یکشنبه 30 فروردین 1394 - 8:24

یاسوج و آسیبهای اجتماعی

حبیب اله پیشوا

حبیب اله پیشوا

از زمان خلقت حضرت آدم و حوا جرم و هنجار شکنی وجود داشته است، بطوریکه تمامی انعام خداوندی در اختیار آن دو قرار داده می شود و تنها استفاده از یک میوه منع می شود ولی شیطان که با خلقت آدم و تسلیم نشدن در برابر انسان از درگاه خداوند رانده و تصمیم بر گمراهی آدم  و نسل بشر  می گیرد بالاخره موفق به وسوسه انداختن آدم  و حوا و استفاده از میوه ممنوعه می شود و اینگونه است که اولین سرپیچی از قوانین خداوند شروع و آنگاه نوبت به فرزندان آدم و حوا یعنی هابیل و قابیل می رسد و قابیل برادر خود هابیل را بدلیل زیاده خواهی بقتل می رساند، این روند تا به امروز ادامه و هر روزه پیچیده تر و فراگیر تر می شود، دامنه بی نظمی، اخلال در نظم عمومی ، بهم زدن امنیت و آسایش مردم با ارتکاب جرائم متعدد بیش از پیش رو به فزونی است، انسان در جامعه زندگی می کند، زندگی در جمع و به تعبیر جامعه شناسی «جامعه» مستلزم رعایت قوانین و مقرراتی است که اگر نادیده گرفته شود نظم اجتماعی بهم می خورد، در اینکه چرا برخی از افراد هنجار شکنی می کنند پاسخهای متفاوتی داده شده است، نابسامانیهای اقتصادی، اجتماعی مانند فقر، تورم، گرانی، بیکاری، بیسوادی، مهاجرت، حاشیه نشینی، اختلاف فرهنگی، نابرابری اقتصادی، چشم و هم چشمی و… باعث آسیبهای اجتماعی از جمله درگیری، خودکشی، سرقت، اعتیاد به مواد مخدر و… می شود، بطور قطع و یقین شهر یاسوج با بستر مهاجر پذیری و گردشگری بعلت آب و هوای خدادادی و طبیعی اش بیش از سایر شهرها و امکنه مستعد از برای بروز رفتارهای بیمار گونه، هنجار شکنی ها و همانا آسیبهای اجتماعی است، آسیب اجتماعی یعنی اینکه هنجارهای پذیرفته شده توسط عده ای نادیده گرفته شود، یعنی رفتار انسانی در جامعه ای که عضو آن است حالت بیمار گونه بخود بگیرد، اما اینکه چرا برخی از افراد ارزشها، هنجارها و ساختارهای اجتماعی را نادیده و موجب جرم و جنایت می شوند خود بحث مفصلی را می طلبد که جای آن در این مقاله نیست، کژ رفتاری و جرم را یک نوع بیماری اجتماعی می دانند که افکار عمومی و وجدان  جمعی آن را محکوم می کند، از نظر قانونی جرم یعنی  انجام کار یا ترک کاری که قانونگذار برای آن مجازات تعیین کرده است، قانونگذار مردم را از انجام اموری همانند سرقت، خیانت در امانت، کلاهبرداری، درگیری، زور گيری، حمل سلاح غیر مجاز،ورود به  حریم خصوص افراد و… منع ولی عده ای این امور را انجام می دهند یا قانونگذار دستور به انجام کاری می دهد اما عده ای آن را ترک می کنند، نکته جالب و در خور اهمیت آن است که مردم با علم به اینکه نتیجه ارتکاب جرم و کژ رفتاری مجازاتی از قبیل حبس، شلاق، جریمه و حتی اعدام می باشد ولی آن را انجام می دهند، چاره کار صرف نظر از اینکه علت ارتکاب جرم کدام یک از عامل یا عوامل مورد اشاره  باشد آن است که مسولین و متصدیان امور با قاطعیت قانون را اجرا کنند، نیروی انتظامی بعنوان ضابط دادگستری حضور فعال و مستمر داشته باشد، آمادگی کامل برای دخالت  به موقع و جلوگیری از هر گونه درگیری را داشته باشند، دستگاه قضایی بدون اغماض با خاطیان برخورد کند تا جامعه پذیری در میان مردم نهادینه شود، آسیبها شناسایی و اولویت بندی شوند، راههای برخورد با آسیبها مشخص شوند، بافت اجتماعی یاسوج ایجاب می کند که تعدادی چند از روان شناسان، جامعه شناسان به کالبد شکافی آسیبهای پیش روی جامعه بپردازند، ادبیات تهاجمی، تعصبی و غیرتی از نوع افراطی اش باید به نقادی کشیده شود، موثرین سیاسی از شعارهای تبعیض آمیز قومی، قبیله و جغرافیایی برای بیش برد اهداف سیاسی خود امتناع تا مصداق هدف وسیله را توجیه کند نباشیم.

    به هر حال انسان ذاتاً مدنی و روحیه اجتماعی دارد، زندگی اجتماعی نیاز به نظم اجتماعی توام با پذیرش هنجارها و ارزشهای اجتماعی خود را دارد، افراد و نهادهایی برای حراست از ارزشها و هنجارها و برخورد با هنجارشکنان مشخص شده اند که در صورت تاخیر و یا تعلل در انجام وظیفه آسایش و امنیت مردم بهم  بهم میریزد،در شهر یاسوج همه عوامل جرم زا وجود دارد،مخصوصا در سالهای آینده که آمار مهاجرین و گردشگران سیر صعودی پیدا خواهد کرد ضرورت اجرای برنامه های فرهنگی برای ایجاد الفت و صمیمیت بین اقشار گوناگون جامعه شهری ولی با رنگ و لعاب عشایری و سنتی آن حتمی است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=147387
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. بويراحمدي گفت:

    بسيارجالب وخواندني بود.احسنت براستادگرانقدرحاج حبيب الله پيشوا

  2. امین گفت:

    مطلب عالی و کارشناسی  ميباشد،باید سریع به داد شهروندان یاسوج رسید،همانطور که استاد توضیح داده اند انواع و اقسام قبایل و ایلات در این شهر جمع شدند،عده ای هم بدشان نمیاد که از آب گل آلود ماهی بگیرند،کار گروه فرهنگی بایستی تشکیل و اتحاد و همبستگی ایجاد شود.

  3. شهریار گفت:

    با سلام و سپاس از جنابعالی. به پیشنهاد شما بایست”تعدادی چند از روان شناسان، جامعه شناسان به کالبد شکافی آسیبهای پیش روی جامعه بپردازند” که به نظر خودم زیاد به این موضوع پرداخته میشه و حتی علت ریشه ای هم مشخص می شود که اصلی ترین علت همان مشکلات اقتصادیست ولی ظاهرا مشکل اقتصادی با قوانین و مقررات و فرهنگ کسب و کار فعلی قابل حل نیست. به نظرم می توانیم از الگوی اقتصادی سایر کشورهای موفق استفاده کنیم…

  4. سعید محمد حسینی گفت:

    براستی چرا فقط زمانیکه قصد به قدرت رسیدن را داریم مردم دوست میشویم.ایکاش روزی فرا رسد که به جای مردم داری به مردم باوری برسیم که نه فقط در فصل انتخابات بلکه در تمام ایام مدافع این مردم ارزشمند باشیم قطعا مردم عزیز نیز قدر شناس خواهند بود.بیایید یکبار هم که شده از فریب این مردم عزیز دست برداریم واقیعیتها را بپذیریم که خود در این زمینه چقدر مقصر وچقدر تلاش کرده ایم

  5. سعید گفت:

    از این که جناب آقای پیشوا درحوزه رسانه ورود کرده اند و دیدگاه های ارزشمند خود را در قالب یادداشت و مقاله به رسته تحریر در می آورند خوشحالم. این یادداشت تلنگری است به ناهنجاری های اجتماعی در منطقه و نشان دهنده توان آقای پیشوا در چرخش قلم می باشد ولی از ایشان انتاظر داشتیم که با تامل بیشتری این موضوع را مورد نقد و موشکافی قرار دهند.

    • شهروند فاقد امنیت گفت:

      جناب آقای پیشوا ضمن آرزوی توفیق برای شما

      اگر توجه کرده باشید مردم استان ما با همه پرخاشگریهائی که دارد ولی یک حسن برجسته دارند وآنهم احترام به بزرگان و ریش سفیدان قوم و قبیله میباشد
      اگر بخواهیم ناهنجاریهای اجتماعی موجوددر استان یا یاسوج را گردن فقر و بیکاری بندازیم فقر و بیکاری در همه طوایف هست احساس غرور یا فکر خود برتر بینی و عدم تربیت صحیح خانواده باعث بروز ناهنجاریهای موجود در این استان و یاسوج میباشددوست عزیز هنوز حرمت ریش سفیدان دربین طوایف از بین نرفته که نتوانند جلوی اینگونه رفتارها را بگیرند خود و ما و شهروندان یاسوجی شاهد اینرفتارها از جانب قشر خاصی هستند وگاها حمایت و تائید افرادی را دارند که باید الگوباشند دوست عزیز چند درگیری و بر هم زدن نظم و آرامش وآتش زدن خانه و کاشانه مرذم در چند روستا توسط یک قشر خاص دال بر فقر و بیکاری نیست
      تا جائی که در نزاع اخیرشان متاسفانه مسلحانه کارمند دولت را با ضربات چاقو وزنجیر روانه بیمارستان کردند لطفا کمی عمل به شعار آنهم درون نزدیکان خودتان داشته باشید شاید کارگر افتد
      دوصدگفته چون نیم کردار نیست

  6. شهروند گفت:

    متاسفانه عده ای تازه از راه رسیده و بی تمدن دارن امنیت اجتماعی و مدنیت و انسانیت را با توحش و … از بین می برن.

  7. منتظر گفت:

    به نام خدا 
    جامعه قبیله ای استان دارای حس نژاد پرستی میباشد که منجر به این چنین اتفاقاتی در منطقه میشود در قران کریم امده است که به شیطان فرمان داده شد به ادم سجده کن شیطان گفت من از اتش ادم از خاک اتش به خاک سجده نمیکند و این چنین از در گاه خداوندی رانده شد و اولین نژاد پرست عالم شد در نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر امده است که مردم یا برادر دینی تو هستند یا در افرینش با تو برادرند حال با خود بیندیشیم در لشکر شیطان شمشیر میزنیم یا در لشکر الله ما باید مردم یمن را این روزها ببینیم ولی درگیر طایفه گرایی های خود باشیم دل امام زمان را شاد کردیم یا ناراحت کمی با خود و خدای خود بنشینیم و بت هأی اندیشه مان را بشکنیم
    زکجا امده ام أمدنم بحر چه بود  به کجا میروم اخر ننمایی وطنم

  8. محمد اقایی اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی گفت:

    استاد محترم نظر حضرتعالی در مورد اسیب اجتماعی نگاهی گذرا و سطحی است این بدیده بسیار عمیقتر از کنکاش جنابعالی است اسیب اجتماعی یک معلول چند علیتی است یک فاکتور چند بعدیست اصل نگاه شما متاسفانه به این عامل یک نگاه صرف قضایی و نظامیست برادر عزیز دوای این درد این نوع بینش نیست اولین دوای این درد نگاه به اصل مهم بیشگیریست اصلی مهمی که سالهای سال از ان غفلت کردیم و متحمل هزینه های گزافی شدیم متاسفانه ما در این زمینه داریم صورت مسئله را باک میکنیم امروز دیگر وضعیت اسیب های اجتماعی دیگر از مرز هشدار و خطر گذشته است علامتها کاملا مشخص است محرکهای بوجود اورنده عیان است دیگر وقت ان نیست که بگوییم همه چیز ارام است اتفاقا همه چیز ارام نیست اسیبهای اجتماعی یک مرگ خاموش است به مانند یک اتشفشان زیر خاکستر است نگاه کنید به امار خودکشیها افسردگیها یاس نامیدی در میان جوانان فرار دختران بزهکاری و هزار عوامل دیگر اینها همه علامت است برادر ما کجای راهیم

دیدگاه شما