چهارشنبه 23 تیر 1395 - 8:27

گلایه مدیرکل بهزیستی از نگاه پولی برخی مسئولین نسبت به این سازمان/ بزودی ثبت ازدواج بدون ارائه گزارش مشاوره ژنتیک ممنوع می شود

اعتقاد داریم باید در تمام زمینه ها نهاد خانواده تقویت شود و اگر قرار باشد کمکی صورت بپذیرد باید این کمک به خانواده ها صورت گیرد.

به مناسبت هفته بهزیستی نشستی به همین منظور در اداره کل بهزیستی استان برگزار گردید.

به گزارش بویرنیوز: در ابتدای این جلسه موسوی امجد ضمن تقدیر و تشکر از رسانه ها از مردم نیز دعوت کرد تا در نمایشگاه دستاوردهای معلولین و زنان سرپرست خانوار واقع در پارک ساحلی یاسوج که از ساعت 6 عصر تا 12 شب فعال می باشد دیدن نمایند.

مدیرکل بهزیستی  همکاران خود را در سازمان بهزیستی تلاشگران گمنام عرصه رفاه اجتماعی قلمداد کرد و افزود: سازمان بهزیستی نهادی است که به حمایت رسانه ای و مردمی بیشتر از انتقاد احتیاج دارد چرا که این سازمان و طرح های مفید و تأثیرگذار آن در بین بخش های زیادی از مردم ناشناخته مانده و این درحالی است که اطلاع و آگاهی از نقش این مراکز و خدمات می تواند توانمندی مردم را افزایش داده و آسیب های موجود در جامعه را به میزان بسیار زیادی کاهش دهد.

موسوی امجد در ادامه اظهار داشت: بهزیستی طرح های بسیار خوبی دارد اما نیازمند استقبال مردم و مسئولین در این زمینه می باشد. رسانه باید در تقویت نهادهای وابسته به بهزیستی و آشناییی مردم با این مراکز جهت کاهش آسیب ها اقدام بیشتری انجام دهد.

مدیرکل بهزیستی درخصوص اقدامات مهم پیشگیرانه سازمان بهزیستی با اشاره به برخی طرح ها، افزودند: در بیمارستان هایی که بخش زنان و زایمان در آن فعال می باشد سازمان بهزیستی دستگاه غربالگری شنوایی خود را فعال کرده و اگر خانواده ها در همان هفته های اول از این طریق وضعیت شنوایی فرزند خود را پیگیری کنند، و یا از طریق  طرح تنبلی چشم که از 3 تا 6 سالگی نیز در مهدهای کودک  یا به صورت سیار در استان همه ساله اجرا می شود اهمیت بیشتری داده شود، می توان با  تشخیص در سن پایین، در بسیاری از موارد منجر به بهبودی و یا جلوگیری از رشد اختلال در بزرگسالی فرزندشان شوند .

موسوی امجد ضمن اشاره به افزایش آمار خودکشی و طلاق در استان اظهار داشت : هرچند خدمات رسانی وظیفه سازمان بهزیستی است ولی انتظار استقبال مردم را نیز داریم. ما در استان مراکز مشاورهای حضوری و تلفنی داریم (123 و 1480) و طرح های بسیار خوب دیگری داریم که  توسط افراد متخصص در این مراکز ارائه می شود اما متأسفانه استقبال مردمی کم است. اعتقاد ما بر این است که مردم با اهمیت دادن به این مراکز و فراگیری این مهارت ها درواقع به نوعی خود و فرزندانشان را در برابر خطرات موجود و احتمالی در آینده واکسینه خواهند کرد.

مدیرکل بهزیستی سیاست سازمان بهزیستی را کاستن از مراکز شبانه روزی و تقویت نهاد خانواده دانست و افزود:اعتقاد داریم باید در تمام زمینه ها نهاد خانواده تقویت شود و اگر قرار باشد کمکی صورت بپذیرد باید این کمک به خانواده ها صورت گیرد.

موسوی امجد با اشاره به اشتغال مددجویان تحت پوشش بهزیستی افزود: درخصوص بحث اشتغال و حرفه آموزی مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی تعداد 465 فقره تسهیلات اشتغالزایی به مبلغ 5 میلیار و 600 میلیون تومان به مددجویان و کارفرمایان پرداخت کردیم و تسهیلاتی را نیز برای کارفرمایانی که فرد معلولی را بکارگیری کنند  درنظر گرفته ایم  مانند پرداخت بیمه  و عودت 50 درصد حقوقی که کارفرما به فرد معلول می دهد و دادن وام 15 میلیون تومانی قرض الحسنه از جمله امتیازات این سازمان می باشد.

موسوی امجد در ادامه اظهار داشت: این سازمان برای معلولین تحت پوشش تفاهم نامه ای را با بنیاد مسکن و شهرسازی، بنیاد مستضعفان برقرار کرده تا برای خانواده هایی که 2 معلول و بیشتر دارند در صورتی که سرپرست خانوار آنها صاحب ملکی نباشد مسکنی درنظر بگیرد.

موسوی امجد ضمن گلایه از نگاه پولی برخی مسئولین نسبت به سازمان بهزیستی، افزود: برخی مسئولین ما بهزیستی را سازمانی می دانند که تنها پول می دهد و فقط حمایت مالی انجام می دهد که امیدواریم این دیدگاه اصلاح شود چراکه بهزیستی یک بنگاه اقتصادی نیست بلکه یک سازمانی است با نگاهی تخصصی به امور و با هدف مهمتری همچون توانمند سازی افراد در حوزه های فکری، حرکتی، تصمیم گیری و… و حمایت مالی تنها بخشی از مسئولیت ماست و نه همه مسئولیت ما و در واقع کار ما توانمند کردن ذهنی و جسمی افراد و دادن آموزش های اثرگذار جهت ارتقاء وضعیت زندگی آنها از طریق خودشان هستیم و در این راه سازمان بهزیستی تا مرحله خودکفایی پشتیبان این افراد خواهد بود.

مدیرکل بهزیستی اولین گام برای خودکفا کردن افراد تحت پوشش سازمان را آموزش مهارت آموزی دانست و افزود:  32 گروه همیار داریم که هرگروه حداقل  شامل 6 نفر می باشند که تسهیلات بلاعوض به این گروه داده می شود. سازمان بهزیستی در اکثر مواقع از مرحله آموزش تا بازاریابی برای محصولات این افراد را پشتیبانی می کند.

موسوی امجد در ادامه اظهار داشت: مشاوره ها و آزمایشهای ژنتیک رایگان بوده و تنها در مواردی که مشکل خاصی پیش بیاید بهزیستی بخشی از هزینه های آزمایش آنها را تقبل می کند که با توجه ه مهم بودن این مشاوره ها و آزمایشات و جلوگیری از آسیب های احتمالی در آینده  تفاهم نامه ای با دادگستری، ثبت اسناد و استانداری امضا شد تا بدون ارائه گزارش ژنتیک از طرف زوجنین، ثبت ازدواج آنها نیز امکان پذیر نخواهد بود.

مدیرکل بهزیستی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه چه تعداد افراد برای دریافت خدمات سازمان پشت نوبت قرار دارند و آیا تا کنون اقدامی برای تحت پوشش قرار دادن ایتن افراد صورت گرفته یا نه؟،  اظهار داشت: نزدیک به 6000 فرد پشت نوبتی داریم که شرایط تحت پوشش قرار گرفتن را دارند و  مکاتبات مختلفی با نهادهای وابسته نیز انجام گرفته از جمله مکاتبه ای که با استاندار محترم استان داشتیم جهت طرح این موضوع درکمیته اجتماعی و ارئه آن به عنوان یکی از مصوبات قابل طرح در زمان سفر ریاست جمهوری به استان که امیدوارین اقدام خوبی در این زمینه با ورود دولت تدبیر و امید به این استان صورت پذیرد.

موسوی امجد با تأکید به کمبود نیروی متخصص در سازمان بهزیستی و خالی بودن تعداد 309 پست در این سازان اشاره کرد و افزود: ما برای دادن خدمات تخصصی نیازمند نیروی انسانی متخصص هستیم ولی متأسفانه در این چندسال اخیر هیچگونه استخدامی نداشتیم. البته در در سالهای گذشته طرح مهر آفرین در تمام استان ها برای تبدیل وضعیت نیروها صورت گرفت و لی متأسفانه در چند استان و از جمله استان ما این طرح به دلایلی اجرا نشد و باز هم در این زمینه  مکاتباتی انجام شد و امیدواریم در سطح ملی این اجازه به استان ما داده شود تا بتوانیم از نظر نیروی انسانی شرایط سازمان را بهبود ببخشیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=197417
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. بویراحمدی گفت:

    با سلام آقای مدیر کل خسته نباشی ، با توجه به مشکلات مراکز توانبخشی و زحمات زیادی که این مراکز میکشند متاسفانه در پرداختی ها این مراکز مشکل دارند اگر دستور دهید اداره مالی بصورت ماهیانه با این مراکز همکاری نمایند واقعا به این مراکز و معلولین لطف کرده اید. واقعا دست مریزاد

  2. محمد کریمی گفت:

    برقراری حقوق پشت نوبتی بهزیستی ۱۴۰۰ کی برقرار می شود

دیدگاه شما