دوشنبه 15 فروردین 1401 - 13:16

پاسخ معاون غذا و دارو به حواشی پیرامون قیمت ها در داروخانه های کهگیلویه و بویراحمد/آیا مافیای دارو در استان داریم ؟/راه بررسی اصالت و شکایت از تخلفات چیست ؟

پایگاه خبری تحلیلی بویـرنیـوز:

دکتر رحمت اله افشار؛ معاون غذا و داروی کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با بویرنیوز به تشریح برخی مطالبات مردم استان در حوزه غذا و دارو پرداخت.

او در ارتباط با حواشی پیرامون داروخانه ها و نگرانی ها از گران فروشی ها در این مراکز گفت:

داروخانه ها در کنار بخش دارویی قسمت محدودی را به محصولات آرایشی ، بهداشتی و ملزومات پزشکی اختصاص داده اند.

قیمت گذاری دارو کشوری و در کمیته‌ای متشکل از معاونت غذا و دارو، صمت ، معاونت درمان و تعزیرات انجام می‌شود و تخلف و تخطی از آن انجام نمیشود.

سامانه تیتک( TTAC ) نیز در دسترس مردم است تا از قیمت های به روز دارو آگاهی پیدا کنند.

بررسی قیمت ها چون در سامانه های کشوری تماماً ثبت می‌شود از طریق سازمان های بیمه گر نیز ممکن است.

افشار گفت:

در بخش آرایشی و بهداشتی(که طبق قانون صدور پروانه و نظارت با غذا و دارو است) ملاک قیمت های قید شده بر روی اجناس است.

البته برخی اوقات شاهدیم داروخانه ای قیمت قبل دارد که تفاوت جدی با قیمت های جدید دارد و همین اختلاف موجب نگرانی هایی شده است، تخلفی نیست در این مسأله اگر کسی محصول با قیمت قبل دارد و یا همان قیمت هم عرضه می‌کند فرد منصفی است و مؤید گران فروشی داروخانه دیگر که محصولی را با قیمت های جدید خرید و عرضه میکند، نیست.

تخلفات چطور بررسی میشود؟ چرا جریمه ها بازدارنده نیست؟

افشار در خصوص نحوه بررسی تخلفات و صدور حکم هم گفت:

بازرسی های ما به همراه کارشناسان تعزیرات و صنعت و معدن صورت می‌گیرد و در نهایت اگر تخلفی احراز شود، موضوع در کمیسیون ماده ۱۱ با حضور [رئیس دانشگاه، رئیس نظام پزشکی مرکز استان، و نماینده وزیر که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی است] بررسی و برای صدور رأی به تعزیرات می‌رود و صدور حکم با قاضی شعبه بهداشت و درمان سازمان تعزیرات حکومتی است.

قوانین در خصوص جریمه ها از آنجاییکه مربوط به گذشته است شاید آن بازدارندگی مورد انتظار را نداشته باشد که باید به صورت کلی چاره اندیشی شود.

مردم چطور بررسی کنند و شاکی شوند:

شکایت میتواند هم از طریق مراجعه به معاونت غذا و دارو و پر کردن فرم شکایت باشد و هم میتواند از طریق سازمان های بیمه گر صورت بگیرد، در هر صورت همکاران ما در همه بخش ها به ویژه حوزه بازرسی در خدمت مردم هستند تا ۰ تا ۱۰۰ نگرانی های مردمی در خصوص قیمت و اصالت اجناس را بررسی و با تخلفات احتمالی بدون اغماض برخورد کنند.

داروخانه همکاران شما برخوردی ویژه تر را تجربه نمی‌کنند؟

ما در بازرسی ها سعی کرده ایم کار کارشناسی در کنار رفتاری عادلانه برای همه لحاظ شود، اگر همکاران ما در حوزه داروخانه فعال هستند به حهت همکار و در سازمان حضور داشتن دلیلی بر تسهیلات ویژه تر برای آنها نیست.

صد البته که بررسی ها دقیق تر است چرا که تلاش ما اینست بدهکار کسی نباشیم، ما قسم یاد کرده ایم و به آن هم که عمدتاً مرتبط با مراعات حقوق مردم و زدودن فساد و تبعیض است، پایبند هستیم.

برخی داروخانه ها سرخود اقدام به کم و زیاد کردن دوز داروها و یا معرفی برندهای دیگر می‌کنند، این تخلف است؟

دکتر داروساز طبق آنچه در قانون پیش بینی شده و در صلاحیتش است میتواند مصرف تا ۷۲ ساعت داروی افرادی که به هر نحو بیماری دارند و باید دارو مصرف کنند، را تجویز کند.

بر اساس علم و تجربه ای که داروساز دارد و به درستی داروها را می‌شناسد می‌تواند( البته تاکید میکنیم درصورتیکه پزشک معالج در دسترس بیمار نباشد) در خصوص دوز و مصرف دارو تجویز داشته باشد، البته صرفاً برای مصرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت از نیاز بیمار.

بهتر است این اتفاق فقط در موارد اورژانسی مثل فردی که مسافرت است و دسترسی به دکتر ندارد اتفاق بیفتد و در سایر موارد حتماً پزشک معالج نظر نهایی را بدهد.

داروی تقلبی در کهگیلویه و بویراحمد داریم؟ راه تشخیص چیست؟

ما داروی تقلبی را بعنوان داروی قاچاق که خارج از مبادی رسمی در بازار تزریق می‌شود میشناسیم.

راه تشخیص هم ساده است از روی برچسب اصالت کالا در روی محصولات و راهنمایی این برچسب میتوان به اصل بودن دارو پی برد.

مافیای دارو در استان داریم؟

در استان نداریم.

ما صرفاً در اوایل شیوع کرونا تخلفی را در یکی از مراکز بیمارستانی یاسوج با شکایت مردمی کشف کردیم، فردی که با شبکه ای غیرقانونی در خصوص عرضه رمدسیویور در شیراز مرتبط بود و توسط مأموران اطلاعاتی شناسایی و مدتی هم دستگیر بود.

باز هم میگویم در همه موارد هم قیمت و هم اصالت دارو در سامانه تیتک( TTAC ) در دسترس است و مردم می‌توانند به درستی رصد و نظارت کنند.

روزه برای چه افرادی توصیه نمی‌کنید؟

دکتر افشار ؛ معاون غذا و داروی کهگیلویه و بویراحمد گفت:

توصیه ما برای افرادی که دارو مصرف میکنند اینست که اگر می‌خواهند روزه بگیرند به دکترشان بگویند داروهایی تجویز کنند که بتوان در ۲ وعده پیش از سحر و بعد از افطار مصرف شود.

در برخی موارد از جمله عفونت، بیماران دیابتی و افرادی که انسولین مصرف میکنند شرایط فرق میکند، این افراد حتماً باید به توصیه های پزشک معالجشان عمل کنند.

بویرنیوز: تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید و خداقوت به شما و همکاران‌تان

دمار رحمت اله افشار: ممنون از شما و مخاطبان فرهیخته بویرنیوز و مردم شریف کهگیلویه و بویراحمد 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=347176
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. پاتاوه گفت:

    کسی که جنس قبلی راباقیمت کمترخریده ووقتی جنس قیمت جدیدبخوره وبیادجنس قدیم رابه قیمت جدیدبده مال حرام کسب کرده واسمش رابذاره زرنگی وشانس و…..اگه خوردن داره این درامدنوش جانش….

  2. پاتاوه گفت:

    بر داروخانه های پاتاوه نظارتی نیست قیمت داروها چندین برابر قیمت درج شده روی ان اونم با دفترچه بفروش می رسد واقع نظارتی نیست گناه این مردم بیچاره و مریض ها بر گردن شما و خانواده شماست که مشکلات و تخلفات می بینید و هیچ کاری انجام نمی دهید اگه نمی توانید تا ما خود مردم اقدام نماییم.

  3. داریوش داوری گفت:

    سلام داروخانه شبانه روزی دهدشت بیشترداروهارا فقط به اقوام خودش میدهدمابچمون مریضه میگه داروندارم اما پنج دقیقه بعدش همون دارو رابه اشنای خودش میده خواهش میکنم پیگیری شود

دیدگاه شما