دوشنبه 20 آبان 1392 - 1:56

فرصت تاریخی توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد فرا رسیده اگر …..

عادل علیبازی نوشت : استان کهگیلویه و بویراحمد ، از جمله استانهای خاص کشور است که با داشتن پتانسیل های طبیعی و انسانی بسیار همچنان در رده آخر توسعه کشور است !

5926_938
کهگیلویه و بویراحمد 20 درصد نفت کشور را تولید می کند ، سومین استان پربارش کشور است . بیشترین جنگل های بلوط کشور را در خود جای داده و 51 درصد مساحت این استان را جنگل تشکیل داده که بنا به آمار سازمان جنگلها استان اول در این حوزه است .

کهگیلویه و بویراحمد طبیعتی بکر و زیبا برای گردشگری دارد  و با داشتن آب و هوای گوناگون و متضاد آنهم در یک زمان سبب شده که به استان چهار فصل ملقب شود و خوش ذوقی آن را “بهشت گمشده ” یا “شمالی در جنوب” نام نهد .

این استان بیشترین شهید و ایثارگر را تقدیم انقلاب و اسلام کرده و رتبه اول علاقمندی و وفاداری خود را به جمهوری اسلامی و انقلاب نشان داده است  و …… که به لحاظ رعایت حوصله خوانندگان از موارد دیگر می گذریم .

اما همین استان با همه آنچه گفته شده و گفته نشد براساس آمارهای رسمی ؛ بیکارترین ، توسعه نیافته ترین ، پرحادثه خیز ترین از نظر تصادفات فوتی  و …… است .

اما چرا کهگیلویه و بویراحمد با داشتن این همه پتانسیل طبیعی و انسانی دارای  چنین وضعیت اسفناکی است؟

برای پاسخ به این پرسش مهم نیاز به بررسی های دقیق است تا علت ها و معلول ها مشخص و نقشه راهی برای توسعه استان مشخص شود .

اگر یکی از مهم ترین علل توسعه را نیروی انسانی کارآمد و توسعه یافته بدانیم قطعا و بلاشک وجود نیروی انسانی از فرزندان شایسته کهگیلویه و بویراحمد در سطوح مدیریتی استانی و ملی می تواند مهمترین مولفه خروج استان از این مصیبت عظما باشد.

نگارنده معتقد است در کشوری که داشتن رابطه برافزایش بودجه استانها و مناطق و رشد نیروهای انسانی در مناصب مدیریتی حرف اول و آخر را می زند وجود نیروهای کهگیلویه و بویراحمدی بخصوص در سطوح ملی مدیریتی می تواند نقشی مهم در توسعه استان داشته باشد.

حضور فرزندان استان در مناصب مدیریتی ملی قطعا بر روند توسعه کهگیلویه و بویراحمد می تواند مفید باشد بشرطی که آنها از این فرصت تاریخی ایجاد شده برای  توسعه استان و کمک به سایر هم استانی های خود در مناصب مدیریتی زیر مجموعه خود و فعالان اقتصادی هم استانی در حوزه های سرمایه گذاری ، بازار و ….. کمک و توجه ویژه ای داشته باشند .

نقش نمایندگان فعلی و سابق استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی و برخی هم استانی ها به دلیل ارتباطات سازنده با مسئولان عالی رتبه کشور در این میان بسیار موثر است.

آنها می توانند با رصد رفتار مدیران ملی کهگیلویه و بویراحمدی و تشکیل جلسات منظم با حضور این مدیران و برخی دلسوزان استان به آنها مشورت موثر  و حتی تذکر داده و هرجا هم لازم شد از رسانه های استان برای روشنگری عملکرد ضعیف آنها بهره ببرند تا مردم استان فرزندان خود را که لیاقت کمک به توسعه زادگاه خود و سایر فرزندان آن را ندارند بیشتر بشناسند.

از سوی دیگر حضورتعدادی دیگر از فرزندان استان در مناصب مدیریتی ملی بخصوص در حوزه بانک های مهم کشور مانند سپه و سینا و صندوق توسعه ملی این امید را در فرزندان و مردم استان ایجاد کرده که آنها می توانند از این فرصت تاریخی برای توسعه استان و رشد سایر هم استانی های خود استفاده نمایند امیدی که این عزیزان باید مراقب باشند به یاس و نا امیدی و واکنش های منفی به آنها تبدیل نشود .

آنها باید بدانند کهگیلویه و بویراحمد برای رشد و حضور آنها در این مناصب هزینه داده و امروز فرصتی تاریخی برای رفع محرومیت های به دست آمده که نباید این فرصت ، براحتی ، سهل انگاری ، خود بزرگ بینی و ترس از دست برود  .

“عصردنا ” به دقت عملکرد مدیران کهگیلویه و بویراحمدی در سطوح مدیریتی ملی را رصد کرده و در آینده ای نزدیک به مردم استان خواهیم گفت فرزندان آنها در سطوح مدیریتی برای کمک به توسعه زادگاه خود و رشد سایر فرزندان آن چه کرده اند !!

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=76683
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. فرهنگ گفت:

    درست است استان ما در یک سری آیتم ها دارای رتبه اول را داراست. اما جا دارد در خصوص مسائل فرهنگی بیشتر توجه کنیم. آنچه مانع ورود سرمایه (مانند استانهای توسعه یافته) و ورود افراد مستعد (بحث های عام بومی و غیر بومی) به استان می شود بحث فرهنگ عام و فرهنگ پذیرش این دو آیتم است. لازم است مسئولین، کادر مدارس، واحد های تبلیغاتی، صدا و سیما و … در این خصوص ابتدا طی برنامه ریزی های هدف دار آموزش های لازم را ببیند و این روش را به شیوه مطلوب اطلاع رسانی و پیاده سازی کنند. سپس شاهد توسعه استان در تمام ابعاد خواهیم بود

  2. دلسوز گفت:

    با سلام
    . با همت مسولان در سطح ملی و با بکار گیری متخصصین هم استانی که به خاطر جو مسموم سیاسی حاکم بر استان در ادوار گشته ، در خارج از استان فعالیت میکنند و الحق همگی جزو مدیران کاری و تاثیرگذار هستند، میتوان به توسعه استان امیدوار بود .

  3. گچساران گفت:

    برادران نخبه ی دلاویز که از خیلی از این ها سر ترن یادت رفت بویر نیوز

  4. مقصود گفت:

    آخه حبیبی چه کار خارق العاده ا ی انجام داده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  5. فرهاد گفت:

    باتشکر فراوان از اقای عادل علیبازی.به امیدروزی که استان از بن بست خارج شود وابرویمان درکشور حفظ شود استان ما شایسته بهترین هاست مسولان عزم جدی نمایند و محرومیت را کاهش دهند. 

  6. مهسا گفت:

    لطفادعواتون نشه همتون بیایین شیراز جای دیدنی زیاد داره

دیدگاه شما