یکشنبه 10 فروردین 1393 - 11:16

«پل‌های پاتاوه» نمادی از قدمت تاریخی شهرستان دنا + تصاویر

پل‌های تاریخی پاتاوه نمادی از قدمت و تاریخ کهن شهرستان دنا و استان کهگیلویه و بویراحمد است.

خبرگزاری فارس: «پل‌های پاتاوه» نمادی از قدمت تاریخی شهرستان دنا + تصاویر

به گزارش بویرنیوز به نقل از فارس، بشهرستان دنا با مرکزیت شهر زیبا و توریستی سی‌سخت در قسمت شمال و شمال شرقی استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

شهرستان دنا از شمال به لردگان، از شرق به سمیرم، از جنوب به بویراحمد و از غرب به کهگیلویه محدود می‌شود.

وجود رشته کوه دنا در این شهرستان منطقه‌ای کوهستانی سرشار از زیبایی‌های طبیعی پدید آورده که در دامنه‌های جنوبی قله‌های برفگیر دنا شهر سی‌سخت در بلندی جای گرفته و پایگاهی برای کوه پیمایی و کوهنوردی و رفتن به سوی دنا . قله های پربرف دنا سرچشمه جویبارها و چشمه‌های پرآبی است که دامنه‌های پایین دست آن را به خوبی سیراب می‌کند.

شهر سی‌سخت در فاصله 35 کیلومتری شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با باغ‌های گسترده و پر رونق آن که همچون زمردی بر دامنه دنا می‌درخشد با تابستان‌های معتدل و کوهستانی خود گردشگران را به سوی خود می‌خواند.

شهرستان دنا دارای مناطق بکر طبیعی و تاریخی زیادی از جمله قلعه کک کهزاد، گورستان لما، پل‌های تاریخی پاتاوه، غارنول، غار یخی، روستای کریک، کوه گل و قله دنا است.

در 15 کیلومترى کوه دنا در بویراحمد سفلى که دیواره‌هاى بلند و غیرقابل گذرى دارد آثارى همراه با پل‌هایى بزرگ و قلعه‌هایى مشرف بر رودخانه قرار گرفته‌اند.

این ناحیه به دلیل ویژگى‌هاى اقلیمى و جغرافیایى، یکى از راه‌هاى اصلى تیسفون، استخر و شوش، بهبهان و اصفهان بوده که کاروانیان از آن عبور مى‌کردند که بر این اساس پل‌هاى بسیارى در این منطقه بنا شده است.

کارشناس ارشد باستان‌شناسی میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در خصوص پل‌های تاریخی پاتاوه به خبرنگار فارس گفت: مجموعه پل‌های تاریخی پاتاوه شامل پنج پل تاریخی است و هر پل با توجه به طغیان‌های رود بشار تخریب شده که این سازمان بر اساس رسالت کاری خود اقدام به بازسازی پل باقی‌مانده از مجموعه پل‌های تاریخی پاتاوه کرده، است.

آتش‌فراز با بیان این‌که قدیمی‌ترین پلی که از مجموعه پل‌های تاریخی پاتاوه باقی مانده پل تخت شاه نشین بوده که به دوره ساسانی برمی‌گردد، گفت: از مشخصات ویژه این پل وجود علائم و نشانه‌های سنگ‌تراشی بر روی سنگ‌های تزئینی این پل است.

این مسئول میراث فرهنگی اذعان کرد: اولین اقدامی که برای مواظبت و نگهداری این میراث تاریخی صورت گرفته محصور کردن آن بوده که به منظور مراقبت و حفاظت از آن و انجام عملیات بازسازی صورت گرفته است.

آتش‌فراز خاطرنشان کرد: ثبت مجموعه پل‌های تاریخی پاتاوه در سال 52 به ثبت ملی رسیده که اوخر دهه 70 کار مرمت و احیاء مجدد مجموعه پل‌ها شروع شد و پل بزرگ دوره صفویه تقریبا به صورت کامل بازسازی شده است.

شهر پاتاوه مرکز بخش پاتاوه در شهرستان دنا استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده که فاصله آن تا مرکز استان 45 کیلومتر است.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=97629
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. دنا م گفت:

    شیرت کنم بویر نیوز خوب عکسل کات ایکنی و ایزنی! بزه ه ه

دیدگاه شما