چاپ این برگه

فرصت تاریخی توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد فرا رسیده اگر …..

عادل علیبازی نوشت : استان کهگیلویه و بویراحمد ، از جمله استانهای خاص کشور است که با داشتن پتانسیل های طبیعی و انسانی بسیار همچنان در رده آخر توسعه کشور است !

5926_938
کهگیلویه و بویراحمد 20 درصد نفت کشور را تولید می کند ، سومین استان پربارش کشور است . بیشترین جنگل های بلوط کشور را در خود جای داده و 51 درصد مساحت این استان را جنگل تشکیل داده که بنا به آمار سازمان جنگلها استان اول در این حوزه است .

کهگیلویه و بویراحمد طبیعتی بکر و زیبا برای گردشگری دارد  و با داشتن آب و هوای گوناگون و متضاد آنهم در یک زمان سبب شده که به استان چهار فصل ملقب شود و خوش ذوقی آن را “بهشت گمشده ” یا “شمالی در جنوب” نام نهد .

این استان بیشترین شهید و ایثارگر را تقدیم انقلاب و اسلام کرده و رتبه اول علاقمندی و وفاداری خود را به جمهوری اسلامی و انقلاب نشان داده است  و …… که به لحاظ رعایت حوصله خوانندگان از موارد دیگر می گذریم .

اما همین استان با همه آنچه گفته شده و گفته نشد براساس آمارهای رسمی ؛ بیکارترین ، توسعه نیافته ترین ، پرحادثه خیز ترین از نظر تصادفات فوتی  و …… است .

اما چرا کهگیلویه و بویراحمد با داشتن این همه پتانسیل طبیعی و انسانی دارای  چنین وضعیت اسفناکی است؟

برای پاسخ به این پرسش مهم نیاز به بررسی های دقیق است تا علت ها و معلول ها مشخص و نقشه راهی برای توسعه استان مشخص شود .

اگر یکی از مهم ترین علل توسعه را نیروی انسانی کارآمد و توسعه یافته بدانیم قطعا و بلاشک وجود نیروی انسانی از فرزندان شایسته کهگیلویه و بویراحمد در سطوح مدیریتی استانی و ملی می تواند مهمترین مولفه خروج استان از این مصیبت عظما باشد.

نگارنده معتقد است در کشوری که داشتن رابطه برافزایش بودجه استانها و مناطق و رشد نیروهای انسانی در مناصب مدیریتی حرف اول و آخر را می زند وجود نیروهای کهگیلویه و بویراحمدی بخصوص در سطوح ملی مدیریتی می تواند نقشی مهم در توسعه استان داشته باشد.

حضور فرزندان استان در مناصب مدیریتی ملی قطعا بر روند توسعه کهگیلویه و بویراحمد می تواند مفید باشد بشرطی که آنها از این فرصت تاریخی ایجاد شده برای  توسعه استان و کمک به سایر هم استانی های خود در مناصب مدیریتی زیر مجموعه خود و فعالان اقتصادی هم استانی در حوزه های سرمایه گذاری ، بازار و ….. کمک و توجه ویژه ای داشته باشند .

نقش نمایندگان فعلی و سابق استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی و برخی هم استانی ها به دلیل ارتباطات سازنده با مسئولان عالی رتبه کشور در این میان بسیار موثر است.

آنها می توانند با رصد رفتار مدیران ملی کهگیلویه و بویراحمدی و تشکیل جلسات منظم با حضور این مدیران و برخی دلسوزان استان به آنها مشورت موثر  و حتی تذکر داده و هرجا هم لازم شد از رسانه های استان برای روشنگری عملکرد ضعیف آنها بهره ببرند تا مردم استان فرزندان خود را که لیاقت کمک به توسعه زادگاه خود و سایر فرزندان آن را ندارند بیشتر بشناسند.

از سوی دیگر حضورتعدادی دیگر از فرزندان استان در مناصب مدیریتی ملی بخصوص در حوزه بانک های مهم کشور مانند سپه و سینا و صندوق توسعه ملی این امید را در فرزندان و مردم استان ایجاد کرده که آنها می توانند از این فرصت تاریخی برای توسعه استان و رشد سایر هم استانی های خود استفاده نمایند امیدی که این عزیزان باید مراقب باشند به یاس و نا امیدی و واکنش های منفی به آنها تبدیل نشود .

آنها باید بدانند کهگیلویه و بویراحمد برای رشد و حضور آنها در این مناصب هزینه داده و امروز فرصتی تاریخی برای رفع محرومیت های به دست آمده که نباید این فرصت ، براحتی ، سهل انگاری ، خود بزرگ بینی و ترس از دست برود  .

“عصردنا ” به دقت عملکرد مدیران کهگیلویه و بویراحمدی در سطوح مدیریتی ملی را رصد کرده و در آینده ای نزدیک به مردم استان خواهیم گفت فرزندان آنها در سطوح مدیریتی برای کمک به توسعه زادگاه خود و رشد سایر فرزندان آن چه کرده اند !!