سه شنبه 6 تیر 1391 - 19:36

مشروح جلسه تاسف برانگیز مجلس

جلسه علنی امروز مجلس در مورد اعتبار‌نامه‌ها بخصوص اعتبار نامه ایرانپور نماینده مردم مبارکه بود.

به گزارش بویر نیوز به نقل از فارس، جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی صبح امروز(سه‌شنبه) 6تیرماه ساعت 9:16 دقیقه با حضور 225 نفر از نمایندگان و به ریاست حجت‌الاسلام سید محمد حسین ابوترابی‌فرد نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

*کمیسیون تحقیق اعتبار‌نامه ایران‌پور را تائید کرد

اولین دستور جلسه علنی صبح امروز نمایندگان بررسی اعتبارنامه علی ایران‌پور منتخب مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی بود.

حجت‌الاسلام سید حسن ابوترابی فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی امروز مجلس اظهار داشت: مجلس امروز راس ساعت 8:15 عدد رسمی داشت.

وی در عین حال افزود: همکاران در مورد بعضی از مسائل مرتبط به اداره مجلس با هم گفت‌وگو و مذاکراتی را داشتند که در جلسه غیرعلنی به بحث گذاشته شد.

ابوترابی‌فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین طی سخنانی در صحن علنی مجلس با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با نمایندگان مجلس نهم، اظهار داشت: سخنان حکیمانه رهبر معظم انقلاب در آغاز فعالیت‌های مجلس نهم نقش راهی را فرا روی نمایندگان تعریف کرد که آراسته بر ارزش‌ها و کمال است.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری رفتاری را برای مجلسی‌ها مشخص کردند که به سوی حیات طبیه و قله‌های بلند و مجلسی با کارنامه‌های درخشان و برتر از ادوار گذشته حرکت کند.

ابوترابی‌‌فرد با بیان اینکه ریاست مجلس و هیئت رئیسه و روسای کمیسیون‌های تخصصی و آحاد نمایندگان باید به تعامل نظر و نقد رفتار یکدیگر بپردازند گفت: نمایندگان باید طوری به نقد یکدیگر بپردازند که در چارچوب‌های آموزه‌های قرآنی باشد و مجلس نهم را به یک نماد برجسته از مجلسی مقتدر تبدیل کنند.

نایب رئیس اول مجلس تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانات خود با نمایندگان مجلس نهم به چند حوزه اشاره داشت که حرکت نمایندگان در جهت ارزش‌های رفتاری و اخلاقی خود از جمله این تاکیدات است.

وی خطاب به نمایندگان گفت: باید در حوزه رفتار تا می‌توانیم هزینه‌های خود را به حداقل کاهش دهیم و با طبقات متوسط جامعه هم سطح باشیم و از تمتعات بکاهیم و برای تبدیل شدن به یک انسان زنده یکدیگر را یاری کنیم.

ابوترابی ‌فرد حوزه دیگر از باید و نبایدهایی که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند را حضور سیاسی موثر نمایندگان در کشور، جهان و منطقه دانست و اظهار داشت: منطقه امروز به یکی از جنجالی‌ترین مناطق تبدیل شده و بازگشت به اسلام و رویارویی با استکبار جهانی از رویدادهایی است که در منطقه خاورمیانه به چشم می‌خورد و نمایندگان مجلس می‌توانند از ظرفیت مجلس حضور سیاسی خود را در کشور و منطقه و جهان ارتقاء بخشند.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی افزود: حوزه سوم بیانات رهبر معظم انقلاب تاکید بر افزایش کارایی مجلس و مجلس زنده و سالم و پویا بود که در جهت تصویب قوانین ضروری، مفید، پاسخگو به نیازهای واقعی جامعه مرتبط با ظرفیت‌های نظام که امکان اجرا را برای دولت فراهم می‌آورد.

وی اظهار داشت: تبدیل کردن صحن علنی و کمیسیون‌های تخصصی به حضور مفید و موثر نمایندگان از تاکیدات دیگری بود که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند.

ابوترابی‌فرد افزود: در جلسه بعد از ظهر دیروز روسای کمیسیون‌ها با عزم و اراده جدی برای تبدیل کردن کمیسیون‌های تخصصی به اتاق فکر مجلس اهتمام لازم را انجام دادند.

عضو هیئت رئیسه مجلس از نمایندگان ملت خواست علی‌رغم ماموریت‌های و وظایفی که به آنها محول می‌شود حضور منظم در صحن علنی مجلس و کمیسیون‌های تخصصی متبوع‌شان داشته باشند.

وی با بیان اینکه به گفته رهبر انقلاب مجلس جای گفت و گوهای حکیمانه و خردمندانه است تاکید کرد: امروز در دستور کار بررسی اعتبارنامه چند نفر از منتخبان ملت است. بنابراین در صحن امروز مجلس این گفت و گوهای حکیمانه را به نمایش بگذاریم و سعی کنیم وقتی یک نماینده حرف می‌زند سخنان وی را قطع نکنیم و شان مجلس و قانونگذاری را پایین نیاوریم.

بر همین اساس عبدالرضا عزیزی سخنگوی کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی گفت که اعتبارنامه ایرانپور در جلسه مورخ 21/3/91 در کمیسیون تحقیق مورد رسیدگی قرار گرفت و با اکثریت آرا تصویب شد.

*شعبه 13 همچنان معترض

بعد از آن جعفری سخنگوی شعبه 13 که به اعتبارنامه ایرانپور معترض بود بر اساس ماده 70 آئین‌نامه داخلی مجلس پشت تریبون حاضر شد و اظهار داشت: در شعبه دو سری از ادله در مورد آقای ایرانپور مورد بررسی قرار گرفت؛ یک سری مستنداتی بود که شورای نگهبان در مورد آنها اظهار نظر کرده بود که به ما مربوط نمی‌شد و یک سری دیگر هم مستنداتی بود که شورای نگهبان ندیده بود.

وی ادامه داد: آنچه باعث شد شعبه با رای گیری مخفی رای به رد اعتبارنامه ایرانپور بدهد، این بود که در دادگاه مبارکه وی محکومیت جزایی پیدا کرده بود که این رای در مورخ 27/3/91 هم در دادگاه تجدید نظر تائید شد.

جعفری گفت: مطلبی که ما می‌گوییم مستند به احکامی بود که بعد از انتخابات دادگاه صالحه تائید کرد و شورای نگهبان و هیئت نظارت هم آنها را ندیده بود.

**تذکر نمایندگان به اعتبار‌نامه‌ها

* توکلی: اگر حق اعتراض به اعتبار‌نامه را ندارم پس چرا از من دعوت کردید

در ادامه احمد توکلی در جریان بررسی اعتبارنامه علی ایرانپور منتخب مردم مبارکه طی تذکری به ماده 70 آئین‌نامه داخلی استناد کرد و اظهار داشت: آقای فرهنگی در ابتدای جلسه ضمن اعلام برنامه گفتند که طبق برداشت رئیس بر اساس ماده 70 اعتبارنامه کسانی که توسط شعبه تائید می‌شود، معترض حق ندارد در مورد آن صحبت کند که این موضوع اشکال دارد.

وی با بیان اینکه استناد به رویه قضایی به تنهایی برای رد یا تائید اعتبارنامه نمایندگان درست نیست، افزود: به طور مثال در مجلس اگر کمیسیون تخصصی پیشنهادی را رد کند، آن پیشنهاد در تلفیق هم قابلیت بررسی دارد و اگر تلفیق هم آن را رد کرد، می‌توان آن را در جلسه علنی مورد بررسی قرار داد و مصادیقی از این دست برای این مسئله وجود دارد که می‌توان به آنها استناد کرد. بر این اساس تنها استناد به رویه قضایی را درست نمی‌دانم.

توکلی با اشاره به مفاد ماده 70 آئین نامه داخلی مجلس گفت: به نظر می رسد رئیس جلسه (ابوترابی‌فرد) اصرار دارد که اعتبارنامه کسی مورد اعتراض واقع نشود هر چند که این موضوع شاید از روی خیر خواهی باشد ولی این رویه درست نیست.

توکلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: روز گذشته سه نامه برای من آمده بود که بر اساس آن از من خواسته شده بود برای بررسی اعتبارنامه‌های آقایان برومند، موسوی‌نژاد و ایرانپور در جلسه علنی امروز حضور پیدا کنم.

ولی ظاهرا امروز هیئت رئیسه به این نتیجه رسیده که من نباید حرف بزنم و اعتراضم را بیان کنم که این رویه درست نیست.

ابوترابی فرد در پاسخ به تذکر توکلی به پشت تریبون آمد و گفت: بر اساس آئین‌نامه مدیر جلسه بر اساس برداشتش عمل می‌کند؛ ضمنا باید از شما و معترضین دعوت شود چرا که حداقل می‌توانید بگویید که هنوز هم معترضید.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: روز گذشته خدمت رؤسای کمیسیون‌های تخصصی جلسه‌ای داشتم برای اینکه برداشت خودم از آئین‌نامه را مورد نقد قرار دهم که در این جلسه هم اکثر اعضا نظر من را تائید کردند و بعد از آن هم امروز این مسئله را در جلسه غیرعلنی عنوان کردم.

وی اضافه کرد: برداشت من از دو ماده 65 و 70 در مورد رسیدگی به اعتبارنامه‌ها این است که با توجه به اینکه نهادی مثل شورای نگهبان کارنامه افراد را بررسی می‌کند و نگاهش احراز صلاحیت است، ما هم باید آن نگاه را تائید کنیم.

نائب رئیس مجلس اظهار داشت: آئین‌نامه داخلی هم می‌گوید که ما در مجلس به مسائلی که در شورای نگهبان رسیدگی شده کاری نداریم و مواردی که در این شورا بررسی نشده، مجلس در مورد آن تصمیم‌ گیری کند.

*نادران: کاش جلسه غیر علنی امروز علنی بود؛ مردم غریبه نبودند

الیاس نادران منتخب مردم تهران نیز سکوت اختیار نکرد و طی تذکری در جریان بررسی اعتبارنامه‌ علی ایرانپور منتخب مردم مبارکه در مجلس اظهار داشت: ای کاش بحث‌هایی که در جلسه غیر علنی امروز مطرح شد، در جلسه علنی هم عنوان می‌شد تا ملت ایران غریبه تلقی نشوند.

وی افزود: در فصل مربوط به اعتبارنامه نمایندگان در آئین‌نامه مسیری تعیین شده که هیئت رئیسه به صرف برداشت خودش نمی‌تواند حقوق نمایندگان را ضایع کند.

نادران ادامه داد: آن طور که رئیس جلسه گفت بر اساس ماده 70 صراحتی در آئین‌نامه وجود ندارد که طرح اعتراض صورت گیرد؛ سؤال من این است که در کجای آئین‌نامه گفته که کمیسیون تحقیق از شورای نگهبان استعلام کند.

نادران گفت: براساس ماده 70 اخذ رای نسبت به اعتبارنامه مورد اعتراض مخفی خواهد بود لذا باید این اخذ رای انجام شود که این موضوع مقدماتی دارد که شنیدن ادله معترضین یکی از این مقدمات است.

وی این سؤال را عنوان کرد که اگر بنده به این دلیل که کمیسیون تحقیق اعتبارنامه‌ای را تصویب کرده حق سخن گفتن ندارم، حضورم در جلسه چه وجهی دارد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد برای دومین بار در پاسخ به نادران ضمن بیان مطالبی که در پاسخ به تذکر توکلی گفته بود، گفت که  ما باید نظر شورای نگهبان را دریافت کنیم و راهی جز استعلام نداریم.

وی افزود:‌ آئین‌نامه را می‌شود به دو صورت نگاه کرد هم به صورتی که شما نگاه می‌کنید و هم نظری که ما داریم.

نادران: ایرانپور متهم به سرقت چک و غصب عناوین علمی است

الیاس نادران دوباره طی سخنانی در اعتراض به اعتبارنامه ایرانپور منتخب مردم مبارکه در خانه ملت به پشت تریبون آمد و اظهار داشت: از اینکه مجبورم طبق وظیفه قانونی، دینی و شرعی به اعتبار‌نامه یک منتخب اعتراض کنم متاسفم و پیشاپیش از مردم شریف مبارکه عذر می‌خواهم.

وی با بیان اینکه ایراداتی به اعتبار‌نامه آقای ایرانپور مطرح است گفت: اگر برای اعتبارنامه بنده یکی از ایرادات وجود داشت، خودم از حضور در انتخابات منصرف می‌شدم تا کار به اینجا نرسد.

نادران با ذکر این نکته که ما با شخصی مواجه هستیم که دارای 2 سابقه کیفری سرقتی است، تصریح کرد: آقای ایرانپور محکوم به سرقت چک و نیز مرتکب غصب عناوین علمی شده است.

وی افزود: بنا بر مستندات موجود، حکم نهایی دادگاه تجدید‌نظر استان، آقای ایرانپور را به سه ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم کرده و این حکم قطعی است و آقای ایرانپور هنگام ثبت‌نام برای انتخابات مجلس نهم از این موضوع مطلع بوده و به او این حکم ابلاغ شده است ولی آقای ایرانپور به این موضوع اعتنایی نکرده است.

به گفته وی محکومیت فوق موجب سلب صلاحیت منتخب می‌شود و باید دانست که ترجیحی در عدم صلاحیت محکوم به سرقت برای ایرانپور نیست و این موضوع نه برای مجلس بلکه برای همه روشن است.

این منتخب مردم تهران در مجلس نهم در ادامه سخنانش تاکید کرد: هیچ سازمان یا نهادی چنین فردی را حتی برای خدمت پاره وقت نیز نمی پذیرد، کدام سازمان حتی برای نیم ساعت نه برای 4 سال، چنین فردی را برای خدمت می‌پذیرد و حاضر است اموالش را در اختیار یک سارق قرار دهد؟!

وی با تاکید بر اینکه نص سرقت گناه کبیره است، تصریح کرد: همین موضوع موجب سلب صلاحیت آقای ایرانپور می‌شود، چرا که التزام عملی به اسلام از معیارهای منتخبین مجلس است؛ در تاریخ 27 اسفند‌ماه سال 90 یعنی دو هفته بعد از برگزاری انتخابات مجلس نهم، آقای ایرانپور که خودش را نماینده می‌دانست، از شاکی رضایت می‌گیرد و از دادگاه خواستار تبدیل حبس تعزیری به جزای نقدی می‌شود که دادگاه نیز با این درخواست ایرانپور موافقت می‌کند؛ این تغییر مجازات تغییری در عنوان اتهام ایجاد نمی‌کند.

«آقای ایرانپور یک سارق بوده که دارای محکومیت کیفری است و رقبای آقای ایرانپور بعد از برگزاری انتخابات به دلیل سوءاستفاده ایرانپور از عناوین علمی، به دادگاه شکایت می‌کند که دادگاه نیز این موضوع را پیگیری و استعلام کرده و مشخص می‌شود که هر 4 عنوان علمی اعلام شده توسط ایرانپور نادرست است، به عنوان مثال آقای ایرانپور اعلام کرده که دارای مدرک دکترای پیراپزشکی است اما پس از استعلام از دانشگاه مورد ادعای ایرانپور مشخص می‌شود که اصلا چنین رشته‌ای در دانشگاه مزبور وجود ندارد و این عنوان اساسا جعلی است؛ آقای ایرانپور همچنین در جریان برگزاری انتخابات مجلس نهم اعلام کرده که مدرک مهندسی شهرسازی از دانشگاه پیام نور دارد اما پس از استعلام از دانشگاه مورد نظر مشخص می‌شود که آقای ایرانپور در نیم سال اول سال 90_ 91 در مقطع کارشناسی مهندسی شهرسازی در دانشگاه پیام نور ثبت‌نام کرده و اکنون تنها 5 واحد درسی را در این دانشگاه گذرانده است و فارغ‌التحصیل نیست و باید بگویم که در نیمه دوم سال 90 _ 91 نیز ثبت نام نکرده است.»

نادران با یادآوری اینکه به دلیل سوءاستفاده از عناوین علمی، برای آقای ایرانپور کیفر‌خواستی صادر شده و دادگاه او را محکوم کرده است، گفت: التزام عملی به قانون که معیار اول انتخابات شوندگان است، توسط آقای ایرانپور نقض شده است و با وجود این قراین این مسئله کاملا روشن است.

این منتخب مجلس نهم ادامه داد: در جلسه غیرعلنی آقای ابوترابی از قول سخنگوی شورای نگهبان گفت که به آقای ایرانپور تذکر داده شد که از این عناوین استفاده نکند و دیگر استفاده نکرد، باید بگویم آقای ایرانپور نه تنها از این عناوین علمی استفاده کرد بلکه بعدا نیز اصرار بر داشتن این عناوین کرد؛ آقای ایرانپور در تاریخ 11 اردیبهشت 1391 به 6 ماه حبس به دلیل جرایم فوق یعنی استفاده غیرمجاز از عناوین علمی محکوم می‌شود.

نادران با انتقاد شدید از سوءاستفاده ایرانپور از حق اعتراض به اعتبارنامه منتخبین ملت در مجلس، گفت: این سوءاستفاده از حق قانونی توسط ایرانپور به شکل غیرشرعی انجام شد چرا که ابتدا به ساکن آقای ایرانپور اعتراضی نداشت و در اقدام واکنشی به اعتبار‌نامه منتخبین تهران اعتراض کرد، این اقدام آقای ایرانپور با قانون مغایرت دارد و اقدام آقای ایرانپور به منافع عمومی زیان وارد کرد.

«وقتی آقای ایرانپور به اعتبارنامه بنده و آقای توکلی و 25 تن از منتخبین تهران اعتراض می‌کند، آنها را از اعمال حق نمایندگی محروم می‌کند، در مورد آقای باهنر و ابوترابی فرد شاهد بودیم که وقتی می‌خواستند برای عضویت در هیئت رئیسه مجلس کاندیدا شوند، چه مشکلاتی پیش آمد.»

نادران با تاکید بر اینکه بنده نسبت به این اقدام آقای ایرانپور (اعتراض به اعتبار‌نامه منتخبین تهران در مجلس نهم) اعلام جرم می‌کند و از آنجایی که این یک جرم عمومی است، نیازی به شکایت ندارد و دادستان می‌تواند آن را پیگیری کند، گفت: برخی وساطت کردند که ایرانپور جوان بوده و اشتباه کرده و خواستار کوتاه آمدن ما بودند اما باید بگویم مگر این حق شخصی ماست که ببخشیم و کوتاه بیاییم؟! آقای ایرانپور توبه نکرده است؛ او به دلیل خلاف‌گویی‌های مکرر مرتکب گناه کبیره شده و در کنار گناه کبیره سرقت فاقد معیارهای لازم و التزام عملی به اسلام است.

وی با بیان اینکه سرقت چک به روشنی مصداق غصب اموال دیگران است و یکی از بارز‌ترین مصادیق غصب، سرقت است، تصریح کرد: حبس 6 ماهه برای جرم سوءاستفاده از عناوین علمی به جزای نقدی تغییر یافته بنابراین ارتکاب جرم توسط دادگاه محرز دانسته و تائید شده است، بنابراین سابقه کیفری آقای ایرانپور مسلم است چرا که هم سارق بوده و هم عناوین علمی را غصب کرده است.

نادران در خاتمه گفت: بر اساس مطالب بیان شده دلیلی وجود ندارد که مجلس در مورد اعتبارنامه آقای ایرانپور کوتاه بیاید و بهتر است نمایندگان در رای به اعتبارنامه ایرانپور، حیثیت و ارکان مجلس را حفظ کنند.

*توکلی: موضوع مرحوم کردان در مورد آقای ایرانپور صادق است

احمد توکلی طی سخنانی به عنوان دومین معترض به اعتبارنامه علی ایرانپور منتخب مردم مبارکه در خانه ملت، اظهار داشت: مجلس استیضاح آقای کردان وزیر کشور دولت نهم را به دلیل مشکلی که در مدرک وی وجود داشت، مورد بررسی قرار داد و آقای کردان از این استیضاح، رای منفی گرفت اما باید بگویم که خیلی سریع‌تر از موضوع آقای کردان در مورد آقای ایرانپور صادق است.

وی با بیان اینکه بنده خوشحال نیستم که به اعتبارنامه یک منتخب اعتراض می‌کنم گفت: آیا شما می‌خواهید به کسی که می‌تواند یک وزیر را به پایین بکشد اما همان عیب را دارد، رای دهید؟!

توکلی با بیان اینکه آقای ایرانپور از 3 عنوان علمی به ناحق استفاده کرده و محکوم شده است، تصریح کرد: این حکم درباره آقای ایرانپور به وسیله پرداخت جزای نقدی صادر شده است.

توکلی بر همین اساس یادآور شد: آیا قرار است نماینده‌ای که می‌خواهد وزیری را پایین بکشد، خودش بدتر از وزیر باشد؟! شما برای مردم چیزی خواستید که برای خودتان نمی‌خواستید.

منتخب مردم تهران در مجلس نهم در بخش دیگری از سخنانش به آیاتی از سوره مبارکه توبه اشاره و تصریح کرد: در سوره توبه در قرآن آمده است که برخی افراد را طرد می‌کنند اما بر سر برخی افراد دست می‌کشند.

وی همچنین متذکر شد: ما در اینجا به 2 حکم قطعی دادگاه جمهوری اسلامی ایران استناد کردیم و به خلاف‌گویی‌های آقای ایرانپور استناد کردیم و سخن گفتیم؛ اگر آقای ایرانپور توبه کرده است، به او رای دهید هرچند که الان دیگر فایده‌ای ندارد که آقای ایرانپور توبه کند.

توکلی در خاتمه با بیان اینکه وظیفه دینی و انقلابی خودم دانستم که در این زمینه صحبت کنم، گفت: امام خمینی (ره) فرمود «اعتبارنامه فردی که تخلفاتی مرتکب شده را رد کنید».

*حیدر‌پور: اشتباه ایرانپور را نادیده بگیریم

پس از سخنان توکلی ، حیدر‌پور به عنوان موافق برای حمایت از ایران‌پور نماینده مبارکه به جایگاه آمد و در پشت تریبون قرار گرفت و گفت: دغدغه دو بزرگوار یعنی آقایان توکلی و نادران که می‌خواهند بر اساس فرمایش رهبری و امام عمل کنند درست است ولی باید توجه کنند که فرمایش امام شامل حامل ایران پور نمی‌شود.

وی افزود: هر دو حکم محکومیت در شورای نگهبان استان در مورد ایران پور رسیدگی شد و نظر هم در مورد آن اعلام شده است.

حیدر‌پور گفت: متاسفانه 10 دقیقه مانده با پایان وقت اعتراض‌ها به اعتبارنامه ایران‌پور اعتراض شد و وی هم در این مدت کم مجبور شد که به برخی از اعتبار‌نامه‌ها اعتراض کند.

نماینده مردم شهرضا با بیان اینکه به کار بردن برخی کلمات مثل سارق درست نیست اضافه کرد: همانطور که آقایان نادران هم گفت رقبای ایرانپور بعد از انتخابات از وی شکایت کردند که این مسئله طبیعی است.

حید‌رپور با تاکید بر اینکه ما باید به رای مردم احترام بگذاریم ادامه داد: ایران پور جوانی است در سن و سال بچه‌ آخر دکتر توکلی و نادران و اگر اشتباهی کرد باید نادیده گرفت.

وی گفت: حقیقت موضوع این بود زمانی که به پرونده توکلی و نادران از سوی ایرانپور اعتراض شد با ما مشورتی صورت نگرفت و اگر با ما مشورتی کرد می‌گفتیم که این کار را انجام ندهد.

حید‌رپور اظهار داشت: به هر حال اعتراضی صورت گرفت و به کمیسیون تحقیق رفت و ما در کمیسیون تحقیق بعد از شنیدن ادله طرفین و بررسی مستندات شورای نگهبان پرونده را از تحقیق به صحن علنی آوردیم.

وی با بیان اینکه حیف است وقت مجلس در خصوص مسائلی که قبلا بررسی شده گرفته شود، افزود: حکمی که در مورد ایرانپور داده شده تبدیل به جزای نقدی شده است.

حیدرپور گفت: محکومیت کیفری ایرانپور منتفی شده و شامل حال وی نمی‌شود.

بعد از سخنان حیدر‌پور هئیت رئیسه مجلس از ایران پور خواست تا به پشت تریبون مجلس بیاید و در 28 دقیقه از خود دفاع کند، نماینده مردم مبارکه بدون هیچ اشاره ای در خصوص احکام کیفری و مالی خود در دادگاه اظهار داشت: در سال 79 در رشته دکترای حرفه‌ای دامپزشکی در دانشگاه شهرکرد قبول شدم و در سال 85 همزمان با تحصیل در رشته دکترای دامپزشکی به صورت غیرحضوری در رشته حقوق دانشگاه پیام نور شرکت کردم و اکنون نیز با پاس کردن دو واحد دیگر مدرکم را از این دانشگاه می‌گیرم.

وی افزود: 13/4/91 نیز امتحانات این دو واحد را پشت سر خواهم گذاشت.

منتخب مردم مبارکه افزود: در 30/6/88 مدرکم را دریافت کردم و دو روز بعد در تاریخ 1/7/88 در مقطع کارشناسی ارشد علوم سیاسی در دانشگاه شهرضا پذیرفته شدم.

ایرانپور با اشاره به نامه صادر شده از سوی حراست دانشگاه گفت: نامه‌ای مورد استناد کمیسیون تحقیق و شعبه رسیدگی‌کننده اعتبارنامه قرار گرفته است که در نامه عنوان شده است که بنده در یک ترم، پنج واحد پاس کردم در صورتی که این موضوع صحت ندارد. اگر اینطور باشد پس واحدهای پاس شده دروس عمومی‌ام چه شده است؟ باید تاکید کنم که واحدهای تئوری بنده تمام شده و فقط پایان‌نامه‌ام برای دفاع باقی مانده است.

وی تاکید کرد: رییس دانشگاه یا مسئول واحد آموزش دانشگاه باید در خصوص تعداد واحدهای سپری شده‌ام توضیح دهد ولی به جای این دو قسمت، نامه‌ای از سوی واحد حراست دانشگاه صادر شده است که وقتی این موضوع را پیگیری کردم متوجه شدم این کار از سوی نماینده سابق شهرستان که خود سابقا در همین دانشگاه تحصیل کرده است انجام شده است اما در مجلس به نامه‌ای که از سوی حراست دانشگاه صادر شده، استناد شده است و به نامه ریاست دانشگاه استناد نشده است.

منتخب مردم مبارکه تصریح کرد: با هزینه ناچیزی در رقابت‌های انتخاباتی وارد شدم و حتی پس از انتخابات ماشین‌ام را فروختم تا نشان دهم به ساده‌زیستی اعتقاد عملی دارم.

ایرانپور تصریح کرد: بیش از این قصد اطاله کلام ندارم و مجلس درباره اعتبارنامه بنده تصمیم‌گیری خواهد کرد.

دفاعیات ایران‌پور که خاتمه یافت نمایندگان برای رای به اعتبار‌نامه نماینده مبارکه آماده شدند ابوترابی‌فرد در خصوص برگه‌هایی که بین نمایندگان توزیع می‌شد گفت که کارت های سفید نشانه رای به اعتبار نامه آقای ایران‌پور است و کارت های زرد و کبود هر دو به منظور عدم رای به اعتبار‌نامه در نظر گرفته شده است که مبنا کارت‌های سفید است.

نتایج رای مشخص نشده بود که ابوترابی فرد از عبدالرضا عزیزی دعوت کرد تا در خصوص اعتبار نامه حبیب برومند  گزارش کمیسیون تحقیق را قرائت کند.

عبدالرضا عزیزی، سخنگوی کمیسیون تحقیق، اعلام کرد که اعتبارنامه برومند در جلسه 21 خرداد این کمیسیون با اکثریت آرا تایید شده است.

پس از ارائه گزارش سخنگوی کمیسیون تحقیق، کارت‌های سفید و کبود برای اخذ رای نمایندگان در خصوص اعتبارنامه برومند بین نمایندگان توزیع شد که با مطول شدن جلسه علنی، محمدحسن ابوترابی‌فرد، ریاست جلسه، اعلام کرد که این کارت‌ها کان‌لم‌یکن تلقی می‌شوند که بر این اساس، بررسی اعتبارنامه منتخب مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار به جلسه علنی فردا موکول شد.

*تذکرات نمایندگان در خصوص اعتبار‌نامه برومند

اولین تذکر را توکلی منتخب مردم تهران ارائه داد و خطاب به ابوترابی‌فرد که امروز در نبود لاریجانی ریاست مجلس را بر عهده داشت، گفت: امروز کار زشت و یک بدعت در مجلس در حال وقوع بود که حرف نمایندگان را ضایع می‌کند؛ آقای رئیس شما می‌خواهید حق اعتراض را از نمایندگان سلب کنید شما با چه استنادی حق معترضین را سلب می‌کنید؛ شما از سکوت ماده 70 استفاده می‌کنید و حرف من را سلب می‌کنید.

توکلی گفت: بر اساس ماده 120 تصویب اعتبارنامه نمایندگانی که اعتبارنامه‌های آنها به کمیسیون تحقیق ارجاع شده باید رای گیری شود.

وی از هیئت رئیسه مجلس خواست جلسه علنی مجلس را غیر علنی کنند تا مطالبش را در مورد برومند بگوید و بعد نمایندگان رای خود را اعلام کنند.

ابوترابی‌فرد در پاسخ به توکلی گفت: آئین‌نامه نسبت به بیان اعتراض معترضین ساکت است و‌ جایی که شعبه اعتراض ندارد آئین نامه زمینه‌ای را برای اعتراض معترض پیش بینی نکرده است.

در ادامه طباطبایی یکی دیگر از نمایندگان مجلس طی اخطاری با استناد به اصل 73 قانون اساسی اظهار داشت: در حال حاضر کارت‌ها برای رای نمایندگان در مورد اعتبارنامه برومند توزیع شده؛ ما نمی‌دانیم که در پرونده این منتخب چه چیزی وجود دارد که در مورد آن رای دهیم،‌این چه طرز رای گیری است. ما باید اظهارات را استماع کنیم چرا که با علم غیب نمی‌شود رای داد.

همچنین پورمختار هم طی تذکری در صحن علنی مجلس گفت: نمایندگان در حال حاضر در خلا تصمیم گیری می‌کند.

وی افزود: شعبه 13 که باید دلایل رد اعتبارنامه را توضیح می‌داد این کار را انجام نداد حداقل کمیسیون تحقیق می‌توانست در بحث اثباتی بیشتر توضیح دهد لذا به نظر من روند کنونی به ضرر ایرانپور طی شد و اگر برای بقیه هم این روند باشد، به ضرر آنها خواهد شد.

همچنین آصفری طی تذکری با استناد به ماده 70 گفت: مشکلی در این ماده وجود دارد؛ در حال حاضر ما هیچ اطلاعاتی در مورد پرونده برومند نداریم لذا خواهش می‌کنم جلسه غیر علنی باشد تا معترضین مسائل خود را بگویند تا با ما چشم باز تصمیم‌گیری کنیم.

همچنین مهرداد لاهوتی طی تذکری اظهار داشت: چون بحث جلسه غیر علنی مطرح شد، به ماده103 اشاره می‌کنم بر اساس این ماده چنانچه 10 نفر از نمایندگان درخواست دهند می‌توانیم جلسه غیرعلنی داشته باشیم.

عزت‌الله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل طی تذکری آئین‌نامه‌ای در صحن علنی گفت که اصل بر برائت است؛ این که یک آقایی یک کلمه می‌گوید اعتراض دارم طرف مقابل است که باید بدنبال موضوع برود.

وی با بیان اینکه تفسیر رئیس جلسه از آئین‌نامه درست است، گفت: یک بار بیشتر نمی‌توان به اعتبارنامه‌ها اعتراض کرد.

کاتب دیگر نماینده مجلس هم طی اخطاری گفت: ما سوگند یاد کرده‌ایم که رعایت امانت را بکنیم و به آن پایبند باشیم.

وی افزود: ماده 70 آئین نامه مشخص است؛ من پیشنهاد می‌کنم برای کسانی که کمیسیون تحقیق آنها را تائید کرده، رای گیری نکنیم، جایی که شعبه و کمیسیون تحقیق اعتبارنامه‌ای را تصویب کرده باید نظر کمیسیون تحقیق اعمال شود. همچنین سید هادی حسینی دیگر نماینده مجلس هم طی تذکری گفت: نزدیک سه ساعت است که وقت مجلس را به حرف‌ها و بحث‌هایی که ضرورت ندارد گذراندیم؛ باید در مجلس شرایطی را فراهم کنیم که انتظارات مردم برآورده شود.

زهره طیب زاده نماینده مردم تهران نیز طی اخطاری مدعی شد که عبدالرضا عزیزی سخنگوی کمیسیون تحقیق هنگام رای‌گیری در مورد اعتبار‌نامه ها به نمایندگان سفارش کرده که برگه‌های سفید بیندازید.

وی این حرکت عزیزی را توهین به شعور و شان نمایندگان دانست و گفت که ‌من به آقای عزیزی گفتم شما سخنگوی کمیسیون تحقیق هستید و این رفتار درست نیست. که وی هم گفت شما دروغ می‌گویید اعتبارنامه خود شما در کمیسیون تحقیق رد شده بود و ما آن را تائید کردیم؛ اگر اعتبار نامه من رد شده و دوستان ترحم کردند درخواست می‌کنم که اعتبارنامه‌ام دوباره بررسی شود.

طبیب‌زاده تاکید کرد که آقای عزیز حق توهین به خانم‌ها را در مجلس ندارد.

نادران نماینده تهران نیز با استناد به ماده 65 آئین نامه داخلی مجلس که نحوه رسیدگی به اعتبارنامه‌ها در شعب را مشخص می‌کند، اظهار داشت: شعب وظیفه رسیدگی به اعتبارنامه‌های منتخبین ملت در مجلس را بر عهده دارند.

وی افزود: از این مرحله که عبور کردیم، در کجای آئین‌نامه داخلی مجلس به کمیسیون تحقیق اجازه داده شده که از شورای نگهبان استعلام کند.

نادران همچنین گفت: امروز مجلس نسبت به اعتبارنامه فردی که مورد اعتراض قرار گرفته، رسیدگی کرد. در حالی که عده‌ای از نمایندگان نسبت به محتوای اعتراض هیچ اطلاعی نداشتند بنابر این چه طور مجلس در شرایط اینچنینی برای اعتبارنامه این شخص رای گیری می‌کند؟!

وی با بیان اینکه چنین رای گیری چقدر وجاهت قانونی دارد؟، تصریح کرد: باید به این پرسش پاسخ داده شود که در حال حاضر نمایندگان به چه چیزی رای می‌دهند؟ اگر بنا بر این است که تائیدیه کمیسیون تحقیق مبنای رای گیری باشد، چرا رای می‌گیریم؟ حق معترض در اینجا چه می‌شود؟ ما داریم حق معترض را از او می‌گیریم.

منتخب مردم تهران در خانه ملت در خاتمه گفت:‌از یک طرف رای گیری می‌کنیم اما از سوی دیگر می‌گوییم معترض حق یک کلام سخن گفتن نسبت به محتوای پرونده را ندارد، بنده این تناقض رفتارها را نمی‌فهمم.

در ادامه حجت‌الاسلام سید حسن ابوترابی‌فرد نائب رئیس اول پارلمان که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه را بر عهده داشت،‌گفت: شان کمیسیون تحقیق، تحقیق است.

وی افزود: کمیسیون تحقیق باید بداند که می‌خواهد در چه موردی تحقیق کند. کمیسیون تحقیق باید بداند ادله مورد نظر معترض در شورای نگهبان بررسی شده است یا خیر.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه شان کمیسیون تحقیق انجام همین وظیفه است، تصریح کرد: کمیسیون تحقیق موضوع را بررسی کرده و ادله معترض را در نظر گرفته و بر اساس ادله معترض نظر شورای نگهبان را خواسته است.

نائب رئیس اول پارلمان در خاتمه گفت:‌اگر بنا باشد رای گیری کنیم بایستی کمیسیون تحقیق مسائل کلی را مطرح کند و شعبه نیز همین اقدام را انجام داده است.

*اعتبار‌نامه ایران‌پور تصویب شد

بعد از تذکرات و اخطار‌های نمایندگان هئیت رئیسه به قرائت تذکرات کتبی پرداخت که در اواسط آن نتیجه رای گیری نماینده مبارکه اعلام شد.

نمایندگان مجلس با 150 کارت سفید اعتبارنامه علی ایرانپور نماینده مردم مبارکه را تایید کردند که حدود 105 نفر از نمایندگان هم با رای زرد و کبود که نشان از مخالفت و ممتنع بودن رای آنها داشت، نظرشان را در مورد اعتبارنامه ایرانپور اعلام کردند.

*پایان جلسه علنی مجلس

زنگ پایان جلسه علنی مجلس امروز(سه‌شنبه( ساعت 12:32 دقیق به صدا در امد که ابوترابی فرد پیش از پایان صحن علنی اعلام کرد: در جلسه روز گذشته روسای کمیسیون‌های تخصصی پارلمان اعلام کردم که برای آنکه جلسات کمیسیون‌های تخصصی رأس ساعت 14 آغاز شود، لازم است جلسات علنی مجلس ساعت 12 پایان یابد.

وی افزود: در این صورت نمایندگان فرصت دارند، تا ساعت 14 کارهای لازم مانند اقامه نماز را انجام دهند و آماده حضور در کمیسیون‌های تخصصی در ساعت 14 شوند.

نایب رئیس اول مجلس در خاتمه گفت:‌جلسه بعدی پارلمان فردا(چهارشنبه) 7 تیرماه رأس ساعت 8 صبح با دستور کار ادامه رسیدگی به دستور هفتگی تشکیل می‌شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=6036
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما