چهارشنبه 23 تیر 1395 - 0:29

شایعترین علت مرگ در کهگیلویه وبویراحمد

وی اظهار کرد: این بیماران در صورت نیاز به پزشکان متخصص معرفی شده تا از خدمات درمانی تکمیلی بهره مند شوند.

دکتر رضا چمن پزشک متخصص اپیدمیولوژی و رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه شایعترین علت مرگ در کهگیلویه وبویراحمد و کشور، بیماری های قلبی عروقی است، گفت: ۸۰درصد مرگ های ناشی از بیماری های قلبی با خود مراقبتی قابل پیشگیری و یا به تعویق انداختن هستند.

به گزارش سلام دنا؛ دکتر رضا چمن. در برنامه زنده پیک سلامت که از شبکه استانی دنا پخش شد؛ با بیان اینکه خودمراقبتی راهکار اصلی پیشگیری از مرگ و میر براثر این بیماریهاست افزود: شناسایی به موقع و مداخله های درمانی زودهنگام نیز باعث تاخیر پنج تا ۱۰ ساله در مرگ و میر بیماران قلبی عروفی می شود.

فشارخون مهمترین عامل بیماری قلبی

دکتر چمن با اشاره به اینکه فشار خون یکی از مهمترین بیماری های قلبی عروقی است، تصریح کرد: فرهنگ سازی برای اصلاح رژیم غذایی و تحرک بدنی از برنامه های در دست اجرا برای کنترل فشارخون است.

وی اظهار داشت: در طرح بیماریابی در استان ۱۷ در صد جمعیت بالای ۳۰ سال ساکن در مناطق روستایی و ۱۰ درصد از اهالی مناطق شهری استان که مبتلا به بیماری فشار خون بالا بودند شناسایی شدند..

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان یادآور شد: تمام این بیماران با مشارکت پزشکان و پرسنل بهداشت و درمان کهگیلویه و بویراحمد از خدمات آموزشی، بهداشتی و تست فشارخون به صورت ماهیانه بهره مند هستند.

وی اظهار کرد: این بیماران در صورت نیاز به پزشکان متخصص معرفی شده تا از خدمات درمانی تکمیلی بهره مند شوند.

دکتر چمن با بیان اینکه کنترل وزن یکی از مهمترین راه های پیشگیری از فشارخون است، گفت: آمار بالای ابتلا به اضافه وزن( ۳۰ درصد مردان و ۵۰ درصد بانوان) در کهگیلویه و بویراحمد هشداری برای پیشگیری از عوارض جبران ناپذیر این عامل خطر است.

وی ورزش منظم روزانه به ویژه پیاده روی تند به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در روز را از راهکارهای کنترل وزن و پیشگیری از ابتلای به بیماریهای قلبی عروقی بر شمردند.

اقدامات دانشگاه علوم پزشکی استان 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: در سیاست گذاریها و برنامه ریزیها به نحویست که همه سطوح پیشگیری ابتدایی، اولیه، ثانویه و ثالثیه مورد توجه باشد و لذا بهبود زیرساخت های درمانی در کنار فرهنگ سازی برای خودمراقبتی از برنامه های در دست اجرا برای کنترل بیماری های قلبی عروقی است.

دکتر چمن افزود: احداث بخش جراحی قلب و آنژیوگرافی در مرکز استان تلاشی برای کاهش ارجاعات بیماران به استان های همجوار و افزایش طول عمر بیماران قلبی است.

وی با اشاره به این که بخش جراحی قلب و آنژیوگرافی یاسوج آماده بهره برداری است، تصریح کرد:بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال برای اجرای این پروژه درمانی هزینه شده است.

دکتر چمن در پایان با یادآوری اهمیت اجرای این طرح برای دسترسی به خدمات درمانی تخصصی و کاهش هزینه درمانی بیماران افزود: برنامه ریزی برای تامین پزشکان متخصص این پروژه مهم نیز پیش بینی شده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=197380
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. شفيعي گفت:

    الحق كه خيليا به درستي گفتن كه علوم پزشكي استان دستگاه سرآمد است خداييش اين همه كار و خدمات و پرو‍ژه جديد شايسته تقدير است.

  2. محمود گفت:

    مردم بویراحمد و استان تا همیشه قدر این اقدام بزرگ دکتر چمن در راه اندازی بخش جراحی قلب را خواهند دانست. خدا قوت شیر مرد هم ولایتی

  3. طاهری گفت:

    تشکر از خبرهای خوش بویر نیوز
    مردم و بیماران قلبی منتظر راه اندازی بخش قلب و آنژیوگرافی هستند.
    درود بر دکتر چمن با این کارهای بزرگی که برای همه استان انجام داده انشاالله هر چه زودتر این کار هم شروع بشه.

  4. حمیدی گفت:

    حتی اگر وزارت بهداشت به پیشگیری کم توجهی کرده اما از آقای دکتر چمن که استاد تحقیقات پزشکی و هم مدیریت نظام سلامت هستند انتظار می رود که اجازه ندهند که درمان نگری غلبه پیدا کند و نقش پیشگیری کم رنگ بشه.

  5. اسما گفت:

    با سلام. دوستانی که در فیلد بهداشت و درمان هستن اطلاع دارن سطح اول پیشگیری تنها راه مقابله با بیماری های غیره واگیره. که در صدر اون بیماری قلبی عروقی است. سطح اول اصلاح سبک زندگی انسان هاست. یعنی نوع تغذیه و فعالیت فیزیکی. چیزی که در جامعه ما اصلا مورد توجه قرار نگرفته است. مسئولان علوم پزشکی و در صدر اون ها دکترچمن باید توجه ویژه داشته باشن به سلامت انسان ها که از جمله راه کار اون حضور ویژه کارشناسان و متخصصین تغذیه در انواع سطوح درمانه. امیدوارم گروه بهداشت و درمان توجه ویژه به این قضیه داشته باشن.

  6. صادقی پور گفت:

    حضور نیروهای نخبه همشهری اینجوری باعث توسعه استان می شه. البته اگر بی دلیل و با زیاده خواهی  سیاسی مورد کم مهری قرارشون ندیم و فراریشون نکنیم.

  7. احمد اورژانسی گفت:

    جناب آقای دکترچمن الحق و والانصاف که مایه مباهات دانشگاه علوم پزشکی استان می باشید و یک تنه تمام بار مسئولیت دانشگاه را بر عهده دارید و ای کاش در این وقت باقی مانده دولت تدبیر و امید مدیران قویتر و کارآمدتر و مردمی تری را در بعضی از پست ها ی دانشگاه می گماردید .

دیدگاه شما