پنجشنبه 26 اسفند 1400 - 7:18

کهگیلویه و بویراحمد در سالی که گذشت/سالی که آبستن حوادث تلخ و شیرین بود/تصاویری که در ذهن یک ملت ماندگار شد/و اما آنچه ماند محرومیت بود و بس!

پایگاه خبری تحلیلی بویـرنیـوز:

سال ۱۴۰۰ یکی از سالهای پرماجرا در کهگیلویه و بویراحمد بود. هم اتفاقات خوبش قابل توجه بود و هم حواشی بد و اتفاقات ناگواری زیادی در آن رخ داد.

در حوزه سیاسی میتوان حضور دو چهره ارشد نظام ، جهانگیری در اوایل سال به سی سخت آمد، انتصاب استاندار جدید  و سپس حضور رئیسی؛ رئیس جمهور دولت سیزدهم در یاسوج را میتوان ذکر کرد.

انتخابات ریاست جمهوری و شورا های شهر و روستا که البته حواشی آن به ویژه در انتخابات شورای شهر یاسوج و سی سخت کم نبود و وقفه طولانی مدت برای تایید انتخابات این مراکز گمان ابطال آن را هم میداد (مسأله ای که حتی موجب بروز برخی ناآرامی ها در یاسوج شد) از دیگر مسائل مهم سیاسی سال بود.

(و همچنین انتخابات میان دوره مجلس در گچساران و حواشی آن به ویژه ماجرای تیراندازی به خودروی یکی از داوطلبان یکی از مسائل سیاسی سال بود)

یکی از اتفاقات در حوزه سیاسی به جان سپردن علی خواجوی، رئیس جبهه اصلاحات استان کهگیلویه و بویراحمد به علت ابتلا به کرونا مربوط می شود.

در حوزه فرهنگی اما شاهد رویدادهای متنوع و کم نظیری بودیم.

فوت خواننده معروف قوم لُر؛ مرحوم سجاد رزمجویی از آن دسته اتفاقات ماندگار استان شد ، تشییع جنازه عجیب و بسیار شلوغ آن به نحوی بود که بازتاب این خبر را جهانی کرد و تصاویر مراسم وداع با این خواننده برای همیشه ثبت و ضبط در اذهان عمومی شد.

البته این تنها رویداد مهم در حوزه فرهنگ نبود، امسال محقق از هنرمندان به نام استان نیز توانست در چهلمین جشنواره فیلم فجر که در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد، در بخش جایزه هیئت داوران با فیلم سینمایی(دِرب) دیپلم افتخار کسب کند.

سال ۱۴۰۰ یکی از سالهای بد برای اهالی حوزه هنر و فرهنگ هم بود، فوت ناگهانی سید حمدالله خواهش نیک از خبرنگاران فرهنگی باسابقه و خوشنام استان، درگذشت حاج یدالله حجازی پور، عکاس قدیمی و اولین عکاس یاسوج، فوت مجید صادقی حبیب آباد نویسنده و کارگردان سینما و تئاتر استان و به سوگ نشستن اهالی هنر در فوت جوان شاعر یاسوجی ؛ حسن رزمخواه از اتفاقات بد برای اهالی هنر و ادب بود.

حوادث البته در این سال کم نبود، از بارش های نیمه سنگین برق و در راه ماندن خودروها به ویژه در محورهای یاسوج به شیراز و یاسوج- سپیدار گرفته تا حادثه تلخ برای اتوبوس دهدشت به تهران با حدود ۱۹ کشته و زخمی و بروز تصادفات گسترده توسط شوتی ها با کشته های فراوان ،بخشی از حوادث تلخ امسال بود.

در ۱۴۰۰ چند مورد خودکشی و فوت غم انگیز بر اثر فقر هم داشتیم، خودکشی همسر یکی از کارگران شهرداری دهدشت، فوت کارگر یکی از ادارات بخاطر نداری و عدم توانایی برای جمع آوری پول درمان، درگیری دو برادر در کمیته امداد یکی از شهرستان ها بخاطر بحث بر سر یک موضوع اقتصادی ناچیز و قتل یکی از برادرها گوشه ای از حوادث رنج آور این سال بود.

در حوزه ورزش اما شاهد رقم خوردن افتخارات با ارزشی بودیم.

کسب مدال طلای رقابت های بین المللی قویترین مردان توسط مسعود برزم در کشور امارات، کسب سهمیه غرورآفرین و بی سابقه حضور در المپیک ۲۰۲۰ ورزنه برداری زنان توسط پریسا جهانفکریان بانوی ورزشکار کهگیلویه و بویراحمدی(که البته به دلایل پزشکی این سهمیه از او سلب شد)، کسب مدال نقره مسابقه پرتاب نیزه از سری بازی های پارالمپیک۲۰۲۰ توکیو توسط علی پیروز، کسب مدال طلا و قهرمانی مسابقات دو و میدانی آسیای میانه در ماده پرتاب دیسک از جمله افتخارات حوزه ورزش بود.

کسب مدال طلای مسابقات قهرمانی دو و میدانی نابینایان و کم بینایان کشور توسط سامان پاکباز و افتخار آفرینی تیم هندبال فرازبام خاییز در میان رقبای قدر«ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه، مس کرمان و زغال سنگ طبس» از جمله دیگر رویدادهای ورزشی قابل توجه در استان بود.

تغییر مدیران ، تغییر بخش زیادی از معاونین استاندار و مدیران کل(مدیران دستگاه های، مالیاتی، ورزش و جوانان، ارشاد، آموزش و پرورش، راهداری، علوم پزشکی، کار، بنیاد مسکن،بهزیستی، آب منطقه ای، جهاد کشاورزی ، میراث فرهنگی، دانشگاه های استان، محیط زیست و تغییر گسترده فرمانداران از جمله تغییرات مدیریتی در استان بود.

یکی از تغییراتی که به ضرر استان بود البته کنار رفتن ۳ معاون وزیر بود، غریب پور، نقدی نژاد و پناه معاونین ۳ وزارتخانه کلیدی کشور بودند.

اتفاقات زشت و نازیبا هم کم نداشتیم، وقوع درگیری های مسلحانه و دسته جمعی به ویژه در بویراحمد و کهگیلویه و قتل یک جوان پس از اعدام یک متهم در چرام از آن دسته اتفاقاتی بود که تکرار آن و انتشار تصاویر گسترده از آن در سطح فضای مجازی موجب ایجاد احساس ناامنی در استان شده بود.

در آخرین مورد از حوادث اینچنینی، ضرب و شتم پزشک گچسارانی را شاهد بودیم موضوعی که حتی واکنش وزیر بهداشت را هم در پی داشت.

در همین سال نیز شاهد شکل گیری گشت های نظارتی متشکل از پلیس و دستگاه قضا بودیم که در راستای برخورد با همین نا امنی ها ایجاد شد.

در حوزه حوادث در منابع طبیعی هم باید به آتش سوزی های گسترده به ویژه در کوه های گچساران باید اشاره کنیم، هزاران کیلومتر از منابع جنگلی کهگیلویه و بویراحمد در آتش سوزی های این سال نابود شد.

 

کنار رفتن و بازداشت ۳ مدیر در کهگیلویه و بویراحمد (راهداری، شهرداری باشت و شرکت گاز) و کشف اختلاس های میلیاردی در برخی دستگاه ها از حواشی جدی مدیریتی استان بود.

چند اتفاق نیز در این سال بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت، بازداشت جیمی جامپ، اشک های استاندار در دیشموک، خودکشی دختران مظلوم دیشموک و‌ خودسوزی فرزند شهید بخاطر بیکاری و فقر از جمله آنها بود.

کهگیلویه و بویراحمد تلخ و شیرین یک سال دیگر را هم سپری کرد، اما آنچه مانده همچنان استانی است که گرد محرومیت را بر چهره دارد. با وجود همه امکانات و منابع خدادادی سر شار اما

همچنان در فقر و بیکاری در صدر کشوریم

نفت و گاز داریم اما پتروشیمی و صنایع تبدیلی در این حوزه خیر

آب داریم اما سودش در جیب استان های پایین دست

جاده های ما ایمن برون شهری همچنان خانواده های ما را قربانی میکند

در شهرهایمان یک خیابان سالم و درست پیدا نمی‌شود

تورم در استان رکورد زده است!

خودکشی سر به فلک کشیده

و……….

مسئولان ملی باید به داد کهگیلویه و بویراحمد برسند، این استان بیشترین شهید به نسبت جمعیت را دارد و هرجایی نظام به حضور مردم نیاز داشته پرشورتر از بقیه به صحنه آمدند، حالا وقت دولت و نظام است بدهی اش را به مردم بپردازد، بله منکر همه خدمات خوب استان نیستیم اما اینجا محرومیت همچنان جلوتر از توسعه و آبادانی است!

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=346984
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. بویراحمد گرمسیر گفت:

    کسب مقام اول استان در در تورم ،کسب مقام اول در بیکاری ..راهیابی نماینده گچساران به مجلس برای اولین بار با کمتر از ۲۵ درصد .

دیدگاه شما