یکشنبه 15 بهمن 1402 - 11:59

آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد قبل و بعد از انقلاب

بویرنیوز– مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت: قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران تنها سه شهر یاسوج، دوگنبدان و دهدشت و 18 روستا استان آب داشتند.

کهگیلویه و بویراحمد پیش از انقلاب 4 حلقه چاه،  2 دهنه چشمه و 5 باب مخزن ذخیره آب در کنار 55 کیلومتر شبکه توزیع و خط انتقال برای تأمین آب مردم وجود داشت.

در دوگنبدان نیز 2 حلقه چاه، 2 باب مخزن ذخیره آب و 46 کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع وجود داشت، دهدشت نیز تنها 1 حلقه چاه، 1 باب مخزن ذخیره آب، 32 کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع  برای مردم فراهم بود.

امید صالحی مدیرعامل آبفای کهگیلویه وبویراحمد به وضعیت استان  قبل و بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: در زمینه سیستم های جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب نیز هیچگونه اقدامی صورت نگرفته بود و این امکان که به نوعی در آن زمان خدمتی لوکس محسوب می شد در اختیار مردم کهگیلویه و بویراحمد قرار نداشت.

وی به توسعه خدمات زیرساختی و حیاتی آب و فاضلاب در بعد از انقلاب اشاره و گفت: 16 شهر استان کهگیلویه و بویراحمد از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون بصورت کامل تحت پوشش تاسیسات آبرسانی قرارگرفته، برای آبرسانی به این شهرها 69 حلقه چاه، 10 دهنه چشمه ، 3000 کیلومتر اجرای خط انتقال،15080 کیلومتر شبکه توزیع آب آشامیدنی و احداث 48 باب مخزن ذخیره آب با حجم 116300 مترمکعب عملیاتی شده است.

صالحی افزود: بعد از انقلاب اسلامی تاکنون 1100 روستا با جمعیتی بالغ بر 345 هزار نفر تحت پوشش تاسیسات آبرسانی قرارگرفته اند، برای تحقق این مهم حفر و تجهیز 110 حلقه چاه، 89 دهنه چشمه، اجرای 28320 کیلومتر خط انتقال،  اجرای 37584 کیلومتر شبکه توزیع آب آشامیدنی و احداث 545 باب مخزن ذخیره آب با ظرفیت 118962 مترمکعب به سرانجام رسیده است.

صالحی گفت: مفتخریم اعلام کنیم 98 درصد جمعیت شهری استان تحت پوشش خدمات آبرسانی هستند و شاخص بهره مندی روستاهای استان از نعمت آب شرب بهداشتی و پایدار تا کنون معادل 75.1درصد است که مطابق و حتی فراتر از نرم های ملی و بین المللی است.

مدیرعامل آبفا در خصوص تأسیسات فاضلاب هم گفت: بعد از انقلاب اجرای 450 کیلومتر شبکه و 22 کیلومتر خط انتقال مرتبط با جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب و اجرای 4 باب تصفه خانه فاضلاب با حجم کلی 65 هزار متر مکعب در روز اجرا شد.  برای 3 روستای استان (شوتاور، دشت روم و طولیان) تاسیسات فاضلاب عملیاتی شده و یا در حال اجرا و فاز مطالعه است و در مجموع اکنون231 هزار و 500 نفر تحت پوشش جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب قرار دارند که معادل 30 درصد جمعیت استان است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=358867
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. جواد گفت:

    هیچ مخزن مطمئنی برای آب در یاسوج وجود نداره .همه یا چشمه یا از چاه تامین میشوند.که با توجه به شرایط موجود یعنی تغییرات اقلیمی و خشکسالی و همچنین جمعیت چندین هزار برابر ،با ادامه دار شدن قطعا شرایط خیلی سخت میشود.فقط با ساخت مخازن مطمئن از جمله سد سازی میتوان این نقیصه را جبران کرد.

دیدگاه شما