یکشنبه 22 مرداد 1391 - 9:25

نبود پزشک متخصص بیماران کهگیلویه‌ای را کلافه کرده است

بویرنیوز:

تنها بیمارستان درجه یک کهگیلویه و بویراحمد در شهر دهدشت به دلیل کمبود برخی پزشکان متخصص به خانه بهداشتی بزرگ برای اعزام بیماران به شهرهای هم‌جوار تبدیل شده است.

خبرگزاری فارس: نبود پزشک متخصص بیماران کهگیلویه‌ای را کلافه کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، خدمات پزشکی به خصوص در حوزه نیروی انسانی متخصص در کشور ما رشد فزاینده‌ای داشته به گونه‌ای که کشور عزیزمان در حوزه پزشکی و درمانی در منطقه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و آوازه پزشکان ایرانی جهانی شده است.

در استان کمتر برخوردار ما نیز البته در حوزه خدمات درمانی شاهد پیشرفت‌های قابل قبولی بودیم و امروزه ما به آینه می‌بینیم که فرزندان همین دیار با رشد و کسب علوم مختلف پزشکی درمانگر دردهای هم استانی‌های خود هستند.

در این بین اما با همه کارهای انجام گرفته بعضی کمبودها در حوزه‌های مختلف از جمله خدمات پزشکی و درمانی مشکلات عدیده‌ای را برای مردم کهگیلویه و چرام به وجود آورده که متأسفانه برخی مسئولان به آسانی از کنار آن می‌گذرند و گویا قرار نیست چاره‌ای اساسی و عاجل برای آن اندیشیده شود.

و اما بیمارستان امام خمینی دهدشت که تنها بیمارستان درجه یک این استان است، در حال خدمات رسانی به دو شهرستان کهگیلویه و چرام با جمعیتی بیش از 200 هزار نفر بوده که یک سوم جمعیت استان را شامل می‌شود که به علت عدم برخورداری از بعضی پزشکان متخصص در بعضی رشته‌ها از جمله جراحی مغز و اعصاب و جراح عمومی، عملا به یک خانه بهداشت بزرگ برای اعزام بیماران به شهرها و استان‌های اطراف تبدیل شده است.

گنجعلی سعادت‌فر رئیس بیمارستان امام خمینی دهدشت در این‌باره می‌گوید: یکی از اصلی‌ترین مشکلات بیمارستان امام خمینی دهدشت عدم برخورداری از جراح مغز و اعصاب و کمبود شدید جراح عمومی و کادر پرستاری بیمارستان است.

سعادت‌فر با بیان حجم بیماران مراجعه کننده و جمعیت تحت پوشش بیمارستان امام خمینی دهدشت اضافه کرد: این بیمارستان حداقل به 3 جراح عمومی نیازمند است، ولی هم اکنون فقط یک جراح عمومی در شهرستان کهگیلویه وجود دارد که به هیچ وجه کفایت نمی‌کند.

رئیس بیمارستان امام خمینی دهدشت دلیل عدم راه‌اندازی بخش‌های ارتوپدی، مغز و اعصاب و N.I.C.U (مراقبت ویژه نوزادان) را نبود نیروی متخصص و آموزش دیده این بخش‌ها عنوان کرد و افزود: اتاق‌های عمل جراحی مغز و اعصاب و مراقبت ویژه نوزادان کاملا مجهز و آماده است، ولی به دلیل نبود نیروی متخصص بلا‌استفاده مانده‌اند.

وی با ابراز نگرانی از این وضعیت اظهار داشت: کمبود این متخصصان باعث شده که تعداد اعزام‌های بیمارستان دهدشت به صورت فزاینده‌ای بالا رود به طوری که اعزام بیماران و مصدومین بیمارستان امام خمینی از استانداردهای کشور بسیار بالاتر است و تقریبا روزی نیست که ما از این بیمارستان اعزام نداشته باشیم.

سعادت‌فر بیان داشت: این اعزام‌ها علاوه بر افزایش خطرپذیری برای مصدومین و بیماران باعث ایجاد هزینه‌های جانبی برای بیمارستان شده و بار روانی و هزینه‌های مضاعفی را برای خانواده مصدومین در پی دارد.

رئیس بیمارستان امام خمینی دهدشت با اشاره به اینکه تاکنون رایزنی‌های فراوانی برای اختصاص دادن جراح مغز و اعصاب و نیروی انسانی مورد نیاز بیمارستان داده‌ایم، ابراز داشت: در صورت تحقق این امر ما دیگر شاهد اعزام‌های بی‌رویه به شهرها و استان‌های اطراف نخواهیم بود.

مسعود عباسی مسئول بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی دهدشت نیز در این زمینه می‌گوید: بیشتر اعزام‌های بیمارستان و به خصوص بخش اورژانس مربوط به مغز و اعصاب است.

عباسی با بیان اینکه چند سال پیش که دهدشت جراح مغز و اعصاب داشت، میزان اعزام‌ها کاهش یافته بود، اضافه کرد: امیدواریم با جذب جراح مغز و اعصاب و ایجاد شرایط لازم برای این پزشکان دیگر شاهد این اعزام‌ها نباشیم.

مسئول بخش اورژانس بیمارسات امام خمینی دهدشت میزان خطرپذیری این اعزام‌ها را با توجه به بعد مسافت بیمارستان‌های مقصد بسیار بالا دانست و ابراز داشت: در بخش اورژانس ماهیانه 15 اعزام به بیمارستان‌های شیراز و یاسوج داریم که اکثرا مصدومین مغز و اعصاب هستند.

عمار آذرپناه پرستار جوان دهدشتی که مدتی را در بخش آنکال اعزام مشغول به خدمت بوده نیز ابراز داشت: اگر بیمارستان دهدشت از جراح مغز و اعصاب برخوردار باشد بیش از 90 درصد این اعزام‌ها کاهش می‌یابند.

وی عدم تجهیز آمبولانس‌های اعزام به دستگاه ونتیلاتور را از معضلات اصلی آمبولانس‌های اورژانس دانست که با توجه به بعد مسافت مقصد اعزام بیماران، شرایط سختی را برای پرستار آمبولانس و بیمار به وجود می‌آورد.

این پرستار جوان کمبود تخت‌های ICU بیمارستان دهدشت را از مشکلات دیگر این بیمارستان عنوان و خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که این بیمارستان، دو شهرستان کهگیلویه و چرام را پوشش می‌دهد به یقین چهار تخت ICU جوابگو نخواهد بود.

فریدون شهابی مدیر داخلی بیمارستان امام خمینی دهدشت نیز با بیان اینکه در این بیمارستان ماهانه حداقل 30 اعزام به استان‌ها و شهرهای اطراف داریم، ابراز داشت: بیشتر اعزام‌های این بیمارستان در حوزه مغز و اعصاب، سوختگی و اطفال است.

سعید پیرامون از شهروندان دهدشتی با ابراز تعجب از اینکه هنوز در دهدشت شاهد اعزام بیماران به شهرهای اطراف هستیم، افزود: آژیرهایی که روزانه از آمبولانس‌های بیمارستان می‌شنویم فضای دهه 60 در روستاها را تداعی می‌کند.

این شهروند دهدشتی ادامه می‌دهد: جای تأسف است که تنها بیمارستان درجه یک استان ما از لحاظ  پزشک متخصص در مضیقه باشد و امیدواریم که مسئولان در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشند تا این بیمارستان و بخش‌های آن بلااستفاده نمانند.

سید عبدالحسین موسویان‌زاده مدیر شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه نیز با بیان اینکه مشکل کمبود جراح مغز و اعصاب در اکثر نقاط کشور وجود دارد، ابراز داشت: با رایزنی‌هایی که داشتیم سعی خواهیم کرد مشکل کمبود جراح مغز و اعصاب و جراح عمومی را برطرف کنیم.

وی در مورد دلایل عدم راه‌اندازی بخش مراقبت‌های ویژه کودکان این بیمارستان نیز بیان داشت: این بخش با وجود اینکه در سال 87 کاملا مجهز شده، ولی به دلیل نبود نیروی متخصص و آموزش دیده در این رشته، آغاز به کار نکرده است.

با همه این اوصاف امیدواریم که مسئولان و خدمت‌گذاران مردم در دانشگاه علوم پزشکی استان با نگاه ویژه به این معضل که شاید بتوان از آن به عنوان اساسی‌ترین مشکل حوزه درمان شهرستان‌های کهگیلویه و چرام نام برد، شاهد ارتقای روز افزون شاخص‌های سلامت در این شهرستان‌های کمتر برخوردار و البته پرجمعیت باشیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=9291
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما