بوير نيوز واقعا برايتان متاسفم كه بي بند وبار ي و بد حجابي را ترويج مي دهيد . اينهمه اقا فرمودند فرهنگ . شماها داريد بي فرهنگي را نمايش مي دهيد . از اونهايي كه بعد از اين كامنت پاسخ منفي مي دهند سوال مي كنم اگر عكس هاي خانواده خودتان هم با اين وضعيت منتشر شود باز هم حرف خودتان را مي زنيد يانه ؟
آقا بر بی حجاب لعنت.بر بی غیرت لعنت.بر هر کسی که مروج بی حجابی است و هرکسی که بی حجابی را مدرنیته می داند هم لعنت.بر هر کسی که این صحنه ها را بی حجابی نمی داند و تلاش دارد جامعه را به این سمت ببرد هم لعنت.ان شاالله که در روز قیامت با داعشی ها محشور شوند.
داداش اینا این کارو کردن که یکی ببینه و نگاشون کنه زورکی که عکساشون اینجا نزدن. اونی که میگی خانواده خودت .بله.اگه عکساش دزدکی بیاد اشکال داره ولی تا طرف خودش بخواد هیچ عیبی نداره. دیدگاهتو درس کن برادر.
قبلا به این چیزا گیر نمیدادن چون دلشون واپس صندوقهای پول نبود. حالا دلشون واپس پولهای از دست رفته است میخوان یه راه بازگشت پیدا کنن. اینا هنرپیشه هان که همیشه بودن و همینطوریم بودن. تازه که اینطوری نشدن. عکاس چه زومی کرده رو اینا!!!
برادر شرمسار جوش نیار دادا
تو واقعا واقعیت رو نگاه کن
ما اول باید عیب خودمون رو ب÷وشونیم بعد دیگران رو
تو استان ما تو همین یاسوج از این بدتر هست
حالا این بندگان خدا مگه کجاشون بد بوده بجز یکم موهاشون بیرون بوده
تو مطمئنی دخترای فامیل خودت این تیپ ها رو نمیزنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پس جوش نیار داداش
تازه تو استان ما طرف شلوار میپوشه کل بدنش توش مشخصه
چرا از واقعیت فرار میکنی و چیزی میگی که انگار تا حالا ندیدی
من برا اون اقاقی هم که میگه لوازم ارایشی هم متاسفم بخاطر فرهنگش
تو مطمئنی وقتی فامیل خودت بیرون میرن ارایش نمیکنن؟؟؟؟
فامیلت کرم نمیزننن؟؟؟؟؟؟
پس خودتون رو اول اصلاح کنید بعد اظهار نظر بفرمایید
امام علی میفرمایند: هر چه برای خود میپسندی برای دیگران هم بپسند
تهمت زدن روا نیست دادا
خودتو اصلاح کن
هر کسی به دین خودش
کی وری ویچو ! سرت نونه کپت ایگو چه! هالو دور لااقل سه من کرم زیه دم خوش ! عشوه ایکنه که او و دهن پیرمرد هشتاد ساله چیر ایکنه. ایگی هیچ وش نگو. سی کن مو اروپا رتمه. خدایی و نظرت اروپائیل ایطورارایش ایکنن؟ هالو آرایش مال یه پیرزن وراکه رتیی که اگه سیلش کردی حالت بد نوابو نه این دور جوون! هر چند اوس تا ایسو که مو وهوشمه اینگل هم ویقیه بینه!
سلام حمید، من متاسفم که دینت رو از کوچه بازار برداشتی و با خودت در همه خطوط اینترنتی سوارش می کنی . کمی خودت تامل کن که چه چیزی می گی ؟ مگه تو قرآن نخوندی که می گی هر کس برا دین خودش، اگر مسلمانی که تاسفم من بابت همین بود اگر نه شما حق ندارید که بر خلاف قوانین بنیان نهاده یک ملت سخنی بگی همیشه بی بندوباری گرچه تعدادشان کم باشد ولی نمودش در جامعه زیاد است مثل همین بزک کرده های از خدا بی خبر. اصلا می دانی چرا این ها به این شکل خودشون رو در می آرند؟ چون مقصد توجه خودشون را به جای خدا به سمت خلق خدا اون هم نه متدینین بلکه …. متوجه کردند. قیامت در نظر شما واقع شدنی است؟ اگر آره شما در مقابل امر به معروف چه کرده اید؟ درد ما از بی دردی:: اگر کسی دغدغه زیر بیرق الله بودن داشته باشد به دیدن این چه چیزی می گوید و عمل می کند؟ کمی تامل نیاز است:توجه همه شما را به این آیه که مفاد و مبین همه چیز است توجه می دهم:وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلاَمِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ.و هر کس که دينی جز اسلام اختيار کند از او پذيرفته نخواهد شد و در آخرت از زيانديدگان خواهد بود
جناب آقاي حميد بله واقعيت ها را بايد ديد ولي بايد جلوي اين بي عفتي ها و بي حيايي ها ايستاد .
آيا شما حد و حدود حجاب و عفاف مردان و زنان در اسلام را مي دانيد .
با همين كار ها و نگاه هاست كه چهره اسلام را مخدوش مي كنيد . اينها همه اش از تهاجم فرهنگي و آسيبب هاي ماهواره ها و امثالهم مي باشد .كمي در مورد آداب اسلامي هم تحقيق و مطالعه كنيد . مردان ما اگر غيرت داشتند اجازه نمي دادند همسران و دخترانشان با چنين وضعيتي در جامعه ظاهر شوند .
فصل ششم: آرايش و زينت از ديدگاه رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلم)
پيش از پرداختن به مسئله آرايش و زينت از ديدگاه رسول اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) لازم است به مفهوم آرايش و زينت نگاهي اجمالي داشته باشيم.
مفهوم آرايش و زينت
آرايش در لغتنامه دهخدا به معناي زير آمده است:
اسم مصدر آراستن، زينت، زيور، جمال. و آرايش كردن به معناي آراستن و جلوه كردن آمده است.(111)
همچنين زينت را آرايش و زينت كردن را آرايش كردن، پيراستن و بزك كردن معني كردهاند.(112) بر اساس اين مفهوم، بدن زن زينت به شمار ميآيد.
آرايش، امري فطري و طبيعي است و گرايش فطري زن به آرايش، آثار رواني بسيار مثبتي براي وي دارد.
بيميلي به آراستگي و آرايش، نشانه اختلال شخصيتي و رواني در فرد است. فرد ژوليده و بيرغبت نسبت به آرايش، براي خودش ارزش قائل نيست.
بر اين اساس، پوشيدن جامه زيبا، بهرهگيري از مسواك و شانه زدن مو، خوشبو بودن، استفاده از انگشتر و آراستن خويش هنگام عبادت جزو مستحبات مؤكد است.
جايگاه زيبايي و آرايش
سه زن محضر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) شرفياب شدند و از شوهران خود شكايت كردند. يكي از آنان نسبت به خودداري شوهرش از كاربرد بويخوش گله داشت. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بيدرنگ درحاليكه به نشانه خشم، ردايش را به زمين ميكشيد، از خانه به مسجد رفت و بر منبر آمد و فرياد كرد: «چه ميشود گروهي از ياران مرا كه ترك گوشت و بوي خوش و زن كردهاند؟ همانا من هم گوشت ميخورم و هم بوي خوش به كار ميبرم و هم از زنان بهره ميگيرم و هر كس از [شيوه] من روي گرداند، از من نيست».(113)
هنگاميكه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نزد اصحاب ميرفت، به آينه نگاه ميكرد و موهاي خود را شانه ميزد و مرتب ميكرد و ميگفت: «خداوند دوست دارد وقتي بندهاش به نزد دوستانش ميرود، خود را آماده و زيبا سازد».(114)
قرآن كريم نيز آفرينش وسايل تجمل را از لطفهاي خدا نسبت به بندگانش ميداند.(115) همچنين اسلام، زني را كه كوتاهي ميكند و خود را براي شوهرش نميآرايد، سرزنش كرده است.(116) رسول گرامي اسلام فرمود:
پاكيزه باشيد و خودتان را شبيه يهود نكنيد. زنان يهودي كه زناكار شدند، بدان جهت بود كه شوهرانشان كثيف بودند5 و كسي به آنها رغبت نميكرد. ازاينرو، در آموزههاي ديني تأكيد شده است كه خودتان را پاكيزه كنيد تا زنانتان به شما متمايل گردند.(117)
اهتمام رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به زينت و آرايش زنان، نشاندهنده وجود مصالح فردي و اجتماعي است؛ زيرا شارع مقدس، قوانين و دستورهاي ديني را بر اساس مصالح فردي و اجتماعي وضع ميكند و در هر امري كه مصلحتي وجود داشته باشد، احكام متناسب را به صورت واجب يا مستحب صادر ميكند.
دستورهاي اجمالي در باب زينت
از آنجا كه در امر زينت، مصالحي براي انسان به ويژه زنان نهفته است، شارع مقدس آن را مستحب دانسته و دستورهايي در اين راستا صادر كرده است. البته اين دستورها، ايجابي و سلبياند. در بعد ايجابي، افراد مؤمن بايد آراسته باشند و از زينت حتي هنگام عبادت استفاده كنند. شرع مقدس، به زنان بيش از سه روز اجازه ترك زينت نداده است. پيامبر فرمود:
لا يَحلُ لِاِمرَأةٍ تؤمِنُ باللهِ وَ اليَومِالآخِرٍ اَن تَحُدًَ عَلَي مَيِّتٍ فَوقَ ثَلاثِ لَيالٍ إلّا عَلَي زَوجٍ اَربَعَةَ اَشهُرٍ وَ عَشرا؛(118)
براي زني كه به خدا و روز جزا ايمان دارد، جايز نيست براي مردهاي بيش از سه روز آرايش را ترك كند، مگر براي زوج خود كه واجب است چهار ماه و ده روز آرايش نكند.
پيامبر در جايي ديگر فرمود:
ان الله يحب من عبده اذا خرج الي اخوانه ان تهياء لهم و يتجمل.(119)
همانا خداوند دوست دارد بندهاش وقتي براي ديدار برادرش خارج ميشود، خود را آماده كند و براي آنان زيبا سازد.
بر اساس سخن تاريخنگاران، حضرت نه تنها مخالف زيبايي و آرايش نبود، بلكه بر آن تأكيد ميورزيد و حتي رهنمودهايي نيز براي زيباسازي ارائه ميكرد. توجه به اين گزارشها، به خوبي نمايانگر جايگاه آرايش و زيبايي از ديدگاه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) است. در اين بخش، به بيان نمونههايي از اين موارد ميپردازيم.
امام صادق(علیه السلام) فرمود:
پيامبر به زني به نام امعطيه كه آرايشگر بود، گفت: اي امعطيه، وقتي دختري را آرايش ميكني، صورتش را با پاره پارچه پاك مكن. بيشك، تكه پارچه، جلوه چهره را ميگيرد.(120)
اين جريان نشاندهنده توجه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نسبت به آرايش و زيبايي و بهداشت پوست براي حفظ زيبايي است. همچنين از امام صادق(علیه السلام) چنين نقل شده است:
زن آرايشگري محضر رسول گرامي اسلام وارد شد. حضرت از جمله سفارشهايي كه به وي كرد، اين بود كه براي زيباتر شدن زنان، گيسو را به گيسو گره مزن.(121)
رهنمودهاي حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره مظاهر زينت بسيار جالب است. امام صادق(علیه السلام) نقل ميكند:
پيامبر فرمود: «طعطر زنانه بايد خوش رنگ و داراي بوي ملايم باشد و عطر مردانه بايد كمرنگ و از بوي تندي برخوردار باشد».(122)
پيامبراعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره زينت و آرايش، به تفاوت ميان زن و مرد توجه ويژهاي داشت. همچنين به مردان دستور ميداد ناخن خود را كوتاه كنيد و به زنان ميگفت ناخن خود را كوتاه نكنيد و براي زينت، كمي ناخن خود را بلند نگه داريد.(123)
پيامبر درباره موي سر زنان كه يكي از جلوههاي زيبايي است، چنين فرمود:
اذَا اَحَبَّ اَحدًكم اَن يَتَزَوَّجَ اِمرَأَةَ فَليَنظر اِلي شِعرِها كَمَا يَنظر اِلي وَجهِها فَاِنَّ الشِّعرَ اَحَدا الجَمالَين. (124)
هنگامي كه يكي از شما دوست داشت با زني ازدواج كند، پس به موي سرش نگاه كند، همانگونه كه به صورتش نگاه ميكند؛ زيرا موي زن يكي از زيباييهاست.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به زنان اجازه ميداد تا موهاي خود را با رنگ بيارايند. ايشان به زنان همسردار فرمود خود را با رنگ براي شوهرانشان آرايش دهند و زنان بيهمسر را دستور داد تا دستهاي خود را حنا ببندند تا به دستهاي مردان شباهت نداشته باشند.(125)
بر اساس سيره رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)، زينت و تجمل در نظر شارع مقدس، محبوب است و از جمله مستحبات، زينت به قصد اظهار نعمتهاي الهي است. توجه به زينت، تخلق به اخلاق الهي است. ازاينرو، پيامبر ميفرمود: «ان الله جميل و يحب الجمال».(126)
در سيره نبوي، مسئله زينت و توجه به وضع ظاهر چنان مهم است كه حضرت به كساني كه به اين امر بيتوجه بودند، اعتراض و با آنان برخورد ميكرد. ابنعباس نقل ميكند:
زني نزد پيامبر آمد تا با آن حضرت بيعت كند، ولي چون خضاب نكرده بود، پيامبر با او بيعت نكرد تا آنكه خضاب كرد.(127)
در جايي ديگر از وي نقل شده است:
پيامبر به يكي از همسران خود كه مويي ژوليده و ظاهري ناآراسته داشت، تذكر داد و به وضع ظاهري او اعتراض كرد.(128)
در روايتي آمده است:
شخصي به نام ابوريحانه به حضور رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) رسيد و عرض كرد: اي رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) ، من زيبايي را دوست دارم، حتي زيبايي كفش را. آيا اين از تكبر است؟ حضرت فرمود: «خداوند زيباست و زيبايي را ميپسندد و دوست دارد كه اثر نعمت خود را در بندهاش ببيند».(129)
از منظر دين، هزينه كردن براي زينت و آرايش جزو امور ضروري و لازم است و حتي اين امر از انفاق در راه خدا پسنديدهتر است. پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در وصاياي خود به امير مؤمنان (علیه السلام) فرمود:
دِرهَمٌ فِي الخِضابِ اَفضَلُ مِن اَلفِ دِرهَمِ في سَبيلِ اللهِ و فيه اَربَعَ عَشَرَةً خَصلَةً.(130)
هزينه يك درهم براي خضاب ارزشمندتر از هزينه هزار درهم در راه خداست و در خضاب كردن چهارده ويژگي است.
دليل اين سخن پيامبر، وجود آثار مثبت خضاب است. آن زمان كه پيامبر فهرست جهيزيه دخترش را تهيه كرد، عطر جزء يكي از كالاها بود. اين موضوع نشاندهنده اهميت مسئله زينت است. همچنين از حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است:
احسنوا لباسكم و اصلحوا رحالكم حتي تكونوا كانكم شاته في الناس.(131)
زيبا لباس بپوشيد و مركب خوب سوار شويد تا در نگاه مردم خوب جلوه كنيد.
سفارش براي بهرهمندي از عطر، خضاب، مسواك و داشتن لباس پاكيزه، همه بر استحباب مسئله زينت دلالت دارد.
دستورهاي سلبي پيامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره زينت
شارع مقدس، زينت و آرايش را به عنوان امري محبوب، براي زنان مطرح و در اين راستا رهنمودهاي لازم را ارائه كرد به موازات تأكيد بر زينت و زيبايي، توجه دينداران زنان را همچنين به بخش آسيبزاي زينت هم جلب كردهاند و دستورهاي سلبي هم در اين راستا بيان داشته است كه به بخشي از آنها اشاره ميكنيم:
1- آشكار نكردن زينت
از عنوانهاي مهمي كه حكم استحباب زينت را به حرمت تغيير ميدهد، آشكار كردن زينت است كه قرآن كريم از اين عمل نهي فرموده است: «لا يُبدِينَ زِينتَهُن إِلا ما ظَهَرَ مِنْها » (نور: 31)
امام صادق(علیه السلام) از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) روايت ميكند:
اَيُّ اِمرَأَةً تَطَيَّبَت وَ خَرَجَت مِن بَيتِها فَهِي تُلعَنُ حَتي تَرجِعُ اِلي بَيتِها مَتي مَا رَجَعَت.(132)
هر زني كه عطر بزند و از خانه خارج شود، لعنت بر او فرستاده ميشود تا زماني كه به خانه بازگردد.
2-تبرج بيمارگونه
يكي از ويژگيهاي مهم زنان، خودآرايي و خودنمايي است. در دين مبين اسلام، از اين ويژگي با واژه «تبرج» ياد ميشود كه با توجه به معناي لغوي اين واژه، بهتر ميتوان به تعريف خودآرايي پرداخت. در فرهنگنامهها، معاني زير براي تبرج آورده شده است:
الف) جلوهگري و عرضه زيباييها؛(133)
ب) خودنمايي در برابر مردان؛ (134)
ج) تبرج از ماده برج، به معناي ظهور و آشكار ساختن است و به زني كه زيباييهايش را در برابر نامحرم ظاهر ميسازد، گفته ميشود. (135)
بنابراين، خودآرايي و خودنمايي مترادف بوده و به معناي تبرج است. از نظر روانشناختي، خودآرايي يكي از نيازهاي اصيل و فطري زن به شمار ميآيد و بايد مورد احترام و توجه مرد قرار گيرد تا به علت پاسخ نگفتن به اين نياز فطري، آسيبهاي روحي ـ رواني بر زن وارد نشود. (136)
زنان از نظر رواني، داراي ويژگي ديگرخواهي هستند و همين موجب خودآرايي در آنان ميشود. در واقع، زنان به عرضه زيبايي خود نزد ديگران بيش از خود زيبايي علاقه نشان ميدهند. ازاينرو، در محيط خانه كمتر به زيباييهاي خود توجه دارند، ولي هنگاميكه در مجالس و محافل عمومي شركت ميكنند، نسبت به زيبايي و آراستگي اهتمام بيشتري ميورزند. (137)
تجربه نشان داده كه اگر اين حس تبرج و خودآرايي زنان در [داخل محيط خانواده] خود و همجنسهاي آنها با آزادي كافي همراه باشد، آنها خود را از خودآرايي در مناظر عمومي و محضر بيگانگان بينياز مييابند.»(138)مردان بايد به نياز زيباپسندانه زنان اهميت بدهند و آن را سركوب نكنند تا به صورت ناهنجاري رواني ظاهر نشود. اگر زنان براي برآوردن اين نياز فطري در محدوده خانواده آزاد باشند، خودآرايي به صورت منفي در جامعه گسترش نخواهد يافت.
از نظر روانشناسي جنسي ثابت شده است كه تحريك پذيري مرد در برابر محركهاي بصري بسيار بيشتر از [ديگر]محركات است. در صورتي كه زن در برابر محركات لمسي حساسيت بيشتري دارد. خصلت مرد، چشم چراني و خصلت زن، خودآرايي است. تبرج از ويژگيهاي عاطفي هر زن است و كمتر اتفاق افتاده كه مردان با لباسهاي بدننما خارج شوند».(139)
اكنون كه به فطري بودن اين ويژگي در زنان پي برديم، لازم است كه به تحديد و تعديل آن بپردازيم. خودآرايي به شكل افراطي، نوعي بيماري است كه با عشوه گري و طنازي و دلربايي از آن ياد ميشود و ناشي از فشارهاي رواني فرد است.
لمبروز، روانشناس معروف در كتاب روح زن چنين نوشته است:
وقتي كه زن، مرد را نسبت به خود علاقه مند ديد و بهسوي او متمايل شد، منظور اصليِ او در عشوه گري و خودنمايي از بين ميرود، چنانكه مشاهده ميشود زناني كه به شوهر و كودكان خود علاقه دارند، به كلي از اين عالم (عشوه گري و دلبري افراطي و مذموم) بركنار ميباشند و اگر زني ديده شود كه شيوه خودنمايي را پيشه كرده، فقط به اين دليل است كه پاسخ عواطف دروني خويش را نزد شوهرش نيافته است.(140)
بارها در مجامع زنانه ديده شده كه سرخوردگيهاي عاطفي و بيتوجهي مردان به هنر، زيبايي و استعداد و سليقه زنان، سبب خودنمايي بيمارگونه زنان شده است، ولي خودآرايي متعادل و منطقي كه لازمه زندگي سعادتمندانه است، محصول فطرت و نهاد و سرشت زنان بوده و قابل احترام و تحديد و برنامه ريزي است. در دين اسلام، تأكيد فراواني بر آرايش زن براي مرد شده و اين كار، وسيلهاي براي برآوردن نياز زن به خودآرايي است.
يكي از راههاي تعديل و تحديد خودآرايي، گزينش پوشش مناسب است. تأكيد فراوان اديان الهي بر حجاب براي زنان، به علت وجود غريزهها و نيازهاي ويژه زنان است. اگر براي خصلت خودآرايي زنان كه سبب عشوه گري ميشود، حكم حجاب ارائه نشود، زنان با غريزههاي كنترل نشده و نامتعادل و تحت تأثير شرايط ويژه اجتماعي، بهداشت رواني را ويران مي كنند، ولي با حجاب و پوشش مناسب، چارچوب مشخصي براي بهرهمندي از اين ويژگي ذاتي، تعيين ميشود كه از پيدايش فساد اجتماعي و رواني جلوگيري ميكند. از نظر روانشناختي، نداشتن پوشش مناسب، جوانان را نسبت به زنان بياعتماد ميكند و رغبت و گرايش به ازدواج و تشكيل خانواده در آنها ايجاد نميشود. از طرفي، حس انتقام-جويي و كينهتوزي مرد نسبت به مردان ديگري كه بيشرمانه همسر يا خواهر او را نظاره ميكنند، برانگيخته ميشود و آسيبهاي رواني را بهوجود ميآورد.(141)
آسيبهاي رواني، اجتماعي و اقتصادي تبرج سبب نزول آيه «لاتبرُّجنَ تَبرُّج الجاهليةِ الاولي …» (احزاب:33) شد. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره كساني كه پوشيدن لباس زيبا را نشانه شخصيت ميدانند و با پوشيدن آن، خود را از ديگران برتر احساس ميكنند و انتظار دارند همه چشمها دنبال آنها باشد و همه حسرت لباس آنان را بخورند و آنها را خوشبخت بهشمار آورند، ميفرمايد:
مَن لَبِسَ ثَوباً يباهيَ بِهِ لِيَراهُ النَّاسُ لَميَنظُرِ الله اَِلَيهِ حَتي يَنزَعه.(142)
هر كس لباسي بپوشد كه به وسيله آن بر مردم مباهات و تفاخر كند، خداوند به او (به نظر رحمت) نمينگرد تا اينكه لباس را از تن در بياورد.
مَن لَيسَ ثِيَابَ شُهرَةٍ فِيالدُّنيا اَلبَسَهُ الله لِباسَ الذّل يََومَ القِيامة. (143)
هركس در دنيا لباس شهرت بپوشد(لباسي كه با آن مشهور شود)، خداوند در روز قيامت، لباس خواري بر او مي پوشاند.
همچنين پيامبرخدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نهي كرده است كه لباس براي مباهات بر مردم پوشيده شود. ايشان در اين باره ميفرمايد:
3- آرايش براي غيرشوهر
همانگونه كه گفته شد، در آموزههاي ديني بر آرايش و زينت بسيار تأكيد و به ميل طبيعي زنان به خودآرايي و خودنمايي توجه شده است، ولي آنها را از اينكه براي غيرهمسر خود زينت كنند، منع كردهاند. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در فرازي از روايتي ميفرمايد:
اِنَّ مِن خَيرِ نِسَائَكُم… اَلمُتَبَرَّجَةَ مِن زَوجِها الحصَانَ عَن غَيرِه.(144)
بهترين زنان شما، زني است كه… براي شوهرش آرايش و خودنمايي كند، ولي خود را از نامحرمان بپوشاند.
آن حضرت، آرايش و زينت زن، براي شوهر را از حقوق شوهر بر همسر ميشمرد و ميفرمايد:
عليها اَن تَطَيَّبَ بِاَطيَبِ طيبِهَا وَ تَلبَسَ اَحسَنَ ثيابِها وَ تَزَيَّنَ بِاَحسَنِ زيِنَتِها.(145)
از جمله حقوق شوهر بر همسر اين است كه خود را به بهترين عطرها خوشبو كند و بهترين لباسهايش را بپوشد و خود را به بهترين صورت تزيين كند.
در حديث معروف مناهي نيز آمده است:
وَ نَهَي اِن تَتَزَيَّنَ لِغَيرِ زَوجِها، فَاِن فَعَلَت كانَ حَقّاً عَلَي اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ اَن يُحرِقَها بِالنَّارِ.(146)
پيامبر از اينكه زن براي غيرشوهرش آرايش كند، نهي كرد. اگر زن چنين كند، بر خداوند حق است كه او را با آتش بسوزاند.
من ادم خیلی مذهبی نیستم ان هم مذهبی از نوع طلبه ها اما واقعا اینها داد همه را در اوردند . اخه اینها چرا فکر می کنند هرچه شلوار پایین تر بره کلاس بالا تر می اید . بابا یکی به
بوير نيوز واقعا برايتان متاسفم كه بي بند وبار ي و بد حجابي را ترويج مي دهيد . اينهمه اقا فرمودند فرهنگ . شماها داريد بي فرهنگي را نمايش مي دهيد . از اونهايي كه بعد از اين كامنت پاسخ منفي مي دهند سوال مي كنم اگر عكس هاي خانواده خودتان هم با اين وضعيت منتشر شود باز هم حرف خودتان را مي زنيد يانه ؟
آقا بر بی حجاب لعنت.بر بی غیرت لعنت.بر هر کسی که مروج بی حجابی است و هرکسی که بی حجابی را مدرنیته می داند هم لعنت.بر هر کسی که این صحنه ها را بی حجابی نمی داند و تلاش دارد جامعه را به این سمت ببرد هم لعنت.ان شاالله که در روز قیامت با داعشی ها محشور شوند.
چشت درویش کن برادر
آقا من زن میخوام!
تا حالا آدم خوشگل ندیدی
داداش اینا این کارو کردن که یکی ببینه و نگاشون کنه زورکی که عکساشون اینجا نزدن. اونی که میگی خانواده خودت .بله.اگه عکساش دزدکی بیاد اشکال داره ولی تا طرف خودش بخواد هیچ عیبی نداره. دیدگاهتو درس کن برادر.
الگوهای جامعه اسلامی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بو بو بو بو بومی. تو ایگی چند میلیون لوازم آرایشی مالیده وابیه؟ هوی هوی
قبلا به این چیزا گیر نمیدادن چون دلشون واپس صندوقهای پول نبود. حالا دلشون واپس پولهای از دست رفته است میخوان یه راه بازگشت پیدا کنن. اینا هنرپیشه هان که همیشه بودن و همینطوریم بودن. تازه که اینطوری نشدن. عکاس چه زومی کرده رو اینا!!!
برادر شرمسار جوش نیار دادا
تو واقعا واقعیت رو نگاه کن
ما اول باید عیب خودمون رو ب÷وشونیم بعد دیگران رو
تو استان ما تو همین یاسوج از این بدتر هست
حالا این بندگان خدا مگه کجاشون بد بوده بجز یکم موهاشون بیرون بوده
تو مطمئنی دخترای فامیل خودت این تیپ ها رو نمیزنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پس جوش نیار داداش
تازه تو استان ما طرف شلوار میپوشه کل بدنش توش مشخصه
چرا از واقعیت فرار میکنی و چیزی میگی که انگار تا حالا ندیدی
من برا اون اقاقی هم که میگه لوازم ارایشی هم متاسفم بخاطر فرهنگش
تو مطمئنی وقتی فامیل خودت بیرون میرن ارایش نمیکنن؟؟؟؟
فامیلت کرم نمیزننن؟؟؟؟؟؟
پس خودتون رو اول اصلاح کنید بعد اظهار نظر بفرمایید
امام علی میفرمایند: هر چه برای خود میپسندی برای دیگران هم بپسند
تهمت زدن روا نیست دادا
خودتو اصلاح کن
هر کسی به دین خودش
کی وری ویچو ! سرت نونه کپت ایگو چه! هالو دور لااقل سه من کرم زیه دم خوش ! عشوه ایکنه که او و دهن پیرمرد هشتاد ساله چیر ایکنه. ایگی هیچ وش نگو. سی کن مو اروپا رتمه. خدایی و نظرت اروپائیل ایطورارایش ایکنن؟ هالو آرایش مال یه پیرزن وراکه رتیی که اگه سیلش کردی حالت بد نوابو نه این دور جوون! هر چند اوس تا ایسو که مو وهوشمه اینگل هم ویقیه بینه!
سلام حمید، من متاسفم که دینت رو از کوچه بازار برداشتی و با خودت در همه خطوط اینترنتی سوارش می کنی . کمی خودت تامل کن که چه چیزی می گی ؟ مگه تو قرآن نخوندی که می گی هر کس برا دین خودش، اگر مسلمانی که تاسفم من بابت همین بود اگر نه شما حق ندارید که بر خلاف قوانین بنیان نهاده یک ملت سخنی بگی همیشه بی بندوباری گرچه تعدادشان کم باشد ولی نمودش در جامعه زیاد است مثل همین بزک کرده های از خدا بی خبر. اصلا می دانی چرا این ها به این شکل خودشون رو در می آرند؟ چون مقصد توجه خودشون را به جای خدا به سمت خلق خدا اون هم نه متدینین بلکه …. متوجه کردند. قیامت در نظر شما واقع شدنی است؟ اگر آره شما در مقابل امر به معروف چه کرده اید؟ درد ما از بی دردی:: اگر کسی دغدغه زیر بیرق الله بودن داشته باشد به دیدن این چه چیزی می گوید و عمل می کند؟ کمی تامل نیاز است:توجه همه شما را به این آیه که مفاد و مبین همه چیز است توجه می دهم:وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلاَمِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ.و هر کس که دينی جز اسلام اختيار کند از او پذيرفته نخواهد شد و در آخرت از زيانديدگان خواهد بود
جناب آقاي حميد بله واقعيت ها را بايد ديد ولي بايد جلوي اين بي عفتي ها و بي حيايي ها ايستاد .
آيا شما حد و حدود حجاب و عفاف مردان و زنان در اسلام را مي دانيد .
با همين كار ها و نگاه هاست كه چهره اسلام را مخدوش مي كنيد . اينها همه اش از تهاجم فرهنگي و آسيبب هاي ماهواره ها و امثالهم مي باشد .كمي در مورد آداب اسلامي هم تحقيق و مطالعه كنيد . مردان ما اگر غيرت داشتند اجازه نمي دادند همسران و دخترانشان با چنين وضعيتي در جامعه ظاهر شوند .
تا کور شود هر آنکه نتوان دید….
شوی لباسه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حسود هرگز نیاسود
آفرین بر شما دختر و پسر ایرانی.
خیلی خوشگل و خوش تیپ اید نوش جان همسراتون
هوی هوی شهر گلی شهر گلی بویییییییییییییییییی، وییییییییییییییییییییییییییی
. اینگل د چنن!
به جای کرمهای مردم پسند
بر این چهره ها کرم ها میخزند
احسنت به این همه راستی
اگه آب باشه شمابرادرها شناگران قابلی هستید… گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه بومیده.
بسیار هم زیبا. خیلی هم شیک و مجلسی. یعنی امممممممممممممممممممممم.
فصل ششم: آرايش و زينت از ديدگاه رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلم)
پيش از پرداختن به مسئله آرايش و زينت از ديدگاه رسول اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) لازم است به مفهوم آرايش و زينت نگاهي اجمالي داشته باشيم.
مفهوم آرايش و زينت
آرايش در لغتنامه دهخدا به معناي زير آمده است:
اسم مصدر آراستن، زينت، زيور، جمال. و آرايش كردن به معناي آراستن و جلوه كردن آمده است.(111)
همچنين زينت را آرايش و زينت كردن را آرايش كردن، پيراستن و بزك كردن معني كردهاند.(112) بر اساس اين مفهوم، بدن زن زينت به شمار ميآيد.
آرايش، امري فطري و طبيعي است و گرايش فطري زن به آرايش، آثار رواني بسيار مثبتي براي وي دارد.
بيميلي به آراستگي و آرايش، نشانه اختلال شخصيتي و رواني در فرد است. فرد ژوليده و بيرغبت نسبت به آرايش، براي خودش ارزش قائل نيست.
بر اين اساس، پوشيدن جامه زيبا، بهرهگيري از مسواك و شانه زدن مو، خوشبو بودن، استفاده از انگشتر و آراستن خويش هنگام عبادت جزو مستحبات مؤكد است.
جايگاه زيبايي و آرايش
سه زن محضر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) شرفياب شدند و از شوهران خود شكايت كردند. يكي از آنان نسبت به خودداري شوهرش از كاربرد بويخوش گله داشت. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بيدرنگ درحاليكه به نشانه خشم، ردايش را به زمين ميكشيد، از خانه به مسجد رفت و بر منبر آمد و فرياد كرد: «چه ميشود گروهي از ياران مرا كه ترك گوشت و بوي خوش و زن كردهاند؟ همانا من هم گوشت ميخورم و هم بوي خوش به كار ميبرم و هم از زنان بهره ميگيرم و هر كس از [شيوه] من روي گرداند، از من نيست».(113)
هنگاميكه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نزد اصحاب ميرفت، به آينه نگاه ميكرد و موهاي خود را شانه ميزد و مرتب ميكرد و ميگفت: «خداوند دوست دارد وقتي بندهاش به نزد دوستانش ميرود، خود را آماده و زيبا سازد».(114)
قرآن كريم نيز آفرينش وسايل تجمل را از لطفهاي خدا نسبت به بندگانش ميداند.(115) همچنين اسلام، زني را كه كوتاهي ميكند و خود را براي شوهرش نميآرايد، سرزنش كرده است.(116) رسول گرامي اسلام فرمود:
پاكيزه باشيد و خودتان را شبيه يهود نكنيد. زنان يهودي كه زناكار شدند، بدان جهت بود كه شوهرانشان كثيف بودند5 و كسي به آنها رغبت نميكرد. ازاينرو، در آموزههاي ديني تأكيد شده است كه خودتان را پاكيزه كنيد تا زنانتان به شما متمايل گردند.(117)
اهتمام رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به زينت و آرايش زنان، نشاندهنده وجود مصالح فردي و اجتماعي است؛ زيرا شارع مقدس، قوانين و دستورهاي ديني را بر اساس مصالح فردي و اجتماعي وضع ميكند و در هر امري كه مصلحتي وجود داشته باشد، احكام متناسب را به صورت واجب يا مستحب صادر ميكند.
دستورهاي اجمالي در باب زينت
از آنجا كه در امر زينت، مصالحي براي انسان به ويژه زنان نهفته است، شارع مقدس آن را مستحب دانسته و دستورهايي در اين راستا صادر كرده است. البته اين دستورها، ايجابي و سلبياند. در بعد ايجابي، افراد مؤمن بايد آراسته باشند و از زينت حتي هنگام عبادت استفاده كنند. شرع مقدس، به زنان بيش از سه روز اجازه ترك زينت نداده است. پيامبر فرمود:
لا يَحلُ لِاِمرَأةٍ تؤمِنُ باللهِ وَ اليَومِالآخِرٍ اَن تَحُدًَ عَلَي مَيِّتٍ فَوقَ ثَلاثِ لَيالٍ إلّا عَلَي زَوجٍ اَربَعَةَ اَشهُرٍ وَ عَشرا؛(118)
براي زني كه به خدا و روز جزا ايمان دارد، جايز نيست براي مردهاي بيش از سه روز آرايش را ترك كند، مگر براي زوج خود كه واجب است چهار ماه و ده روز آرايش نكند.
پيامبر در جايي ديگر فرمود:
ان الله يحب من عبده اذا خرج الي اخوانه ان تهياء لهم و يتجمل.(119)
همانا خداوند دوست دارد بندهاش وقتي براي ديدار برادرش خارج ميشود، خود را آماده كند و براي آنان زيبا سازد.
بر اساس سخن تاريخنگاران، حضرت نه تنها مخالف زيبايي و آرايش نبود، بلكه بر آن تأكيد ميورزيد و حتي رهنمودهايي نيز براي زيباسازي ارائه ميكرد. توجه به اين گزارشها، به خوبي نمايانگر جايگاه آرايش و زيبايي از ديدگاه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) است. در اين بخش، به بيان نمونههايي از اين موارد ميپردازيم.
امام صادق(علیه السلام) فرمود:
پيامبر به زني به نام امعطيه كه آرايشگر بود، گفت: اي امعطيه، وقتي دختري را آرايش ميكني، صورتش را با پاره پارچه پاك مكن. بيشك، تكه پارچه، جلوه چهره را ميگيرد.(120)
اين جريان نشاندهنده توجه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نسبت به آرايش و زيبايي و بهداشت پوست براي حفظ زيبايي است. همچنين از امام صادق(علیه السلام) چنين نقل شده است:
زن آرايشگري محضر رسول گرامي اسلام وارد شد. حضرت از جمله سفارشهايي كه به وي كرد، اين بود كه براي زيباتر شدن زنان، گيسو را به گيسو گره مزن.(121)
رهنمودهاي حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره مظاهر زينت بسيار جالب است. امام صادق(علیه السلام) نقل ميكند:
پيامبر فرمود: «طعطر زنانه بايد خوش رنگ و داراي بوي ملايم باشد و عطر مردانه بايد كمرنگ و از بوي تندي برخوردار باشد».(122)
پيامبراعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره زينت و آرايش، به تفاوت ميان زن و مرد توجه ويژهاي داشت. همچنين به مردان دستور ميداد ناخن خود را كوتاه كنيد و به زنان ميگفت ناخن خود را كوتاه نكنيد و براي زينت، كمي ناخن خود را بلند نگه داريد.(123)
پيامبر درباره موي سر زنان كه يكي از جلوههاي زيبايي است، چنين فرمود:
اذَا اَحَبَّ اَحدًكم اَن يَتَزَوَّجَ اِمرَأَةَ فَليَنظر اِلي شِعرِها كَمَا يَنظر اِلي وَجهِها فَاِنَّ الشِّعرَ اَحَدا الجَمالَين. (124)
هنگامي كه يكي از شما دوست داشت با زني ازدواج كند، پس به موي سرش نگاه كند، همانگونه كه به صورتش نگاه ميكند؛ زيرا موي زن يكي از زيباييهاست.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به زنان اجازه ميداد تا موهاي خود را با رنگ بيارايند. ايشان به زنان همسردار فرمود خود را با رنگ براي شوهرانشان آرايش دهند و زنان بيهمسر را دستور داد تا دستهاي خود را حنا ببندند تا به دستهاي مردان شباهت نداشته باشند.(125)
بر اساس سيره رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)، زينت و تجمل در نظر شارع مقدس، محبوب است و از جمله مستحبات، زينت به قصد اظهار نعمتهاي الهي است. توجه به زينت، تخلق به اخلاق الهي است. ازاينرو، پيامبر ميفرمود: «ان الله جميل و يحب الجمال».(126)
در سيره نبوي، مسئله زينت و توجه به وضع ظاهر چنان مهم است كه حضرت به كساني كه به اين امر بيتوجه بودند، اعتراض و با آنان برخورد ميكرد. ابنعباس نقل ميكند:
زني نزد پيامبر آمد تا با آن حضرت بيعت كند، ولي چون خضاب نكرده بود، پيامبر با او بيعت نكرد تا آنكه خضاب كرد.(127)
در جايي ديگر از وي نقل شده است:
پيامبر به يكي از همسران خود كه مويي ژوليده و ظاهري ناآراسته داشت، تذكر داد و به وضع ظاهري او اعتراض كرد.(128)
در روايتي آمده است:
شخصي به نام ابوريحانه به حضور رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) رسيد و عرض كرد: اي رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) ، من زيبايي را دوست دارم، حتي زيبايي كفش را. آيا اين از تكبر است؟ حضرت فرمود: «خداوند زيباست و زيبايي را ميپسندد و دوست دارد كه اثر نعمت خود را در بندهاش ببيند».(129)
از منظر دين، هزينه كردن براي زينت و آرايش جزو امور ضروري و لازم است و حتي اين امر از انفاق در راه خدا پسنديدهتر است. پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در وصاياي خود به امير مؤمنان (علیه السلام) فرمود:
دِرهَمٌ فِي الخِضابِ اَفضَلُ مِن اَلفِ دِرهَمِ في سَبيلِ اللهِ و فيه اَربَعَ عَشَرَةً خَصلَةً.(130)
هزينه يك درهم براي خضاب ارزشمندتر از هزينه هزار درهم در راه خداست و در خضاب كردن چهارده ويژگي است.
دليل اين سخن پيامبر، وجود آثار مثبت خضاب است. آن زمان كه پيامبر فهرست جهيزيه دخترش را تهيه كرد، عطر جزء يكي از كالاها بود. اين موضوع نشاندهنده اهميت مسئله زينت است. همچنين از حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است:
احسنوا لباسكم و اصلحوا رحالكم حتي تكونوا كانكم شاته في الناس.(131)
زيبا لباس بپوشيد و مركب خوب سوار شويد تا در نگاه مردم خوب جلوه كنيد.
سفارش براي بهرهمندي از عطر، خضاب، مسواك و داشتن لباس پاكيزه، همه بر استحباب مسئله زينت دلالت دارد.
دستورهاي سلبي پيامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره زينت
شارع مقدس، زينت و آرايش را به عنوان امري محبوب، براي زنان مطرح و در اين راستا رهنمودهاي لازم را ارائه كرد به موازات تأكيد بر زينت و زيبايي، توجه دينداران زنان را همچنين به بخش آسيبزاي زينت هم جلب كردهاند و دستورهاي سلبي هم در اين راستا بيان داشته است كه به بخشي از آنها اشاره ميكنيم:
1- آشكار نكردن زينت
از عنوانهاي مهمي كه حكم استحباب زينت را به حرمت تغيير ميدهد، آشكار كردن زينت است كه قرآن كريم از اين عمل نهي فرموده است: «لا يُبدِينَ زِينتَهُن إِلا ما ظَهَرَ مِنْها » (نور: 31)
امام صادق(علیه السلام) از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) روايت ميكند:
اَيُّ اِمرَأَةً تَطَيَّبَت وَ خَرَجَت مِن بَيتِها فَهِي تُلعَنُ حَتي تَرجِعُ اِلي بَيتِها مَتي مَا رَجَعَت.(132)
هر زني كه عطر بزند و از خانه خارج شود، لعنت بر او فرستاده ميشود تا زماني كه به خانه بازگردد.
2-تبرج بيمارگونه
يكي از ويژگيهاي مهم زنان، خودآرايي و خودنمايي است. در دين مبين اسلام، از اين ويژگي با واژه «تبرج» ياد ميشود كه با توجه به معناي لغوي اين واژه، بهتر ميتوان به تعريف خودآرايي پرداخت. در فرهنگنامهها، معاني زير براي تبرج آورده شده است:
الف) جلوهگري و عرضه زيباييها؛(133)
ب) خودنمايي در برابر مردان؛ (134)
ج) تبرج از ماده برج، به معناي ظهور و آشكار ساختن است و به زني كه زيباييهايش را در برابر نامحرم ظاهر ميسازد، گفته ميشود. (135)
بنابراين، خودآرايي و خودنمايي مترادف بوده و به معناي تبرج است. از نظر روانشناختي، خودآرايي يكي از نيازهاي اصيل و فطري زن به شمار ميآيد و بايد مورد احترام و توجه مرد قرار گيرد تا به علت پاسخ نگفتن به اين نياز فطري، آسيبهاي روحي ـ رواني بر زن وارد نشود. (136)
زنان از نظر رواني، داراي ويژگي ديگرخواهي هستند و همين موجب خودآرايي در آنان ميشود. در واقع، زنان به عرضه زيبايي خود نزد ديگران بيش از خود زيبايي علاقه نشان ميدهند. ازاينرو، در محيط خانه كمتر به زيباييهاي خود توجه دارند، ولي هنگاميكه در مجالس و محافل عمومي شركت ميكنند، نسبت به زيبايي و آراستگي اهتمام بيشتري ميورزند. (137)
تجربه نشان داده كه اگر اين حس تبرج و خودآرايي زنان در [داخل محيط خانواده] خود و همجنسهاي آنها با آزادي كافي همراه باشد، آنها خود را از خودآرايي در مناظر عمومي و محضر بيگانگان بينياز مييابند.»(138)مردان بايد به نياز زيباپسندانه زنان اهميت بدهند و آن را سركوب نكنند تا به صورت ناهنجاري رواني ظاهر نشود. اگر زنان براي برآوردن اين نياز فطري در محدوده خانواده آزاد باشند، خودآرايي به صورت منفي در جامعه گسترش نخواهد يافت.
از نظر روانشناسي جنسي ثابت شده است كه تحريك پذيري مرد در برابر محركهاي بصري بسيار بيشتر از [ديگر]محركات است. در صورتي كه زن در برابر محركات لمسي حساسيت بيشتري دارد. خصلت مرد، چشم چراني و خصلت زن، خودآرايي است. تبرج از ويژگيهاي عاطفي هر زن است و كمتر اتفاق افتاده كه مردان با لباسهاي بدننما خارج شوند».(139)
اكنون كه به فطري بودن اين ويژگي در زنان پي برديم، لازم است كه به تحديد و تعديل آن بپردازيم. خودآرايي به شكل افراطي، نوعي بيماري است كه با عشوه گري و طنازي و دلربايي از آن ياد ميشود و ناشي از فشارهاي رواني فرد است.
لمبروز، روانشناس معروف در كتاب روح زن چنين نوشته است:
وقتي كه زن، مرد را نسبت به خود علاقه مند ديد و بهسوي او متمايل شد، منظور اصليِ او در عشوه گري و خودنمايي از بين ميرود، چنانكه مشاهده ميشود زناني كه به شوهر و كودكان خود علاقه دارند، به كلي از اين عالم (عشوه گري و دلبري افراطي و مذموم) بركنار ميباشند و اگر زني ديده شود كه شيوه خودنمايي را پيشه كرده، فقط به اين دليل است كه پاسخ عواطف دروني خويش را نزد شوهرش نيافته است.(140)
بارها در مجامع زنانه ديده شده كه سرخوردگيهاي عاطفي و بيتوجهي مردان به هنر، زيبايي و استعداد و سليقه زنان، سبب خودنمايي بيمارگونه زنان شده است، ولي خودآرايي متعادل و منطقي كه لازمه زندگي سعادتمندانه است، محصول فطرت و نهاد و سرشت زنان بوده و قابل احترام و تحديد و برنامه ريزي است. در دين اسلام، تأكيد فراواني بر آرايش زن براي مرد شده و اين كار، وسيلهاي براي برآوردن نياز زن به خودآرايي است.
يكي از راههاي تعديل و تحديد خودآرايي، گزينش پوشش مناسب است. تأكيد فراوان اديان الهي بر حجاب براي زنان، به علت وجود غريزهها و نيازهاي ويژه زنان است. اگر براي خصلت خودآرايي زنان كه سبب عشوه گري ميشود، حكم حجاب ارائه نشود، زنان با غريزههاي كنترل نشده و نامتعادل و تحت تأثير شرايط ويژه اجتماعي، بهداشت رواني را ويران مي كنند، ولي با حجاب و پوشش مناسب، چارچوب مشخصي براي بهرهمندي از اين ويژگي ذاتي، تعيين ميشود كه از پيدايش فساد اجتماعي و رواني جلوگيري ميكند. از نظر روانشناختي، نداشتن پوشش مناسب، جوانان را نسبت به زنان بياعتماد ميكند و رغبت و گرايش به ازدواج و تشكيل خانواده در آنها ايجاد نميشود. از طرفي، حس انتقام-جويي و كينهتوزي مرد نسبت به مردان ديگري كه بيشرمانه همسر يا خواهر او را نظاره ميكنند، برانگيخته ميشود و آسيبهاي رواني را بهوجود ميآورد.(141)
آسيبهاي رواني، اجتماعي و اقتصادي تبرج سبب نزول آيه «لاتبرُّجنَ تَبرُّج الجاهليةِ الاولي …» (احزاب:33) شد. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره كساني كه پوشيدن لباس زيبا را نشانه شخصيت ميدانند و با پوشيدن آن، خود را از ديگران برتر احساس ميكنند و انتظار دارند همه چشمها دنبال آنها باشد و همه حسرت لباس آنان را بخورند و آنها را خوشبخت بهشمار آورند، ميفرمايد:
مَن لَبِسَ ثَوباً يباهيَ بِهِ لِيَراهُ النَّاسُ لَميَنظُرِ الله اَِلَيهِ حَتي يَنزَعه.(142)
هر كس لباسي بپوشد كه به وسيله آن بر مردم مباهات و تفاخر كند، خداوند به او (به نظر رحمت) نمينگرد تا اينكه لباس را از تن در بياورد.
مَن لَيسَ ثِيَابَ شُهرَةٍ فِيالدُّنيا اَلبَسَهُ الله لِباسَ الذّل يََومَ القِيامة. (143)
هركس در دنيا لباس شهرت بپوشد(لباسي كه با آن مشهور شود)، خداوند در روز قيامت، لباس خواري بر او مي پوشاند.
همچنين پيامبرخدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نهي كرده است كه لباس براي مباهات بر مردم پوشيده شود. ايشان در اين باره ميفرمايد:
3- آرايش براي غيرشوهر
همانگونه كه گفته شد، در آموزههاي ديني بر آرايش و زينت بسيار تأكيد و به ميل طبيعي زنان به خودآرايي و خودنمايي توجه شده است، ولي آنها را از اينكه براي غيرهمسر خود زينت كنند، منع كردهاند. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در فرازي از روايتي ميفرمايد:
اِنَّ مِن خَيرِ نِسَائَكُم… اَلمُتَبَرَّجَةَ مِن زَوجِها الحصَانَ عَن غَيرِه.(144)
بهترين زنان شما، زني است كه… براي شوهرش آرايش و خودنمايي كند، ولي خود را از نامحرمان بپوشاند.
آن حضرت، آرايش و زينت زن، براي شوهر را از حقوق شوهر بر همسر ميشمرد و ميفرمايد:
عليها اَن تَطَيَّبَ بِاَطيَبِ طيبِهَا وَ تَلبَسَ اَحسَنَ ثيابِها وَ تَزَيَّنَ بِاَحسَنِ زيِنَتِها.(145)
از جمله حقوق شوهر بر همسر اين است كه خود را به بهترين عطرها خوشبو كند و بهترين لباسهايش را بپوشد و خود را به بهترين صورت تزيين كند.
در حديث معروف مناهي نيز آمده است:
وَ نَهَي اِن تَتَزَيَّنَ لِغَيرِ زَوجِها، فَاِن فَعَلَت كانَ حَقّاً عَلَي اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ اَن يُحرِقَها بِالنَّارِ.(146)
پيامبر از اينكه زن براي غيرشوهرش آرايش كند، نهي كرد. اگر زن چنين كند، بر خداوند حق است كه او را با آتش بسوزاند.
لعنت برهرچي دختر بي حجاب …. اين بي حجابي كلا از طرف همين بازيگران خرپول ومضخرفه واقعا كه اسلام را زير سوال بردن .
فساد جامعه همین بازیگران اند.
كاكا فكرش بكو اگر من فيلم هاي خارجي بازي ميكردن چه نقشي را بازي ميكردن ؟ فروش فيلم انها ركورد دار مي شد . عزيزم هنر پيشه يعني همين
من ادم خیلی مذهبی نیستم ان هم مذهبی از نوع طلبه ها اما واقعا اینها داد همه را در اوردند . اخه اینها چرا فکر می کنند هرچه شلوار پایین تر بره کلاس بالا تر می اید . بابا یکی به