چهارشنبه 26 مرداد 1401 - 23:14

اگر میخواهید بیشتر در مورد سرطان و روش های نوین مقابله بدانید این مطلب را بخوانید/اگر سوال دارید برای ما بفرستید

حسن وفاپور از مخاطبان بویرنیوز در مطالبی بنا دارد برای اطلاع مردم از بیماری سرطان مواردی را به جهت آگاهی سازی منتشر کند، اولین سری از مطالب او تقدیم به مخاطبان فرهیخته سایت میشود.

مردم و مخاطبان می‌توانند سوالات خود در خصوص انواع بیماری سرطان را برای ما بفرستند و به‌زودی پاسخ ها را از همین تریبون مشاهده کنند.

مطلب ۱:

ارتباط مواد شیمیایی موجود در مواد پرکاربرد با سرطان کبد

بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشکده پزشکی کک از USC انجام شد، قرار گرفتن در معرض یک ماده پلی فلوروآلکیل رایج (PFAS) ممکن است خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد.

این مواد شیمیایی در بسیاری از کالاهای صنعتی و مصرفی، از جمله ظروف دارای مواد تفلنی، آب لوله کشی، غذاهای دریایی، لباس های ضدآب، لوازم پاک کننده و حتی شامپو یافت می شوند.

مطلب ۲:

لنزهای تماسی هوشمند که توانایی تشخیص سرطان در مراحل اولیه را از طریق شناسایی تومورهای شیمیایی موجود در اشک دارند توسط دانشمندان ساخته شده‌اند.

این دستگاه می‌تواند راه را برای یک برنامه غربالگری ارزان قیمت « متناسب با همه افراد» برای انواع مختلف بیماری باز کند. این فناوری ناقل‌هایی به نام «اگزوزوم» را جذب می‌کند، که پیام‌رسان‌های حباب‌مانند کوچکی هستند که در سلول‌های بدن ما ترشح می‌شوند و در خون، بزاق، ادرار و اشک ترشح می‌شوند. روی سطح، انبوهی از پروتئین‌ها وجود دارد – برخی از آنها توسط سرطان، عفونت‌های ویروسی یا آسیب‌دیده تغذیه می‌شوند.

اگزوزوم ها می توانند بر تنظیم، پیشرفت و گسترش تومور تأثیر بگذارند – امید درمان هدفمندتر و مؤثرتر را ارائه می دهند.کاهش تأخیر در درمان به طور چشمگیری نرخ بقای سرطان را بهبود می بخشد، به طوری که هر ماه بدون درمان تخمین زده می شود که خطر مرگ و میر را حدود ده درصد افزایش دهد.

پروفسور علی خادمحسینی، رهبر پروژه، از موسسه تراساکی برای نوآوری‌های زیست‌پزشکی در ایالات متحده، که لنزهای تشخیصی در آن ساخته شده‌اند، می‌گوید: «لنز می‌تواند اگزوزوم‌ها را در محلول‌های مختلف از رده‌های سلولی مختلف – و اشک‌های انسان تشخیص دهد. آنها می توانند بیان پروتئین های سطحی را به عنوان نشانگرهای زیستی سرطان متمایز کنند. لنز دارای ریز محفظه هایی است که به آنتی بادی هایی متصل هستند که اگزوزوم ها به آن می چسبند.در آزمایش‌ها، این دستگاه با موفقیت روی اگزوزوم‌های ترشح شده در مایعات آزمایشگاهی از ده رده سلولی مختلف بافت و سرطان و همچنین اشک ده انسان داوطلب آزمایش شد.

پروفسور خادمحسینی می‌گوید: «لنز را می‌توان با آنتی‌بادی‌های ویژه برچسب‌گذاری شده با نانوذرات برای اهداف خاص تشخیصی رنگ آمیزی کرد.این یک پلت فرم بالقوه برای پیش غربالگری سرطان و یک ابزار تشخیصی حمایتی است که آسان، سریع، حساس، مقرون به صرفه و غیرتهاجمی است.

زمانی تصور می شد که اگزوزوم ها محل تخلیه مواد ناخواسته هستند، اما اکنون مشخص شده است که آنها مولکول های زیستی مختلفی را بین سلول ها حمل می کنند. پروفسور خادمحسینی گفت: آنها منبع غنی از نشانگرها هستند که می توانند برای چندین کاربرد زیست پزشکی مورد هدف قرار گیرند.

اگزوزوم ها با استفاده از یک جفت آنتی بادی روی نانوذرات طلا اسکن می شوند تا بتوان علائم بالقوه سرطان را مشاهده کرد.

پروفسور خادمحسینی افزود: نسل بعدی لنزهای تماسی هوشمند، یک پلت فرم پایش آسان، سریع و غیرتهاجمی برای پیش غربالگری و تشخیص حمایتی سرطان است.

حسن وفاپور

دانشجوی دکتری فیزیک پزشکی ( با پایه رادیولوژی )

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=349662
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما