سه شنبه 22 مرداد 1392 - 11:15

جرم بزرگواري چيست؟ / چماق لري بزرگواري حقيقت دارد!

 گروه سياسي/ سياوش آذر – سید علی محمد بزرگواری نماینده «لر تبار» مجلس شورای اسلامی بخاطر نطق تاریخی و بی محابای خود در روز بررسی کابینه دولت اعتدال دکتر روحانی در کانون توجهات رسانه ها قرار گرفت و البته مورد سرزنش مردم پاک و باصداقت لر نیز واقع شد.

در نقد سخنان بزرگواری بسیار نوشته شد و از همه جهات مورد عتاب قرار گرفت.

به گزارش بويرنيوز، نگارنده به عنوان منتقد همیشگی سید بزرگوار بارها مواضع وی را به رشته نقد درآورده ام چرا که معتقدم وی سیاست مدار نیست و مواضع وی در مباحث کلی کشور همیشه چالش ایجاد کرده است و بر این باورم که صداقت و سادگی ایشان باعث شده است که نتواند در دنیا سیاست و لابی گری که گاه باید مثل آقایان حرفی را زد و روز بعد آشکارا آن را نقض کند، موفق باشد.

اما شاید با همان جرات بزرگواری بتوان گفت همه حرف های او حق بود!

آری؛ قوم لر هرگز بی مهری ها، کم لطفی ها و تبعیض ها را برنتابیده و هرگز در مقابل زورگویی ها كوتاه نيامده است که مصداق آن را در حماسه ها و دلاور مردی های فرزندان خطه زاگرس نشین در کنار سایر هموطنان در جنگ هشت ساله تحمیلی و در همه محافل دفاع از کیان انقلاب ناب اسلامی می توان یافت.

آری؛ بزرگواری خواست بگویید ثروتمندترین استان کشور از لحاظ منابع خدادادی در زمره محروم ترین استان ها قرار دارد و از تریبون مجلس خطاب به رئیس جمهور محترم خواست تا نگاه ویژه ای داشته باشد اما متاسفانه بیان وی تحت تاثیر شیطنت های برخی از سیاسیون دغل باز قرار گرفت که از سادگی ایشان استفاده کردند تا حب و بغض های خود را با زیرکی از زبان وی جاری سازند.

آری؛ بزرگواری سال ها در دولت های نهم و دهم وکیل الدوله بود اما خود را از اصلاح طلبان فرصت طلب و اصولگرایان فصولگرا جدا کرد و بر مشی خود پافشاری کرد و تا لحظه آخر بر دیدگاه خود تاکید داشت هر چند در همین نطق جنجالی اشاره داشت که از اکثریت کابینه اعتدال حمایت خواهد کرد ولی به عنوان یک منتقد شجاعانه حرفش را زد.

اشتباه دیگر بزرگواری در نام بردن از یک آقازاده معروف بود که باید اجازه می داد تا ببینیم آیا آنهایی که تا دیروز و در اوج قدرت و بیرحمانه وی را مورد بدترین اتهامات قرار می دادند و او را بدون دادگاه در کشور اسلامی محکوم می کردند، آیا امروز هم بر همان مشی خود می مانند یا بازهم پوست عوض می کنند و از سادگی بزرگواری ها استفاده می کنند و در لباس دیگری ظاهر می شوند!

جرم بزرگواری این بود که فریب دروغ پراکنی ها و تهمت ها دوستان دیروز خود را خورد. کسانیکه بدون دادگاه هر کسی را که خواستند در مضان اتهام قرار دادند، محکوم کردند اما مجازات نکردند!

ادبیات بی هنر بزرگواری از همان سرچشمه ادبیات هنرمندانه حسین پناهی می جوشید که وجهه مشترک هر دو سادگی بود اما پناهی هنرمندانه می توانست حرف دلش را بزند ولی بزرگواری نتوانست مقصودش را به مقصد برساند.

باورمندم بزرگواری فریب سادگی و صداقت خود را خورد و قربانی ناتوانی بازی در هزار رنگی شطرنج سیاست شد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=62283
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. حسین گفت:

    مرد حسابی آبروی لر رو برد .سادگی کجا بود.

    • امین گفت:

      به همین سادگی متنی نگاشته ی!اگر حرفهایش را درست تحلیل نمائید،بدرستی درخواهی یافت که از عدم بکار نگرفتن لرها وترقی این قوم بزرگ وشجاع ونگاههای کوته فکرانه دیگر ان حکایت دارد.

    • ناشناس گفت:

      واقعیت تلخ اینست که چماقی عمل کردن هنوز بخشی از فرهنگ ما لرها هم هست . و بزرگواری با صداقت و ندانستن سیاست آنرا برملا کرد.

  2. ناشناس گفت:

    مملکت را دارد سیل می برد نماینده ی ما را خواب

  3. 123 گفت:

    اينطوري كه نوشتي يعني حاج آقا مثل ابوموسي اشعري است تو سياست سادگي معنا ندارد

  4. یک کهگیلویه ای گفت:

    برای خود ومردم شهرستان کهگیلویه بسیار متاسفم که در نبود یک کاندیدای مقبول تائید صلاحیت شده مجبور بودیم فردی ساده لوح که الفبای سیاست وحتی الفبای ادب را بلد نیست به مجلس بفرستیم.ازهمه مردم عزیز وبزرگوار ایران پوزش می طلبیم واز خانواده محترم هاشمی نیز عذرخواهی می کنیم.هاشمی عزیز بدان که جنابعالی وخاتمی بزرگوار همواره درقلب این ملت جای دارید…..

  5. سلام بر دنا گفت:

    بالاخره از استان شما یه نماینده جسور مادیدیم. ها کاکا.تند حرف زد اما جملاتش تو تاریخ میمونه

  6. محدث گفت:

    واقعاً از اين افاضات امثال جنابعالي كه انتقاد مطالحه جويانه اي از اين همه بي خردي مي كنيد بايد تأسف خورد. آقاي آذر خداوكيلي با اين بيانات فكر مي كني كه ميتوني خودت را عاقل تر از بزرگواري جلوه بدي؟ نماينده اي كه موقعيت شناس نباشد و يا وكيل الدوله يا باشد و يا ساده لوح، نبايد از رأي كه گرفته خجالت بكشد و ماهايي كه به او رأي داديم شرمنده وقتي باشيم كه پاي صندوق رأي رفتيم؟ بس كن با اين ادبيات بي منطق و بي اساسي كه فكر كردي هم آبروداري كردي و هم آبرويي خريدي. نماينده اي كه يك نفر آدم درست و حسابي به عنوان مشاور در اين استان ندارد، قطعاً نمي تواند وسعت كارش را ببيند و كلامي در خور شأن مردم استان داشته باشد.امثال بزرگواري مصداق كلام امام صادق هستند كه اينها دينداران مقدس مأبي هستند كه وجودشان خيانت به اسلام است. پس بي جهت اين مضحكه بازي هاي بدنر از نطق كانديد را نفرمائيد.

    • ناشناس گفت:

      موافق بزرگواری نیستم و مثل آقای آذر معتقدم لباس نمایندگی برای ایشان گشاد است اما /
      اقوم لر به شفافیت صراحت وبی ریایی هم اشتهار دارند؛ بزرگواری واقعیت موجود جامعه را در الفاظی غیر دیپلماتیک ونادرست بیان کرد
      کاملا با نظر آقای آذر موافقم.
      این فهم بزرگی است که مسائل را از دیدهای متفاوت بنگریم که این روشن بینی و واقع گرایی در بویر نیوز هست و همین باعث شده که بتواند همه را به خود جذب کند.

  7. ناشناس گفت:

    ببخشیدها ولی دوره چماق و اینها گذشته و الان سیاست و کیاست و زکاوت در عین ادب تاثیر می گذارد این نحوه صحبت و دفاع شما لرها در اذهان ما در استانهای دیگر با عرض پوزش یک عقده را روایت می کند که انگار از ما می خواهید انتقام بگیرید شما طایفه طایفه تان با هم بسازید و انتظار دارید استانتان در کشور اول بشود
    به خدا توی تهران هم از باندبازی و پارتی بازی شما لرها خسته شدیم برای هم تا شما معیار برای خود تعریف نکنید که مستقل از قوم باشد تاثیر ندارد الان اصفهان دو دوره است به نماینده هم استانی اش یعنی معین و غرضی رای نمی دهد یا تهران که همه غیر بومی هستند ولی فضا را جوری کرده که از نخبگان استفاده کند ببینم چند نفر غیر بومی در استان نژاد پرست (ببخشید) ولی واقعیت را باید گفت می تواند تحمل کند زندگی کند شما بخش عمده ای از شهر اصفهان شیراز تهران را گرفته اید آیا انها هم مثل شما برخورد کنند باید بیرونتان کنند
    شما فقط شعار می دهید قوم لر مهماننواز است به خدا یک غیر لر را بایکوت و تحقیر می کنید
    به نظرم بزرگواری خدمت کرد به شما اگر شما با خودانتقادی به رهایی برسید

    • ناشناس گفت:

      شما بگو از کدوم شهر و دیاری تا ما خدمتتون عرض کنیم کی نژاد پرسته؟کی لمپنه؟کی داره با پول نفت وگاز ما برج میسازه؟خوب و بد همیشه بوده و هست. لر هم خوب داره و هم بد.شما نمیتونی رفتار چند نفر رو به حساب یه قومیت بزاری.

    • رضا گفت:

      گاهی اگر در گرفتن حق وراههای منطقی کاری پیش نرود !باید زور باشد،همینطور که در جهان حاکم است حتی کشورهای مترقی آن را رواج می دهند.این هم وطن جواب کوبندی داده واین را هم اضافه کنم لرها درشجاعت ،دفاع وغیرت ومردانگی از دیگر هم وطنان کمتر نیستند.وراحتی تواگر هم به قول خودت تهرونی باشی امنیتت تابع همین شجاعت هاست واین عصبانت تو نشانه ی دارد دال بر براینکه مشکلی در سینه ات نهفته است وبهتر است تهمت وتوهین ننماید

  8. احمدی گفت:

    بایستی این را بپذیریم که حاج آقا بزرگواری آدم سطحی نگر و بدون تحلیلی است. احتمال زیاد ایشان فریب رفقای جبهه پایداریش در مجلس را خورد.

  9. سعید گفت:

    بزرگواری به یک واقعیت ملموس حقیقی ومحسوس جامعه ی امروز ما اشاره داشته اما با روش نا صواب ////خدایی با همه حقیر صحبت کردنهاش باز ارجحیت دارد با نمایندگان سالوس و بادی به هر جهت

  10. بخوانید و قضاوت کنید گفت:

    موافق بزرگواری نیستم و مثل آقای آذر معتقدم لباس نمایندگی برای ایشان گشاد است اما /
    اقوم لر به شفافیت صراحت وبی ریایی هم اشتهار دارند؛ بزرگواری واقعیت موجود جامعه را در الفاظی غیر دیپلماتیک ونادرست بیان کرد.
    بزرگواری مخالفت خود را با آقا زاده ها اعلام کرد چون قرار بود انقلاب مستضعفان باشد.
    کاملا با نظر آقای آذر موافقم.
    این فهم بزرگی است که مسائل را از دیدهای متفاوت بنگریم که این روشن بینی و واقع گرایی در بویر نیوز هست و همین باعث شده که بتواند همه را به خود جذب کند.

  11. لر بویراحمدی گفت:

    آهای کسی که به لر توهین کردی ، افتخار باید بکنی زیر نگین لر داری زندگی می کنی ،‌ نفس میکشی؛‌ خودت اگه اصالت داشتی که میگفتی از کدوم …. هستی تا جوابت رو بهتر میدادم !
    با این همه این حرف ها ((تا کور شود هر آنکه نتواند دید)) ((حسود هرگز نیاسود))
    تو اگه عرضه داشتی خودت رو می کشیدی بالا ، تا زیر نگین این استان لر نشین در می اومدی!!

  12. ناشناس گفت:

    شما نگران نباشید زارعی دفاع کرد حالا ببینیم روحانی به خاطر این دفاع استانو آباد میکنه که بخواد به خاطر بزرگواری کار استان تموم بشه…. دوم اینکه حرف بدی نزد اما بد بیانش کرد و الا هاشمی همونی بود که گفت شما برید بلوط بکارین همچی گلی هم به سرمون نزد لا اقل شجاعت گفتنشو داشت. خیلی بهتون بر نخوره ما حصل اون همه سکوت و تمجید فقر شهرهای لرنشین بود و قص علی …………………………….

  13. همشهری گفت:

    برادر …. نطق چماقی را تبریک می گوییم

  14. اكبرى گفت:

    ايراد بزرگوارى در اينه كه مشاورينى چون شما وع…. دارد ، چماق به وقتش ابرو دارد ، نه براى يك سياستمدار 

  15. امیر گفت:

    کدوم نطق تاریخی بابا این بازیچه شدن هستش الان که نماینده باید بتواند امتیاز بگیره اون همبه خاطر شرایط استان نفت خیز ما فحاشی و کلمات ناشایست بکار بردن نشان شجاعت می خواهد چماق دار بودن نطق تاریخی هست به نظر من جو گیر شد البته دفعه اول نیست و بار اخر هم نیستش ما باید عادت کنیم به این افاضات

  16. kouroosh گفت:

    اقای بزرگواری
    من یک بختیاری هستم از شهر اهواز
    متاسفانه سخنان شما در مجلس و بکار بردن کلمه گرز لری و …. باعث شرمساری و سرافکندی ما شده است
    از شما خواهش میکنم بهر روش که صلاح میدانید از قوم بزرگ و بافرهنگ لر وبختیاری این لکه ننگ را پاک و از همه عذرخواهی کنید . شاید کمی باعث ارامش قوم شود . در پایان از شما میخواهم در سخنان و افکار خود نامی از قوم نبرید و بیش از این باعث شرمساری همگان نشوید .

  17. ناشناس گفت:

    ابروی همه را برد از مردم شریف کهکیلویه و بویر احمد بیعد بود که یک فرد بیسواد و بی ادب را به مجلس بفرستد ، کهکیلویه و بویر احمد مهد ملک حسینی هاست 

  18. یازهرا گفت:

    توزیع انواع چماق ..اداری کشاورزی فرهنگی تجاری..اموزشی وغیره..دهدشت خیابان جهاد دفتر بزرگواری….

  19. لر گفت:

    ابوموسي اشعري زمان هم آمد

  20. لر ساده لوح گفت:

    بزر گواري هر چه گفت خوب يابد ،حقيقت تلخ اين مرزوبوم را بيان كرد .اصلا سياست يعني همين ،اهدافت را پيگيري كني گاهي به نرمي گاهي به تندي،اما يك سوال چرا عذر خواهي كند خودش ياديگري بجاي او،اگر مجلس جاي سياسيون است در صورت اشتباه يك نماينده طيف سياسي همان نماينده عذرخواهي كند.اماعذر خواهي نماينده هم استاني به اين معنااست كه مجلس بيشتر ازانكه براساس جناحبندي سياسي عمل كند،بيشتر براساس قوميت وطايفه گري عمل ميكند.حالا اگر براساس طايفه واقوام عمل كند نمايندگان مادركجا قرار دارند .اما اگر سياسي عمل كند كه واويلا ،نماينده اي كه عليه هاشمي امضائ ميكند درستاد ولايتي ميچرخد ازوزير تند روحاني دفاع ميكند كجا قرار ميگيرد.حزب باد بودن بدترين حالت ممكن درسياست است.اگر به مباحثات مجلس دقت كنيد،افرادي كه گذشته شفافي درموضعگيري سياسي ندارند درهيچ طيفي جاي ندارند ،افرادي كه باري به هرجهت فقط ميخواهند نماينده باشند،اهداف خيرخواهانه اي ندارند.اما حرف اخر افرادي كه درطي ساليان گذشته ازطرف دوجناح غالب سياسي كشور بعنوان چپاولگر بيت المال معرفي گرديده اند انهم درطول شانزده سال پياپي والان تمام قد باتمام اعضاي خانوادشان حتي پيرزنان بالاي هفتاد سالشان در مجلس تحليف همچون قيم اين مردم حاضر ميشوند ،وبمانند خانواده قجري افاده ميفروشند بايد ازمردم عذر خواهي كنند،يا بزرگواري فلك زده ،كه لربودنش معناي سادگي را تداعي ميكند. من كه نميدانم

  21. بی طرف گفت:

    اینها همش از بی سوادیه متاسفانه…

  22. morvarid pars گفت:

    حرفش متین نبوده ولی واقعآ آقای زنگنه با مهدی هاشمی بزرگترین مافیایی نفت رو راه انداخته بودن از این دزدی ها بی اندازه آدم بهش فشار میاد یادتون هست 8سال پیش احمدی نژاد یه موی سفید نداشت اما حالا تمامش سفید شده
    شکمباره سیر چه بزرگوارنه قحطی زده را اندرز می دهد که تیرها گرسنگی را تاب آورد
    شاید ما هم جای اون باشیم بدتر کنیم…

  23. لر یهمئی گفت:

    هرچه کامنت های دوستان را خواندم بحز نویسنده مقاله ، هیچکدام دو دقیقه به حرفها و رفتار اقای بزرگواری عاقلانه فکر نکردین بعد نظر بدین . او سادگی به کار برد شاید خوب حرف نزد ولی همه اش در دفاع از مردم محروم و استان ثروتمند ! ما بود چرا همه جوگیر میشین و یه ذره هم حق به این انسان ساده دل و نماد واقعی ما ( سادگی و صداقت ) ندادین . او اشتباه کرد ولی اشتباهش واقعیتی است که وجود داره چرا دوستانی که ایت همه به قباشون برخورده یه ذره به فرهنگ سازی توی این استان حساسیت نشون ندادن که حالا اینطوری داغ کردن . توی کدوم شهراستان هنوز که هنوزه چماق حرف اول را نمیزنه ؟چرا حساسیت دوستان برای فرهنگسازی نمیاد بالا ! کاش ………

    • تویی که میشناسمت.. گفت:

      عزیزم چماق که نباید حتما یک وسیله یا شیع باشه.
      چماق اصلی رو شما بهمیی ها توسر استان زدید با این انتخابتون.

  24. سیدمحمود گفت:

    هروقت میخای یه چیزی رانابود کی-ازش دفاع بدکن

    • م.م گفت:

      شما نمیدونید مملکت چه خبره ، بزرگواری تنها به زبان از حقی سخن گفت که شما دادگاه نمایشی آن را باور کردید 

  25. اكبر از چرام گفت:

    در جواب :يك كهكلويه اي اين همه سال عرض ارادت كردي به اقايان هاشمي وخاتمي چي شد كه بازم قربون بلاشون ميري ;  پسر خوب اينها وظيفه شونه كه به مردم خدمت كنن انقلاب مال مردمه ارث پدري هيشكي نيست به نظر من هم بزركواري خوب نتونس حرف بزنه ولي ازگفتنه حقيقت نبايد ترسيد واين يعني انقلاب

  26. عسل گفت:

    واقعاکه ابروخودشو استان وشهرستانشو برد

  27. مهدی گفت:

    تو هم مثل اون کوته فکری

  28. نیلوفر گفت:

    واقعا باید برای تعدادی ازنمایندگان مجلس کلاس ادب و نزاکت گذاشت این ها نه تنها نماینده یک شهر یا استان یا منطقه در کشوره ما هستن بلکه نماینده ملت ایران در دنیا هستن این طور حرف زدن در مجلس به عنوان یک نماینده نه تنها پسندیده نیست بلکه وجهه ملت بافرهنگ مارو در دنیا خراب میکنه من به عنوان یک ایرانی از امثالی از نمایندگان که با ابروی یک قوم بازی میکنند خجالت میکشم

دیدگاه شما