شنبه 6 مرداد 1397 - 7:47

بازدید استاندار کهگیلویه و بویراحمد از مناطق حفاظت شده دنا(+عکس)

به گزارش بویرنیوز، علی محمد احمدی در بازدید از منطقه حفاظت شده دنا و تجلیل از محیط بانان این منطقه اظهار داشت: با وجود داشتن ظرفیت های متعدد در حوزه های گوناگون زیست محیطی و طبیعی، منابع آبی، عشایری و یا گردشگری اما سهم آنها در کاهش شکاف عمیق توسعه ای این استان بسیار ناچیز بوده است.

وی تصریح کرد: هر دستگاه مربوط در این حوزه به جای پرداختن به ماموریت های روزمره و وظیفه های نهادی و عادی خود باید نگاه نو و تعامل بین بخشی با سایر دستگاه های مربوطه و البته با مدیریت صحیح و کارآمد بتواند نقش و سهم خود را برای رفع چالش های موجود زیست محیطی به درستی ایفا کند.

احمدی با اشاره به چالش‌ و بحران موجود تغییرات آب و هوایی در سطح جهان ، کشور و به تبع آن در استان کهگیلویه وبویراحمد، گفت: باید برش منطقه‌ای و استانی مناسبی از همه تهدیدها و خطرات موجود در این راستا تهیه و راهکارهای لازم و کارشناسی نیز برای رفع آنها تدوین و ارائه شود.

وی ابراز داشت: تکیه ‌بر مشارکت‌های مردمی و تشکل های مردم نهاد به ویژه مشارکت جوامع محلی و روستاییان در کنار تعامل بین بخشی بهترین راهبرد برای حفاظت از عرصه های زیست محیطی و طبیعی محسوب می شود و هر میزان هزینه در این راستا سرمایه گذاری است.

احمدی اظهار داشت: رسانه‌ها و تشکل‌های مردم نهاد نیز با ایجاد حساسیت، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی نقش تعیین کننده‌ای در جلب و همراهی جوامع محلی با دستگاه‌ها و نهادهای متولی مربوط به حوزه مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی در استان دارند.

وی با بیان اینکه امکانات و نیروی انسانی از سوی نهادهای متولی برای حفاظت و صیانت از عرصه‌های طبیعی و زیست محیطی به هیچ وجه جوابگو نیست، گفت: بسیاری از تخریب‌ها و چالش‌های زیست محیطی در این استان بکر و طبیعی ناشی از سهل انگاری‌ها و دخالت‌های انسانی است.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: نمی توان تنها با متهم کردن جوامع محلی و روستاییان و یا چرای غیرمجاز احشام آنها به عنوان تنها عامل تخریب های زیست محیطی تکیه کرد و برخی سهل نگاری ها، سوءمدیریت ها و یا خطاهای انسانی در این راستا را نادیده گرفت.

وی متعقد است که باید ضمن مشارکت و تعامل با جوامع محلی و حتی کمک گرفتن از احشام آنها برای کاهش میزان انبوه مراتع و جلوگیری از آتش سوزی ها البته با مدیریت صحیح و در بازه های زمانی و فصول خاص، سایر روزنه ها و منفذهای اصلی در تخریب های زیست محیطی نیز شناسایی و راهکارهای عملی و قانونی در این زمینه اعمال شود.

احمدی تاکید کرد: دولت دوازدهم با حساسیت یکی از سه اولویت اساسی خود در سال جاری را تاکید بر حفظ مسایل زیست محیطی و حفاظت از منابع آبی اعلام کرده که تمامی متولیان و دستگاه های مربوطه موظف هستند برنامه های و راهکارهای اصولی خود را در این راستا اجرایی و عملیاتی کنند.

وی با انتقاد از روند تخریب های زیست محیطی و برداشت های بی رویه و غیراصولی از منابع آب به ویژه در حاشیه رودخانه بشار نیز گفت: گزارش های فراوان و دلخراشی در این حوزه به نهادهای نظارتی رسیده که دستگاه های متولی باید با همراهی و همکاری دستگاه قضایی با قاطعیت و بدون اغماض با این تخریب گران مسایل زیست محیطی برخورد کنند.

وی ذخیرگاه زیست کره دنا را یکی از زیست بوم های منحصربه فرد در سطح ملی و بین المللی دانست و گفت: باید از تمامی ظرفیت ها ، امکانات و منابع برای حفظ و حراست از این منطقه سرشار از گونه های نادر جانوری و گیاهی حفاظت کرد.

احمدی همچنین از تلاش های دادستان شهر سی سخت و دادگستری شهرستان دنا برای حساسیت و رسیدگی به موقع پرونده های زیست محیطی و برخورد قاطع و قانونی با تخریب گران، زمین خواران و متعرضان به حریم منابع ملی در این منطقه نیز تقدیر کرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=287902
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما