پنجشنبه 9 شهریور 1391 - 14:02

احتمال عمدی بودن آتش سوزی در کهگیلویه و بویراحمد

بویرنیوز:

هر: جنگلهای منطقه “دهنو” در شرق شهر یاسوج برای بار سوم طی یک ماه اخیر طعمه حریق شدند تا احتمال عمدی بودن این آتش سوزیها قوت بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، چندی پیش دود ناشی از سوختن جنگلهای حفاظت شده شرق یاسوج را می شد از هر نقطه ای از شهر دید که آسمان آبی منطقه دهنو را خاکستری می کرد.

با این حال با تلاش یگان حفاظت از منابع طبیعی استان این آتش سوزی در کمترین زمان ممکن اطفا شد اما هنوز علت آتش سوزی مشخص نشده است.

با وجود این کارشناسان در اغلب موارد علت آتش سوزی را گردشگران ناآگاه، چوپانان سهل انگار و یا معتادان عنوان می کنند اما حریق سه باره جنگلهای این منطقه نزدیک به شهر یاسوج احتمال تعمد در حریق را بیشتر می کند.

به گفته فرمانده حفاظت از منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در دو آتش سوزی گذشته در این منطقه بیش از 20هکتار از جنگلها و مراتع در آتش سوخت.

رحمت الله دین پرور به خبرنگار مهر گفت: با توجه به تعطیلات روزهای اخیر و همچنین سابقه آتش سوزی در این منطقه، نیروهای حفاظت در حالت آماده باش بودند و باعث شد حریق روز گذشته در کمترین زمان ممکن خاموش شود.

وی با اشاره به احتمال عمدی بودن آتش سوزیها اظهار داشت: پیگیریها برای شناسایی افراد مظنون در حال انجام است.

با این حال آتش سوزیها سالانه بخش زیادی از این جنگلها را طعمه خود می کند به طوری که طی شش سال گذشته بیش از 720 مورد آتش سوزی در جنگلهای این استان به وقوع پیوست و طی آن پنج هزار و 300 هکتار از جنگلها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد طعمه حریق شدند.

در سال 85 تعداد 109 مورد آتش سوزی در هزار و 105 هکتار، در سال 86 تعداد 122 مورد در هزار و 408 هکتار، در سال87 تعداد 93 مورد در 909 هکتار، در سال 88 تعداد 105 مورد در 878 هکتار و در 89، 145 مورد در 802 هکتار و در سال گذشته 140 مورد در کمتر از 200 هکتار به وقوع پیوست.

دین پرور در این خصوص گفت: از ابتدای سالجاری بیش از حدود 70 مورد آتش سوزی در جنگلهای استان به وقوع پیوسته که نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وی یادآور شد: بیشترین آتش سوزی در شهرستان بویراحمد به وقوع پیوسته است.

دین پرور عنوان کرد: در تعطیلات عید فطر هم چند مورد آتش سوزی جزئی اتفاق افتاد که به دلیل آماده باش نیروهای یگان حفاظت، خسارت زیادی در پی نداشت.

جنگلهای استان کهگیلویه و بویراحمد هشت درصد سهم جنگلهای کشور و 20 درصد از جنگلهای حوزه زاگرس را به خود اختصاص می دهند بر این اساس سرانه جنگل در دنیا هشت دهم، در ایران دو دهم و در این استان 1.7 دهم هکتار است که می توان گفت سرانه جنگل در کهگیلویه و بویراحمد 8.5 برابر کشور و 2.1 برابر دنیا است.

با این حال مصوباتی استانی همچون مصوبه “اختصاص اعتبار یک میلیارد تومان برای اطفای حریق در جنگل ها ” و “اعطای مجوز برای ایجاد سازمان اطفای حریق جنگلها با انجام آموزش و تامین تجهیزات در استانهای دارای جنگل” همه بر زمین مانده اند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=11078
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    روش پیشرفته اطفاء حریق!

دیدگاه شما