یکشنبه 19 مرداد 1393 - 9:16

(تصاویر) شهری در بویراحمد که هیچ خیری از شهرشدن ندید

 “مادوان” هفت سال است که براساس یک سیاست غلط نام شهر به خود گرفته اما لباس شهر بر تن آن گشاد است و حالا از شهر بودن تنها مهاجرتهای بی رویه و رشد سرطان گونه نصیب مادوان شده است.

به گزارش بویرنیوز، شهر مادوان تا پیش از سال 86 یکی از روستاهای اقماری شهر یاسوج بود. روستایی در فاصله هفت کیلومتری شمال غربی این شهر که در دو مسیر یاسوج به سی سخت و یاسوج به اصفهان قرار داشت.

جاده یاسوج به اصفهان، مادوان را به دو بخش علیا و سفلی تقسیم کرده و شاید قرار گرفتن مادوان در کنار این جاده بوده که به یکباره با رشد جمعیتی سرطان گونه ناشی از مهاجرت بی رویه روستائیان مواجه شد و در سال 86 نام شهر بر خود گرفت در حالی که برای شهر شدن هیچ چیز نداشت و این نام بر تنش سنگینی می کرد.

در مادوان نه زیرساختی برای شهر شدن مهیا بود و نه مولفه های شهری وجود داشت و شاید مسئولین وقت بر این باور بودند که با شهر شدن مادوان، زیر ساختها نیز به خودی خود در آن شکل می گیرد.

اما نه تنها پس از این سالها زیرساختی در این منطقه ایجاد نشد بلکه رشد شتابان جمعیت و مهاجرت بی رویه و غیر اصولی به مادوان، حالا کمر این شهر هفت ساله را شکسته و مشکلات شهری، اجتماعی و فرهنگی عدیده ای بر جای گذاشته و می رود که به معضلی امنیتی نیز بدل شود.

روستانشینان مادوان که فکر می کردند با شهری شدن، بهشتی برین در انتظارشان است این روزها بیش از همه می دانند که شهری شدن چیزی بر آنان نیفزود و تازه همه آن زیبایی ها و طراوت روستایشان را نیز از دست دادند.

حالا پس از سالها همه ساکنین این شهر و حتی شهر یاسوج در هفت کیلومتری آن، چوب سیاست غلطی را می خورند که مادوان را بدون هیچ مطالعات و فراهم کردن بستری به شهر بدل کرد.

شهری که حتی یک خیابان راست نمی توان در آن دید و ساخت و سازهای غیر مجاز به حدی گلوی آن را فشرده که خدمات رسانی دستگاههای خدمات رسان به آن به سختی انجام می شود.

افزایش 3.5 برابری جمعیت مادوان طی سه سال

شهردار شهر مادوان این روزها بیش از همگان از زیر و بم انبوه مشکلات این شهر آگاه بوده و نگران آینده مبهمی است که در انتظار مادوان است آنهم در زمانی که شیب مهاجرت به این شهر تندتر از گذشته شده و زیرساختهای اندک آن توان پذیرش جمعیت جدید را ندارد.

آیت الله لطیف پور به خبرنگار مهر می گوید: جمعیت این شهر طی سه سال از چهار هزار نفر به 14هزار نفر افزایش یافته است.

وی بیان می کند: این شهر به موازات چنین رشدی مورد توجه مسئولان گذشته قرار نگرفت تا الان در مشکلات مختلف غوطه ور شود.

لطیف پور می افزاید: زیرساختهای مختلف این شهر مهیا نیست و در زمینه آب شرب و سایر خدمات با مشکل مواجه است.

لطیف پور به مشکلات این شهر از جمله معابر شهری آن اشاره می کند و می گوید: 70درصد خیابانهای این شهر فاقد آسفالت و جدول گذاری هستند و اغلب خیابانها روشنایی ندارند.

شهری که یک مکان فرهنگی هم ندارد

وی همچنین به کمبود فضای آموزشی در این شهر اشاره می کند و می گوید: اغلب مدارس این شهر در فضای استیجاری مستقر هستند و فضای آموزشی کنونی جوابگوی رشد شتابان تعداد دانش آموزان نیست.

شهردار مادوان همچنین با اشاره به مشکلات فرهنگی مادوان، می گوید: هیچگونه اماکن فرهنگی در این شهر وجود ندارد و فعالیت نهادهای فرهنگی در این شهر بسیار کم است.

وی می افزاید: در این شهر حتی یک کتابخانه باز وجود ندارد و تعداد مساجد نیز متناسب با جمعیت شهر نیست.

1

مادوان فضای سبز ندارد

عضو شورای شهر مادوان نیز به دیگر مشکلات این شهر اشاره می کند و به خبرنگار مهر می گوید: شناسنامه و هویت هر شهری طرح توسعه شهری است که آینده یک شهر بر اساس آن شکل می گیرد اما شهر مادوان فاقد این طرح بوده و در این زمینه شهرداری بلاتکلیف است.

علی روزبان همچنین به نبود فضای سبز در این شهر اشاره می کند و می گوید: شهر مادوان هیچ فضای سبزی ندارد و مردم برای گذران اوقات فراغت خود به پارکهای شهر یاسوج می روند.

وی بیان می کند: شهر مادوان همچنین با مشکل جدی کمبود آب شرب مواجه است و این مسئله امنیت جمعیت ساکن در این شهر را به خطر انداخته است.

روزبان، نامشخص بودن حریم جاده یاسوج به اصفهان، نبود شبکه جمع آوری آبهای سطحی، نبود ادارات در این شهر، اختلال در شبکه تلفن همراه و .. را از دیگر مشکلات مادوان عنوان می کند.

2

کمبود آب شرب در مادوان

اما به نظر می رسد مشکلات آب شرب شهر مادوان یکی از مهمترین و ضروری ترین مشکلات کنونی این شهر است که باید برای آن چاره ای اندیشیده شود.

مدیرکل آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد تعداد مشترکین آب در این شهر را 9هزار مشترک عنوان می کند و می گوید: شهر مادوان پس از شهرهای بزرگ یاسوج، دهدشت و گچساران، چهارمین حوزه پر مشترک در استان است.

علی لدنی نژاد می افزاید: رشد بی رویه جمعیت و عدم تناسب زیر ساختها با این رشد فزاینده، تبعاتی همچون کمبود آب شرب را به همراه داشته است.

وی بیان می کند: مخزن کنونی آب شهر مادوان در زمان روستا بودن این شهر ساخته شده و اکنون با رشد جمعیت جوابگو نیست.

وی می افزاید: این شهر نیازمند مخزنی با 16 هزار متر مکعب ظرفیت است و این در حالی است که تنها مخزنی با ظرفیت یک هزار متر مکعب وجود دارد.

لدنی نژاد تصریح می کند: این شهر تنها 10درصد شبکه توزیع آب استاندارد دارد و در حال حاضر نیازمند 100کیلومتر شبکه توزع آب استاندارد است.

  3

مدیرکل آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد از اضافه شدن یک حلقه چاه و یک چشمه جدید برای تامین آب این شهر خبر می دهد و می گوید: احداث مخزن در این شهر نیازمند دو میلیارد تومان اعتبار است که باید از منابع ملی تامین شود.

لدنی نژاد همچنین به هدروروی آب در مادوان به عنوان یک معضل اساسی اشاره می کند و می افزاید: مادوان هنوز بافت روستایی دارد و هنوز برخی از ساکنین از آب شرب برای آبیاری باغها و شالیزارها استفاده می کنند.

وی ادامه می دهد: مدتی پیش یک انشعاب غیر مجاز سه اینچی که از انشعاب هشت اینچ شهر مشعب شده و برای آبیاری باغ مورد استفاده قرار می گرفت، کشف شد.

مهاجرت بی رویه کلاف کار را از دست مسئولین خارج کرد

معاون عمرانی استانداری استان نیز می گوید: شهر مادوان بیشترین رشد جمعیت را در بین شهرهای استان دارد.

پژمان نیک اقبال در گفتگو با خبرنگار مهر، علت این مسئله را مهاجرپذیر بودن آن می داند و می افزاید: به دلیل کمتر بودن قیمت زمین در این منطقه نسبت به شهر یاسوج، مهاجرت به این شهر شدت گرفت.

وی تصریح می کند: این مهاجرت بی رویه کلاف کار را از دست مسئولین خارج کرد و آنها نتوانستند وضعیت را کنترل کنند.

4

نیک اقبال ادامه می دهد: مادوان بدون آماده شدن زیرساختها به شهر تبدیل شده و اکنون فاقد ساختارهای شهری و نیازهایی همچون فضای سبز، فضاهای ورزشی، تفریحی، فرهنگی و … است.

وی به ساخت و سازهای غیر مجاز در این شهر به دلیل مشکلات اقتصادی مهاجران به عنوان یک معضل اساسی اشاره می کند و می گوید: البته این معضل در تمام حاشیه شهر یاسوج وجود دارد و اگر چاره ای برای آن اندیشیده نشود، آینده شهر یاسوج را تهدید می کند.

نیک اقبال بیان می کند: تنها اعتبارات دولتی برای رفع مشکلات مادوان جوابگو نیست و باید فرهنگسازی در این شهر نیز صورت پذیرد تا مشارکت مردم در رفع مشکلات بیشتر شود.

وی تعیین مادوان به عنوان شهری جدا از یاسوج را اشتباهی بزرگ می داند و می گوید: هم اکنون مشاور در حال مطالعه برای بررسی الحاق برخی محدوده های اطراف شهر یاسوج به این شهر است.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها دولت جدید میراث دار برخی سیاستهای غلط گذشته در زمینه تبدیل بدون مطالعه برخی مناطق استان به شهر و شهرستان است. مناطقی که بدون توجه به ایجاد زیر ساختها و تنها با توجه به خواسته های هیجانی مردم به شهر و یا شهرستان بدل شدند و موجی از شعف ایجاد کردند اما حالا هر روز که می گذرد تبعات این تصمیمات غیرکارشناسی بیشتر رخ نشان می دهد.

……………………

گزارش و عکس: شریف اسلامی / مهر

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=115891
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    قبل از شهر شدن باید فرهنگ شهر نشینی نهادینه شود

  2. ح گفت:

    کلا وارد استان که میشوی انگار همه جا بمبگذاری شده است ساختمانها ناقص و دیوارها سنگ بلوکی نماهای زشت و ناهمگون منازل/ آدم رویش نمیشود کسی را دعوت کند به استان

    • محمد گفت:

      آی “ح” جان گل گفتی . استان مثل مناطق جنگزده است راستی خرابی آسفالتها و دست اندازها را فراموش کردی اشاره کنی

  3. زبان حال مادوان گفت:

    از طلا گشتن ÷شیمان گشته ایم      مرحمت فرموده ما را مس کنید                             همون روستا بودن خیلی بهتره شهر مفت چنگتان 

  4. علی گفت:

    جنگلهای حاشیه یاسوج در حال از یین رفتنه به فکر تهیه گزارش از بین ان باشید

  5. سمیرا گفت:

    حالا این خوبه مادوان 7 کیلومتر فاصله داره با یاسوج اما شرف اباد که جز یاسوجه با روستاهای عقب مانده هیچ فرقی نداره ، جالبه اینه که ترمینال را هم به اونجا انتقال دادند پس به فکر ابادانی این قسمت نیز باشید مسئولین عزیز

دیدگاه شما