجود نداشت.

سرپرست اداره کل‌انتقال خون استان کهگیلویه و بویراحمد از استقرار سیستم ایزو 2008-9001 انتقال خون این استان خبر داد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=13362
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما