دوشنبه 16 فروردین 1395 - 18:58

اسناد پاناما و اتهامات مالی جدید علیه فیفا

به گزارش بویرنیوز: کمتر از شش هفته پس از انتخاب رئیس جدید فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، بار دیگر اتهام‌های مالی سراغ این نهاد آمده است.

این بار درباره خوان پدرو دامیانی، عضو کمیته اخلاقی فیفا در مورد ارتباطش با یکی از اعضای سابق این نهاد که به فساد مالی متهم است، تحقیق می‌شود.

این وکیل اوروگوئه‌ای در ارتباط با رابطه مالی‌اش با یوخنیو فیگردو، نایب رئیس سابق فیفا که سال گذشته بازداشت شد، مورد تحقیقات داخلی قرار گرفته است.

یوجینیو فیگردو اهل اوروگوئه، یکی از هفت مقام فیفا بود که در مه ۲۰۱۵ به دستور وزارت دادگستری آمریکا، در زوریخ بازداشت شد.

اداره فدرال قضایی سوئیس اعلام کرد که فیگردو به قبول میلیون‌‌ها دلار رشوه در ارتباط با برگزاری مسابقات جام ملت‌های آمریکای جنوبی ‘کوپا آمریکا’ متهم است.

آمریکا همچنین او را به پولشویی و تقلب مالیاتی متهم کرده است.

دامیانی از سال ۲۰۱۲ بر روی پرونده‌های حساس در رابطه با اتهام‌های مالی مقام‌های فیفا کار کرده است.

اکنون در پی درز کردن میلیون‌ها سند مالی و حقوقی یک شرکت پانامایی در ارتباط با پولشویی و فرار مالیاتی نام دامیانی نیز مطرح شده است.

در بخشی از این اسناد که بی‌بی‌سی آنها را دیده به نظر می‌رسد که دامیانی و دفتر حقوقی‌اش به دست‌کم هفت شرکت واقع در گریزگاه‌های مالیاتی در رابطه با فیگردو، مشاوره حقوقی داده است.

این اسناد نشان نمی‌دهد که اقدام دامیانی و دفترش غیرقانونی بوده، اما سخنگوی کمیته اخلاقی فیفا به بی‌بی‌سی گفته است: “تائید می‌کنیم که روز ۱۹ مارس هانس یواخیم اکرت، رئیس واحد قضایی کمیته اخلاقی فیفا به واحد تحقیقات این کمیته گفته که از رابطه مالی خوان پدرو دامیانی، عضو واحد قضایی و یوخنیو فیگردو آگوئره اطلاع داشته است.”

“پس از دریافت این اطلاعات، دکتر کورنل باربلی، رئیس واحد قضایی کمیته اخلاقی بلافاصله تحقیقات اولیه برای رسیدگی به این اتهامات را آغاز کرد. دکتر باربلی اکنون در حال بررسی این موضوع است که آیا این اتهامات مطروحه برخلاف مقررات بوده یا نه و سپس تصمیم‌گیری کند.”

ماه گذشته جانی اینفانتینو به عنوان رئیس فیفا انتخاب شد و گفت که دوره تاریک این نهاد پایان یافته و فیفا وارد “دوره‌ای پاک” می‌شود.

روز گذشته خبر درز کردنتعداد زیادی اسناد محرمانه منتشر شد که نشان می‌دهد که چگونه ثروتمندان و صاحبان قدرت با استفاده از گریزگاه‌های مالیاتی ثروت خود را پنهان می‌کنند.

یازده میلیون سند از شرکت حقوقی پانامایی موساک فونسکا (Mossack Fonseca) درز کرده که یکی از محرمانه‌ترین شرکت‌های جهان است. این اسناد از مجموعه سندهای منتشر شده توسط سایت افشاگر ویکی‌لیکس و همین‌طور مجموعه اسناد ادوارد اسنودن بیشتر است.

منبع: بی بی سی
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=187133
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما