پنجشنبه 26 اسفند 1400 - 10:40

امام جمعه گچساران: رسم چوب بازی باید کنار گذاشته شود/ دلیل امام جمعه برای غیر شرعی بودن این سنت کُهَن

بویرنیوز ، امام جمعه شهرستان گچساران گفت: چوب بازی یک رسم غلط و منسوخ شده است که باید آن را کنار گذاشت.

حجت الاسلام سید امین‌الله حجازی امام جمعه گچساران در نشست شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد که با حضور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد به برخی از ناهنجاری‌ها در این استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه در مقابل این ناهنجاری‌ها سهل انگاری کرده‌ایم.

وی با بیان این که در برابر مشکلات و معضلات بعضی ها ما را «تند» خطاب می‌کنند؛ گفت: در برابر مشکلات و معضلات تند نیستیم بلکه برخی‌ها در برابر معضلات کند عمل می‌کنند.

این خطیب جمعه در ادامه با بیان اینکه می بایست قبل از هر چیز فرهنگ را برای مردم تعریف کنیم گفت: برای مثال در دولت گذشته در استان ما رقاصی و ساز و نقاره را به عنوان فرهنگ تعریف می‌کردند در حالی که ما فرهنگ والای صله رحم و توجه به دیگران را داریم و می‌بایست آن را بزرگنمایی می‌کردیم اما در تلویزیون ما چوب بازی را به کرات به نمایش می‌گذارند.

امام جمعه گچسارن گفت: این در حالی است که چوب بازی یک سنت و رسم منسوخ شده است و برای مثال اگر قوزک پای کسی به وسیله چوب در بازی شکسته شود چگونه می توان اسم آن را یک سنت یا رسم گذاشت؟ و باید دیه آن پرداخت شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ائمه جمعه نمی توانند با دست خالی برای رفع آسیب‌ها معجزه کنند یادآور شد: ائمه جمعه وقتی نیروی کار و اعتبار و امکانات نداشته باشند چگونه می‌توانند برای کار فرهنگی معجزه انجام دهند.

حجازی افزود: مصوبات شورای فرهنگ عمومی هم ضمانت اجرایی ندارد گاهی اوقات وقت خود را چند ساعت می گذاریم اما این وقت به دلیل نبود ضمانت اجرایی در نشست ها به هدر می‌رود باید در سطح کشور قانون تصویب شود تا مصوبات شورای فرهنگ عمومی ضمانت اجرایی داشته باشد.fars

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=346988
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. جوان بیکار گفت:

    فکر کنید ببینید مردم بیچاره کجا یه راهی برای شادی دارن اون راه و اون کار را حرام اعلام کنید مملکت ما فقط شده فقر و فلاکت و عزا. سنتی که قرنها در بین ما بوده و عامل سادی و دلخوشی مردم بوده الان شده رسم غلط و ناهنجاری این شادی و سنت را هم از مردم بگیرید تا همه مردم افسرده بشن در این مملکت

  2. ناشناس گفت:

    آقای …. . اگر در اسب سواری کسی بیافتد و بمیرد و یا در شنا غرق شود و بمیرد چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  3. قربامی گفت:

    امام جمعه و اماما ن جمعه محترم
    پیامبر فرمودند اسب سواری ، شنا و تیراندازی را یاد بگیرید و اگر در حین یادگیری و پس از آن کسی از اسب افتاد و کمرش شکست باید اسب سواری را متع و پیامبر را مقصر بدانیم.
    چوب بازی نه ، رقاصی نه ، طنز نه ، شادابی نه ، تفریح نه ، ….اعتراف نکنید اسلام دین افسردگی و گریه است . مگر ما نمی دانیم در عروسی فرزندانتان چه می گذرد.
    به جای این حرفا مشکلات سفره مردم ، تولید پرایدی که به گفته یکی از روحانیون مسقیما ما را به خدا میرسونه ، اختلاس های میلیاردی ، منصب های غیر مرتبط ، زد بندهای سیاسی ، دروغ که به همه ی مسولان و مردم سرایت کرده ، …… را بگویید و برای علاج آن کاری کنید.
    درد چوب بازی در مقابل دردهای گفته شده بسیار بسیار ناچیز است .
    اسلام دین شادی. ادب ، فداکاری ، …. و فساد ستیز است .
    ما اسلامی را می خواهیم که مکارم اخلاق ، شادی و صفا و نشاط به مومن القا کند .
    ما اسلامی را می‌خواهیم که مروجین آن قبل از توصیه به مردم خود ان توصیه ها را عملا انجام دهند و سپس توصیه به حفظ خطوط قرمز توسط مردم کنند و به مردم امید و نشاط بخشد و مردم را بخنداند نه که بگریاند .
    مردم خود گریستن را در طول زندگی یاد گرفته اند آنچه باید حکومت زمینه آن را فراهم کند نه گریستن بلکه شادی و خندیدن است.

دیدگاه شما