دوشنبه 5 تیر 1391 - 10:02

موضع گيري قاطعانه زارعي در موضوع تغييرنام استان

سایت خبری تحلیلی بویرنیوز: نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس گفت: تغییر نام کهگیلویه و بویراحمد محال است.

خبرگزاری فارس: تغییر نام کهگیلویه و بویراحمد محال است

غلام‌محمد زارعی امروز در گفت‌وگو با فارس در یاسوج با گرامی‌داشت یاد و خاطره حماسه پد خندق و حماسه و جانبازی دلیرمردان کهگیلویه و بویراحمدی در کربلای پد خندق ابراز داشت: امروزه در جای جای ایران اسلامی حماسه و دلیرمردی مردم این استان را به نام کهگیلویه و بویراحمد می‌شناسند.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: کهگیلویه و بویراحمد در ادوار مختلف تاریخ حوادث زیادی را به خود دیده و مردم این دیار افتخار آفرینی‌هایی در این دوره‌ها بر جای گذاشته‌اند که همه به نام کهگیلویه و بویراحمد ثبت شده است.

وی این نام را هویت استان دانست و گفت: همان‌گونه که افراد هیچ‌گاه اجازه نخواهند داد هویت اصلی خود را با نام‌ها و اسامی جدید و به دلایل پیش پا افتاده و توجیه‌ناپذیر معاوضه کنند این استان و مردم نیز با آن همه شکوه و عظمتی که در تاریخ داشته‌اند هرگز به تغییر هویت خود راضی و خوشنود نخواهند شد.

زارعی با انتقاد از کسانی که راحتی تلفظ یک واژه را بر همه اصول هویتی و تاریخی یک قوم ترجیح می‌دهند، تصریح کرد: دو ایل بزرگ بویراحمد و کهگیلویه که خود دارای سرشاخه‌های متعددی بوده و با این نام در تاریخ جاودانه شده‌اند هرگز به این تغییر هویت تن نخواهند داد.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در تاریخ همه داشته‌ها و اندوخته‌های مردم این دیار که اعم از حماسه‌ها و رشادت‌ها و زجرها و زحمت‌ها بوده به نام کهگیلویه و بویراحمد ثبت شده که اکنون نباید بدون مطالعه و در نظر گرفتن جمیع شرایط چنین موضوعی را که موضوعیت ندارد در محافل مطرح کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نام زاگرس که عده‌ای روی آن برای تغییر نام استان پافشاری می‌کنند واژه‌ای فراگیر بوده و امروزه تقریبا از بالاترین نقاط شمال غربی کشور تا پایین‌ترین نقاط جنوب شرقی را که امتداد رشته‌ کوه‌های زاگرس بوده، شامل می‌شود.

زارعی با بیان نمونه‌هایی از کار غیر کارشناسی در این زمینه گفت: در برهه‌ای نام برخی استان‌ها تغییر داده شد که پس از مدتی به نام اصلی رجعت شد و در این بین مشکلاتی حادث گردید که امروز باید برای ما تجربه‌ای گران‌سنگ باشد.

وی موضوع کار و اشتغال جوانان و رفع گرانی‌ها را ارجح بر همه موضوعات فرعی دانست و بیان داشت: به جای پافشاری بر امری محال و تغییر هویت‌ها به دنبال برطرف کردن مشکلات مردم باشیم چرا که کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت‌های بی‌شماری برای توسعه و رهایی از محرومیت کنونی دارد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=5952
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. بویراحمد گفت:

    ما با تغییر نام مخالفیم سخت بودن تلفظ اسم استان به دلیل تلفظ کم این اسم درسطح کشور هستش که یه دلیلش کم لطفی مسوولین کشوری ودلیل دیگر آن کم کاری مسوولین بومی می باشد اسم استان ما که از بیشتر اسامی خارجی که هرروزه به گوش می خورد سخت تر نیست.ودر جواب جناب باشتی عرض می شود که حاج زارع نماینده ی مرکز استان هستن ودر ضمن اکر همین مرکز نبود تا ابد الدهر اینجا استان نمی شد اگه نمی دونید برید بیشتر تحقیق کنید.)بویراحمد آنقدر دست به ماشه برد وپای در رکاب فشرد تا از دهستانی استانی آفرید. بهمن بیگی.(پیشنهاد می کنیم اسم استان رو خلاصه کرده وبگذارید استان بویراحمد.

دیدگاه شما