یکشنبه 18 آبان 1393 - 17:02

گشت نامحسوس در جنگل های بویراحمد (+تصاویر)

گروه اجتماعی – با شروع  فصل پائیز و تخریب جنگل های بلوط توسط سودجویان، ماموران منابع طبیعی شهرستان بویراحمد روزهای پرکارتری را تجربه می کنند.

به گزارش «بویر نیوز»، رئیس منابع طبیعی شهرستان بویراحمد که از ابتدای ریاستش خود را جنگلبان خواند،  در دل جنگل های بویراحمد که این روزها با آفت زغالی هم دست و پنجه نرم می کنند، همپای سایر همکاران شروع به گشت زنی کرده است.

2 (5)

در بازدیدی که روز گذشته از مناطق جنگلی شهرستان بویراحمد انجام شد موارد مختلفی از تخریب جنگل مشاهده شد که تصمیمات لازم برای جلوگیری از این اقدامات در محل لازم گرفته شد.

شخم غیرقانونی

شخم فصل پائیز و از بین بردن بوته ها و درختچه های کوچک به طریق های مختلف یکی از معضلات مهم در عرصه های منابع طبیعی است. در موردی که در این بازدید سرزده رویت شد نظری با تبیین ارزش و اهمیت جنگل از کشاورزان خواست تا قدر این موهبات های الهی را بدانند و برای متخلفان نیز پرونده ای دایر شد.

2 (4)

2 (3)

“سعید نظری”با اشاره به آغاز فصل کشت پائیزه در مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: متاسفانه با آغاز زمان شخم زمین‌های کشاورزی برخی سودجویان اقدام به شخم مراتع و اراضی ملی می‌کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد افزود: تعدد روستاهای حاشیه جنگل‌ها و اراضی ملی باعث شده تعداد تخلفاتی که در این مورد صورت می‌گیرد زیاد باشد.

تهیه هیزم و تخریب جنگل

در موارد دیگری که برای تهیه هیزم تخریب درختان صورت گرفته بود، این کارشناس منابع طبیعی با تشریح اهمیت سلامت جنگل برای روستائیان از آنان خواست در این این راستا با اخذ مجوز قانونی نسبت به بیرون کشیدن تنه خشک درختان از جنگل اقدام کنند و با مواردی که قطع درختان برای هیزم صورت گرفته بود به شدت برخورد شد.

2 (1)

2 (2)

2 (8)

در این سفر جنگلبان بویراحمد لزوم توجه همگانی و احساس مسئولیت در قبال جنگل ها را یادآور شد و به معضل جدی شن و ماسه های کوهی که باعث تخریب گسترده مناطق جنگلی در شهرستان بویراحمد شده اند اشاره کرد و افزود: جلوی تخریب منابع طبیعی را خواهیم گرفت و آفت شن و ماسه های کوهی از آفت های درختان بلوط به مراتب بدتر و مخرب تر است و اگر جلوی این روند گرفته نشود شاهد نابودی عرصه های جنگلی خواهیم بود و از استاندار و مسئولان مسرانه تقاضامندیم تا در این راه حمایت کنند.

نظری همچنین از نبود امکانات ضروری و وسائل اطفا حریق و سایر تجهیزات لازم بشدت گلایه کرد و گفت: آقایانی که دم از اعتبار و بودجه می زنند! پس کو؟ چرا امکانات اولیه برای حفاظت از میراث ملی فراهم نمی شود؟

طی این بازدید  سعید نظری با معتمدین و بزرگان محلی دیدار و گفتگو کرد و با تشریح اهیمت و ارزش منابع طبیعی، از آنان خواست تا در راستای حفاظت از جنگل ها سازمان منایع طبیعی را یاری کنند.

هشدار به سودجویان

در انتهای این سفر نظری در جمع خبرنگاران  با بیان اینکه بخش زیادی از جنگل‌های غنی کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان بویراحمد قرار دارد، اظهار کرد: حفاظت از گونه‌های جنگلی در این شهرستان باید با تمام توان صورت گیرد و همه مردم و دستگاه‌ها خود را ملزم به حفاظت از این منابع خدادادی بدانند.

2 (7)

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بویراحمد افزود: امروزه جنگل‌های استان به خصوص در شهرستان بویراحمد به طرق مختلف در معرض خطر قرار دارد و همین موضوع مسئولیت دستگاه‌های متولی را سنگین‌تر می‌کند.

جنگلیان بویراحمد هشدار داد: سودجویان بدانند که سرنوشتی جز دستگیری و زندان در انتظار آنها نخواهد بود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=127455
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. کانتونا گفت:

    جاده برق فشار قوی در منطقه جنگلی خهکلون و سایر جاده های عجیب و غریب در این منطقه که انبوهترین جنگل استان است را ببندید، کلی از مشکلات حل می شود. 3 روز پیش هم یک ماشین هیزم تر بار زده بودند که با پلیس هماهنگ کردیم که اونارو دستگیر کرد ولی با دیر آمدن یگان حفاظت منابع طبیعی، یهویی بچه های نیرو انتظامی گفتند ما کسی رو دستگیر نکردیم! اینه قصه!

  2. مرضیه گفت:

    خدا وآیم نفهم نخو. دلم سی او خر مظلوم سوخت.سی چقه هیمه و بارشه!

    • ع گفت:

      از روزی که زندگی ماشینی وابی خرل هم عاقبت به خیر وابین – خر را خدا آفریده سی بارکشی زورشو ایا یه بار هیمه ببرن – خرل جد بر جدشو قبلا 3 برابر این بار هیمه ایبردن – جاشیر هم ایبردن – گندم هم ایبردن – بنه هم ایبردن – کنفتر هم ایبردن – اما الان خیلی راحتن و دارن با جفتشو  عشق و حال ایکنن 

    • محمود گفت:

      خشمت ایا همکاره هستی…………….هم بویری هستی هم دلت سی خر ایسوزه

  3. منتقد گفت:

    اره گشت نامحسوس یا طبیعت گردی با یکی دو دستگاه خودرو ……..

  4. ناشناس گفت:

    به نازم این مدیر فعالوزحمتکش را با امدنش جنگل نابود شد مخصوصادر روستای کهوا

    • دلسوز منابع طبيعي گفت:

      با سلام مدير كل يك دستگاه بايد اتاق فكر داشته باشد ، برنامه ريزي كنند نه مثل يك كارمند عادي به گشت زني بپردازد لذا از آقاي نظري مي خواهم به جاي رسانه اي كردن خود، بهتر است به طراحي و پياده سازي برنامه هاي اصولي و بلند مدت فكر كند.

  5. محلی گفت:

    در همین مجاور شهر یاسوج پشت باغ سیعلی صفدر منطقه محمود اباد علیا و سفلی جاده دهنو و پشت سروک جنگل داره میمیره و نابود میشه ولی اقای نظری و همکاران محترموشون حتی راههای (غیر قانونی) ورود به مناطق را علیرغم فریادهای دوستداران طبیعت مسدود نکرده اند .شعار وشعار باید عمل را دید و قضاوت کرد

  6. / گفت:

    پشت دانشگاه ازاد بلهزار نزدیکهای منبع ابی بلهزار بروید چه فاجعه ای است جنگل را خرید وفروش سپس خاکبر داری نموده اند هر چه گزارش کردیم کسی پیگیر نشد پیگیری بفرمایید اینه متعلق به ایندگان است

  7. ژ-د گفت:

    یواش یواش شدم عاشق چشاش!
    عجب چشمایی داری سعید جون

  8. فعال محیط زیست گفت:

    ایشون چون خودشون از اول خبرنگار بودن و سررشته ای از منابع طبیعی ندارند از روز اول شروع کردن به جنجال رسانه ای!!! حالا هم که انگار میخوان عکس تبلیغاتی بگیرن!!!
    گرفتن یه بار خر هیزم توسط رییس منابع طبیعی دردی رو دوا نمیکنه!!! در ضمن عنوان جنگلبان هم از قدیم برای روسای تمام شهرستان ها بوده!!!

  9. کا جونباز گفت:

    واقعا معلومه  که ایشان فقط بدنبال رسانه ای شدنه متاسفم تازه همیشه یک عده خبرنگار دنبال ایشونه اگر واقعا دلسوزه و جنگلبان نداره این طبیعت بکر نابود بشه البته بیشتر به نظر میرسه رسانه بانه 

  10. محلی گفت:

    خروجی کار هر مدیری را مردم میبینند و لمس میکنند و دوران شعار هم گذشته . اقای نظری جنگلها را را به بان تا خود دیده شوی و الا مردم به شماره نمره قبولی نمی دهند

  11. م گفت:

    ایبینمت .. علم روانشناسی میگوید. مدیرانی که سعی به قانون مداری دارند بیشترین قانون گریزی را دارا میباشند.قیافت هم اینو میگه .

  12. دوستدار طبیعت /// گفت:

    با تشکر از جناب نظری جهت جفاظت از منابع طبیعی استان موارد ذیل را به عنوان پیشهاد ارائه می شود

    1-راههای برق فشار قوی مسدود شود 2-مناطق طبیعی تصرف شده توسط مقامات قضایی خلع ید شوند مثل /بلهزار /دره گلی نقارخانه /کالوس/مهریان/بنسنجان و…..3-با پدیده شوم زغال فروشی مبارزه قاطع شود همیه اینها و تصمیمات تنبیهی بستگی به مقامات قضایی دارد که امید است کوتاهی نکنند

  13. اسدي گفت:

    دلت خش با خر عكس گرفتي خوش به حالت مشتي ميگي مردم باچه خوشون گرم كنن اگر خوت ووچو بي چي ايكردي تا خونت و بچيلت گرم كني حرف زور نزن كه خيا غزب وت ايكنه نفت و مرم بيت تا و قول ايشا درختل و بين نبرن زور نگت كه خدا خشش نيا گاز من حونت نوني من روستا مردم چي ايكنن جه زجري ايكشن

  14. طبیب گفت:

    اقای نظری عزیز> بعضی از روستاها با زمین کمی که دارند باز اختلاف دارند سعی کن بصورت قانونی زمینها را واگذار کن تا مردم حداقل کارهای کشاورزی را ترک نکنند

  15. دشتروم گفت:

    تبریک؟

  16. ناشناس گفت:

    جمع اوری هیزمهای خشک به نفع جنگه .حتماً جنگلبانی می خواد پول بگیره

دیدگاه شما