شنبه 28 تیر 1399 - 19:51

بیداد کم آبی در شهرک ولایت و الغدیر یاسوج

کم آبی در دو شهرک الغدیر و ولایت واقع در ۵ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در اولین ماه فصل تابستان بیداد می‌کند.

به گزارش بویرنیوز، استان کهگیلویه وبویراحمد با دارا بودن هشت درصد از منابع آب‌های سطحی کشور، یکی از پر آب‌ترین مناطق ایران به شمار می‌رود ولی همه ساله با گرم شدن هوا شاهد تنش آبی در برخی از شهرها و روستاهای این استان هستیم.

این دیار با برخوردار بودن از چشمه‌ها، آبشارها و رودهای خروشان و قرارگرفتن در دل رشته کوه‌های زاگرس، در دل خود روان آب‌هایی دارد که از دیار خود عبور می‌کند و به کارون و خلیج فارس و…می‌ریزد، با تمام تفاسیر اما کمبود آب در بسیاری از مناطق روستایی و افت فشار آب در برخی از مناطق شهری استان تعجب برانگیز است.

در این میان شهر یاسوج که طبق اذعان نستهن مقدم اولین شهر کشور در بحث مهاجرت پذیری می‌باشد هر روز شاهد گسترش و تراکم جمعیت در حوزه شهر و حومه آن می‌باشیم و این موضوع سبب شدهکه خدمت رسانی به این تراکم جمعیتی با مشکلات خاصی روبه‌رو شود.

بعد از تراکم جمعیتی در منطقه مادوان و بلهزار در حومه  شهر یاسوج و اشباع تقریبی این مناطق  و سایر مناطق نظیر شهرک امام حسین و شرف آباد به سیل مهاجران شهر یاسوج به سکونت در مناطق تل‌خسرو، سرابتاوه، شهرک ولایت و الغدیر منجر شد و تراکم جمعیت در این مناطق سبب شده که منابع آبی تامین کننده این مناطق جوابگوی تعداد جمعیت ساکن نباشد و به همین خاطر نارضایتی‌ها برای اهالی این مناطق بوجود آید.

مدیرعامل آبفای استان در این خصوص اظهار کرد:  در بازدیدهای متعددی از شهرک‌های ولایت و الغدیر متوجه مشکلات مربوط به کمبود آب شده‌ایم و مطالبه اهالی این مناطق به‌حق است.

پاسره بیان کرد: متاسفانه برخی از ساکنین در محدوده تل خسرو وشهرک الغدیر به صورت خودسرانه اقدام به لوله کشی کرده‌اند و شبکه آبرسانی به این مناطق مطابق با استانداردها و ضوابط نبوده است.

مدیر عامل شرکت آبفای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تلاش برای رفع این مشکل، ادامه داد: هم اکنون آب مورد نیاز و مصرفی این مناطق از منبع ذخیره سروک تامین می‌شود و هم اکنون آبفا در حال احداث یک منبع ذخیره آب با ظرفیت هزار متر مکعب بوده که دارای 40 درصد پیشرفت فیزیکی است و آب مورد نیاز از طریق چند حلقه چاه در مجاورت پارک ساحلی یاسوج تامین و به این منبع انتقال داده می‌شود.

پاسره با اشاره به اینکه با انجام این پروژه علاوه بر شهرک ولایت والغدیر مناطق تلخسرو و سروک نیز تحت پوشش این شبکه قرار می‌گیرند، تصریح کرد: انتقال آب از مخزن سروک به میزان چهار کیلومتر انجام خواهد شد و در پروژه پیش رو با آینده نگری لوله‌های انتقال 250 اینج جایگزین لوله‌های 25 اینج فعلی می‌شود.

وی ضمن ابراز امیدواری برای حل مشکل در سریع ترین زمان ممکن  افزود: لوله‌های به میزان چهار کیلومتر خریداری و به انبار منتقل شده و شرکت آبفای استان بخاطر تسریع در روند پروژه به‌صورت امانی اجرای پروژه را برعهده می‌گیرد.

 

 

تسنیم

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=322784
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. کورش گفت:

    1-تعداد زیادی از مردم با انشعاب غیر مجاز درختان خود را در روستاهای ازجمله سروک ابیاری می کنند که وظیفه شرکت اب و فاضلاب است که رسیدگی نموده و با کسانی که دارای انشعاب غیر قانونی و فاقد مجوز و به قولی پشت کنتوری هستند برخورد قانونی نموده بسیاری از حیاط ها بیشتر از یک باغ بزرگ درخت دارند که ابیاری اینها باعث کمبود محسوس اب می شود
    2-چند خانه ویلایی در کنار مجتمع فرهنگی رفاهی سردار شهید سلیمانی(تالار لاله) وجود دارد که متعلق به ژن خوبها می باشد که هرکدام باغی بزرگ دارند که قطعا ابیاری ان درختان نیز تاثیر بسزایی در افت فشار اب این مناطق دارد که می بایست توسط شرکت اب و فاضلاب رسیدگی شود چه بسا اینها نیز دارای انشعاب غیر مجاز می باشند.
    3-به حمداله در طی سالهای اخیر میزان بارش برف و باران خوب بوده که با توجه به منابع ابی رودخانه و چشمه و … به ویژه در شهرستان بویراحمد با مدیریت درست می توان مشکلات کم ابی نداشت

دیدگاه شما