چهارشنبه 30 مرداد 1392 - 10:25

آنچه که روحانی در روز رای اعتماد انتظارش را نداشت!

حسن روحانی برای اولین بار سنت‌شکنی کرد و لیست کابینه خود را در مراسم تحلیف به مجلس ارائه کرد.

 

به گزارش ایسنا، در بخش‌هایی از خبر پارسینه آمده است: سنت‌شکنی که به امید اعتماد مجلس به افراد مورد نظر رئیس دولت یازدهم برای کابینه انجام شد و خود حسن رحانی نیز تلویحا تاکید کرده بود که همه وزرای انتخابیش از مجلس رای اعتماد خواهد گرفت.

 

با این حال این اتفاق رخ نداد و سه تن از وزرای پیشنهادی وی یعنی وزیر علوم، وزیر آموزش و پرورش و وزیر ورزش نتوانستند به میز ریاست وزرات‌خانه‌ها برسند.

 

این در حالی بود که حسن روحانی، 5 دوره در مجلس حضور داشته‌ که در 3 دوره نماینده مجلس و در دو دوره نائب رئیس اول مجلس بوده است و به این ترتیب شناخت کاملی از فضای بهارستان داشته است.

 

به این ترتیب رای عدم اعتماد به 3 تن از وزرای رئیس دولت یازدهم را می‌توان اولین خطای محاسباتی وی در دوران ریاست جمهوری‌اش نامید چرا که با توجه به سخنان وی و مشاورانش انتظار این بود که همه وزرای پیشنهادی وی رای اعتماد بگیرند.

 

امری که برای بهارستان‌نشین‌ها چیز عجیبی نیست و در جلسه رای اعتماد به کابینه اول هاشمی این اتفاق رخ داده است.

 

در آن روزها با اینکه رای اعتماد به کابینه هاشمی با شک و تردیدها و البته بحث‌های سیاسی مختلفی همراه بود‌ و بسیاری از وزرا از جمله حسین محلوجی نگران رای نیاوردنشان در کابینه بودند تمام 22 وزیر رأی آورده‌اند.

 

رای اعتماد کامل نمایندگان مجلس پنجم به اعضای کابینه دولت اصلاح‌طلب خاتمی ، آن هم در شرایط و فضای سیاسی آن روز کشور که رقابت شدیدی بین دو جناح شکل گرفته بود نیز نشان می‌دهد که دادن رای اعتماد کامل به وزرای پیشنهادی چندان دور از ذهن نیست.

 

حتی کابینه دوم محمد خاتمی نیز از مجلس ششم رای اعتماد کامل گرفت و عملا دولت خاتمی را به تنها دولتی در تاریخ انقلاب تبدیل کرد که تمام وزرای پیشنهادی‌اش در دو دوره از مجلس رای اعتماد گرفتند .

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=64262
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما