دوشنبه 17 اردیبهشت 1397 - 22:45

تجارت کثیف از ترس مردم زلزله زده در یاسوج/معرفی ۶ نفر به مراجع قانونی!(+هشدار به مردم)

گروه اجتماعی- روزهای اخیر دو زلزله بزرگ ۵.۲ و ۴.۸ ریشتری در شهرهای سی سخت و یاسوج و چندین پس لرزه و شایعات متعدد در این خصوص موجب ترس و وحشت مردم شده است.

به گزارش بویرنیوز، از همان ساعات اولیه زلزله های اخیر یاسوج و سی سخت موجی از شایعات در فضای مجازی منتشر شد، از زلزله مهیب گرفته تا آتش فشانی شدن دنا و پیش بینی زلزله در ساعات مختلف از روز!

اگرچه بامداد امروز همراه شدن یکی از شایعات با زلزله ۴.۸ ریشتری چیتاب همراه شد و خیلی از مردم را به سمت باور شایعات سوق داد اما از نظر علمی و منابعی که در همان شایعه پخش شده بود ابداً پیش بینی از زلزله نشده بود و نه سایت لرزه نگاری تهران و نه موسسه آمریکایی مرتبط با زمین شناسی و لرزه نگاری هیچکدام ابداً هیچگونه پیش بینی از زلزله شب گذشته نداشتند.

رئیس پژوهشکده زلزله‌شناسی و رئیس کارگروه زلزله کشور نیز با رد شایعات روزای اخیر در خصوص احتمال بروز زلزله مهیب در یاسوج گفت: زلزله 5.2 ریشتری سی سخت طبیعتاً پس لرزه هایی خواهد داشت حتی تا یک ماه نیز ممکن است شاهد زمین لرزه در یاسوج باشیم، این زمین لرزه ها را باید به فال نیک گرفت چرا که آرام آرام انرژی زمین تخلیه می شود.

وی همچنین گفت: هیچ کس نه در جهان و نه در ایران قادر به پیش بینی زلزله نیست.

اما چرا این حجم شایعات در روزهای اخیر در یاسوج در حال انتشار است؟

رئیس سازمان صنعت و معدن امروز خبر از تشکیل پرونده قضایی برای ۶ نفر از فروشندگان چادرهای مسافرتی داد، این افراد با قیمت های نامتعارف و با سوء استفاده از احساسات مردم اقدام به فروش چادرهای مسافرتی با قیمت های بالا می کردند.

این خبر به خوبی برخی زوایای شایعات روزهای اخیر را روشن می کند، حالا میتوان فهمید چه کسانی و با چه نیتی مدام در حال شایعه سازی و شایعه پراکنی هستند، یک بار از وقوع زلزله در ساعات مختلف شبانه روز میگویند و بار دیگر از گرم شدن آب چشمه میشی و بار دیگر فوران کوه دنا را نشر میدهند!

بدون شک سازندگان و انتشار دهندگان این دست شایعات افرادی هستند که از ترس و وحشت مردم سود میبرند.

وقوع پس لرزه حتی تا مدت های زیاد در یاسوج امری طبیعی است اما انتشار غیرواقعی وبدون استناد اخبار و بزرگنمایی دروغین وقایع با هدف و غرضی غیر از دلسوزی برای مردم است و اینجاست که باید مسئولان با قدرت ورود کنند و با بر هم زنندگان امنیت مردم برخورد قاطع و بدون اغماض داشته باشند.

به گزارش بویرنیوز، رعایت احتیاط شرط عقل است، مردم باید نکات ایمنی را به خوبی فرا گیرند و رعایت کنند و از طرفی باید به این موضوع آگاه باشند که دامن زدن به شایعات بی اساس تنها موجب سلب آرامش و امنیت خاطرشان خواهد بود و نه تنها کمکی نمی کند بلکه از یک طرف زمینه سودجویی افراد شیاد را فراهم می کند و از طرفی قدرت اقدام و تصمیم درست در شرایط بحرانی واقعی را هم از آنها می گیرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=279156
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. بابک گفت:

    وای از جهل مردم.وای از بی سوادی.همون اولم به این چادرفروشان مشکوک بودم

دیدگاه شما